Permalänk

Gaming/bildredigeringskärm köpråd

Som rubriken säger är jag ute efter ny skärm. Mitt problem är att jag har både platsbrist och en inte allt för tjock plånbok.
Har läst runt på både sweclockers och andra sidor men det mässat jag hittar är äldre köpråd, marknaden går fort framåt och det kanske finns nått nytt.
Har inte jätte bortom ifall det kommer nått nytt som skulle passa mig.

Pris på 4000-5000 kan jag tänka mig kanske dyrare om det verkligen kan motiveras. Vet att jag inte kommer få världens mest färgkorrekta skärm men borde komma en bit på vägen.
Kom gärna med förslag på dyrare skärmar men inte obskyrt dyra.

Skärmen ska användas till både gaming (battlefield dayz diablo mm) och bildredigering. Vill helst inte göra avkall på nåndera men kommer säkert få kompromissa en del på någon av punkterna. Är bara jag som kommer sitta vid datorn aå jag kan ta gott om tid på mig att se till att jag sitter "rätt" framför skärmen för det lilla extra av bildkvalitet ifall det behövs.

Har jag missat någon ny tråd artikel i ämnet hänvisa mig gära dit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

msi k8n neo plat amd 64 3000+ twinmos 1024mb ati radeon 9800 pro

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera Dell U3014 som jag fullkomligt älskar. Men den kanske är för dyr(?).

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk

Glömde skriva med platsbristen tror att jag som max kan knöla in en 27". 24" verkar vara lagom men då verkar man få nöja sig med 1080-1910 eller 1200-1910 (16:9-16:10) trevligt med högre upplösning så man får plats med verktyg och en lite större bild. Priset var tyvärr lite väl utanför min budget. Men tack för tippset!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

msi k8n neo plat amd 64 3000+ twinmos 1024mb ati radeon 9800 pro

Permalänk
Permalänk

Den verkar ha över medel på inputlag (27ms) vad är ett godtyckligt tal utan att bli extrem?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

msi k8n neo plat amd 64 3000+ twinmos 1024mb ati radeon 9800 pro

Permalänk

HP ZR2740W är absolut inget bra val till nån som ska hålla på med bildredigering, den saknar OSD (on screen display) och du kan således inte ställa in färgerna (utan får göra detta i grafikkortets drivrutiner).

Var tusan har TS hittat att den skulle ha ett inputlag på 27 millisekunder?
Den borde ligga mellan noll till en bildruta (16 2/3ms).
Anandtechs test
http://images.anandtech.com/graphs/graph5636/44780.png

Hur mycket inputlag har du förresten på din nuvarande skärm?
De flesta märker inte av det så länge det är runt 30 ms...

Tittar vi på TV-apparater istället för bildskärmar så ligger de snabbaste på runt 30 ms. Många ligger på 50-80 millisekunder. Och då pratar jag bästa scenario, ställer man på diverse bildförbättringstekniker kan det skjuta i höjden.
http://www.displaylag.com/display-database/

Jag skulle absolut satsa på Eizos 27a, EV2736.
Det är ett märke som är stort bland folk som håller på med foto. Deras skärmar är kalibrerade från fabrik.
2736an särskiljer sig från de övriga 27-tummare på marknaden genom att ha ett särskilt filter som motverkar IPS glow (ja, även PLS-paneler plågas av att svart och andra mörka färger blir ljusa när man ser dem från lite vinkel, PLS och IPS är samma paneltyp, bara olika namn).

Vill du ha korrekta färger även efter flera år så måste du köpa en kalibrator då skärmen driftar iväg med tiden.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Tack för bra svar! Den ligger helt klart inom en rimlig prisbild för mig. Eizo känns riktigt bra föratåt inte varför jag inte kollat på dem själv. Tar gärna fler förslag men den här verkar vaa ett bra köp. Vilken kalibrator ska man ha till den här skärmen eller spelar det ingen roll? Känns som att man vill få till det så bra som möjligt på en gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

msi k8n neo plat amd 64 3000+ twinmos 1024mb ati radeon 9800 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;14722768']

Jag skulle absolut satsa på Eizos 27a, EV2736.
Det är ett märke som är stort bland folk som håller på med foto. Deras skärmar är kalibrerade från fabrik.
2736an särskiljer sig från de övriga 27-tummare på marknaden genom att ha ett särskilt filter som motverkar IPS glow (ja, även PLS-paneler plågas av att svart och andra mörka färger blir ljusa när man ser dem från lite vinkel, PLS och IPS är samma paneltyp, bara olika namn).

