Lyckas inte klocka Pentium G3258 Anniversary

Permalänk
Medlem

Lyckas inte klocka Pentium G3258 Anniversary

Moderkort: Asus Z97-K
Minnen: Corsair 4x2GB 1333 vengeance

Denna processor har ju som de flesta känner till en upplåst multiplier.
Problemet är bara, att när jag höjer core ratio i AI tweaker (EFI) till t.ex. 36 (BCLK 100MHz x 36=3,6GHz), så uppdateras target speed till 3,6GHz, men när jag sedan bootar upp Win7 så visar CPU-Z att den fortfarande ligger på stock 3,2 (även under load i prime95).

Testade även att dra upp till ratio 40 utan att röra spänningen, för att se om den ens kraschar vid boot. Nej, ingen förändring där heller, 3,2GHz oavsett load.

Med andra ord: allt ser ok ut i EFI, när jag sedan startar windows så verkar inget ha ändrats.

Var failar jag?

(Ja, jag valde att spara ändringarna)

Visa signatur

R5 3600 | Sapphire 5700XT Pulse | B450-F Strix | 2x8 Corsair 3000MHz | Seasonic Prime 650W | FD Meshify C | BeyerDynamic DT-990 | Nintendo Switch | Steam Deck | PS5 | 12TB HP Microserver | MacBook Air M1 | Linux

Permalänk
99:e percentilen

Du får ingen prestandaskillnad heller?

Kan det vara någon energisparfunktion som kickar in och förstör för dig?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

du har inte tid att bara dubbel kolla om något ändras när du anvädner Core temp(?), vem vet kanske är det ett under som klockar på samma volt på 4ghz

testat uppdatera bios
clean install av OS?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut i bios? På mina Asus brädor ändrar man turbo ratio, nu finns det väl inte turbo på G3258 men en bild på bios hade hjälpt!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Nu har jag dessvärre inte tillgång till just den datorn idag, men ska fixa biosbilder så fort jag ger mig på datorn igen. Känner till att turbo inte finns, men folk har ju tryckt upp denna till 4,8 på luft så, känns ju ganska meningslöst med en upplåst processor som inte går att klocka

Visa signatur

R5 3600 | Sapphire 5700XT Pulse | B450-F Strix | 2x8 Corsair 3000MHz | Seasonic Prime 650W | FD Meshify C | BeyerDynamic DT-990 | Nintendo Switch | Steam Deck | PS5 | 12TB HP Microserver | MacBook Air M1 | Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syph1x:

Nu har jag dessvärre inte tillgång till just den datorn idag, men ska fixa biosbilder så fort jag ger mig på datorn igen. Känner till att turbo inte finns, men folk har ju tryckt upp denna till 4,8 på luft så, känns ju ganska meningslöst med en upplåst processor som inte går att klocka

Säkert någon simpel inställning i UEFI, brukar vara så

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64