Permalänk
Medlem

Fråga om två moderkort

Sitter och knåpar ihop en köpkorg med en ny dator och hade tänkt mig Asus Z97-A, LGA1150, Intel Z97, DDR3, ATX som moderkort.

Men sen hittade jag erbjudandet på ett Gigabyte Z97X-Gaming 3, LGA1150 som är 10€ billigare (bor i Finland) + att man på köpet får 8gb DDR minne (Crucial 8GB (2 x 4GB) Ballistix Tactical, DDR3 1600MHz).

Köper jag det kortet jag hade tänkt först köper jag till 8gb ram 1866mhz, vilket självklart blir mycket dyrare, eftersom jag får ram minnet på köpet om jag väljer det billigare kortet.

Hur mycket sämre är det billigare moderkortet?

Vad förlorar jag på att välja det istället?

Övriga komponenter jag tänkt plocka i är GTX 760 eller 770 och en Intel Core i5-4690K.

Tankar om det?

Permalänk
Hedersmedlem

Hur bra ett moderkort är beror helt på dina behov. Du får helt enkelt kika på vilka expansionsmöjligheter du vill ha. Vill du kunna överklocka(nu kan båda iofs det)? Kommer du vilja ha SLI eller Crossfire? Kommer du vilja koppla till 27 hårddiskar? Vill du kunna det och det.. osv

Det finns ju ingen prestanda att hämta ur ett moderkort så vilket som är bättre beror helt enkelt på hur väl det passar dig, vilka utgångar finns/saknas som du vill ha.

Permalänk
Medlem

Det är aldrig stora skillnader mellan moderkort i samma chipset och storlek (just chipset, storlek och SLI-stöd är de stora skillnaderna)
Det kan vara smågrejer från antal sata-portar, till usb-portar, on-board buttons, integrerat ljud.
Jag tycker absolut att du ska köra på Gigabyte kortet om du får ett sådant schysst erbjudande.

Btw jag skulle nog inte ens säga att gigabyte-kortet är sämre bara för att det är billigare och har ett erbjudande. Gigabyte släpper faktiskt rätt ofta billiga produkter jämfört med andra partnertillverkare. Vad du än gör för val tror jag du blir nöjd!

Permalänk
Medlem

Är ju ingen direkt skillnad på moderkorten heller, lite flera sata portar på gigabyte brädan, bättre ljudkrets (om jag inte minns fel) på gigabyte brädan. Olika nätverkskretsar och lite olika expansionsplats möjligheter men annars inget annorlunda, vet inte riktigt om atheros kretsen på gigabyte brädan är bra eller inte men tror inte det är nån stor skillnad i alla fall jämfört med intel kretsen på asus brädan.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2635987,2650062

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Hur bra ett moderkort är beror helt på dina behov. Du får helt enkelt kika på vilka expansionsmöjligheter du vill ha. Vill du kunna överklocka(nu kan båda iofs det)? Kommer du vilja ha SLI eller Crossfire? Kommer du vilja koppla till 27 hårddiskar? Vill du kunna det och det.. osv

Det finns ju ingen prestanda att hämta ur ett moderkort så vilket som är bättre beror helt enkelt på hur väl det passar dig, vilka utgångar finns/saknas som du vill ha.

Tack för svar.

Har inga speciella krav, kommer att lägga i en SSD disk och kanske en traditionell hdd för lagring.

Vet inte ens vad SLI och crossfire är så borde väl betyda att jag klarar mig bra på det billigare kortet?

Permalänk
Medlem

Tack ni andra också, blir antagligen att utnytta det här erbjudandet eftersom det blir ganska mycket billigare att få ram minnet på köpet.

RAM minnena som jag får på köpet är 1600mhz och de jag annars hade tänkt köpa var 1866mhz, men det spelar knappt någon roll om jag förstått rätt?

Länk till erbjudandet: http://www.jimms.fi/tuote/GA-Z97X-GAMING-3-CRUCIAL

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Point0.4:

Tack ni andra också, blir antagligen att utnytta det här erbjudandet eftersom det blir ganska mycket billigare att få ram minnet på köpet.

RAM minnena som jag får på köpet är 1600mhz och de jag annars hade tänkt köpa var 1866mhz, men det spelar knappt någon roll om jag förstått rätt?

Länk till erbjudandet: http://www.jimms.fi/tuote/GA-Z97X-GAMING-3-CRUCIAL

Detta låter väldigt fördelaktigt så ja kör på GB:kortet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)