Permalänk

4690k vs 4790k

går i uppgredrings tankar är jag dum snål om jag köper en 4690k el ska köra på 4790
uppgraderar inte så ofta så tänkt det ska hålla ett tag
ska användas till spel och film

Visa signatur

Roadrunner 454

Permalänk

4790k tycker jag.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Entusiast

Vill du inte ha 120/144FPS så skulle jag inte säga att du behöver i7:an då i7-or i spel bara används på riktigt i några få svårdrivna nya AAA-titlar så som Battlefield 4 och där kommer man ändå undan med 60FPS+ med en i5:a.

Huruvida spel kommer dra mer nytta av fler trådar vet vi inte än men hittills så står det ganska stilla och det mest lönsamma är nog att köpa en i5:a nu och spara 1000kr för att sedan använda till att uppgradera till en ny processor i framtiden.

Edit: En sak som talar för en i7:a är ju dock den garanterade klockfrekvensen 4.4GHz från fabrik ifall man inte vill överklocka eller vill vara helt säker på att processorn når 4.4GHz.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Lika bra att ta en 4790k. Kostar ju bara runt 1000kr extra vilket inte är särskilt mycket om man behåller den i två år eller mer. Kommer själv skaffa en sådan om jag behöver mer än min nuvarande 4130 ger.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

blir nog 4790k tack för hjälpen

Visa signatur

Roadrunner 454

Permalänk
Skrivet av Roadrunner 454:

blir nog 4790k tack för hjälpen

Bra val, det är en utmärkt processor!

Visa signatur

Stuff

Permalänk

4690 imo

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Vill du inte ha 120/144FPS så skulle jag inte säga att du behöver i7:an då i7-or i spel bara används på riktigt i några få svårdrivna nya AAA-titlar så som Battlefield 4 och där kommer man ändå undan med 60FPS+ med en i5:a.

Huruvida spel kommer dra mer nytta av fler trådar vet vi inte än men hittills så står det ganska stilla och det mest lönsamma är nog att köpa en i5:a nu och spara 1000kr för att sedan använda till att uppgradera till en ny processor i framtiden.

Edit: En sak som talar för en i7:a är ju dock den garanterade klockfrekvensen 4.4GHz från fabrik ifall man inte vill överklocka eller vill vara helt säker på att processorn når 4.4GHz.

Vill tillägga att jag ligger på 150FPS ca. i BF4. Så ditt första påstående stämmer inte.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk

Rent generellt tror jag och tycker att folk köper i7or helt i onödan egentligen

Permalänk
Medlem

Nu har inte jag en ny cpu utan en 2600k men har körts som en 2500k hela sin livstid.... så visst köper fokl I7 i onödan allt...

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

4790K då den är mer framtidssäker så du slipper köpa ny cpu när i5an kanske inte orkar mer.

Permalänk
Avstängd

Stod själv på det valet, tog 4790k och den är en riktig beast.
Fördelar med den är att den tål mera värme än dom andra haswell modellerna, devils canyon är hållbarare emot värme, och det är även ett plus då 4790k blir varmare än t.ex 4770k vid ansträning då den är så pass kraftfull, 4,0stock hastighet med turbo upp till 4.4ghz.
Trodde jag hade värme problem med min, men fick då ett svar utav Najk som är moderator som själv har processorn och han förklarade sig så här : Din processor är oerhört kraftig så som den är, med en turbo upp till 4.4 Ghz - och den med denna kraft kommer värme på köpet

Den är 88 vatts så den tål mycket värme, dessutom snabb som attan!
Kör den med ett Z97-A moderkort, uppgraderingspaket på inet

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mr Kollersh:

Vill tillägga att jag ligger på 150FPS ca. i BF4. Så ditt första påstående stämmer inte.

Det går du inte i multiplayer som är det som faktiskt betyder något IMO men ja du verkar ha rätt i att en i7:a inte betyder någonting i BF4 längre om man kollar på Sweclockers test av Mantle den 3 feb så Dice har väl optimerat för såhär såg det ut runt release:

Dold text

Nu har det dock blivit så bra att det enda som skiljer i7 och i5 åt verkar vara de extra 100Mhz som i7:an har.

Dold text

Edit: Intressant är ju dock att 4960X ligger ganska bra före 4770K trots endast 100Mhz högre klockfrekvens även där men vad det är som gör i7 extreme bättre än i7 och i5 för BF4 har jag ingen aning om.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

Nu har inte jag en ny cpu utan en 2600k men har körts som en 2500k hela sin livstid.... så visst köper fokl I7 i onödan allt...

Att stänga av HT är ju enkelt, men spontant så känns det lite dumt att stänga av 5-10% extra prestanda.

Dock så är jag nyfiken på hur du begränsade cachen ? 2600K har ju 8MB vs "bara" 6MB på en 2500K.

Permalänk

Förlåt om jag lånar tråden
men om man vill bygga en riktigt snabb dator vilken processor ska man ha och socket?
är det 2011 eller 1150 man ska ha ja det kan förekomma en del bildbehandling och video redigering också
återigen sorry för att jag lånar tråden

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

Förlåt om jag lånar tråden
men om man vill bygga en riktigt snabb dator vilken processor ska man ha och socket?
är det 2011 eller 1150 man ska ha ja det kan förekomma en del bildbehandling och video redigering också
återigen sorry för att jag lånar tråden

Det beror alltid alltid alltid på budget och användningsområde.

Permalänk
Skrivet av Legopappa:

Förlåt om jag lånar tråden
men om man vill bygga en riktigt snabb dator vilken processor ska man ha och socket?
är det 2011 eller 1150 man ska ha ja det kan förekomma en del bildbehandling och video redigering också
återigen sorry för att jag lånar tråden

Till tung bild behandling och video redigering så är det inte alls fel med S2011 6 kärnor, 12 trådar. Men en S1150 i7 duger gott och väl till hobby video redigering.

Finns det inte gpu accelererade video/bild editors?

Permalänk
Skrivet av bjonss13:

Nu har inte jag en ny cpu utan en 2600k men har körts som en 2500k hela sin livstid.... så visst köper fokl I7 i onödan allt...

2600k duger fortfarande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roadrunner 454:

blir nog 4790k tack för hjälpen

Avis på dig blir man.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Det går du inte i multiplayer som är det som faktiskt betyder något IMO men ja du verkar ha rätt i att en i7:a inte betyder någonting i BF4 längre om man kollar på Sweclockers test av Mantle den 3 feb så Dice har väl optimerat för såhär såg det ut runt release:

Nu har det dock blivit så bra att det enda som skiljer i7 och i5 åt verkar vara de extra 100Mhz som i7:an har.

Edit: Intressant är ju dock att 4960X ligger ganska bra före 4770K trots endast 100Mhz högre klockfrekvens även där men vad det är som gör i7 extreme bättre än i7 och i5 för BF4 har jag ingen aning om.

Ligger på 100-120FPS i MP

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

hahaha jo stänga av cachen var dö svårt haha ne men jag fick kosntigt lagg i bf3 med ht på... kanske ska testa sätta på nu i bf4

Visa signatur