Underklocka i7 4790K för kombinerad spel/htpc-dator..?

Permalänk
Medlem

Underklocka i7 4790K för kombinerad spel/htpc-dator..?

Hej..!

Hade beställt en 4790T, alltså lågkalori-varianten av nya Haswell-serien. Nu blev den dock restnoterad och kommer inte in förrän tidigast slutet på månaden.

Så då började de grå cellerna arbeta..:)

Mitt bruk är 75% HTPC, film och musik. Resterande spel, framförallt bilspel. En 4790T är ju låst, så den begränsar ju spelandet en del.
En 4790K däremot funkar ju för allt jag vill, på bekostnad av högre strömförbrukning och värme, 88w, kontra 45w för 4790T.

Så till min fråga, oerfaren på både över- och underklockning som jag är, kan jag skapa två olika profiler i bios, en för spel och en för HTPC, då kraftigt underklockad för att få ner förbrukning och framförallt värme..?

Isåfall, några riktlinjer för detta..??

Mitt moderkort är redan inhandlat, nya Asus Z97-A. Minnen Corsair Vengeance Pro DDR3 2400MHz 16GB.

Tack!

Permalänk
Medlem

Kan det inte funka med energisparfunktionerna i OS'et, jag vet i alla fall att Windows kan sätta en "max processor power state" (i procent) på en viss profil, där du då skulle kunna sätta max 50% (eller något) för profilen "HTPC", och köra med Max performance-profilen när du ska spela.

Permalänk
Skrivet av Barco:

Hej..!

Hade beställt en 4790T, alltså lågkalori-varianten av nya Haswell-serien. Nu blev den dock restnoterad och kommer inte in förrän tidigast slutet på månaden.

Så då började de grå cellerna arbeta..:)

Mitt bruk är 75% HTPC, film och musik. Resterande spel, framförallt bilspel. En 4790T är ju låst, så den begränsar ju spelandet en del.
En 4790K däremot funkar ju för allt jag vill, på bekostnad av högre strömförbrukning och värme, 88w, kontra 45w för 4790T.

Så till min fråga, oerfaren på både över- och underklockning som jag är, kan jag skapa två olika profiler i bios, en för spel och en för HTPC, då kraftigt underklockad för att få ner förbrukning och framförallt värme..?

Isåfall, några riktlinjer för detta..??

Mitt moderkort är redan inhandlat, nya Asus Z97-A. Minnen Corsair Vengeance Pro DDR3 2400MHz 16GB.

Tack!

Om utvecklingen av Asus mjukvara inte gått bakåt så ska det finnas olika profiler man kan använda där man kan begränsa effekten till t ex 30W eller liknande

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör Gigabyte, men det borde gå för Asus också, och där finns mjukvara som följer med moderkortet för att ställa in profiler. Min är inställd på att gå ner till 800 Mhz i vila (några C över rumstemp) och ställer sedan frekvensen efter belastning upp till 4.4 ghz.

Stöd för flera profiler i själva BIOS har jag nog däremot inte.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Verkar som det är möjligt alltså!