Google släpper Chromecast Mirroring

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Det går att spela upp alla filmer, dock har jag hört att det är lite pickligt. Man behöver någon app som kan streama, typ http://liliputing.com/2014/02/these-6-apps-stream-videos-from...

Sant, de e ju smidigt förstås. Är redan helt såld på chromecasten min, älskar hur smidigt det är att lyssna på musik via u2b/play music

Det går att spela upp lokala filer, Localcast använder jag själv men tänk på att filen måste vara i rätt format och på den fronten tycker jag tyvärr att Chromecast är ganska dålig. Är filen i fel format så behöver den transcodas och det görs inte på en platta utan går via dator.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk

Nån som testat med z2? Vore kul att kunna spegla sin mobil på teven. Redan haft stor nytta av det motsatta med remote desktop:)

Visa signatur

Corsair 800D | Intel Core i5-3570K | G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3 PC17000/2133MHz | TUF Gaming 3070ti | ASRock Fatal1ty Z77 Performance | Corsair H80 | Corsair Force 3 SSD 90GB | 4 TB HDD

Permalänk

Ser stort fram emot när man kan dela sin dators bild. Gissar dock att det kommer först efter fler telefoner och plattor fått stöd för funktionen :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liath:

Det går att spela upp lokala filer, Localcast använder jag själv men tänk på att filen måste vara i rätt format och på den fronten tycker jag tyvärr att Chromecast är ganska dålig. Är filen i fel format så behöver den transcodas och det görs inte på en platta utan går via dator.

Jasså, nu för tiden så är väl filmerna mest i h.264? Och det som kan behövas att göra är att lägga filen i en annan kontainer. Likt så som plex löser streamandet till ios enheter utan att byta format.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Gött att note 3 är med på listan

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man sätter igång det? har en s4 och kör cyanogenmod.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Jasså, nu för tiden så är väl filmerna mest i h.264? Och det som kan behövas att göra är att lägga filen i en annan kontainer. Likt så som plex löser streamandet till ios enheter utan att byta format.

Jag klarar oftast att spela upp filerna men däremot försvinner ljudet för Chromecast klarar bara aac tror jag, medan mycket är i ac3. Det är iallafall min erfarenhet men det kanske finns sätt att lösa på det som jag inte vet om ännu :).

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmfrid:

Någon som vet hur man sätter igång det? har en s4 och kör cyanogenmod.

Ladda ner uppdateringen av Chromecast-appen när du får tillgång till den, sen startar du screencast från appen. Om du inte fått uppdateringen ännu så går den att hitta på nätet om du letar lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liath:

Det går att spela upp lokala filer, Localcast använder jag själv men tänk på att filen måste vara i rätt format och på den fronten tycker jag tyvärr att Chromecast är ganska dålig. Är filen i fel format så behöver den transcodas och det görs inte på en platta utan går via dator.

Tycker dock det fungerar bra att transcoda via datorn, bra kvalitet och inte hackig bild eller liknande. Prövade lite mirroring via MX Player på min LG G2 och det funkar väl hyfsat, men laggar/hackar lite jämfört med att spela upp direkt (eller transcodat). Kanske mer användbart om man vill visa bilder, facebook o.s.v. för flera personer eller köra Spotify (om man inte bytt till Google Music än).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Ladda ner uppdateringen av Chromecast-appen när du får tillgång till den, sen startar du screencast från appen. Om du inte fått uppdateringen ännu så går den att hitta på nätet om du letar lite.

Funkar inte detta med AOSP? Jag kör SlimRom 4.4.4 på min Galaxy S4 men får inte igång detta trots att jag har nyaste ChromeCast-appen 1.7.4 apk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Tycker dock det fungerar bra att transcoda via datorn, bra kvalitet och inte hackig bild eller liknande. Prövade lite mirroring via MX Player på min LG G2 och det funkar väl hyfsat, men laggar/hackar lite jämfört med att spela upp direkt (eller transcodat). Kanske mer användbart om man vill visa bilder, facebook o.s.v. för flera personer eller köra Spotify (om man inte bytt till Google Music än).

Mm, transcoda går allt som oftast bra, det håller jag med om. Värre är det när man åker mellan hushåll och endast tar med sig plattan (av ren enkelhet) och sedan vill spela upp på någons chromecast ;). Men man kan aldrig få allt i en produkt...

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Skrivet av SweLingonBerry:

Ser stort fram emot när man kan dela sin dators bild. Gissar dock att det kommer först efter fler telefoner och plattor fått stöd för funktionen :/

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant! Får jag fråga hur du ska använda en sådan funktion? Satt och funderade lite men kunde inte komma på något som jag själv skulle kunna använda det till

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweLingonBerry:

Ser stort fram emot när man kan dela sin dators bild. Gissar dock att det kommer först efter fler telefoner och plattor fått stöd för funktionen :/

Nu har jag inte testat det själv, men det ska tydligen gå att casta desktop.
http://allaboutchromecast.com/chromecast-how-to-guide/how-to-...

Permalänk
Medlem

Inget stöd för S3 Kanske de börjar bli på tiden att uppgradera!

Visa signatur

3570K | CM Seidon 240M | 16GB | 7950| 240GB SSD 2TB HDD |FD R5 | XL2411T | Zowie ZA-13 | Ducky G2PRO_Black | Ducky Shine 3TKL_RED | Corsair K90_RED | OnePlus X

Permalänk

ÄNTLIGEN!

Visa signatur

Asus Sabretooth P67 | i7 2600k | Noctua NH - C14 | 16 GB Vengeance LP 1600 MHz |
Gigabyte GTX 670 OC WF @ 1.13 GHz boost clock | Define R4 | Corsair HX750W 80+ Gold |
Systemdisk Samsung 840 | Speldisk Samsung 840 Pro | Intel 520 |

Permalänk

Roligt att det händer saker! Nu fattas bara att Spotify ska ta sitt förnuft tillfånga och börja jobba...

Permalänk

Miracast?

Permalänk
Skrivet av Sprawler:

Intressant! Får jag fråga hur du ska använda en sådan funktion? Satt och funderade lite men kunde inte komma på något som jag själv skulle kunna använda det till

I mitt fall har jag inte möjlighet att ha min server/HTPC direkt kopplad till TVn, så att kunna styra den direkt från soffan skulle vara trevligt.
Rent generellt är väl bildspel en funktion många skulle kunna ha nytta av.

Skrivet av keyser:

Nu har jag inte testat det själv, men det ska tydligen gå att casta desktop.
http://allaboutchromecast.com/chromecast-how-to-guide/how-to-...

Har testat detta tidigare, men då var funktionen långt ifrån perfekt...

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Sprawler:

Chromecast som sådan har redan iphonestöd, men jag antar att det var specifikt funktionen att spegla som du syftade på?

Japp