Permalänk
Medlem

4670k degrade efter bara 2 månader?

Tjo

Ska skriva så kortfattat som möjligt:

Köpte datorn i April.

Klockade upp till 4.5 GHz med 1.273 vcore med 1.850v input voltage.

Klarade alla benchmarks (körde vissa upp mot 14 timmar innan jag avbröt)

Nöjde mig och har spelat BF4 med temps runt 65-70 grader i ca 1 månad.

Åker på 2 st BSOD 101 imorse under BF4 lir.

Startar min benchmark och provar, BSOD efter ENDAST 10 MINUTER (WTF)

....drar på 1.273v> 1.290v på vcore och startar benchmark, BSOD efter ca 1 timme.

Slutsats; degrade efter bara 1 månads gaming med temps under 70 grader? Wtf säger jag bara. Är så jävla arg. Ska prova hur mycket volt som krävs för "ny" 4.5 GHz klock.

Tycker det är lite konstigt att efter just idag får jag x2 BSODS under 1 timme när jag har spelat över 1 månad felfritt. Har även aldrig (innan) BSOD under gaming på över 1.260v (bara under benchmarks)

Finns det något man kan göra? Reseta CMOS? Installera om windows? Något som kan hjälpa?

Det enda jag gjort med datorn den senaste veckan, förutom surfa/spela. Är att jag installerade om NET Framework 4.5.1. Har inte haft datorn öppen eller pillat med den.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att sommartemperaturen spökar. Jag fick klocka ner min 4670k 200mhz igår på grund av att det överhettades då rumstemperaturen är väsentligt högre.

Permalänk
Avstängd

Känner du inte av värmen ;)? Även om du personligen kanske inte känner av att rumstemperatur höjs så kan det göra rätt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Kan ju vara så att sommartemperaturen spökar. Jag fick klocka ner min 4670k 200mhz igår på grund av att det överhettades då rumstemperaturen är väsentligt högre.

Som Almtom skriver låter det som ett värmerelaterat problem. Även om processorn visar låg temp kan andra kompontenter, speciellt VRM bli varmare på sommaren med högre temperatur i burken. Kör min i5 750 på 4-4,2ghz beroende på temperatur. Men är ju bara att ta en paus i spelandet, köra lite tester så har du lärt dig något nytt om hårdvaran i burken på samma gång :). Du lär ju vilket fall som helst inte bli begränsad av att köra en Haswell i över 4ghz.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Vad menas med 1.850v input voltage? Haswell-grej?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Vad menas med 1.850v input voltage? Haswell-grej?

undrar samma, tänker direkt på vcore och då ryker ju cpun direkt vid sån volt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Vad menas med 1.850v input voltage? Haswell-grej?

Skickades från m.sweclockers.com

Haswell grej

Input = On Die VRM's.
Ingångsspänningen är den spänning som tillförs reglermoduler CPU spänning, som nu är på die. VCore är den spänning som tillhandahålls av de VRMS till själva CPU-kärnor.

Input voltage is the voltage supplied to the CPUs voltage regulation modules, which are now on die. Vcore is the voltage supplied by the VRMs to the actual CPU cores.

Dold text

Vid Oc rekommenderas 1.9-2.1v på input enligt många OC trådar.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

Det är fullt möjligt att den kan ha degraderas, alla CPU är olika och vissa klarar ingen märkvärd overclock utan stora ökningar i volt. Det är liksom en chansning man får ta.

70c i en månad är lite väl högt för min smak (drar gränsen 65c och 70-75c i stress). Som sagt, många klarar det men alla CPU är ju återigen olika.

Prova och sänk klocken så du är säker på att det är CPU:n som krånglar.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar!

ALLTSÅ; om det är överhettning, får man verkligen blåskärm 101 då? Borde inte datorn bara slockna eller startas om?

Mina temps har legat runt 65-75 grader de senaste veckorna. Igår och idag maxade (vad jag såg i Afterburner monitor-fliken) en kärna 74 grader.

