Raspberry Pi Model B+ lanseras med fyra USB 2.0 och Micro SD

Permalänk
Medlem

Har märkt att jag har haft vissa problem med stora MKV filer men annars har jag kunnat nyttja PI till 1080p utan några större motgångar. MKV (Matroska) kan vara lite tungt containerformat ibland.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Bl.a. har jag problem med SD-card corruption....

Har bara fått detta problem vid hög överklockning av RP'n.
Men du har ju redan beskrivit hur man undviker det.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Lite kul att min smartwatch är mycket kraftfullare (1.2Ghz dualcore) än denna och har en skärm som är på 24/7 och räcker i 48h på 300mah batteri..

Kostar den 270 kr också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Kostar den 270 kr också?

Nej men den har inbyggd skärm, 1GB ram. 1600kr, mer prestanda/krona

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Nu vart det ju inte jag som jämrade mig..

Och angående det där om krav, läs gärna din egen förstapost i tråden.

Ja, ni spelar upp 1080p utan problem!

Det tror jag alla här vet om att det går.

Men kan ni verkligen ösa på i menyvalen?

Tar det lång tid i gränssnittet?

Och då menar jag att det ska reagera blixtsnabbt, det är inte alla som vill ha sirapsmenyer.

Själv fattar jag inte hur man kan ha en paj som HTPC.

Pajen är en rolig liten sak som HTPC, att testa. Men ingenting man stannar kvar vid. Där tycker jag den är rent värdelös.

Däremot så finns det väldigt många andra saker där den är klockren, lite lättare saker. Typ till Tellstick.

Dold text

Fast nu var det ju inte frågan om man kan använda menyerna utan om man kan spela upp 1080p

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem

Okej det går spela upp 1080P men det är MAX. Grymt att den har fler USB portar för de i U-länderna har inte råd med USB hub.
Klart att det ska mjölkas ur här.
Dubbelt så bra prestanda kan lanseras för samma pengar och det är säkert på gång. Men det ska mjölkas pengar!

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Inaktiv

Raspberry Pi skapades som sagt för människor/organisationer som inte har så mycket pengar för utbildningsmaterial. Raspberry Pi räcker gott och väl för det den var tänkt för. Släpper de en ny modell med en annan arm processor eller arkitektur, så kommer det för fan att segrementera deras användarbas. Det finns ingen poäng med att förstöra för sin användarbas för att locka in vanliga svenssons.

Ska ni ha era drömspecs så finns det för fan bättre alternativ redan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Inte exakt vad du frågar efter, men har själv ett Arndale Octa Board och kostar runt 1500-1600, den har 4 st Cortex A15 @ 1.8GHz och 4 st Cortex A7 @ 1.2GHz. Den har 3GB RAM.

Har även en RPi, men för mig har den varit helt värdelös då jag aldrig fått den riktigt stabil. Bl.a. har jag problem med SD-card corruption, något jag tydligen inte är speciellt ensam om. Det närmaste ett stabilt system jag kommit är att montera SD-card:et read-only (man måste ju boota från ett sådant) och köra majoriteten av filsystemet R/W på en USB-sticka/disk. Men med enheten kopplad mot Internet med rätt låg last så har jag aldrig fått den att snurra mer än två veckor innan den kraschar... Motsvarande uppgifter har kör stabilt under många år på en gammal Pentium-M laptop (som dock är redo för skroten nu).

Arndale kortet har fungerat perfekt ur ett stabilitetsperspektiv (den kör också med SD-card), men prestandamässigt får den stryk av t.ex. Intel J1900, rejält med stryk om det handlar om saker som är lite mer komplicerade (d.v.s. inte får plats i L1-cachen).

Så ARM på Linux är kul om man vill leka lite, x86 är fortfarande överlägset om man faktiskt är beroende av att enheten ska utföra en uppgift man är beroende av att den fungerar (och är inte ensam om den slutsatsen, jobbar bl.a. med ARM på Linux och en uppgift är att fixa saker som är självklara på Linux/x86 men ännu inte existerar på Linux/ARM, något som verkar komma som en rejäl överraskning för vissa företag som väljer Linux/ARM).

