Science Fictionserier med rymdskepp, finns det idag?

Permalänk
Medlem

Science Fictionserier med rymdskepp, finns det idag?

Avslöjar mig som den supernörd jag är.

Älskar scifi men, bara om deT är rymd och rymdskepp med.

Star Trekserierna, Firefly, Stargateserierna. Saknar dem. Tittar jag på scifiserier idag känns det mest, *meh*. Såsom "Falling Skies". (Tittar av någon outgrundlig anledning på det. Mest för att om jag har börjat så ska det avslutas också)

Känns mest som att scifiserier idag mest är om en postapokalyptisk värld på jorden. Vill ha mina rymdskepp!

Någon som vet om det finns hopp för mig med kommande serie/er?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Visserligen inte nya serier men gissar att du kollat in Babylon 5, Battlestar Galactica och Farscape? Annars kan de kanske ge dig lite av det du är ute efter även om CGIn i framförallt B5 kan lämna en del att önska med dagens standard
Doctor Who kan ju visa upp skepp ibland med för det mesta är det ju mest tidsresande med jorden som slutdestination.

Men håller fullständigt med dig, alla Scifi serier idag är antingen post apokalyptiska eller i modern tid fast på jorden.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Visserligen inte nya serier men gissar att du kollat in Babylon 5, Battlestar Galactica och Farscape? Annars kan de kanske ge dig lite av det du är ute efter även om CGIn i framförallt B5 kan lämna en del att önska med dagens standard
Doctor Who kan ju visa upp skepp ibland med för det mesta är det ju mest tidsresande med jorden som slutdestination.

Men håller fullständigt med dig, alla Scifi serier idag är antingen post apokalyptiska eller i modern tid fast på jorden.

Jodå, glömde nämna de serierna. De är också genomgångna.

Doctor Who. Försökt men tyvärr, den hoppar jag över.

Finns många bra serier men vill ha tillbaks "mina" rymdserier.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar det vara väldigt dåligt med den här typen av serier, jag hoppas lite på att framgångarna med dom nya Star Trek filmerna ska leda till att en ny Star Trek serie drar igång, men om serien överger det som Star Trek är på samma sätt som filmerna så skulle det ju inte göra någon glad direkt iaf.

Permalänk
Medlem

Andromeda är annars den enda serie jag kan komma att tänka på som inte nämnts, men jag har inte sett den själv så svårt att säga hur bra den är...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kilroy:

Tyvärr verkar det vara väldigt dåligt med den här typen av serier, jag hoppas lite på att framgångarna med dom nya Star Trek filmerna ska leda till att en ny Star Trek serie drar igång, men om serien överger det som Star Trek är på samma sätt som filmerna så skulle det ju inte göra någon glad direkt iaf.

Råder det någon tvekan om att eventuella nya serier skulle bli ungefär som filmerna?

Lyckligtvis lever science fiction fortfarande i bokform; se till exempel här för tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Råder det någon tvekan om att eventuella nya serier skulle bli ungefär som filmerna?

Det finns ju bra serieskapare där ute, om någon av dom skulle välja att göra Star Trek på sitt sätt (på Star Trek sätt) och använda filmernas framgång för att sälja in det hos tv-bolagsdirektörerna så finns det en möjlighet att vi skulle kunna få bra Star Trek igen.

Är detta troligt?
Nej, inte ett dugg. Men möjligt!

Permalänk

En äldre serie som jag tyckte var bra heter "Space: Above and Beyond" Kanske svår att få tag i dock.

http://www.imdb.com/title/tt0112173/

Permalänk
Medlem

Håller med er till fullo.

Jag vill ha lite optimistiska framtidsvisioner istället för alla tråkiga "jorden är en ruin" dystopier.
Vi behöver positiva målbilder.
Och jag vill också ha mina rymdskepp

Håller även med angående Star Trek. De nya filmerna kanske är dugliga som actionfilmer, men de saknar den riktiga Star Trek känslan. Jag vill inte se fler filmer med alltför unga huvudpersoner för sina roller som ensamma räddar världen och universum accompanierat till en massa explosioner för att allt ska verka häftigt.

Jag vill se äkta Science Fiction i namnets rätta betydelse, dvs visioner om hur vetenskapen skulle kunna utvecklas och förändra vår värld (speciellt till det bättre). Dessutom vill jag se ett Star Trek som betonar samarbete mellan raser och hur det räddar och hjälper oss, hur mänskligheten och alla aliens tillsammans övervinner hinder med gemensam forskning och andra ansträngningar. Gamla Star Trek var bättre på detta, även om det här "ensam legendarisk person löser allt" fanns även där. Den här nya halvrebooten har gjort det mycket värre.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Om man är öppen för tecknat med japanska röster (anime) finns det tonvis med sci-fi av varierande kvalitét

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en mjukstart in i japansk anime och sci-fi med rymd tema. Så fall kan jag inget annat att än rekommendera Cowboy Bebop. Väldigt bra instegs serie.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Nu när Disney har tagit över Star Wars och lovat oss tre nya filmer så har jag en svag känsla av att det kommer komma ett gäng serier efteråt också. De har ju redan kört en datoranimerad serie, Clone Wars har jag för mig den hette. Är inte så insatt i tidslinjen men det är väl det som hände mellan episode III och IV. Om det är ett bra team finns det en del potential till en bra serie. De har ju ett stort universum att leka med och de skulle kunna göra den mer eller mindre helt oberoende av huvudstoryn.

