Bild men inget ljud, dator till tv via hdmi

Permalänk

Bild men inget ljud, dator till tv via hdmi

Det fungerade förut, men sist efter jag kopplade bort datorn från tvn så hade jag inget ljud på datorn utan datorn trodde jag körde via hdmi till tvn, så jag avaktiverad "digital audio hdmi" och får tillbaka ljudet till datorn. Men när jag ska köra datorn till tvn så får jag inget ljud men bild. Jag har provat andra hdmi utgångar och andra hdmi sladdar. Jag googlat och letat på datorn men hittar inte ngt som hjälper mig. Det känns som jag måste aktivera digital audio, men vart?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Avstängd

Antar att du har Win7 och många har problem med ännu en MS "feature" som är mer som en bugg.
MS har valt att låta Windows dölja ljud ut och in alternativ.

Välj ljud i kontrollpanelen och flikarna uppspelning/inspelning (går att komma åt smidigare från volymkontrollen i aktivitetsfältet)
Högerklicka i fönstret och bocka för att Frånkopplade och inaktiverade enheter skall visas.

Nu borde du kunna välja, så ljudet funkar via HDMI eller ut till annan utgång när du skickar bilden via HDMI.

Visa signatur
Permalänk

Jag får tacka och bocka för hjälpen! Det funkade!

Permalänk
Medlem

Jag har suttit timmar och funderat hur jag ska fixa detta!
Också är det så här enkelt..
Tack som fan räddade min natt

sry för post i gammal tråd

Permalänk
Medlem

Har fått samma problem. Bild utan ljud med hdmi från dator till tv-skärm.
Både bild och ljud fungerade första gången jag provade. Men sen har bara bilden fungerat. Testade det som beskrevs ovan här i tråden men fungerar fortfarande inte. Fler idéer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henrikf:

Har fått samma problem. Bild utan ljud med hdmi från dator till tv-skärm.
Både bild och ljud fungerade första gången jag provade. Men sen har bara bilden fungerat. Testade det som beskrevs ovan här i tråden men fungerar fortfarande inte. Fler idéer?

Hörlurar i-pluggade i 3.5 utgång? Antar att du vill ha ljudet ut till tv:n.

Visa signatur

i5 4670k|GTX 780

Permalänk
Medlem

Nä inga hörlurar eller annat i den utgången. Stämmer bra att jag vill ha ljudet ut till tv:n.

Permalänk

Istället för att starta ny tråd tänkte jag höra här, är det så att man måste ändra manuellt varje gång? det finns inget program eller nåt som gör att den ändrar själv fall man t.ex. ser film och så drar man över den så kommer ljudet där och sen när drar tillbaka så kommer ljudet från datorhögtalarna?

Visa signatur

Corsair carbide 300R, AMD x4 955, Cooler Master Seidon 120V, Asus M4A88T-EVO/USB3, Gigabyte 6870, 2x4gb 1333, 1tb hdd, corsair 600W

Permalänk
Medlem

Hej!
Tänkte att jag skriver här istället för att starta en ny tråd då det handlar om precis samma sak.

Allt är korrekt inställt i datorn, vad jag kan se, korrekt ljudutgång, man ser att stapeln spelar etc. och det är den som är aktiv, men jag får fortfarande inget ljud i hemmabion via hdmin. Byter jag till en vanlig tvkanal eller liknande så fungerar ljudet direkt så min fundering är om det kan ha något med tvn att göra?
Jag har testat olika hdmiportar men släpper fortfarande inte igenom något ljud.

Att tillägga är ju att jag, precis som trådskaparen, har haft fungerande, kopplat ur och sen har det slutat att fungera, utan att jag gjort några förändringar över huvud taget.

Hittar heller ingen inställning i tvn som ser konstig ut.

Någon som har något tips eller förslag på vad jag kan testa? Vet inte om det kan ha med mina drivrutiner att göra men känns ju konstigt att det har slutat fungera utan att jag gjort något också.

Tack på förhand!

