Permalänk

Vart ska jag sätta dit memory korten?

Hej jag har precis köt sweclockers sommardator 2013 och behöver lite hjälp. Det finns 4 ställen där man sätter ner memory korten. I vilka ska jag sätta ner dom två memory korten? Vill vara säker om det spelar roll i vilken man sätter ner dom i.

Permalänk
Medlem

Läs "Steg Fyra - Montera internminnet (RAM)" i denna guide https://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=buildy...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Brukar stå klart och tydligt i manualen.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

tack men jag förstår inte enligt min motherbords manual i vilken port man ska sätta dom. Kan skicka bilder om det behövs.

Permalänk
Medlem

Sätt dem i de två gråa slotsen, så körs de i dual channel mode, tror jag

Permalänk
Medlem

Sätt dem i samma färg bara.

Om 2 och 4 är samma färg, sätt dem där.

Om det är 1 och 2 som har samma färg, sätt där.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baconflesk:

tack men jag förstår inte enligt min motherbords manual i vilken port man ska sätta dom. Kan skicka bilder om det behövs.

Jag gissar att du inte ens kollat i manualen. Så vitt jag kan se är det till och med illustrerande bilder på var man ska sätta minnena om man har 1, 2 eller 4 stickor.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Tack så mycket en sista fråga bara (sry är sämst på datorer) alla portar är lika färgade spelar det ingen roll om jag sätter dom i 2 4 eller i 1 2?

Permalänk
Medlem

Det har inte med att vara sämst på datorer, det står väldigt tydligt i manualen var de ska sitta.

Kapitel 1 - Getting Started

Minne.

Där står det att de ska sitta i slot 2 och 4. Finns även en länk till en youtube video som visar hur de ska sitta, QR-kod till och med så du kan använda telefonen.

Permalänk
Medlem

Om du köpt sommardatorn för 2013 (varför ej ta 2014?) så får du läsa manualen för ditt modekort.
Du finner det här:
http://www.msi.com/support/mb/Z87G45_GAMING.html#down-manual

Men då det verkade vara svårt kollade jag upp det åt dig, på sidan 29 kan du läsa det.
Stoppa i dem i slott nummer: 2 & 4

Visa signatur

| Windows 10 64-bit Pro | Asus 24" LED VG248QE 144HZ (2st) | EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA | Intel Core i5-4670K | MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150 | Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5" | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB 1600MHz CL9 2x8GB | Cooler Master V850 850W PSU | ASUS Xonar DGX | Noctua NH-U14S CPU Kylare | CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown | Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 | QPAD XXXL |

Permalänk
Medlem

Sickna kyliga svar vissa ger. Välkomna nya datorbyggare med öppna armar och inse att ingen fråga är för trivial eller dum när man just börjat.

Baconflesk, råkar du ha moderkortskartongen till hands? Om du kan ge oss exakta namnet på moderkortet så kan vi ge ett definitivt svar.

(Oftast brukar det vara så att man fyller varannan slot till att börja med, och att man startar med det paret, slot nr 2 och 4, som är längst ifrån processorsockeln)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Sickna kyliga svar vissa ger. Välkomna nya datorbyggare med öppna armar och inse att ingen fråga är för trivial eller dum när man just börjat.

Baconflesk, råkar du ha moderkortskartongen till hands? Om du kan ge oss exakta namnet på moderkortet så kan vi ge ett definitivt svar.

(Oftast brukar det vara så att man fyller varannan slot till att börja med, och att man startar med det paret, slot nr 2 och 4, som är längst ifrån processorsockeln)

Skickades från m.sweclockers.com

Svarade precis ovan vilka platser han ska använda.
Visst kanske var lite väl kyliga svar, men man får faktiskt en manual till modekortet och om man inte ens ha öppnat den och läst så kanske man kan ta en liten pik iaf

Visa signatur

| Windows 10 64-bit Pro | Asus 24" LED VG248QE 144HZ (2st) | EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA | Intel Core i5-4670K | MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150 | Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5" | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB 1600MHz CL9 2x8GB | Cooler Master V850 850W PSU | ASUS Xonar DGX | Noctua NH-U14S CPU Kylare | CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown | Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 | QPAD XXXL |