Min lägenhet är dock riktigt varm,,,så kan det vara (t.ex "VRMs") något CPU/moderkort relaterat, som blir överhettad och gör att min CPU core clock blir ostabil och krashar (får core clock krash error 101 ju)

(Jag har 28-29 grader i lägenheten under dagen, 100% säker, temperaturmätare på hyllan ovanför skrivbordet)

Kommer öppna upp alla dörrar inatt och spela några timmar eller köra stresstest och se om det blir någon skillnad i stabilitet.

Tycker att 1.275 vcore och 1.850 cpu input voltage (vccin) (1.850 vccin är inte mycket heller...rekommenderas max 2.1v, stock är ~1.7v) INTE ska kunna degrada processorn på bara 1 månad,,,,endast spelat BF4 och inte kört massa stresstest 24/7 (som processorn får jobba mer av)

Iofs fungerar ju grafikkort så, att det är större chans för krascher på högre temperaturer; har märkt att min grafikkorts-överklockning oftast krashar när jag går över 75 grader. Håller jag kortet under 70c kraschar jag aldrig.

Det konstiga är bara att jag aldrig läst att överhettning kan ge BSOD 101...

Antar det är därför folk vattenkyler (?)

För att summera min post lite; större chans för överklockningen att vara ostabil på högre temps?

Exempel; en 4.5 GHz klock @ 1.280 vcore, som vi säger, är 95-99% stabil (kraschar under gaming någon gång per vecka),,,har större chans att krascha om temps ligger på 75-80c, än 55-60c?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixo90:

Tackar för alla svar!

ALLTSÅ; om det är överhettning, får man verkligen blåskärm 101 då? Borde inte datorn bara slockna eller startas om?

Mina temps har legat runt 65-75 grader de senaste veckorna. Igår och idag maxade (vad jag såg i Afterburner monitor-fliken) en kärna 74 grader.

Min lägenhet är dock riktigt varm,,,så kan det vara (t.ex "VRMs") något CPU/moderkort relaterat, som blir överhettad och gör att min CPU core clock blir ostabil och krashar (får core clock krash error 101 ju)

(Jag har 28-29 grader i lägenheten under dagen, 100% säker, temperaturmätare på hyllan ovanför skrivbordet)

Kommer öppna upp alla dörrar inatt och spela några timmar eller köra stresstest och se om det blir någon skillnad i stabilitet.

Tycker att 1.275 vcore och 1.850 cpu input voltage (vccin) (1.850 vccin är inte mycket heller...rekommenderas max 2.1v, stock är ~1.7v) INTE ska kunna degrada processorn på bara 1 månad,,,,endast spelat BF4 och inte kört massa stresstest 24/7 (som processorn får jobba mer av)

Iofs fungerar ju grafikkort så, att det är större chans för krascher på högre temperaturer; har märkt att min grafikkorts-överklockning oftast krashar när jag går över 75 grader. Håller jag kortet under 70c kraschar jag aldrig.

Det konstiga är bara att jag aldrig läst att överhettning kan ge BSOD 101...

Antar det är därför folk vattenkyler (?)

För att summera min post lite; större chans för överklockningen att vara ostabil på högre temps?

Exempel; en 4.5 GHz klock @ 1.280 vcore, som vi säger, är 95-99% stabil (kraschar under gaming någon gång per vecka),,,har större chans att krascha om temps ligger på 75-80c, än 55-60c?

Högre temp = större chans att datorn kraschar och det behöver inte va cpun! , det kan va moderkortet.minnen också m.m (varmare inomhus temp = större chans att något kraschar)

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixo90:

För att summera min post lite; större chans för överklockningen att vara ostabil på högre temps?

Exempel; en 4.5 GHz klock @ 1.280 vcore, som vi säger, är 95-99% stabil (kraschar under gaming någon gång per vecka),,,har större chans att krascha om temps ligger på 75-80c, än 55-60c?

Det stämmer.
Det krävs mindre spänning för att få en processor stabil i 20 grader än i t.ex. 70. Hur stor skillnaden är kan jag inte svara på.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Men om du öppnar fönstren/ev balkongdörr på kvällen och släcker ev lyse (så att inga insekter tar sig lika snabbt) och sedan testar bencha eller spela när rumstemperaturen sjunkit...får du fortfarande lika snabb BSOD?

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Rydisen:

Det stämmer.
Det krävs mindre spänning för att få en processor stabil i 20 grader än i t.ex. 70. Hur stor skillnaden är kan jag inte svara på.

Ungefär lika stor skillnad i spänning som spänningsförlusterna i ledarna då motståndet ökar med temperaturen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ungefär lika stor skillnad i spänning som spänningsförlusterna i ledarna då motståndet ökar med temperaturen.

Nu har det ju dock med halvledare etc att göra vilket borde betyda att det är lite mer komplicerat?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Det är fullt möjligt att den kan ha degraderas, alla CPU är olika och vissa klarar ingen märkvärd overclock utan stora ökningar i volt. Det är liksom en chansning man får ta.

70c i en månad är lite väl högt för min smak (drar gränsen 65c och 70-75c i stress). Som sagt, många klarar det men alla CPU är ju återigen olika.

Prova och sänk klocken så du är säker på att det är CPU:n som krånglar.

Kan absolut degradas. Finns ju de cpuer som klarar 1.4-1.45-1-5v i flera år, medan andra ballar ur efter några månader.

Kollat den där Intel-försäkringen?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Högre temp = större chans att datorn kraschar och det behöver inte va cpun! , det kan va moderkortet.minnen också m.m (varmare inomhus temp = större chans att något kraschar)

Skrivet av Rydisen:

Det stämmer.
Det krävs mindre spänning för att få en processor stabil i 20 grader än i t.ex. 70. Hur stor skillnaden är kan jag inte svara på.

Ok! Konstigt att jag inte tänkt på detta alls. Det enda jag har tänkt på temperaturmässigt är att hålla processorn ("Core package" temp) under 95 grader (alltså som max, tänker ju inte ha så varmt under daily use)

Har aldrig tänkt på att högre temperaturer kan göra klocken ostabil.

Skrivet av ThreadRipper:

Men om du öppnar fönstren/ev balkongdörr på kvällen och släcker ev lyse (så att inga insekter tar sig lika snabbt) och sedan testar bencha eller spela när rumstemperaturen sjunkit...får du fortfarande lika snabb BSOD?

Ska göra det inatt,,uppdaterar imorgon.

Skrivet av Bad Habit:

Kan absolut degradas. Finns ju de cpuer som klarar 1.4-1.45-1-5v i flera år, medan andra ballar ur efter några månader.

Kollat den där Intel-försäkringen?

Som jag skrev ovan; ska prova inatt med lägre ambient temps. Kanske blåser rent fläkten också,,,är ett tunt laget damm såg jag innan.

Om jag kraschar lika fort i benchmarks som jag gjorde nu i förmiddags,,,är det ju degrade.

Kommer kännas ganska surt; degrade efter bara haft datorn i några månader, samt haft ganska "safe" voltages och temperaturer (ok, ~75 grader under gaming, som idag, är kanske på gränsen)

Om det är så, att CPUn verkligen har degrade'as, efter endast 1 månads hård gaming,,, tanken slog mig direkt att reklamera. Har sett folk på overclockers.net som skickar tillbaka sina CPUs eftersom de överklockar (extremt) dåligt.

Skriv gärna om du vet något om det/har erfarenhet av det.

Köpte datorn på inet.se,,,tror knappast jag kan skicka tillbaka den och klaga (lol), typ; "min CPU klarade 4.5 GHz med 1.260 vcore första månaderna,,,nu klarar den inte ens 4.5 GHz på 1.290 vcore!!!)

------------------

Tänkte på en sak nu; om det är den höga ambient temperaturen som är boven (som CPU/moderkort överhettad och därmed gör att core clock OC kraschar) ,,,,kanske det kan vara värt att fixa annan kylning?

