Hög temp i node 304 med 4590 med hyper 212 evo.

Permalänk
Medlem

Hög temp i node 304 med 4590 med hyper 212 evo.

Som min titel, har en intel 4590 med en cooler master 212 evo på som sitter i en node 304. Har även en GTX 770 som ligger på idle/load 29/74
Men min CPU ligger på Idle/load 37/65 vilket jag tycker verkar väldigt högt för en eftermarknadskylare. Har ersätt kylpasta en gång med arctic silver 5 och satt om kylaren för att se om jag gjorde fel första gången jag byggde ihop datorn. Nu verkar mina temp gått upp lite med ett par celcius.

jag rengjorde kylaren med Arctic Clean 1+2 och prollen såg felfri ut med bara ögat efter nogrann rengöring. En sak som jag märkt är att jag kan skruva lite på kylartornet vilket jag antar man inte ska kunna? Och då har jag skruvat åt skruvarna så hårt det går.

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

PC: NZXT H1. Sapphire 5700xt. AMD r5 3600.
Ljud: Feliks espressivo mk2 -> ZMF Aeolus/Verite/Philips X2/Mad dogs/Senn hd25-1 II

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av MDrad:

Som min titel, har en intel 4590 med en cooler master 212 evo på som sitter i en node 304. Har även en GTX 770 som ligger på idle/load 29/74
Men min CPU ligger på Idle/load 37/65 vilket jag tycker verkar väldigt högt för en eftermarknadskylare. Har ersätt kylpasta en gång med arctic silver 5 och satt om kylaren för att se om jag gjorde fel första gången jag byggde ihop datorn. Nu verkar mina temp gått upp lite med ett par celcius.

jag rengjorde kylaren med Arctic Clean 1+2 och prollen såg felfri ut med bara ögat efter nogrann rengöring. En sak som jag märkt är att jag kan skruva lite på kylartornet vilket jag antar man inte ska kunna? Och då har jag skruvat åt skruvarna så hårt det går.

Tacksam för hjälp!

Det är inte så farliga temperaturer, kör själv node 304 med 4670k något överklockad och ligger på idle 30 load 62 nu på sommaren.
Hur många hd-burar har du i? Jag kör med en bur längst till vänster bakifrån sett, det ger något bättre flöde (liiiten skillnad). Kör du push eller pull? Push fungerade bäst för mig med några graders skillnad.

Det är ok att det går att vrida på kylaren men vrid inte på den i onödan.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Det är inte så farliga temperaturer, kör själv node 304 med 4670k något överklockad och ligger på idle 30 load 62 nu på sommaren.
Hur många hd-burar har du i? Jag kör med en bur längst till vänster bakifrån sett, det ger något bättre flöde (liiiten skillnad). Kör du push eller pull? Push fungerade bäst för mig med några graders skillnad.

Det är ok att det går att vrida på kylaren men vrid inte på den i onödan.

Har en HD bur i längst till vänster som jag samtidigt drar 24pin kabeln genom, då jag dragit den kabeln över psu under de främre fläktarna.

Kör push så att det blir ett rakt och fint flöde från fronten till bak.

Tack för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: NZXT H1. Sapphire 5700xt. AMD r5 3600.
Ljud: Feliks espressivo mk2 -> ZMF Aeolus/Verite/Philips X2/Mad dogs/Senn hd25-1 II

Permalänk

Mycket handlar också om luftflödet i chassit. Vet inte hur det ser ut, men försök optimera det genom att ta bort HDD-burar, ändra fläktarna eller skaffa nya.