Ursäkta TS men kapar tråden lite. Förhoppningsvis för en fråga även du vill ha svar på.
Hur är den, EV2736, att spela på? Funkar typ BF4 utan att man blir åksjuk eller sur på lagg?

Visa signatur

Ludde

Permalänk
Skrivet av Mzilt Ssissill:

Tack för bra svar! Den ligger helt klart inom en rimlig prisbild för mig. Eizo känns riktigt bra föratåt inte varför jag inte kollat på dem själv. Tar gärna fler förslag men den här verkar vaa ett bra köp. Vilken kalibrator ska man ha till den här skärmen eller spelar det ingen roll? Känns som att man vill få till det så bra som möjligt på en gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, sitter du med datorn i signatur? Vad kör du för upplösning idag på den befintliga skärmen?

Köper du en skärm med upplösning 2560x1440 så krävs det en del av ditt grafikkort så du tänker på det.

Permalänk
Medlem

hej
sitter själv på en
http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-27-tum-och...

tycker den är väldigt prisvärd och fungerar utmärkt att spela på och även vid cad-ritande vet dock inte hur den lämpar sig vid bildredigering

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mzilt Ssissill:

Skärmen ska användas till både gaming (battlefield dayz diablo mm) och bildredigering.

Skickades från m.sweclockers.com

Skaffa en dedikerad bildredigeringsmonitor och en spelmonitor isf.
Eftersom bildredigering kräver mkt bra färgåtergivning, vilket tex. EIZO FORIS FG2421 ej gör.

Mvh

Visa signatur

4960K@4.6Ghz Evo 212ooo ASUS GTX 750 OC ASUS ROG MAXIMUS VII RANGER Kingston 120GB SSD Corsair XMS3 8GB HIPER TypeM 530W Bitfenix Outlaw Beta Windows 8.1

Permalänk
Skrivet av Mzilt Ssissill:

Tack för bra svar! Den ligger helt klart inom en rimlig prisbild för mig. Eizo känns riktigt bra föratåt inte varför jag inte kollat på dem själv. Tar gärna fler förslag men den här verkar vaa ett bra köp. Vilken kalibrator ska man ha till den här skärmen eller spelar det ingen roll? Känns som att man vill få till det så bra som möjligt på en gång.

Skickades från m.sweclockers.com

EyeOne DisplayPro är väl det säkra valet. Men jag trodde den var helt ny, den kom tydligen 2011.
Har inte hängt med riktigt tydligen, men kan säga att äldre kalibratorer inte klarade av skärmar med LED-belysning bra.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1083
Men konkurrenten/konkurrenterna lär ju ha kommit med något nytt också, så lysdioder är inga problem. Så länge du köper något som inte är äldre än 2011/2012 (eller lånar fram en dyr fotospektrometer).

Skrivet av Ludde83:

Ursäkta TS men kapar tråden lite. Förhoppningsvis för en fråga även du vill ha svar på.
Hur är den, EV2736, att spela på? Funkar typ BF4 utan att man blir åksjuk eller sur på lagg?

Alltså det är ju individuellt. Jag har inte skärmen själv men av tester att döma är det ingen jätteskillnad på de olika 27orna. (Menar nu alltså 2560*1440-skärmarna)

Här finns test
http://www.prad.de/new/monitore/test/2013/test-eizo-ev2736wfs...
samt även hos TFT Central har jag hört

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mzilt Ssissill:

Glömde skriva med platsbristen tror att jag som max kan knöla in en 27". 24" verkar vara lagom men då verkar man få nöja sig med 1080-1910 eller 1200-1910 (16:9-16:10) trevligt med högre upplösning så man får plats med verktyg och en lite större bild. Priset var tyvärr lite väl utanför min budget. Men tack för tippset!

Skickades från m.sweclockers.com

24" http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=946255
27" http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1387727

När det kommer till färger så duger bägge helt klart för icke professionellt bruk (kanske även professionellt om de kalibreras, beror så klart på vad man sysslar med) och båda har hyfsat lågt inputag (9ms och 16ms vs CRT). Skulle klassa allt under 20ms som dugligt och allt under 10ms som bra för att spela på, är man en mer seriös gamer så kollar man nog inte på en 60Hz ändå.

Sitter själv på en kalibrerad Dell 2311 som jag sysslar med semi-professionell färgbearbetning på och spelar, tycker det funkar helt ok ändå. Men kan säga att jag ångrar att jag inte la mer pengar och tog en 1440p skärm.