Låter som du har något hårdvaruproblem med din raspberry pi.. Jag har 4 stycken pi:s och de har varit de stabilaste datorerna jag ägt tror jag.
En av mina raspberry pi:s snurrade i 255 dagar utan omstart (givetvis uppdaterat dom under drift, men aldrig startat om). Jag fick stänga av den p.g.a. flytt till ny bostad. Svårt att hålla kvar uptimen då
Visade aldrig några som helst symptom på att vilja starta om eller liknande. A och O är att ha stabil strömförsörjning till den. Kör du med för klen adapter får du problem. Värt att notera körde jag min raspberry pi på en Deltaco-adapter (japp, superbudget. Kostade inte ens en hundralapp) som enligt spec levererar 2 ampere. Att använda en adapter som t.ex. klarar 700mA (som är minimum) skulle inte jag rekommendera..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Låter som du har något hårdvaruproblem med din raspberry pi.. Jag har 4 stycken pi:s och de har varit de stabilaste datorerna jag ägt tror jag.
En av mina raspberry pi:s snurrade i 255 dagar utan omstart (givetvis uppdaterat dom under drift, men aldrig startat om). Jag fick stänga av den p.g.a. flytt till ny bostad. Svårt att hålla kvar uptimen då
Visade aldrig några som helst symptom på att vilja starta om eller liknande. A och O är att ha stabil strömförsörjning till den. Kör du med för klen adapter får du problem. Värt att notera körde jag min raspberry pi på en Deltaco-adapter (japp, superbudget. Kostade inte ens en hundralapp) som enligt spec levererar 2 ampere. Att använda en adapter som t.ex. klarar 700mA (som är minimum) skulle inte jag rekommendera..

Du har säkert en bra och ganska kort usb-kabel också. En dålig och/eller lång usb-kabel får man garanterat problem med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

öhm ja använder dom som många andra anävnder sina RPi till, dvs till enklare upgifter och exprementering, men som killen åven skrev så är den uråldrig vid denna tidpunkten och den behöver en vassare processor.

det kans inte kosta så mycket att fixa en ny dubbelkärning historia, iom att denna är gammal(SoCen då) så borde det väll bli billigare att byta ut den mot en lite modernare cpu? eller samma kostand!

Skrivet av Zotamedu:

Jobbar de på en ny version med en modernare processor? Utvecklingen av ARM har ju gått extremt fort och med moderna mått mätt är processorn i RPi uråldrig.

Skrivet av THB:

Använde min RPI som webserver ett tag men den var tyvärr för slö för det för mina behov, dock så är det en rolig leksak.
Hoppas det kommer en dual/quad-core version med 1-2GB ram snart för runt 600:-, gärna med M2 plats med.

Trevligt dock med microSD.

Notera att det troligen INTE är problem att fixa snabbare, dubbel eller fyrkärning processor, rent fysiskt. Eller för den delen flera GB med minne.
Men... Det är inte syftet, från början, överhuvudtaget, och kommer aldrig att bli.
Köp en av de ANDRA enkorts datorerna om det är en media leksak, server eller annat ni vill ha. Finns en uppsjö av dem. Ni låter som en sur kärring som tycker banne mig att bussen borde gå på andra gatan bredvid istället, för det passar henne bättre.

Nackdelen som de inte kommer undan heller OM de nu skulle uppgradera det, är att ALL program pajar, som i fungerar inte längre. De kommer att behöva kompileras om, vilket i normala fall inte borde vara ett problem, men eftersom man har gjort mycket optimeringar och finjusteringar JUST för att den lilla datorn ska klara mycket mer än den egentligen är gjord för, så är risken stor att inget fungerar.

