Microsoft kontrar Google Chromebook med prispressade datorer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Alla tester som har med grafik att göra visa att ingen av plattformarna är ens nära att fungera för PC-spel, båda fungerar för de spel du hittar på Windows Store och i Chrome store. Varför väljer du inte ut testet där de kollar hur lastad CPUn blir när man tittar på film eller JavaScript prestanda (men även JS benchmark innehåller tyvärr rätt mycket flyttalstester medan JS som det används i webbplatser ytterst sällan använder något annat än heltal)? Det som spelar roll för de saker som dessa CPUer används för är pris, batteritid, storlek/vikt och prestanda i webbläsare och "vanliga" applikationer som MS Office. Ingen (statistiskt sett) kommer köra race-tracing eller sitta och koda film på en billig laptop, så att Athlon 5350 är snabbare på sådana saker visar bara att man optimerat för fel saker. Silvermont suger på flyttal för Intel ansåg att det var onödigt att spendera transistorer på detta då det ändå inte kommer används, i stället lade man det på saker som L2-cache (Silvermont har halva latensen mot Jaguar, den har även högre L2-bandbredd men det är inte alls lika viktigt).

Jag vill verkligen att AMD ska rycka upp sig, men jag tänker alltid välja den plattform som är bäst för mig (och under Athlon tiden var det definitivt AMD) oavsett vem som är tillverkare. Silvermont kan utan problem sitta i fläktlösa bärbara, Athlon 5350 har en TDP som i princip är totalt utdöd på allt utom >=14" laptops (vilket i sin tur är ett segment på väg ut).

Ibland undrar man om AMD vill köra företaget in i väggen, ta deras kommande ARM-baserade servers: enligt AMDs egna uppskattningar så kommer den Cortex A57 baserade server som man planerar att lansera i höst vara ganska mycket långsammare (SpecInt_rate2006) än den Silvermont baserade server Intel lanserade hösten 2013 och TDP beräknas vara 30W (vilket är samma som Intels Avoton) WTF!
Varför inte basera sina servers på Jaguar-kärnorna i stället, de stödjer redan 64-bitars och Jaguar har definitivt en bättre L2-cache design än dagens Cortex A15 (Cortex A57 är i princip en A15 med 64-bitrs stöd).

Jag tänker inte svara på allt i detta inlägget för att det är alldeles för långt helt enkelt.

Varför tog du då inte grafen från sweclockers istället gällande strömförsörjning?

Jag antar att du tog techspots test för att siffrorna var mer "smickrande" där? Eller du litar kanske mer på techspot än vad som skrivs på sweclockers?

Sen det sista stycket med AMD i servrar vad i hela friden har det med det vi diskuterade att göra? Eller du gör bara allt för att få fram ditt argument och försöka vinna konversationen? Man kan undra vem som egentligen är biased här.

Om du nu så gärna vill att AMD ska rycka upp sig varför vill du då inte att det ska finnas mer AMD baserade lösningar på marknaden bara för att de enligt dig inte håller måttet? Det lär bli svårt för AMD att komma tillbaka om alla bara väntar och köper överprisade Intel processorer under tiden eller hur?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag antar att du tog techspots test för att siffrorna var mer "smickrande" där? Eller du litar kanske mer på techspot än vad som skrivs på sweclockers?

Faktum är att SweC och TechSpot har nära nog exakt samma resultat (vilket jag skrev initialt och det är alltid bra att har mer än en källa), du ska titta på skillnaden mellan "idle" och last. 5W för Silvermont, 15W för Jaguar vid max CPU-last.

Endast en mening, well om man inte räknar denna, nöjd?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Faktum är att SweC och TechSpot har nära nog exakt samma resultat (vilket jag skrev initialt och det är alltid bra att har mer än en källa), du ska titta på skillnaden mellan "idle" och last. 5W för Silvermont, 15W för Jaguar vid max CPU-last.

Endast en mening, well om man inte räknar denna, nöjd?

För det första du behöver inte sitta och vara spydig. Det var du som började med att kalla mig biased vilket inte stämmer.

Och hur stor skillnad tror du den strömförbrukningen gör i en bärbar dator? Som jag skrivit innan i en surfplatta går det inte men då finns AMD Temash till det men vad är problemet med Kabini? Min E-350 var rätt "strömhungrig" mot Intel Atom vill jag minnas när jag köpte den men den håller ändå flera timmar innan man får ladda den.

Så återigen i en bärbar dator varför kan inte du se behovet av Kabini där?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Swedish Berserk:

För det första du behöver inte sitta och vara spydig. Det var du som började med att kalla mig biased vilket inte stämmer.

Och hur stor skillnad tror du den strömförbrukningen gör i en bärbar dator? Som jag skrivit innan i en surfplatta går det inte men då finns AMD Temash till det men vad är problemet med Kabini? Min E-350 var rätt "strömhungrig" mot Intel Atom vill jag minnas när jag köpte den men den håller ändå flera timmar innan man får ladda den.

