Permalänk
Avstängd

Är det vattenkylning man ska ha ??

Hej! Funderar på en ny rigg och då en I7 4790K och ett asus Z-97 hero.Men kylningen till processorn? Jag kan tänka mig överklocka lite. Funkar min nuvarande jag har i sign?.Och ska man ha vattenkylning Funkar det bra med corsair 100I /110? Steget över det känns overkill för mig.Custom loop tror jag det kallas,Det sistnämnda har jag totalt noll koll på.Så vad ska man satsa på.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

jag gillar inte vattenkylning alls. det låter mycket, är dyrt, och kyler lika bra som luftkylare.
köp dig en redig tornkylare istället för ~500kr så får du en mycket bättre kylare än en vattenkylare för ~700kr.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

jag gillar inte vattenkylning alls. det låter mycket, är dyrt, och kyler lika bra som luftkylare.
köp dig en redig tornkylare istället för ~500kr så får du en mycket bättre kylare än en vattenkylare för ~700kr.

Låter mycket menar du pumpen?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

jag gillar inte vattenkylning alls. det låter mycket, är dyrt, och kyler lika bra som luftkylare.
köp dig en redig tornkylare istället för ~500kr så får du en mycket bättre kylare än en vattenkylare för ~700kr.

H100 och dylikt är inte "vattenkylning" i min värld, men alla har sin egen uppfattning. Om du bara vill kyla CPU så finns det luftkylare som smiskar i stort sett all "vattenkylning". Funderar du på att uppgradera och även kyla RAM/DISK/GPU osv i framtiden så är custom loop ett utmärkt alternativ, det kostar dock betydligt mer och kräver kunskap och en nypa handhavande för att komma igång.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

jag gillar inte vattenkylning alls. det låter mycket, är dyrt, och kyler lika bra som luftkylare.
köp dig en redig tornkylare istället för ~500kr så får du en mycket bättre kylare än en vattenkylare för ~700kr.

Det va de dummaste jag har hört.

Vattenkylning är det tystaste du kan få. Om man inte kör fläktlöst. Vattenkylning som custom loop kan man få betydligt effektivare än ren luftkylning.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Det va de dummaste jag har hört.

Vattenkylning är det tystaste du kan få. Om man inte kör fläktlöst. Vattenkylning som custom loop kan man få betydligt effektivare än ren luftkylning.

behöver inte vara så otrevlig, det han säger stämmer om man tittar på aio för 700kr som han nämnde. man kan tycka att han borde ha klargjort att det var aio han pratade om dock.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyzed:

Det va de dummaste jag har hört.

Vattenkylning är det tystaste du kan få. Om man inte kör fläktlöst. Vattenkylning som custom loop kan man få betydligt effektivare än ren luftkylning.

Vad är för mening att köra vattenkylning när man ändå måste ha en massa fläktar?

Permalänk
Avstängd

Jag har ju dock redan en Noctua NH-D14 Som är ju bland dom bättre i luftkylning.Så det där med custom loop Får man räkna med att det lätt blir läckage mm. eller är det relativt lätt och få på plats.Jag har inte tummen mitt i handen.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Jag har ju dock redan en Noctua NH-D14 Som är ju bland dom bättre i luftkylning.Så det där med custom loop Får man räkna med att det lätt blir läckage mm. eller är det relativt lätt och få på plats.Jag har inte tummen mitt i handen.

det blir dyrt och du behöver ett lämpligt chassi för jobbet. jag håller själv på och plockar med detta och sätter så sakteliga ihop en kundvagn. just nu ser det ut att bli ~3300kr utan chassi. man kan köpa färdiga kits också, finns många från alphacool på aquatuning, ek på inet och fanns något på coolingstuff också men har glömt vad. att välja ett sådant kit tar dock bort det roliga i mina ögon.

jag skulle nog fortsätta på nh-d14 om du inte verkligen känner ett sug för att försöka dig på vatten.

Permalänk
Medlem

Vattenkylning ser mycket bättre ut än luftkylning tycker jag
Under 1000-lappen går det att hitta luftkylning som är lika bra eller bättre än ett färdigt luftkylningskit (Som corsairs 110 osv.)
Custom vattenkylning kostar betydligt mer och är extremt snyggt!

Jag har en corsair Corsair Hydro H100i som kyler extremt bra, är tyst med andra fläktar och som har en snygg färgglad logga
En vän har en Noctua NH D14 som kyler extremt bra och är nästintill knäpptyst.

Vattenkylning tar mindre plats ovanför moderkortet om ditt chassi har plats för radiatorer och är enligt mig snyggare.
Luftkylning kan som sagt vara minst lika bra eller bättre än vattenkylning men tar oftast mer plats om kylaren ska ha samma styrka som en "vattenkylare" med motsvarande effekt.

