i5 3570K 3,4@4,0 Z77A-G43 hjälp att ställa in överklockingen korrekt.

Permalänk
Medlem

i5 3570K 3,4@4,0 Z77A-G43 hjälp att ställa in överklockingen korrekt.

Hej !

jag har läst på så mycket jag kan i dom flesta forum och trådar här på sweclocker!

har föjlt http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-av-processorer/1138840-den-kompletta-overklockningsguiden-sandy-och-ivy-bridge/

så gött som jag kan och har nu en överklocking på 4,0 GHz.

men jag blir inte klok på om jag har den bra inställt samt det jag försökte var att endast klocka turbon så att den i idle låg på 16 i multipler och inte på 40 om det inte behövdes.

i CUP-Z visar den att multipler är 16 (för det mesta hoppar lite mellan 16-40 fast jag inte gör något) men om man kollar i realtemp så går den mellan 32-40 konstant i multipler ?

är det någon som vet vad som kan var felet ?

här kommer även resternade bilder från MSI control center och Click BIOS.

det jag har märkt också är att om jag ändrar "Core ratio Limit" i click bios så ändras inte klock frekvensen men om jag ändrar den i control center då ökas frekvensen...

tack på förhand !

Visa signatur

| i5-3570K@4,6 | MSI Z77A-G43 | Corsair Hydro H60 | Kingston HyperX 3K SSD 120GB | Corsair Vengeance XMS3 DDR3 1600MHz 16GB | MSI GeForce GTX 970 Gaming |

Permalänk
Keeper of the Bamse

Läs av dina värden under load istället, t.ex. med prime95.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

värderna under load är 4.0 GHz, men min tanke är att ha den klockade endast i "turbo mode" så att säga...

så när den är idle så ligger den på 16x100MHz (1,6Ghz som i oclockat läge) och gå upp till 4,0GHz när den arbetar

har jag allt i "stock" så ligger den ju i 16x100MHz i idle och i load 37x100MHz (pga turbo boost)

så alltså jag vill endast ha den klockad i load mode om du förstår vad jag menar...

jag har ju "typ" lyckats det ända jag inte förstår är att när jag har den i "stock" så visar cpu-z OCH realtemp 16 i multiplier (1,6Ghz)
och 37 i multiplier vid "load"
Men när jag har försökt klocka den enl angivna guider så ligger den hyffsat stabil i 16 (pendlar som sagt lite fram och tillbaka) i cpu-z men i realtemp så ligger den typ konstant på 40 ?
men när jag kör prime95 så går både cpu-z och realtemp upp i 40...

Är det jag som missar någon inställing ?

jag vill helst bara inte att den skall ligga onödigt högt om den inte behöver det! eller är det jag som är onödigt försiktigt att det inte spelar någon roll ??

tack för svar !

Visa signatur

| i5-3570K@4,6 | MSI Z77A-G43 | Corsair Hydro H60 | Kingston HyperX 3K SSD 120GB | Corsair Vengeance XMS3 DDR3 1600MHz 16GB | MSI GeForce GTX 970 Gaming |