Permalänk
Medlem

Dålig IPS skärm, bra dator

Hej alla sweclockers.

Jag har beställt en fet gaming dator med ett problem, skärmen. När jag valde dator delarna så tänkte jag inte mycket på skärmen så jag tog en AOC 24" LED E2461FWH med 55-70 hz vilket betyder att jag bara kan ha 70 fps max.
Jag känner att jag inte utnyttjar mina dator specs.

Vaf tycker ni? Tack i förhand!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-4790k 4,00 Ghz | GPU: Zotac GTX GeForce 780 3 GB | RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 8GB | MOBO: MSI Z97 GAMING 7 Socket 1150 | STORAGE: Seagate Desktop SSHD 2TB | PSU: XFX ProSeries Core Edition 850W PSU | KYLNING: Intel TS13x Water Cooler | CHASSI: Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem

Skärmen är helt okej egentligen. Fast den är mer gjord för multimonitor setups. Så om du tycker att du har bra specs kanske eyefinity/surround lockar dig?
Vad har du för specs förresten?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Stäng av v-sync så kan du ha så hög fps som din dator klarar av att prutta ut. Spelar quake och kör med 85hz och jag ser galen skillnad på exempelvis 125 och 250 fps.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

I7 4790k gtx 770 osv... Inte fet gamingdator men nk fattar mitt budskap! Tack för svar!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-4790k 4,00 Ghz | GPU: Zotac GTX GeForce 780 3 GB | RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 8GB | MOBO: MSI Z97 GAMING 7 Socket 1150 | STORAGE: Seagate Desktop SSHD 2TB | PSU: XFX ProSeries Core Edition 850W PSU | KYLNING: Intel TS13x Water Cooler | CHASSI: Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem

Ok men ser du inte mycket tearing med vsync av? Har hört att folk upplever det ibland. Tack för svaret!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-4790k 4,00 Ghz | GPU: Zotac GTX GeForce 780 3 GB | RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 8GB | MOBO: MSI Z97 GAMING 7 Socket 1150 | STORAGE: Seagate Desktop SSHD 2TB | PSU: XFX ProSeries Core Edition 850W PSU | KYLNING: Intel TS13x Water Cooler | CHASSI: Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem

Du märker väl själv om du ser någon tearing?
edit:
@Chris Kadaver Att du märker skillnad i Quake är väl för att spelmotorn har vissa "golden fps" lägen som gör att karaktären hoppar högre/snabbare?
Så var det i Q3 i alla fall, 125, 333 osv

Permalänk

Vissa titlar kommer att ge dig tearing, Men i spel som till exempel BF4, Skyrim och liknande AAA spel så märker jag sällan av någon tearing.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av sim0nL:

I7 4790k gtx 770 osv... Inte fet gamingdator men nk fattar mitt budskap! Tack för svar!

Haha första inlägget sa du att det var en fet gamingdator och nu är det inte en fet gamingdator :D! (Inget påhopp här bara notering, ). Valde du en skärm i all hast eller hur gick det till? Jag vet att en 120/144hz skärm skulle göra din upplevelse trevligare. Det kan du kika på.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

jag vet att en IPS skärm med 60hz och högre upplösning skulle göra din upplevelse trevligare.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Tack för svaren men en fråga till,

Kör ni med V-sync på eller inte?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-4790k 4,00 Ghz | GPU: Zotac GTX GeForce 780 3 GB | RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 8GB | MOBO: MSI Z97 GAMING 7 Socket 1150 | STORAGE: Seagate Desktop SSHD 2TB | PSU: XFX ProSeries Core Edition 850W PSU | KYLNING: Intel TS13x Water Cooler | CHASSI: Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem
Skrivet av sim0nL:

Tack för svaren men en fråga till,

Kör ni med V-sync på eller inte?

Du märker ingen screen tear när du ligger runt 70hz, inte ens jag gör de med 144 hz.

Permalänk
Medlem

Har du ett graffikort som kan spotta ut mer än 60 fps och du har en ~60hz skärm så kör med v-sync. finns ingen fördel attt spruta frames mot en skärm som inte vet hur den ska ta emot den mängden frames. (=

Permalänk
Medlem

Adaptive v-sync i så fall, eller någon annan framelimiter. Jag har framelimiter med Radeon Pro satt till 59.

Det är ju ingen höjdarskärm du köpt, men den funkar säkert. I de flesta fall kostar "bra" skärmar över 2000 som minst, men det finns några små gulklimpar med bra värde, typ Dells UltraSharp serie.

Det man vill ha är antingen TN-panel med 120hz eller PSL/IPS 60hz, beroende på vad man föredrar. Jag föredrar IPS personligen, men finns massor av folk som svär vid 120hz TN för gaming.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nuukeen:

Du märker ingen screen tear när du ligger runt 70hz, inte ens jag gör de med 144 hz.

Det där är helt individuellt.. Jag själv märker inte tearing ihuvudtaget däremot verkar vissa störas enormt av det.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Du märker väl själv om du ser någon tearing?
edit:
@Chris Kadaver Att du märker skillnad i Quake är väl för att spelmotorn har vissa "golden fps" lägen som gör att karaktären hoppar högre/snabbare?
Så var det i Q3 i alla fall, 125, 333 osv

Nej så är det inte. Uppdateringsfrekvensen på en skärm är konstant och exakt. Ju högre fps man har, desto mindre påverkar ojämna frametimes. Kort och gott säger logiken att om du dubblar antalet fps, så halverar du ojämnheterna i renderingstiderna. Skulle renderingstiderna vara konstanta och exakta, så skulle antagligen 60fps på en 60hz skärm upplevas som väldigt mjukt.
alternativet till att slippa ökad inputlag med v-sync påslaget är att låsa frameraten till 59fps. Det går dock inte i alla spel.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nej så är det inte. Uppdateringsfrekvensen på en skärm är konstant och exakt. Ju högre fps man har, desto mindre påverkar ojämna frametimes. Kort och gott säger logiken att om du dubblar antalet fps, så halverar du ojämnheterna i renderingstiderna. Skulle renderingstiderna vara konstanta och exakta, så skulle antagligen 60fps på en 60hz skärm upplevas som väldigt mjukt.
alternativet till att slippa ökad inputlag med v-sync påslaget är att låsa frameraten till 59fps. Det går dock inte i alla spel.

MEN det går låsa frameraten med andra program.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6