Så de väljer att behålla samma grund för att inte förstöra denna kompatibilitet för de som faktiskt använder den till det den är gjord för.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SanTeoX:

Låter som du har något hårdvaruproblem med din raspberry pi.. Jag har 4 stycken pi:s och de har varit de stabilaste datorerna jag ägt tror jag.
En av mina raspberry pi:s snurrade i 255 dagar utan omstart (givetvis uppdaterat dom under drift, men aldrig startat om). Jag fick stänga av den p.g.a. flytt till ny bostad. Svårt att hålla kvar uptimen då
Visade aldrig några som helst symptom på att vilja starta om eller liknande. A och O är att ha stabil strömförsörjning till den. Kör du med för klen adapter får du problem. Värt att notera körde jag min raspberry pi på en Deltaco-adapter (japp, superbudget. Kostade inte ens en hundralapp) som enligt spec levererar 2 ampere. Att använda en adapter som t.ex. klarar 700mA (som är minimum) skulle inte jag rekommendera..

Inte alls omöjligt att det är något fel på HW i min RPi. Det lär inte vara strömförsörjningen som spökar i alla fall, har testat med tre olika varav två kunde leverera 2A vilket är maximal officiell ström som USB kan leverera. Normalt sett kör jag alltid oklockad (behöver man klocka RPi är man nog fel målgrupp...) men har testat och klockat den till 800MHz utan att jag såg någon skillnad i stabilitet.

Felet med SD-card corruption verkar dock vara så vanligt att om det är ett HW-problem så är det ett problem orsakat av en designmiss i RPi. För mig hände det mer eller mindre oundvikligt under längre hårt last där man både läste och skrev mot SD-kortet (vilket inte är helt ovanligt för vad jag vill använda denna enhet för). SD-kortet som sådant har fungerat fläckfritt i andra enheter och till skillnad från vissa andra så har mina SD-kort aldrig blivit permanent skadade.

Har en del saker via USB, men alla dessa sitter bakom en USB-hub med egen strömförsörjning. Tror ändå att felet ligger här, vill köra enheten över WiFi och har en USB-WiFi med 802.11n där det finns väldigt mogna drivare i kernel.org kärnan. När RPi kraschar, eller den fryser egentligen då det aldrig kommer en oops, så finns inget registrerat i någon logg och tyvärr bootar den inte om (då hade det varit ett betydligt mindre problem). Samma USB-WiFi sticka har använts i Pentium M datorn och där har den varit väldigt stabil (uptime på mer än ett år).

Tanken var att RPi skulle hantera WiFi och disk via USB, sedan kör den Apache, OpenVPN, SSH-server, agerar filserver, git-repo samt svn-server. Den skulle inte hantera några gigantiska laster, men det kan bli rätt mycket I/O så eventuella race-buggar som är RPi-specifika är nog betydligt sannolikare att triggas i min RPi än många andra (WiFi-stickan genererar väldigt mycket interrupt har jag noterat).

Ska testa min tes, ska koppla in RPi via inbyggda Ethernet (som också sitter på USB-bussen, men det är ett USB-chip om RPi tillverkaren valt så borde fungera fläckfritt) i stället och se om det "löser" problemet. Fast RPi har tappat lite glansen då Arndale-kortet är roligare att leka med

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av addy1995:
Dold text

Fast nu var det ju inte frågan om man kan använda menyerna utan om man kan spela upp 1080p

Det går hand i hand, det handlar inte om en specifik fråga/grej här.

Alla som kör någon typ av HTPC vill ha flyt på alla plan.

Och som jag skev innan " det går att spela upp 1080p"

Men tycker du verkligen själv att det motsvarar dina egna förväntningar vad en HTPC skall klara av?

Visst, den är billig!
Och visst, den klarar av att spela upp 1080p!

Pajen kan man ha väldigt roligt med, men HTPC....Nja tror inte det. (Har ju tre st själv, och alla har hittat sitt specifika område för lättare saker)

Men inte f*n använder man den som main HTPC, den är helt värdelös till det. Jag har större krav än så.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Nej men den har inbyggd skärm, 1GB ram. 1600kr, mer prestanda/krona

Fast nu har ju inte Raspberry Pi något med prestanda/krona att göra. Den designades för att vara det billigaste möjliga alternativet så att så många som möjligt skall kunna prova programmering. Så du jämför äpplen och apelsiner.

