Trasigt moderkort och ingen bild. Reparerbar?

Permalänk
Medlem

Trasigt moderkort och ingen bild. Reparerbar?

Hej, som rubriken lyder så får jag ingen bild, men moderkortet verkar fungera förövrigt. Undersökte moderkortet och upptäckte att det saknas ett motstånd(?) bakom processor-"socketen" (bild: http://postimg.org/image/fnd53ly4n/ ).
Är det enkelt att reparera detta, eller är det dax förnytt moderkort? Denna grej måste ha lossnat under monteringen av moderkortet vid chassibyte, kan dock inte hitta den.
Det är ett 1156 moderkort vid namnet ms-7613.
Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabbedi1:

Hej, som rubriken lyder så får jag ingen bild, men moderkortet verkar fungera förövrigt. Undersökte moderkortet och upptäckte att det saknas ett motstånd(?) bakom processor-"socketen" (bild: http://postimg.org/image/fnd53ly4n/ ).
Är det enkelt att reparera detta, eller är det dax förnytt moderkort? Denna grej måste ha lossnat under monteringen av moderkortet vid chassibyte, kan dock inte hitta den.
Det är ett 1156 moderkort vid namnet ms-7613.
Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Ser inte ut som där ska sitta något dock.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Ser inte ut som där ska sitta något dock.

Där det står (+ -) tycker jag det ser ut att saknas något, på det andra stället där det står (+ -) är det ett svart motstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabbedi1:

Där det står (+ -) tycker jag det ser ut att saknas något, på det andra stället där det står (+ -) är det ett svart motstånd.

Det betyder inte att där ska sitta något.
Kollar man på ytan ser man inga brott i lödningen eller annat.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Okej, vad lurigt! Vad tror du kan vara felet om jag inte får någon bild? Har provat med 3 olika grafikkort och två olika nätagg.

Permalänk
Medlem

Provat reset av bios(ClrCmos)?

Vad har du för delar?

Har moderkortet fungerat tidigare med nuvarande komponenter?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Provat reset av bios(ClrCmos)?

Vad har du för delar?

Har moderkortet fungerat tidigare med nuvarande komponenter?

Fo3

Tog bort batteriet från moderkortet och lät den stå en natt utan strömkälla (nätagg), det borde ha resettat den?

Jag har en i7 870 cpu, 2 ram stickor 4gb per sticka (har provar att köra med endast en ram sticka och provat alla ramslots), jag har ett 7970, 560ti och ett radeon 5450(tror jag, haha). Ja moderkortet har fungerat tidigare med komponenterna. Har haft problem tidigare med ett ramslot ( den närmst cpun), då den inte startade pga detta, så detta problem kan ha spridit sig till de andra portarna?
Tack.

Permalänk
Medlem

Du har inte top_of_the_line-modellen, då finns områden med unpopulated components.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Du har inte top_of_the_line-modellen, då finns områden med unpopulated components.

okej, då förstår jag!