Visa signatur

″Citerare får flera poolare″

Permalänk
Skrivet av Mange43:

Hej! Funderar på en ny rigg och då en I7 4790K och ett asus Z-97 hero.Men kylningen till processorn? Jag kan tänka mig överklocka lite. Funkar min nuvarande jag har i sign?.Och ska man ha vattenkylning Funkar det bra med corsair 100I /110? Steget över det känns overkill för mig.Custom loop tror jag det kallas,Det sistnämnda har jag totalt noll koll på.Så vad ska man satsa på.

Ända fördelen med slutet vattenkylningsystem gentemot luftkylare för samma prislapp är väl om du har ett fönster, då det enligt mig iaf är mycket snyggare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av versions:

det blir dyrt och du behöver ett lämpligt chassi för jobbet. jag håller själv på och plockar med detta och sätter så sakteliga ihop en kundvagn. just nu ser det ut att bli ~3300kr utan chassi. man kan köpa färdiga kits också, finns många från alphacool på aquatuning, ek på inet och fanns något på coolingstuff också men har glömt vad. att välja ett sådant kit tar dock bort det roliga i mina ögon.

jag skulle nog fortsätta på nh-d14 om du inte verkligen känner ett sug för att försöka dig på vatten.

Ok tack för ett bra svar.Jag börjar med min noctua fläkt Som jag är väldigt nöjd med ljudmässigt.Sen kan jag hålla med som någon skrev att det blir ju snyggare med vatten kylningen.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hermanlange:

Ända fördelen med slutet vattenkylningsystem gentemot luftkylare för samma prislapp är väl om du har ett fönster, då det enligt mig iaf är mycket snyggare.

mmm,har fönster.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermanlange:

Ända fördelen med slutet vattenkylningsystem gentemot luftkylare för samma prislapp är väl om du har ett fönster, då det enligt mig iaf är mycket snyggare.

Ser inte vad folk tycker är snyggt med stängda system. Stora svarta slangar bara med någon lysande diod.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Ser inte vad folk tycker är snyggt med stängda system. Stora svarta slangar bara med någon lysande diod.

Särskilt snyggt är det ju knappast precis som du säger.
Dock blev min 4770K kallare med min Antec Kühler H2o 1220, än med polarens Be-Quiet Dark Rock Pro 3.
Ca 7 grader, om det är min 1220 som är effektivare eller ej, låter jag vara osagt. Om inte annat för att slippa luft-maffian.:P

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Särskilt snyggt är det ju knappast precis som du säger.
Dock blev min 4770K kallare med min Antec Kühler H2o 1220, än med polarens Be-Quiet Dark Rock Pro 3.
Ca 7 grader, om det är min 1220 som är effektivare eller ej, låter jag vara osagt. Om inte annat för att slippa luft-maffian.:P

Det finns något bättre luftkylare, 1220 är ju en 240-radde, Dark Rock Pro 3 har ju för övrigt sweclockers själva recension på http://www.sweclockers.com/recension/18225-be-quiet-dark-rock...

Sen är det frågan om ett par grader gör skillnad och det är värt platsen det tar upp. Just Be-Quiet-kylaren bör prestera som Antec Kühler 650, 950 eller Corsair H100 och där omkring med ett par graders skillnad. De flesta billiga slutna system får spö av Noctua NH-D15 eller lägger sig på samma nivå. Lite beroende på vad de är monterade på. Sen finns givetvis vattenkylning som klarar av lite mer än så. Men det finns inga stora skillnader i prestandan när vi talar billigare system. Det är ett val på eget tycke mer än något annat. Sen finns det givetvis chassin där du inte har plats för tornkylare, men har plats för ett vattenkylningspaket (färdigt eller egenbyggt) och liknande. Lite skillnad idag mot 12-15 år sedan då i princip vilket vattenblock som helst och vilken radiator som helst prestera bättre än de vanliga luftkylarna som inte var mycket mer än kopparfläns och 92mm fläkt på den värre sidan. Var bara Koolance-systemen som var värdelösa på den tiden. Idag kvittar det mer eller mindre prestandamässigt mellan paketen och de större kylarna, på Koolancetiden så var rekommendationen och åsikten som jag säkert uttryckt själv luftkylning över Koolance. Däremot är ljudnivån på många slutna system inte bra. Då inte bara svårkylda radiatorer som ställer till det. Men det finns en rad preferenser och behov som styr vad som passar bygget idag. Valet idag är ju gigantisk kylare eller stora radiatorer. Både kräver en hel del när det gäller chassi och liknande. Ligger man inte riktigt högt i överklockningen så spelar prestandaskillnaden (eventuella) inte någon roll.

Permalänk
Medlem

AIO är ett nödvändigt ont ibland. De inte tar någon plats eller skymmer något på moderkortet särskilt vid m-ITX där allt sitter nära sockeln.

Men om man kan lösa kylningen med vanlig luftkylare så gör man det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Vad är för mening att köra vattenkylning när man ändå måste ha en massa fläktar?