Visa signatur

Fractal Design R2 Titanium-gray | Corsair TX750W | ASRock Z77 EXTREME4 | i5-3570k@3,4GHz | Corsair Vengeance 16GB | Sapphire Radeon HD4870 | Auzentech X-Plosion 7.1 Cinema | Samsung SSD Basic 830-series 120GB, Corsair Force 60GB SSD, WDCaviar Black 4TB, WDCaviar GP 2.5TB | 2x BENQ FP241W | M-Audio BX8

Permalänk
Medlem

Hej!
Ni som har problem med ljudet till tv:n... Är det vid direkt koppling till tv eller vid inkoppling via förstärkare?
Det är nämligen så att jag först fick igång både ljud och bild från min stationära dator via hemmabion då jag streamade film. Men vid ett senare tillfälle så får jag antingen bild eller ljud men inte båda på en gång alltså. Men däremot funkar det perfekt om jag kopplar hdmi kabeln direkt till tv:n och det jag gör att är bara att högerklicka på högtalarikonen i aktivitetsfältet och välja playback devices. I mitt fall DTV-0 (tv) eller speakers (datorhögtalarna)
Var ett tag sen nu jag köpte en ny förstärkare och den har stått oanvänd pågrund av att jag inte orkat ta tag i detta. Så jag skulle vara oerhört tacksam om någon kunde hjälpa mig att lösa detta... Det är förresten en Yamaha receiver HTR-4065 jag har. Har inte HDMI-arc på tv:n så kopplar ljudet från receivern optiskt.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Fyfan va jag svor innan jag hittade lösningen! Tack!

Tokgammal tråd och avstängd, men vafan

Visa signatur

Senior

Permalänk
Medlem

Bild men inget ljud, dator till tv via hdmi

Har fått samma problem. Bild utan ljud med hdmi från dator till tv-skärm.
Både bild och ljud fungerade första gången jag provade. Men sen har bara bilden fungerat.
Har Windows 8
Jag uppdaterade med ett program som jag hittade på nätet och sen efter det så funkade den, tills jag startade om datorn och då försvann den.
Sen har jag försök att lägga till enhet men datorn hittar inte igen tv´n.

Permalänk
Medlem

Hej på Er!
Ny här på forumet och tänkte försöka få lite hjälp med mitt problem.

Även i mitt fall så har jag bara bild men inget ljud på min Tv kopplad med HDMI från min laptop.
Jag har i flera år använt min laptop som mediaspelare, kopplad direkt till min Tv via med HDMI-kabel.
Allt har fungerat helt perfekt fram tills för någon vecka sedan, då försvann ljudet från Tv'n och det spelas
istället upp på min laptop.
Jag har googlat igenom, vad som känns som, halva Internet utan att bli något klokare på detta problem.
Har testat ett flertal tips och idéer, men hittar alltså ingen lösning.

Ska försöka delge Er de saker som jag kontrollerat och testat:

Började med att byta ut HDMI-kabeln.

Samtliga Drivrutiner i datorn är uppdaterade och har således den senaste versionen installerade.
Har även varit inne på både Acer's och Intel's hemsidor för att verkligen kontrollera att rätt
drivrutiner är installerade.

Under "Ljud" och flikarna "Uppspelning/Inspelning" finns inga frånkopplade eller inaktiverade enheter.
Ingen HDMI-ikon visas.

Har avinstallerat och ominstallerat Realtek's "High Definition Audio Codes" - Ingen skillnad.
Försökte att installera "ATI HDMI Audio Device" från samma sida, fick följande meddelande vid
installationen: "Ingen drivkrets understöddes i detta drivpaket".

I enhetshanteraren, under ljud, finns följande enheter:

Intel High Definition Audio HDMI
Realtek High Definition Audio

Båda två är aktiva och har den senaste drivrutinen installerad.
Ingen skillnad om jag väljer att inaktivera någon av dem.
Möjligheten att välja HDMI-ljud i ljud-menyn visas inte ändå.

Vad jag kan se så är det ett integrerat grafikkort som sitter i min laptop.
Laptop'en är en ACER Aspire 5738Z med Windows 7 som operativsystem.

Någon skrev att felet kan bero på Grafikkortet?
När jag gjorde en sökning på grafikkortet fick jag fram följande information:

Kortinformation:
Kretstyp: Mobile Intel (R) 4 Series Express Chipset Family
DAC-typ: Internal
Kortsträng: Mobile Intel (R) GMA 4500M
Bios-Information: Intel Video BIOS

Tacksam för förslag och idéer.

/ Andreas

Permalänk
Medlem

Hur löser man problemet på Windows 10? Har upplevs samma problem. Tidigare kom både ljud och bild från min laptop till TVn. Ljudet stängdes av i laptopen. Precis som många rapporterat slutade ljudet att föras över för några veckor sedan. Jag står handfallen och med nya kablar, som reagerar på samma sätt. Inget ljud?

