Permalänk

Datorskärm 144hz. Asus vs Acer vs Benq

Hejsan håller på att uppgradera datorn, och då måste jag ju göra detsamma med skärmen
Det står mellan dessa 3 skärmar:
Acer:
Acer 24" Predator GN246HLBbid 144Hz Gaming
Fördelar: Billigast, drar mindre, lättast.
Nackdelar: Har ej Höj och sänkbar fot, 2 års garanti, ingen Pivotfunktion (vet ej vad det är, så upplys mig gärna!)
Asus:
ASUS 24" VG248QE 144Hz
Fördelar: Har Höj och sänkbar fot, 3 års garanti, snyggaste.
Nackdelar: Drar mest, tyngre, dyrast.
Benq:
BenQ 24'' XL2411Z 144Hz
Fördelar: Har Höj och sänkbar fot, 3 års garanti. drar mindre.
Nackdelar: Tyngre, lite högre pris, 5ms BTB, har mindre ljusstyrka (?) 300 cd/m², medans de andra har 350 cd/m²

Jämförelse: http://www.inet.se/jamfor?compare=2205197&compare=2205181&com...
Sedan så undrar jag vilka skärmar som har minst bleeding, pixelfel och vilken som färgerna är bäst på.

Tacksam för hjälp!
Mvh Per

Visa signatur

Bärbar Asus Datorn :)

Permalänk
Bildexpert 📺

En lite passus om ljusstyrkan: Specad ljusstyrka varierar som regel med +/- 50 cd/m² i praktiken. Så den som är specad till 300 kan i själva verket vara ljusstarkare än den som är specad till 350 cd/m². Nu är 300 cd/m² väldigt mycket ljus och endast användbart när du sitter vid stora fönster med fullt dagsljus in mitt på dagen. Då är det faktiskt nästan sak samma om skärmen peakar på 300 eller 350 cd/m². Ögat har väldigt svårt i en situationen att se någon betydande skillnad på de 17 procenten.

Spelar du i ett normalt rum på kvällar och vintrar vill du sällan över 120 cd/m² och är det helt kolsvart när du spelar, vill du sällan över 80 cd/m². Alla skärmar kan sänka belysningen men olika skärmar gör det på olika sätt och en del börjar flimra pga pulsbreddmodulering när du sänker ljusstyrkan.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

En lite passus om ljusstyrkan: Specad ljusstyrka varierar som regel med +/- 50 cd/m² i praktiken. Så den som är specad till 300 kan i själva verket vara ljusstarkare än den som är specad till 350 cd/m². Nu är 300 cd/m² väldigt mycket ljus och endast användbart när du sitter vid stora fönster med fullt dagsljus in mitt på dagen. Då är det faktiskt nästan sak samma om skärmen peakar på 300 eller 350 cd/m². Ögat har väldigt svårt i en situationen att se någon betydande skillnad på de 17 procenten.

Spelar du i ett normalt rum på kvällar och vintrar vill du sällan över 120 cd/m² och är det helt kolsvart när du spelar, vill du sällan över 80 cd/m². Alla skärmar kan sänka belysningen men olika skärmar gör det på olika sätt och en del börjar flimra pga pulsbreddmodulering när du sänker ljusstyrkan.

Jaha men man tackar för den info, nu vet man lite mer!

Visa signatur

Bärbar Asus Datorn :)

Permalänk
Medlem

Ljusstyrkan kan du som sagt helt ignorera. Strömförbrukningen likaså och kanske även vikten?

Garanti och justerbar fot är mkt viktigare egenskaper. Pivot är väl att du kan vända skärmen så den står på höjden?

Men det absolut viktigaste är ju bildkvalite och där vet jag inte vilken av dom tre som är bäst. Men jag hade nog köpt Asus om jag skulle gå på känn.

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Ljusstyrkan kan du som sagt helt ignorera. Strömförbrukningen likaså och kanske även vikten?

Garanti och justerbar fot är mkt viktigare egenskaper. Pivot är väl att du kan vända skärmen så den står på höjden?

Men det absolut viktigaste är ju bildkvalite och där vet jag inte vilken av dom tre som är bäst. Men jag hade nog köpt Asus om jag skulle gå på känn.

Strömförbrukningen tänkte jag mest på att det blir lite billigare samt mer miljövänligt, ingen direkt priotering, men ändå ^^
Ja, jag tror jag skippar acern, så blir nog asus, men ej säker 0w0

Visa signatur

Bärbar Asus Datorn :)

Permalänk

Har själv en ASUS och är mycket nöjd! inga klagomål, inte testat dom andra men har hört bra om benqen

Permalänk
Skrivet av MarreKarlssson:

Har själv en ASUS och är mycket nöjd! inga klagomål, inte testat dom andra men har hört bra om benqen

Ja har läst lite om Benq, men har inte hittat någon som har testat båda som vet vilken som är bäst :/

Visa signatur

Bärbar Asus Datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunarstorm94:

Ja har läst lite om Benq, men har inte hittat någon som har testat båda som vet vilken som är bäst :/

Jag var inne på Netonnet idag och kollade på den skärmen. För att vara TN-panel så var den riktigt bra.
Personligen föredrar jag IPS om man måste köra LCD/LED. Här har du ett alternativ om du vill ha IPS.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Jag var inne på Netonnet idag och kollade på den skärmen. För att vara TN-panel så var den riktigt bra.
Personligen föredrar jag IPS om man måste köra LCD/LED. Här har du ett alternativ om du vill ha IPS.

Den är ju dock 60hz

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Jag var inne på Netonnet idag och kollade på den skärmen. För att vara TN-panel så var den riktigt bra.
Personligen föredrar jag IPS om man måste köra LCD/LED. Här har du ett alternativ om du vill ha IPS.

Skrivet av Kvickarn:

Den är ju dock 60hz

Precis var ute efter mer nytta av mina fps
Beställde en Asus precis

Visa signatur

Bärbar Asus Datorn :)

Permalänk
Medlem

Har 27"-varianten av Asus skärmen, mycket nöjd med den!
Mitt tips är att titta på Strobelight, skärmen blir lite mörkare men får mycket bättre flyt.
Mycket glädje!

Länk:
http://www.monitortests.com/forum/Thread-Strobelight-LightBoo...

Lite info om vad lightboost är:
http://www.blurbusters.com/zero-motion-blur/lightboost/

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickarn:

Den är ju dock 60hz

Och det var exakt så långt jag inte lyckades tänka.:D

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!