Permalänk
Medlem

datorn startar inte med 16gb RAM

hej köpte ny dator
http://www.dustinhome.se/product/5010749516/dustin-datorpaket...
men fick tag på 2 exakt likadana nya RAM minnen som jag tänkte sätta i, allt funkade asbra en stund datorn sa att den hade 16gb osv men så nu idag så ville datorn inte starta allt som hände var två pip sen stängdes den av sen samma sak igen och igen... Så jag googlade lite och såg att 2 pip hade ngt med CPU eller RAM så jag tog bort de två ram minnen jag har lagt till och då funnkade datorn helt plötsligt....

Mitt motherboard ska ju klara 32gb RAM och har 4 RAM platser så jag använder alla så de kan ju inte sitta fel heller...

Permalänk
Medlem

Testa med 1 i taget och kolla om du får samma fel med något utav dem, kan vara ett som är trasigt

Permalänk

Testa å tanka ner memtest86 kör in den på en usb plocka ur alla ram minnen från din dator "mixa inte ihop dom" stoppa in ett av dom du köpte kör memtest nån timme visar den nå fel så har du ett dåligt ram minne ta ut det ramet stoppa in det andra å kör proceduren om ingen visar fel så är det nått annat

Permalänk
Medlem

mewn testade sandroB´s sak och funkade inte med ett utav dem men det andra går hur bra som helst..

Permalänk

Då har du ett ram som är trasigt försök få nytt av dom du köpte det av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekinn:

mewn testade sandroB´s sak och funkade inte med ett utav dem men det andra går hur bra som helst..

RAM är känsliga grejer. Sannolikt har du haft sönder den RAM-modulen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lorgix:

RAM är känsliga grejer. Sannolikt har du haft sönder den RAM-modulen.

Annars är det faktiskt rätt vanligt att de är keff "out of the box" Så nej det behöver inte vara TS som gjort sönder det.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Annars är det faktiskt rätt vanligt att de är keff "out of the box" Så nej det behöver inte vara TS som gjort sönder det.

Jag menar inte att det måste vara TS fel. Men det är ju väldigt vanligt att folk är oförsiktiga med RAM och annan känslig elektronik.

Permalänk
Medlem

Hade du esd armband när du hanterade dina ramminnen?