Permalänk
Medlem

Ny dator vill inte starta.

Har precis fixat en ny dator. Cpu lampa lyster och vill inte starta, den startar om sig 2gånger. Får ingen bild. Sen när jag kolla volten på processorn visa den 1,75v (moderkortet visa det). Det är väl ganska högt??? Vad är fel och hur ändrar jag det?

Setup
4690k
Z87 oc formula a/c
2 olika ram
Tagit ur grafikkortet
Cx750

rubrik förbättrad
Permalänk
Avstängd

Du behöver kanske uppdatera bios för att ditt z87 ska funka med den prollen,(gissning)
Sen ska man ju helst använda likadana ramminne.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*Rubrik ändrad*

Tänk på att göra bättre rubriker när du skapar trådar.

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Du behöver kanske uppdatera bios för att ditt z87 ska funka med den prollen,(gissning)
Sen ska man ju helst använda likadana ramminne.

men hur ska jag uppdatera bios då jag inte kommer åt bios?? Har 2 olika ram och testat båda två och det funkar inte med nåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av torkan58:

men hur ska jag uppdatera bios då jag inte kommer åt bios?? Har 2 olika ram och testat båda två och det funkar inte med nåt

Vet du vilket bios du har nu? Men för att kunna uppgradera ditt bios behöver du en äldre cpu, men varför köpta du inte det senaste chipset för din 4690?

Vad är det för RAM du har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Vet du vilket bios du har nu? Men för att kunna uppgradera ditt bios behöver du en äldre cpu, men varför köpta du inte det senaste chipset för din 4690?

Vad är det för RAM du har?

Vet inte vilket bios jag har. Fick tag på det här moderkortet billigt så köpte det (han hade köpt fel, fick inte plats med E-atx)
. Har vegance (1600mhz) och dominator (2100mhz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av torkan58:

Vet inte vilket bios jag har. Fick tag på det här moderkortet billigt så köpte det (han hade köpt fel, fick inte plats med E-atx)
. Har vegance (1600mhz) och dominator (2100mhz)

Vilken soppa, ja för att uppgradera eller för att se vad du har för bios nu lär du stoppa i en äldre CPU helt enkelt, det går inte på annat vis. Det kan ju vara moderkortet som är felaktigt också men det går inte att säga med din nuvarande CPU i vilket fall.

Permalänk
Avstängd

Tja då får du väl köpa den billigaste prollen som passar z87 o uppdatera bios.
Om du inte känner någon som kan låna ut sin.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Okej tack för svar får försöka få tag på en äldre cpu för att testa då. Tack för svar

Permalänk

Stop och belägg ! Ta med ditt moderkort till närmsta dator affär be dom updatera bios ! Så behöver du inte göra nått av det som tidigare sagts.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Skrivet av torkan58:

Okej tack för svar får försöka få tag på en äldre cpu för att testa då. Tack för svar

Glömde citera, läs inlägg ovanför!

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisdvdr:

Glömde citera, läs inlägg ovanför!

Bor tyvärr på "landet" så måste åka ca 15 mil för närmsta dator affär :/

Permalänk

Men du är väl någon gång på väg ? Ta med dt då, tog 15 minuter då dom gjorde det åt mig då jag var tvungen att göra de, kostade 15€ alltså ca. 100 kronor. Vilket är mycket billigare än att köpa den billigaste cpun bara för bios uppdatering.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisdvdr:

Men du är väl någon gång på väg ? Ta med dt då, tog 15 minuter då dom gjorde det åt mig då jag var tvungen att göra de, kostade 15€ alltså ca. 100 kronor. Vilket är mycket billigare än att köpa den billigaste cpun bara för bios uppdatering.

En kompis var villig att låna ut sin cpu så det löste sig. Tack för hjälpen ni på sweclockers!