Permalänk
Medlem

CPU-temperatur

Jag har satt ihop alla delarna och datorn startar.
När jag navigerar till BIOS inställningarna ligger temperaturen först runt 38 grader och ökar sedan till 46 grader och stannar där.

Är detta en rimlig temperatur eller är den alldeles för hög?

Processor: Intel i7 4790k (stockfan)

Permalänk
Medlem

Väldigt rimlig med stockkylare och det varma vädret som är nu,

Men temperaturen i bios är ganska ointressant så länge den inte är på tok för hög.
Testa datorn under belastning istället.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvar:

Jag har satt ihop alla delarna och datorn startar.
När jag navigerar till BIOS inställningarna ligger temperaturen först runt 38 grader och ökar sedan till 46 grader och stannar där.

Är detta en rimlig temperatur eller är den alldeles för hög?

Processor: Intel i7 4790k (stockfan)

Är nog rimligt, dels är stockkylaren rätt så dålig och dels så har vi värmebölja i Sverige just nu. Mycket beror också på hur välventilerad hela datorlådan är.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Inga strömspararfunktioner eller liknande är aktiverade i BIOS, så temperaturen där är oftast (alltid) högre än i windows.
Dina temperaturer är okej/bra.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Jag har för mig att cpu'n ligger och pushar 60% av total kapacitet konstant när man är i bios just för att man ska kunna se om saker inte står helt rätt till, men det kanske är ändrat nu iom UEFI? Sen är det ju som Rydisen säger, strömspararfunktionerna och mycket annat är inte igång i bios. Medföljande kylare är inte mycket att hänga i taket tyvärr, finns dock bra och billiga allternativ där ute som är betydligt bättre än original kylaren

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Inga strömspararfunktioner eller liknande är aktiverade i BIOS, så temperaturen där är oftast (alltid) högre än i windows.
Dina temperaturer är okej/bra.

Skrivet av the squonk:

Är nog rimligt, dels är stockkylaren rätt så dålig och dels så har vi värmebölja i Sverige just nu. Mycket beror också på hur välventilerad hela datorlådan är.

Skrivet av ggustavsson:

Väldigt rimlig med stockkylare och det varma vädret som är nu,

Men temperaturen i bios är ganska ointressant så länge den inte är på tok för hög.
Testa datorn under belastning istället.

Skrivet av Redundant:

Jag har för mig att cpu'n ligger och pushar 60% av total kapacitet konstant när man är i bios just för att man ska kunna se om saker inte står helt rätt till, men det kanske är ändrat nu iom UEFI? Sen är det ju som Rydisen säger, strömspararfunktionerna och mycket annat är inte igång i bios. Medföljande kylare är inte mycket att hänga i taket tyvärr, finns dock bra och billiga allternativ där ute som är betydligt bättre än original kylaren

Kommer nog att använda stockfan:en och se om det funkar.
Blir det alldeles för varmt byter jag ut den mot en Corsair H60 V2.

Tack för hjälpen.