Mina grafikkort throttlade för att dom blev för varma med orginalkylarna.

Permalänk
Medlem

Har ingen erfarenhet själv av vattenkylning, men har nu lagt ut massor med tusenlappar och beställt delar till ett custom-system, har inte fått hem delarna än och det här är första gången.

Enligt tråd-rubrik.

Skrivet av Mange43:

Är det vattenkylning man ska ha ??

Mitt svar på din fråga från min ovanstående erfarenhetspunkt:

* Nej, om du inte också skall kyla grafikkort (lika gärna att införskaffa den näst största CPU-kylarn och ett par tysta Noctua-fläktar, kyler väldigt bra samt kommer alltid att överväsnas av grafikkortet)
* Nej, om du tänker köpra ett All-In-One system (skeptisk till sådana system, men vissa är väl nöjda...)
* Ja, om du har pengar och tycker det är kul.
* Ja, om du vill ha ett kallare system som gör det möjligt att överklocka både GPU och CPU i högre grad än luftkylning.
* eller från ovanstående, ja om du vill ha ett tystare system.

Dom sista två punkterna är logiskt mycket beroende av hur dimensionerat ditt system är och vilka/antal fläktar du har, dock vet jag inte om dom punkterna kan positivt sammanfalla tillsammans.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

Vad är för mening att köra vattenkylning när man ändå måste ha en massa fläktar?

Låter mindre och kyler bättre. Custom loop alltså.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det finns något bättre luftkylare, 1220 är ju en 240-radde, Dark Rock Pro 3 har ju för övrigt sweclockers själva recension på http://www.sweclockers.com/recension/18225-be-quiet-dark-rock...

Sen är det frågan om ett par grader gör skillnad och det är värt platsen det tar upp. Just Be-Quiet-kylaren bör prestera som Antec Kühler 650, 950 eller Corsair H100 och där omkring med ett par graders skillnad. De flesta billiga slutna system får spö av Noctua NH-D15 eller lägger sig på samma nivå. Lite beroende på vad de är monterade på. Sen finns givetvis vattenkylning som klarar av lite mer än så. Men det finns inga stora skillnader i prestandan när vi talar billigare system. Det är ett val på eget tycke mer än något annat. Sen finns det givetvis chassin där du inte har plats för tornkylare, men har plats för ett vattenkylningspaket (färdigt eller egenbyggt) och liknande. Lite skillnad idag mot 12-15 år sedan då i princip vilket vattenblock som helst och vilken radiator som helst prestera bättre än de vanliga luftkylarna som inte var mycket mer än kopparfläns och 92mm fläkt på den värre sidan. Var bara Koolance-systemen som var värdelösa på den tiden. Idag kvittar det mer eller mindre prestandamässigt mellan paketen och de större kylarna, på Koolancetiden så var rekommendationen och åsikten som jag säkert uttryckt själv luftkylning över Koolance. Däremot är ljudnivån på många slutna system inte bra. Då inte bara svårkylda radiatorer som ställer till det. Men det finns en rad preferenser och behov som styr vad som passar bygget idag. Valet idag är ju gigantisk kylare eller stora radiatorer. Både kräver en hel del när det gäller chassi och liknande. Ligger man inte riktigt högt i överklockningen så spelar prestandaskillnaden (eventuella) inte någon roll.

Knall-gjutet inlägg får jag lov att säga. Själv körde jag på 1220 då jag har väldigt höga Ramminnen.

Men jag kan tänka mig att luftkylarna kan prestrera likvärdigt många slutna system.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Knall-gjutet inlägg får jag lov att säga. Själv körde jag på 1220 då jag har väldigt höga Ramminnen.

Men jag kan tänka mig att luftkylarna kan prestrera likvärdigt många slutna system.

Noctua NH-U14S och TR Silver Arrow har du i recensionerna som Emil på Sweclockers gjort här. Det finns kylare som är marginellt bättre än de. Paket som Antec Kühler 650, Corsair H100i, H90 osv får normalt sett spö i tester av de bästa luftkylarna. Till lägre ljudnivå. Om man ni har plats för dessa. Har du inte testat Be-Quietkylaren på ditt system (ramminnena) så går det hur som helst inte att jämföra. I princip måste man upp till egna slingor för prestanda som toppar. Annars är det mer eller mindre på samma nivå. Slutna 280-varianterna och en del av 240-varianterna verkar dock ha god chans att lägga sig över luftkylarna, det krävs lite mer än valfri 120 eller 140-variant iaf. Då måste man också spendera mer pengar såklart. Det finns ingen större fördel som på t.ex. Socket A och Socket 478-tiden, så svaret på frågan som TS ställer sig kommer skilja beroende på utrymme, budget, osv, snarare än vad man ska satsa på prestandamässigt, ljudmässigt.