Jag har haft problem (gett upp) att få 4.6 GHz stabil: "kan" (kunde*, efter dagens krascher lol) få 4.5 GHz stabil med ~1.260 vcore, MEN för 4.6 GHz får jag inte någon skillnad i stabilitet mellan 1.300> 1.420 vcore. Inte någon skillnad alls! Kraschar typ exakt lika fort i benchmarks på alla vcore's (har provat massa andra saker än tweaka vcore,,,vccin och andra inställningar i BIOS, t.o.m pillat med BCLK ratio och strap)

Säg att detta är fallet, att min core clock kraschar när den går upp mot 75 grader,,då om jag fixar annan kylning och hamnar runt 60 grader (på samma volt) då kanske klocken blir mer stabil, därav kanske kan gå för 4.6 GHz (?)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Rydisen:

Nu har det ju dock med halvledare etc att göra vilket borde betyda att det är lite mer komplicerat?

Nej, jag pratar om bokstavligt talat motståndet i kopparbanorna från VRM till Transistorerna. (Och alla ledare mellan Transistorerna).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, jag pratar om bokstavligt talat motståndet i kopparbanorna från VRM till Transistorerna. (Och alla ledare mellan Transistorerna).

Jaja. Men det har ju att göra med transistorerna att göra också, vilket varierar med temperatur etc.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Rydisen:

Jaja. Men det har ju att göra med transistorerna att göra också, vilket varierar med temperatur etc.

Transistorerna är så små att de har en väldigt liten roll i det hela. Den stora förlusten sker från VRM till Processorn, (bla därför man har valt att integrera VRM på chippet i Haswell och senare). Sedan finns det även en ganska stor förlust i kontaktytan mellan sockeln och CPU.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ju högre temperatur destu större risk för att överklockningen blir instabil. Instabil överklocknig -> BSOD.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Ju högre temperatur destu större risk för att överklockningen blir instabil. Instabil överklocknig -> BSOD.

Hoppas som sagt innerligt att detta är fallet.

Har hunnit tänka lite nu under dagen och om min CPU har blivit så mycket sämre på endast 1 månads gaming (samt "rätt mycket" stresstester månaden innan) så känns det för jävligt. Köpa en dator för 10 tusen som fallerar så pass fort.

4.5 GHz stabil med 1.260 vcore.

1 månad senare> 4.5 GHz ej stabil på ens 1.295 vcore.

Hur fan ser det ut om 1 år då? Kommer ju inte ens kunna köra processorn på stock med acceptabel volt rofl.

Kan tillägga att jag provade nyss, att boota 4.6 GHz med 1.200 vcore (och 1.9 vccin) och den kommer inte in i windows.
Den gjorde det när den var ny, första jag provade. Dock kraschade den efter jag öppnade upp webläsaren och startade lite streams.

Jaja, om den har blivit så pass mycket sämre på denna korta tid, kan jag iallafall glädja mig i, att jag kommer/kan få köpa en ny processor om något halvår eftersom denna kommer bli "värdelös" (om degrade fungerar så, kanske inte går lika fort som det gjort nu) då.

Om den inte ens klarar någon timme i stresstest på runt 1.300 vcore (klarade 1.265v stresstest för 1 månad sedan) när jag provar med kallare rumstemperatur + rengöra cpu fläkten,,,får jag väl sänka till 4.4 GHz och prova där istället.

Permalänk
Medlem

Update:

Provade nu imorse med ~25 grader i lägenheten och med setupen som kraschade 8-10 minuter in i stresstestet, gick felfritt i 50 minuter (avbröt sedan) så det är nog värmerelaterat problem och ej degrade.

Visste inte att temperaturer kunde orsaka ostabilitet så pass mycket, makes sense dock...mitt grafikkort beter sig precis så.

Funderar på köpa annan kylning i höst och se om jag kan få 4.6 GHz stabilt. Är säkert värmeproblem där också att jag inte får den klocken stabil.

Permalänk
Medlem

öppna sidan och låt en bordsfläkt blåsa in, kompenserar för den extra sommarvärmen

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2