Permalänk

@Coccola: Tråden är 4 år gammal Men för att svara på din fråga: Har du kollat uppspelningsenheter i ljudinställningarna? Snabbaste sättet att komma åt dem är at högerklicka på ljudikonen nere till höger. Där i kan du välja olika utgångar.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Bumpar denna tråden då jag också har problem med Ljud över HDMI.

Efter en nyinstallation till Windows 10 och uppgradering till SSD på gummans ASUS S551L så slutade också datorn också skicka ljud över HDMI. (Som den gjorde före ominsallationen med windows 8.1)

Datorn har ett Nvidia 840m och en Intel i5 processor (Med grafikdel)

Tidigare precis som många skriver här i tråden så får man möjligheten att välja TVn som "primär" eller standard ljudenhet när man ansluter med HDMI kabel. Men nu dyker den inte längre upp under tillgängliga ljudenheter. Jag har alla enheter synliga valt i menyn även dolda.

Har installerat nyaste nvidia drivarna osv utan resultat.
Har en annan Asus laptop med AMD A8+ATI grafikdel och den är också ominstallerat till win 10. Med samma kabel och samma TV så fungerar bild+Ljud över hdmi precis som det ska göra.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk

@Tobbbe__: Eftersom du säger både nyinstallation och att du skaffat en SSD så verkar det inte vara någon uppgradering du har gjort så då kan vi i alla fall utesluta det. När det gäller drivrutinerna, har du installerat dem direkt från Nvidia eller har du laddat ner de från Asus? Ifall det finns olika så kanske den ena fungerar och den andra inte.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

Jag hade exakt samma problem nu när jag köpte ny dator. TVN poppade inte upp i "playback-device".

På min tidigare dator hade jag 2 dvi-uttag i grafikkortet och jag använde en HDMI-DVI kabel från tv till dator. Nu på mitt nya grafikkort Geforce 1060 så har jag bara ett dvi-uttag så jag kopplade kabeln från tvn till dvi-uttaget i moderkortet (asus z170) och det vägrade funka.

så jag bytte kabel från HDMI-DVI till en HDMI-HDMI kabel så jag kunde koppla in den i grafikortet istället.
DÅ dök tvn direkt upp i "playback-device" och jag kunde ändra ljud mellan dator och tv.

så jag antar att moderkortet bara stöder BILD och inte LJUD

Hoppas det hjälper någon!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Morericeplz:

Jag hade exakt samma problem nu när jag köpte ny dator. TVN poppade inte upp i "playback-device".

På min tidigare dator hade jag 2 dvi-uttag i grafikkortet och jag använde en HDMI-DVI kabel från tv till dator. Nu på mitt nya grafikkort Geforce 1060 så har jag bara ett dvi-uttag så jag kopplade kabeln från tvn till dvi-uttaget i moderkortet (asus z170) och det vägrade funka.

så jag bytte kabel från HDMI-DVI till en HDMI-HDMI kabel så jag kunde koppla in den i grafikortet istället.
DÅ dök tvn direkt upp i "playback-device" och jag kunde ändra ljud mellan dator och tv.

så jag antar att moderkortet bara stöder BILD och inte LJUD

Hoppas det hjälper någon!

Det finns bara video via dvi så använder du en normal adapter eller kabel med olika kontakter i varsin ände så ansluter du inte nån ljudförbindelse, dp och hdmi överför ljud men man måste i så fall använda det hela vägen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boppen18:

Hej på Er!
Ny här på forumet och tänkte försöka få lite hjälp med mitt problem.

Även i mitt fall så har jag bara bild men inget ljud på min Tv kopplad med HDMI från min laptop.
Jag har i flera år använt min laptop som mediaspelare, kopplad direkt till min Tv via med HDMI-kabel.
Allt har fungerat helt perfekt fram tills för någon vecka sedan, då försvann ljudet från Tv'n och det spelas
istället upp på min laptop.
Jag har googlat igenom, vad som känns som, halva Internet utan att bli något klokare på detta problem.
Har testat ett flertal tips och idéer, men hittar alltså ingen lösning.

Ska försöka delge Er de saker som jag kontrollerat och testat:

Började med att byta ut HDMI-kabeln.

Samtliga Drivrutiner i datorn är uppdaterade och har således den senaste versionen installerade.
Har även varit inne på både Acer's och Intel's hemsidor för att verkligen kontrollera att rätt
drivrutiner är installerade.

