g3258 + gigabyte z87m-d3h behövs bios upd?

Permalänk
Avstängd

g3258 + gigabyte z87m-d3h behövs bios upd?

Som rubriken lyder undrar jag om det behövs? Datorn i fråga startar (fläktar) men startar om sig direkt. Testat ramminne 1 st i vardera slut, även testat utan 280x (grafikkort). Distanser är i och jag har inge mer tålamod.

Tack på förhand

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oouhdawg:

Som rubriken lyder undrar jag om det behövs? Datorn i fråga startar (fläktar) men startar om sig direkt. Testat ramminne 1 st i vardera slut, även testat utan 280x (grafikkort). Distanser är i och jag har inge mer tålamod.

Tack på förhand

Ja, eftersom denna CPU kom nyss och i samband med Haswell refresh så är det nog så, tyvärr.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Ja, eftersom denna CPU kom nyss och i samband med Haswell refresh så är det nog så, tyvärr.

Där ser man, vilken expertis webhallenförsäljaren hade, bad han om och om igen att kolla så det fungerar utan bios upd men han sa bestämt nä men nejnej det funkar, har sålt just detta förut också.

Och hur gör jag detta utan att köpa en 4670 och stoppa i burken?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oouhdawg:

Där ser man, vilken expertis webhallenförsäljaren hade, bad han om och om igen att kolla så det fungerar utan bios upd men han sa bestämt nä men nejnej det funkar, har sålt just detta förut också.

Och hur gör jag detta utan att köpa en 4670 och stoppa i burken?

Går ner till "experten" och låter denna flasha det gratis?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Går ner till "experten" och låter denna flasha det gratis?

Tvivlar på att webhallen gör sådant i butiken? Sånt jäkla trassel med att ta isär datorn och ta sig dig bara..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oouhdawg:

Tvivlar på att webhallen gör sådant i butiken? Sånt jäkla trassel med att ta isär datorn och ta sig dig bara..

Ta med dig hela så får de fixa det.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Aldrig mer webhallen och aldrig med gigabyte, fyfan för deras support och fyfan för gigabyte som inte har rätt bios på deras z97-bräda!!!

Permalänk
Medlem

Bara att ladda ner Bios fil och placera på usb. Sen går du in i bios och tar flash bios.
Annars kan du gå till Webhallen och be dem fixa det.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Aldrig mer webhallen och aldrig med gigabyte, fyfan för deras support och fyfan för gigabyte som inte har rätt bios på deras z97-bräda!!!

z97 eller z87? Bestäm dig! Dessutom är det knappast gigabytes fel...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som sagt är det Z87 eller Z97? Z87m-d3h ska ha stöd för processorn med bios F10 som släpptes i april.

Infon finns ju lätt tillgänglig på Gigabytes hemsida. Däremot så verkar det vara svårare att veta vilket bios som moderkortet levereras med.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Windisch:

Bara att ladda ner Bios fil och placera på usb. Sen går du in i bios och tar flash bios.
Annars kan du gå till Webhallen och be dem fixa det.

Skrivet av Ashzala:

z97 eller z87? Bestäm dig! Dessutom är det knappast gigabytes fel...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av LeonHart:

Som sagt är det Z87 eller Z97? Z87m-d3h ska ha stöd för processorn med bios F10 som släpptes i april.

Infon finns ju lätt tillgänglig på Gigabytes hemsida. Däremot så verkar det vara svårare att veta vilket bios som moderkortet levereras med.

Kort och gott efter att varit vid webhallen igen fick jag ett ondt bemötande: "tyvärr kan jag inte hjälpa dig då du har öppnat upp allting". Slutar med att moderkortet får böjda pins på sin resa genom händer och fötter vid webhallen. Jag köper mig ett nytt moderkort, nu tar jag en dyrare z97n wifi mitx bräda, åter igen från gigabyte. Kommer hem och jo visst fan är det samma vända igen. Katastrofala säljare som bara slänger ut goja för att kränga bra inför chefen. Hur kan dom skicka ut nya moderkort för Haswell refresh och dyl utan att ha stöd för en så simpel processor som g3258.

Vad gör jag nu är frågan? Suttit i en 10 timmar med detta och åkt runt halva stan.

Permalänk
Avstängd

Köp en Asus-bräda där du kan uppgradera via USB utan processor.. Nej, skämt åsido.

Visserligen hade detta varit bra att kolla upp innan, men det försvarar inte deras agerande som är rätt underligt.
(http://www.gigabyte.com/support-downloads/cpu-support-popup.a...)
Där ser man tex att det kräver F4 istället för F2 för att köra 3258.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Kort och gott efter att varit vid webhallen igen fick jag ett ondt bemötande: "tyvärr kan jag inte hjälpa dig då du har öppnat upp allting". Slutar med att moderkortet får böjda pins på sin resa genom händer och fötter vid webhallen. Jag köper mig ett nytt moderkort, nu tar jag en dyrare z97n wifi mitx bräda, åter igen från gigabyte. Kommer hem och jo visst fan är det samma vända igen. Katastrofala säljare som bara slänger ut goja för att kränga bra inför chefen. Hur kan dom skicka ut nya moderkort för Haswell refresh och dyl utan att ha stöd för en så simpel processor som g3258.

Vad gör jag nu är frågan? Suttit i en 10 timmar med detta och åkt runt halva stan.

Låter skumt, den Processorn borde funka utan bios uppdatering. Jag köpte ett Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 och en G3258.
Funkade med bios F3 First Release, sen uppdaterade jag till F5

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S