Så återigen i en bärbar dator varför kan inte du se behovet av Kabini där?

Därför att ingen (statiskt sett) bygger en laptop idag med TDP >20W (går knappast på <14"), Kabini med TDP <20W är betydligt långsammare än Silvermont med TDP =<10W.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Därför att ingen (statiskt sett) bygger en laptop idag med TDP >20W (går knappast på <14"), Kabini med TDP <20W är betydligt långsammare än Silvermont med TDP =<10W.

Okej. Tack för diskussionen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag hoppas man får se några små enheter 8-10 tum med AMD micro 6700T Mullins snart.

Permalänk
Skrivet av iMatter:

Jag hoppas man får se några små enheter 8-10 tum med AMD micro 6700T Mullins snart.

Ska vi tro virtual void kommer det antagligen inte ske för Intel Atom är ruggigt bra alltså.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

Det verkar som Microsofts ledning fortfarande inte har koll på läget.
Om de nu ska "sätta hårt mot hårt" mot Chromebook, vad ska göra mot Androiddatorer. Lenovo A10 är en sådan Androiddator, nu har även HP Slatebook 14 lanserats.

Lenovo IdeaPad A10 på Prisjakt

HP Slatebook 14 på Prisjakt

Hur många Mobil-, Surfplatte- och Datortillverkare - är det som har Androiddatorer på G inför vinter och våren 2015 ( 2015 - Året då Win9 ska reparera allt elände, för Microsoft som Win8 orsakat).

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Gött aldrig fel att ha en billig bärbar maskin till slängs. Och alternativt chromepocks är knappast de bästa att virtualisera windows på..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Därför att ingen (statiskt sett) bygger en laptop idag med TDP >20W (går knappast på <14"), Kabini med TDP <20W är betydligt långsammare än Silvermont med TDP =<10W.

Betydligt? betyyyyyyyydligt långsammare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Allt förutom spel, vilket antagligen är den största marknaden.

Det är ju inte bara vissa spel som saknas för ChromeOS. Det finns ju väldigt många applikationer som körs på Windows och Mac som inte är spel, men ändå helt saknar motsvarighet på ChromeOS.

Skrivet av Mr_Lazy:

Jag blir inte riktigt klok på Microsoft. Först ger de sig in på "app"-marknaden där program skall installeras via en appstore precis som Andriod och iOS och då är det bäst. Nu skriver de att deras OS är bättre än ChromeOS för att man kan installera fullvärdiga program. De verkar vara en aningens konfysa.

Att man har en butik för att sälja applikationer, och samtidigt framför att det kan vara en fördel med att kunna installera applikationer, är väl inte motsägande på något sätt? Förstår dig inte alls.

En fördel med just Android över ChromeOS är ju att det finns betydligt bättre stöd för att just köra lokala applikationer. Där tycker jag att Google krånglar till det med två helt inkompatibla system.

Skrivet av MrNeikter:

Chromebook och liknande är ju Netbooks med nytt namn. Konstigt utveckling må jag säga...

Håller med. Var kul med Netbook som alternativ för åtta år sedan. Är idag personligen varken intresserad av ChromeBook eller Netbook 2.0.

Skrivet av Yoshman:

Hur skiljer det sig från en Chromebook? Det är en inte längre sant att man måste vara uppkopplad för att använda en Chromebook,

ChromeOS har ju ett patetiskt appstöd jämfört med Windows och MacOS. Även iOS och Android har ju betydligt bättre utbud av applikationer att köra lokalt.

Går ej att läsa denna sidan för mig. Får bara upp detta (på iOS7):

Sorry, your operating system is not supported just yet. The Chrome Web Store is available on Windows (except RT), Mac, Chrome OS and Linux. Why don't you send yourself a reminder to try it out later?

Det sagt så vad jag har sett så verkar ju det vara betydligt färre offline applikationer än vad som sagt finns till Windows och MacOS. Samt även iOS och Android. Skulle inte förvåna mig om WP hade betydligt fler applikationer.

Det får nog bli ChromeOS och Windows RT som slåss om titeln för sämsta utbudet av lokalt installerbara applikationer.

Vem leder i dagsläget (har själv ingen koll då jag har 0 intresse av endera av de två systemen)?

Skrivet av Fafne:

Elektronikladorna är ju proppade med sådan orkeslösa datorer, både bärbara och stationära.

Red: Länk till datorn på bilden

Håller med om att det för mig är totalt ointressant med orkeslösa datorer. Men de blir ju inte heller bättre av att köra mer orkeslösa OS som ChromeOS eller Android. Två dåliga ingredienser gör ju ingen god kaka (eller något sådant)....

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/