Under "Ljud" och flikarna "Uppspelning/Inspelning" finns inga frånkopplade eller inaktiverade enheter.
Ingen HDMI-ikon visas.

Har avinstallerat och ominstallerat Realtek's "High Definition Audio Codes" - Ingen skillnad.
Försökte att installera "ATI HDMI Audio Device" från samma sida, fick följande meddelande vid
installationen: "Ingen drivkrets understöddes i detta drivpaket".

I enhetshanteraren, under ljud, finns följande enheter:

Intel High Definition Audio HDMI
Realtek High Definition Audio

Båda två är aktiva och har den senaste drivrutinen installerad.
Ingen skillnad om jag väljer att inaktivera någon av dem.
Möjligheten att välja HDMI-ljud i ljud-menyn visas inte ändå.

Vad jag kan se så är det ett integrerat grafikkort som sitter i min laptop.
Laptop'en är en ACER Aspire 5738Z med Windows 7 som operativsystem.

Någon skrev att felet kan bero på Grafikkortet?
När jag gjorde en sökning på grafikkortet fick jag fram följande information:

Kortinformation:
Kretstyp: Mobile Intel (R) 4 Series Express Chipset Family
DAC-typ: Internal
Kortsträng: Mobile Intel (R) GMA 4500M
Bios-Information: Intel Video BIOS

Tacksam för förslag och idéer.

/ Andreas

Skrivet av Coccola:

Hur löser man problemet på Windows 10? Har upplevs samma problem. Tidigare kom både ljud och bild från min laptop till TVn. Ljudet stängdes av i laptopen. Precis som många rapporterat slutade ljudet att föras över för några veckor sedan. Jag står handfallen och med nya kablar, som reagerar på samma sätt. Inget ljud?

Skrivet av Tobbbe__:

Bumpar denna tråden då jag också har problem med Ljud över HDMI.

Efter en nyinstallation till Windows 10 och uppgradering till SSD på gummans ASUS S551L så slutade också datorn också skicka ljud över HDMI. (Som den gjorde före ominsallationen med windows 8.1)

Datorn har ett Nvidia 840m och en Intel i5 processor (Med grafikdel)

Tidigare precis som många skriver här i tråden så får man möjligheten att välja TVn som "primär" eller standard ljudenhet när man ansluter med HDMI kabel. Men nu dyker den inte längre upp under tillgängliga ljudenheter. Jag har alla enheter synliga valt i menyn även dolda.

Har installerat nyaste nvidia drivarna osv utan resultat.
Har en annan Asus laptop med AMD A8+ATI grafikdel och den är också ominstallerat till win 10. Med samma kabel och samma TV så fungerar bild+Ljud över hdmi precis som det ska göra.

Tjena grabbar har ni hittat någon lösning på ert problem, om ja så dela gärna med er<3

Sitter i samma sits att jag inte hittar TV:n under Ljud>Uppspelning trots att jag bockat i att den ska visa inaktiverade samt frånkopplade enheter.

operativsystem är W10 och har haft det här problemet i över 1 år.

Tacksam för svar även av er andra SweC om ni vet någon lösning!

Mvh

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Tjena grabbar har ni hittat någon lösning på ert problem, om ja så dela gärna med er<3

Sitter i samma sits att jag inte hittar TV:n under Ljud>Uppspelning trots att jag bockat i att den ska visa inaktiverade samt frånkopplade enheter.

operativsystem är W10 och har haft det här problemet i över 1 år.

Tacksam för svar även av er andra SweC om ni vet någon lösning!

Mvh

Prova installera om drivarna i enhetshanteraren, tror det var Intel's eller nvidias som spökade. Det löste problemet för mig.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Prova installera om drivarna i enhetshanteraren, tror det var Intel's eller nvidias som spökade. Det löste problemet för mig.

Fan du är en pärla asså!! TAAACK SNÄLLA!!<3

Under 'Andra Enheter' i Enhetshanteraren så tog jag uppdatera drivrutin på 'Media' och den drog därefter ner en drivrutin till Nvidia och numera funkar det, tack än en gång!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Fan du är en pärla asså!! TAAACK SNÄLLA!!<3

Under 'Andra Enheter' i Enhetshanteraren så tog jag uppdatera drivrutin på 'Media' och den drog därefter ner en drivrutin till Nvidia och numera funkar det, tack än en gång!

Kul att det funka!! 😁😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks