Permalänk
Medlem

MSI G45 GAMING Z87 BIOS FEL !

tjenare, idag så updaterade jag mitt bios från v1.7 till v1.8 och efter det så fungerar min dator inte som den ska. Den startar men blank skärm och den bootar inte in till Bios eller OS, så då undrar jag vad jag kan göra för att få fixa detta !

Är tacksam för snabba svar ! ///Xnos !

Visa signatur

Cpu: Intel core i7 7770k med h100i (Noctua NF-F12 fläktar), Gpu: Asus strix 1080 8gb, Mb: ASUS Strix Z270F Gaming, Corsair Vengeance LED 16GB (2x8GB) 3200MHz , Samsung 250 pro ssd, 120gb kingston hyperX.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade du bios genom windows eller via inbyggda programmet som finns i bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexan92:

Uppdaterade du bios genom windows eller via inbyggda programmet som finns i bios?

Windows tyvärr

Visa signatur

Cpu: Intel core i7 7770k med h100i (Noctua NF-F12 fläktar), Gpu: Asus strix 1080 8gb, Mb: ASUS Strix Z270F Gaming, Corsair Vengeance LED 16GB (2x8GB) 3200MHz , Samsung 250 pro ssd, 120gb kingston hyperX.

Permalänk
Medlem

ok, men tills nästa gång uppdatera aldrig via windows pga då kan sånt här hända, man ska alltid uppdatera med inbyggda programmet som finns i bios för att slippa såna här tråkigheter, jag har försökt leta i din manual ifall de finns någon slags recovery jumper/usb slot men har inte hittat något, testa reset cmos både batteri och jumper se om de gör någon skillnad men de tror jag inte att de kommer göra, jag ska fortsätta söka lite och se om jag kan hitta något!

Fanns det någon speciell anledning varför du ville uppdatera bios? inget man måste göra om allting fungerar som de ska, de är om saker o ting börjar krångla då kan man uppdatera bios som sista nödlösning men annars behövs de nog inte ifall allting fungerar som det skall, eller visst man kan chansa men risken finns att du brickar moderkortet om man inte vet hur man gör vilket tyvärr hände i ditt fall

scrolla ner och sök efter; BIOS RECOVERY
Om ni läser högst upp på sidan så skriver dom ganska tydligt det jag påpekade, iaf där ha du steg för steg på hur du ska gå tillväga för att försöka rädda ditt moderkort

Permalänk
Medlem

att "bricka" moderkortet tror jag knappast har hänt i detta fallet.
Dock så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Har alltid uppdaterat via windows och har aldrig haft några problem.
Testat resetta bios?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

att "bricka" moderkortet tror jag knappast har hänt i detta fallet.
Dock så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Vad har hänt då? jag brukar säga så när det har gått åt h*lvete

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Har alltid uppdaterat via windows och har aldrig haft några problem.
Testat resetta bios?

sjukt, då har du haft stor tur! jag vet inte hur sweclockers rekommenderar men jag kör alltid via inbyggda oavsett ifall butiken/tillverkaren säger att du kan uppdatera i windows utan problem, sen sitter man där med brallorna nere pga man följde deras rekommendationer och dom får inget blod på händerna eftersom det inte är deras problem sen så kommer ju ingen rma/garanti för att få nytt moderkort är bara att glömma eftersom kunden har gjort detta själv, rätta mig gärna om jag har fel, jag är ingen expert men jag säger bara vad jag tycker o tänker!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alexan92:

sjukt, då har du haft stor tur! jag vet inte hur sweclockers rekommenderar men jag kör alltid via inbyggda oavsett ifall butiken/tillverkaren säger att du kan uppdatera i windows utan problem, sen sitter man där med brallorna nere pga man följde deras rekommendationer och dom får inget blod på händerna eftersom det inte är deras problem sen så kommer ju ingen rma/garanti för att få nytt moderkort är bara att glömma eftersom kunden har gjort detta själv, rätta mig gärna om jag har fel, jag är ingen expert men jag säger bara vad jag tycker o tänker!

Det är många år sedan jag uppdaterade BIOS på något annat sätt än inifrån Windows. Vad skulle vara problemet? Klart är dock att man inte ska ha en massa annan skit igång, men annars är det inga problem.

Följer man leverantörens eller tillverkarens rekommendationer så kan de aldrig hävda att man får stå sitt kast.

Edit: Som jag fattar det så funkar inte länken ovan på nyare datorer. Här är dock ett alternativt sätt.
http://www.tomshardware.com/forum/id-1708959/msi-z87-g45-bios...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Manualen säger att man bör göra det via BIOS och speciellt om man har överklockat något(CPU och/eller RAM).
har du testat att återställa BIOS genom att ta ut batteriet på moderkortet i 20 minuter?
testa att starta upp utan att ha ett grafikkort i, med bara integrerad grafik?

kan också testa att
Starta datorn
Tryck på Delete för att komma in i BIOS
Tryck på F6 för att återställa Optimized Defaults
tryck på F10 För att spara och avsluta

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rosapoP:

Manualen säger att man bör göra det via BIOS och speciellt om man har överklockat något(CPU och/eller RAM).
har du testat att återställa BIOS genom att ta ut batteriet på moderkortet i 20 minuter?
testa att starta upp utan att ha ett grafikkort i, med bara integrerad grafik?

kan också testa att
Starta datorn
Tryck på Delete för att komma in i BIOS
Tryck på F6 för att återställa Optimized Defaults
tryck på F10 För att spara och avsluta

Datorn är inte överckockad i nuläget !

Visa signatur

Cpu: Intel core i7 7770k med h100i (Noctua NF-F12 fläktar), Gpu: Asus strix 1080 8gb, Mb: ASUS Strix Z270F Gaming, Corsair Vengeance LED 16GB (2x8GB) 3200MHz , Samsung 250 pro ssd, 120gb kingston hyperX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xnos:

Datorn är inte överckockad i nuläget !

Såg du min länk? jag redigerade mitt tidigare inlägg

Permalänk
Medlem

Om jag nu byter moderkort kommer detta problemet att försvinna då?:/

Visa signatur

Cpu: Intel core i7 7770k med h100i (Noctua NF-F12 fläktar), Gpu: Asus strix 1080 8gb, Mb: ASUS Strix Z270F Gaming, Corsair Vengeance LED 16GB (2x8GB) 3200MHz , Samsung 250 pro ssd, 120gb kingston hyperX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xnos:

Om jag nu byter moderkort kommer detta problemet att försvinna då?:/

Ja. men det kan kan skapa problem med Windows om det nya moderkortet inte är tillräckligt likt det gamla
vilket skulle göra att Windows kraschar vid uppstart.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem

Om vi säger att jag skulle byta till ett z97 asus rog mb ?

Visa signatur

Cpu: Intel core i7 7770k med h100i (Noctua NF-F12 fläktar), Gpu: Asus strix 1080 8gb, Mb: ASUS Strix Z270F Gaming, Corsair Vengeance LED 16GB (2x8GB) 3200MHz , Samsung 250 pro ssd, 120gb kingston hyperX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xnos:

Om vi säger att jag skulle byta till ett z97 asus rog mb ?

Om du inte vill behöva installera om så har du störst chans med ett moderkort med samma chipset(Z87) som det gamla.
skaffar du ett nyare moderkort med Z97 istället för Z87 så är det med stor sannolikhet så att du måste installera om Windows.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem

Okey

Visa signatur

Cpu: Intel core i7 7770k med h100i (Noctua NF-F12 fläktar), Gpu: Asus strix 1080 8gb, Mb: ASUS Strix Z270F Gaming, Corsair Vengeance LED 16GB (2x8GB) 3200MHz , Samsung 250 pro ssd, 120gb kingston hyperX.

Permalänk
Medlem

Fast är se inte bättre med z97 tänkte mer future prof

Visa signatur

Cpu: Intel core i7 7770k med h100i (Noctua NF-F12 fläktar), Gpu: Asus strix 1080 8gb, Mb: ASUS Strix Z270F Gaming, Corsair Vengeance LED 16GB (2x8GB) 3200MHz , Samsung 250 pro ssd, 120gb kingston hyperX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xnos:

Fast är se inte bättre med z97 tänkte mer future prof

nja, är du inte överdrivet besvärad av att behöva installera om Windows så go ahead.
"future proof" skulle jag nog inte kalla det om du inte tänkt uppgradera till en försumbart snabbare processor inom det närmsta året.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexan92:

Vad har hänt då? jag brukar säga så när det har gått åt h*lvete

Jag vet inte vad som har hänt, därför jag skrev att jag inte kan hjälpa honom.
Att "bricka" betyder att man har förstört något/det går inte att använda mer.
Om jag har råkat deletat min SSD på alla mina grejar så har allt gått åt helvete, men jag har knappast "brickat" den för det.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av rosapoP:

nja, är du inte överdrivet besvärad av att behöva installera om Windows så go ahead.
"future proof" skulle jag nog inte kalla det om du inte tänkt uppgradera till en försumbart snabbare processor inom det närmsta året.

Skrivet av BadNewsBrod:

Jag vet inte vad som har hänt, därför jag skrev att jag inte kan hjälpa honom.
Att "bricka" betyder att man har förstört något/det går inte att använda mer.
Om jag har råkat deletat min SSD på alla mina grejar så har allt gått åt helvete, men jag har knappast "brickat" den för det.

Tack för svaren men mitt beslut för tillfället är att imorgon ska jag åka å köpa nytt moderkort.

http://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=MAXIMUS%20VI%20HERO och http://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=Z87-A

Vad är skillnaden ?:)

Visa signatur

Cpu: Intel core i7 7770k med h100i (Noctua NF-F12 fläktar), Gpu: Asus strix 1080 8gb, Mb: ASUS Strix Z270F Gaming, Corsair Vengeance LED 16GB (2x8GB) 3200MHz , Samsung 250 pro ssd, 120gb kingston hyperX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xnos:

Tack för svaren men mitt beslut för tillfället är att imorgon ska jag åka å köpa nytt moderkort.

http://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=MAXIMUS%20VI%20HERO och http://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=Z87-A

Vad är skillnaden ?:)

Skillnaden är hur mycket du vill betala skulle jag säga.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem

Vad skulle du ge för förslag på moderkort z87 ?:)

Visa signatur

Cpu: Intel core i7 7770k med h100i (Noctua NF-F12 fläktar), Gpu: Asus strix 1080 8gb, Mb: ASUS Strix Z270F Gaming, Corsair Vengeance LED 16GB (2x8GB) 3200MHz , Samsung 250 pro ssd, 120gb kingston hyperX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xnos:

Vad skulle du ge för förslag på moderkort z87 ?:)

av dem två skulle jag välja det billigaste.
det beror ju på ved du vill ha för funktioner.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xnos:

Tack för svaren men mitt beslut för tillfället är att imorgon ska jag åka å köpa nytt moderkort.

http://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=MAXIMUS%20VI%20HERO och http://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=Z87-A

Vad är skillnaden ?:)

Väldigt liten skillnad på de två. Om du inte känner direkt att det är den dyrare du ska ha så skulle jag säga att du klarar dig med den billigare. Det handlar om lite fler portar, en bättre nätverkskrets, fler sata kontaker och liknande.

Tänk på att du bör installera om när du byter moderkort.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xnos:

Tack för svaren men mitt beslut för tillfället är att imorgon ska jag åka å köpa nytt moderkort.

Ska du uppdatera bios också

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Jag vet inte vad som har hänt, därför jag skrev att jag inte kan hjälpa honom.
Att "bricka" betyder att man har förstört något/det går inte att använda mer.
Om jag har råkat deletat min SSD på alla mina grejar så har allt gått åt helvete, men jag har knappast "brickat" den för det.

Men tror du hans moderkort går att använda det var ju därför jag sa att han hade förstört de? brickat sitt moderkort eller har jag fel?
Det är ju lite olika saker att jämföra en bios flashning mot att ta bort lite filer från en ssd tycker du inte de? hans filer finns ju fortfarande kvar på hdd/ssd även ifall moderkortet är paj

Permalänk
Medlem

Kort:
Uppdatera moderkortet via Windows ger många fler variabler som kan hända än vad man gör det via UEFI eller BIOS utilities. Eftersom den måste skriva till minnet på ett speciellt sätt och görs detta fel kommer firmwaren inte att utföra POST och därav inte boota.

Bricka brukar hänvisa till när man skriver till en exempelvis BIOS eller någon kritisk del av systemet där felet sedan inte går att fixa på grund av att den inte bootar längre utan kräver då att man antingen har speciella verktyg för att manuellt flasha eller byta ut den.

Med tanke på hur osäkert det är och hur mycket som kan hända vid försök att komma åt hårdvara från Windows så rekommenderar jag att man använder sig av BIOS,UEFI eller dess verktyg att flasha än att flasha från ett fullt OS. Räcker att en virusskanner kör igång och tycker att kommunikationen är konstig och avbryter den utan att säga till något eller att Windows gör sin grej och man brickar sitt moderkort om den inte har dualbios eller någon backup lösning.

OP:
Kolla manualen om man kan komma åt någon recovery funktion på moderkortet för just dessa fel. resetta bios, försöka boota upp med en usb sticka med rom filen i en ursprunglig usb-port etc...

Om du nu köper ett annat moderkort och kör Windows så bör du installera om den för att undvika problem med drivrutiner. för finns risk att drivrutiner kommer ha problem eller kommer vägra boota klart. Kör du linux är det bara att tuta och köra.

Lycka till.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Om du nu har bestämt dig för att köpa nytt moderkort och ominstallera Windows, köp inget Z87.
Köp Z97 istället.