Permalänk

Tips och hjälp vattenkylning

Hejsan! Funderar på att köpa vattenkylning till min dator! Då undrar jag först o främst om det är lätt att sätta in? Ser ju väldigt simpelt ut iallafall... Och sen vilken är bäst o billigast? Tror inte jag behöver nån jätte bra till min amd fx-4300 men den blir så jäkla varm ibland så tänkte uppgradera. Tack i förhand

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du får nog först specificera några saker:

1. Vilken budget har du?
2. Vill du ha ett färdigt "slutet-system" eller custom loop?
3. Vad har du för chassi? (För att veta hur stora radiatorer du kan montera)

Visa signatur

Ludde

Permalänk
Medlem

Tänkte precis göra en likadan tråd,,,lånar tråden lite.

Funderar på vattenkylning också, är helt grön på detta, inte insatt alls. Datorn jag har är;
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6651976/2014-04-07

Vad behöver jag? Ett färdigt kit?

Typ; http://www.inet.se/produkt/5322250/cm-eisberg-120l-prestige ?

Detta var ju väldigt dyrt med tanke på att jag "max" kommer kunna få 200 MHz högre klock än nu.
^kör 4.5 GHz med 1.265vcore och temperaturer hindrar mig för 4.6 GHz just nu.

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är någon större poäng med de slutna systemen om man inte behöver dom pga platsbrist, att man inte får plats med exempelvis en NH-D14.

Ska man vattenkyla ska man vattenkyla både CPU+GPU, annars blir det inte tystare än luftkylning.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Skrivet av Ludde83:

Du får nog först specificera några saker:

1. Vilken budget har du?
2. Vill du ha ett färdigt "slutet-system" eller custom loop?
3. Vad har du för chassi? (För att veta hur stora radiatorer du kan montera)

1.Just nu spekulerar jag lite o vet inte ens vad vattenkylningssystem ligger på i pris typ ;/ Helt färsk i det mesta med datorer...
2.Som sagt, helt ny.. Vet inte vad något av det är
3.http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/chassi/tower/coo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummianka59:

1.Just nu spekulerar jag lite o vet inte ens vad vattenkylningssystem ligger på i pris typ ;/ Helt färsk i det mesta med datorer...
2.Som sagt, helt ny.. Vet inte vad något av det är
3.http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/chassi/tower/coo...

En custom loop går på minst 3-4k. Men om du menar typ en H100 eller H80 så går de på runt 600-900. Ditt chassi är riktigt dåligt, tveksamt om du får in en radiator i den :/

Permalänk
Skrivet av friskybob:

En custom loop går på minst 3-4k. Men om du menar typ en H100 eller H80 så går de på runt 600-900. Ditt chassi är riktigt dåligt, tveksamt om du får in en radiator i den :/

Jag säger som Appel99 chassit är inge bra för vattenkylning.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummianka59:

1.Just nu spekulerar jag lite o vet inte ens vad vattenkylningssystem ligger på i pris typ ;/ Helt färsk i det mesta med datorer...
2.Som sagt, helt ny.. Vet inte vad något av det är
3.http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/chassi/tower/coo...

De överdriver. Chassit är nog inte optimalt för ett custom vattensystem (där du helt enkelt designar hela systemet själv och kyler både CPU och grafikkort) men en CPU-kylare med en enkel radiator får du definitivt in dit. Tex corsair hydro h60/h80

Permalänk
Skrivet av aSparrow:

De överdriver. Chassit är nog inte optimalt för ett custom vattensystem (där du helt enkelt designar hela systemet själv och kyler både CPU och grafikkort) men en CPU-kylare med en enkel radiator får du definitivt in dit. Tex corsair hydro h60/h80

Dock är en h60/h80 helt meningslös då en vanlig tornkylare för samma pris är bättre...

Permalänk

Så jag borde skaffa bättre cpu fläkt istället? Mer prisvärt? Och enklare...?

Permalänk
Skrivet av gummianka59:

Så jag borde skaffa bättre cpu fläkt istället? Mer prisvärt? Och enklare...?

Om du inte tänker fixa riktig vattenkylning (kostar 3k+) så är en vanlig luftkylare bättre ja och med tanke på hur bra koll du verkar ha på vattenkylning så tror jag inte en riktig customloop är aktuellt

För att kunna ge lite bättre tips behöver vi fortfarande ha svar på frågorna.

Vad är målet med bytet av kylare?
Vad har du för budget för detta?

Jag skulle även rekommendera att du kollar igenom http://www.sweclockers.com/recension/18610-billiga-luftkylare... då det borde vara aktuellt för dig.

Permalänk
Medlem

Har precis beställt grejor för mitt första vattenbygge, och mina tankar var:

* Grejor som håller länge, alltså jag vill att mitt kylsystem ska hålla genom flera generationer byggen, så att man slipper dra på sig massor med merkostnader i framtiden. Därför försökte jag skaffa bra pumpar, radiatorer m.m. som förhoppnings ska klara av att kyla en överklockad GPU (ev 2) och CPU. Ett system som är lätt att bygga ut. Skaffade mig ett väldigt stor chassi för vattenkylning, förhoppnings ska det hålla en livstid ut.

* Tänk på hur du ska styra dina pump och dina fläktar beroende på GPU- och CPU-temp. PWM-pump? PWM-fläktar? Kom ju att tänka på detta efter att jag hade beställt en del grejor, så jag har bestämt nu för att styra fläktar och pump i linje med vätske-temperaturen med tempgivaren installerade. Bestämde mig för den dyra kvalitets-vägen, kommer att styra pump och fläktar med en Aquaero 6 (eftersom den kommer att klara av höga strömuttag pga min lågvarviga fläktar och pump).

* Övervakning? Är själv lite nervös för detta, men Aquaero hjälper mig med detta. Funderade på att skaffa mig en flödesindikator, men jag hoppas på att det räcker med att Aquaeron övervakar min PWM pump. Dessutom införskaffade jag mig en nivågivare för vätskan till min reservoar som jag kopplar till Aquaeron, vattnet försvinner troligtvis med tiden precis som med kylarvattnet i en bil, och sånt kan vara lätt att glömma.

* Skaffa ingen färg i kylarvattnet, kör istället med färgad slang och använd destillerat vatten och medel som skyddar mot alger och korrision, har läst om dessa rekommendationer.

Ovanstående har varit mina tankegångar, och dessa kan gå lite ur spår och säkert kan man gå genvägar så att det blir billigare. Men jag tycker det är kul med teknik och utrustning, så därför har jag satsat lite. Dock backade jag tillbaks när jag tänkte köpa mig 4 styckna tempgivare (in och ut) för GPU och CPU, troligtvis räcker det med bara 1, för mig blev det 3 styckna, in och ut för radiatorer och 1 för reservoar.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Det man skall också ha i åtanke när man väljer CPU-kylare är vad man har för minnen. Har man låga minnen fungerar luftkylare mkt bra, men med höga minnen så kan dessa vara i vägen för en luftkylare och då kommer de slutna vattenkylsystemen in i bilden.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Bra och nya klipp för hur man kommer igång med "riktig" vattenkylning finns på Bill Owens Youtube-profil.

Del 1

Del 2

Finns också bra information på forumet samt andra youtube-klipp

Permalänk
Medlem

Rekommenderar den här om du är på en låg budget https://www.komplett.se/cooler-master-seidon-120m-cpu-kylare/...
har en själv funkar perfekt och enkel och sätta i.