Ska vi göra en liknande jämförelse kan vi väl säga som så att min stationära dator är grymt mycket bättre än din klocka, för det är mer prestanda/krona. Och det håller ju inte, eller hur grabben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Fast nu har ju inte Raspberry Pi något med prestanda/krona att göra. Den designades för att vara det billigaste möjliga alternativet så att så många som möjligt skall kunna prova programmering. Så du jämför äpplen och apelsiner.

Ska vi göra en liknande jämförelse kan vi väl säga som så att min stationära dator är grymt mycket bättre än din klocka, för det är mer prestanda/krona. Och det håller ju inte, eller hur grabben.

Prestanda/krona/watt då!

Visa signatur

CoreOS

Permalänk

Vafan.. jag beställde en rasberry pi igår..

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Skrivet av elev10:

Lite kul att min smartwatch är mycket kraftfullare (1.2Ghz dualcore) än denna och har en skärm som är på 24/7 och räcker i 48h på 300mah batteri..

Definiera kraftfullare. Kan den spela upp film i 1080p? Nä, inte direkt. Det är lättare att ha hög frekvens på processorn om man har en lågupplöst skärm som knappt har användning för en GPU överhuvudtaget.

Sen är mAh ett värdelöst mått på batterikapacitet, såvida man inte jämför två batterier som man vet använder samma teknik. Om du inte anger batteriteknik/spänning, använd åtminstone mWh.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Nej men den har inbyggd skärm, 1GB ram. 1600kr, mer prestanda/krona

Vad är då prestanda? Prestandan i denna produkt är att ha så många användningsområden som möjligt. Kan din klocka driva en NAS? Kan du skriva ett eget OS till din klocka? Kan din klocka styra mekaniska maskiner med GPIO-pins? Äpplen, päron.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Notera att det troligen INTE är problem att fixa snabbare, dubbel eller fyrkärning processor, rent fysiskt. Eller för den delen flera GB med minne.
Men... Det är inte syftet, från början, överhuvudtaget, och kommer aldrig att bli.
Köp en av de ANDRA enkorts datorerna om det är en media leksak, server eller annat ni vill ha. Finns en uppsjö av dem. Ni låter som en sur kärring som tycker banne mig att bussen borde gå på andra gatan bredvid istället, för det passar henne bättre.

Nackdelen som de inte kommer undan heller OM de nu skulle uppgradera det, är att ALL program pajar, som i fungerar inte längre. De kommer att behöva kompileras om, vilket i normala fall inte borde vara ett problem, men eftersom man har gjort mycket optimeringar och finjusteringar JUST för att den lilla datorn ska klara mycket mer än den egentligen är gjord för, så är risken stor att inget fungerar.

Så de väljer att behålla samma grund för att inte förstöra denna kompatibilitet för de som faktiskt använder den till det den är gjord för.

#14731514

Läs där först.

Kärnan är legacy vid det här laget. Förr eller senare kommer de vara tvunga att byta ut den. Vad var nyfiken på om det var på gång eller om de ska fortsätta köra ett par år till. För som sagt finns det två scenarion, antingen släpper de en ny version som oundvikligen är snabbare eller så lägger de ner hela projektet. Det är de enda två alternativen som finns. Folk hakade upp sig på att jag skrev snabbare, det är bara en direkt följd av en ny version.

Är inte ARMv7 bakåtkompatibel med ARMv6? De tappar ju om man ska över till AARCH64 eftersom det inte är ett super set av 32-bitversionen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kul att det går framåt, har en i sovrummet som htpc styrs via mobilen.
Den gör de den ska och tar ingen plats.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

SwedenVirre

Om du hade skrivit att det var segheten i menyerna som var problemet så hade jag hållit med dig. Men du skrev att upplösningen 1080p "kan jag glömma" och så är det ju inte.

Men helt klart är det en gammal konstruktion och en optimal lösning som htpc är den inte på långa vägar, men har man en liggande och bara vill streama lite film från nätverket så är det en bra och billig lösning.

Skickades från m.sweclockers.com