Den enda serien med rymdskepp jag kommer på spontant som inte redan är nämnd är Red Dwarf. Brittisk humor i form av sci-fi. Kanske inte riktigt vad TS är ute efter men ett måste om man gillar brittisk humor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Kanske inte riktigt vad TS är ute efter men ett måste om man gillar brittisk humor.

Om man fastnar för science fiction-humor var väl även Lexx en ganska trevlig serie.

Permalänk
Medlem

Ascension är väl den enda nya som ska utspela sig på ett rymdskepp. Vet inte så mycket om den ännu förutom att Tricia Helfer (aka Cylon "number six") kommer att ha en roll i den. Ska starta den 24 November.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tackar för svar!

Anime ska kollas upp. (Även om anime normalt inte "klickar" för mig.) Star Wars serie är bara att hoppas på och lär hålla koll på Ascension.

Tycker bara det är synd att "rymdskeppsserier" har dött ut. Är tvserienörd, mycket på grund av att jag var den där typen som ingen ville vara vän med så jag hade tvn som polare. (Patetiskt, jag vet. Långt innan ordet internet ens fanns)

Glo på tvserier sitter i än idag. Glor på oerhört mycket. Mycket skräp, en hel del bra men saknar mina gamla Star Trek och gamla Babylon 5. Det var tider det. Haha.

(Jo, jag är gammal.)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

De har ju redan kört en datoranimerad serie, Clone Wars har jag för mig den hette. Är inte så insatt i tidslinjen men det är väl det som hände mellan episode III och IV.

Den handlar om klonkrigen, mellan episode II och III.
Anakin är fortfarande Jedi osv.

Tycker dock inte alls den passar in i tidslinjen, det är ett barnprogram som är till för att roa barn.
Inget fel i det. Man om man väntar sig någonting annat lär man bli besviken.
(har tittat en del på den med lillebror )

Angående Anime i rymden är Vandread en lättingänglig och småtrevlig serie.

Vill man ha lite rymdepos ska Legend of Galactic Heroes vara väldigt bra.
Men den har jag inte sett själv.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kilroy:

Den handlar om klonkrigen, mellan episode II och III.
Anakin är fortfarande Jedi osv.

Tycker dock inte alls den passar in i tidslinjen, det är ett barnprogram som är till för att roa barn.
Inget fel i det. Man om man väntar sig någonting annat lär man bli besviken.
(har tittat en del på den med lillebror )

Angående Anime i rymden är Vandread en lättingänglig och småtrevlig serie.

Vill man ha lite rymdepos ska Legend of Galactic Heroes vara väldigt bra.
Men den har jag inte sett själv.

Ok, har inte vågat se den själv eftersom jag hört att den ska vara dålig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ok, har inte vågat se den själv eftersom jag hört att den ska vara dålig.

Det har du nog gjort rätt i!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beginner:

Tackar för svar!

Anime ska kollas upp. (Även om anime normalt inte "klickar" för mig.) Star Wars serie är bara att hoppas på och lär hålla koll på Ascension.

Tycker bara det är synd att "rymdskeppsserier" har dött ut. Är tvserienörd, mycket på grund av att jag var den där typen som ingen ville vara vän med så jag hade tvn som polare. (Patetiskt, jag vet. Långt innan ordet internet ens fanns)

Glo på tvserier sitter i än idag. Glor på oerhört mycket. Mycket skräp, en hel del bra men saknar mina gamla Star Trek och gamla Babylon 5. Det var tider det. Haha.

(Jo, jag är gammal.)

Jag var ett väldigt stort fan utav anime och allt relaterat till Japan när jag gick i gymnasiet, tycker dock anime serier blivit sämre genom åren och har tappat sin charm om man jämför med anime serier ifrån 80-90 och tidigt 00-tal. De anime serier som tar plats i rymden som jag kan rekommendera är :

Mobile Suit Gundam 00
Macross Frontier

Är hyfsat torrt på rymdserier när det kommer till anime-serier och de flesta animes ärligt talat aningen dåliga.
Anime serier som dock sticker ut och är riktigt bra är :

Code Geass
Death Note
Fullmetal Alchemist Brotherhood
Shiki
Rurouni Kenshin
Neon Genesis Evangelion
Love Hina
Chobits

Andra nyare animes i regel fokuserar enligt mig på mycket naket, storbystade pre-pubertala tjejer med diverse besvär och en alltför dum eller "tuff" man till huvudkaraktär och andra trevliga stereotyper. Handlingen i de flesta anime serier är nästintill obefintlig med.

Satt själv förra veckan och funderade på varför det inte görs så många bra rymdserier eller liknande sci-fi serier. Har sedan Battlestar Galactica tog slut suttit och väntat på en värdig efterträdare. Uppskattar också Star Trek TNG och DS9 samt Babylon 5, Farscape etc. Någon nämnde Ascension och den får man väl hålla koll på men har inga vidare höga förväntningar med tanke på hur dåliga alla andra nya sci-fi serier varit som Under the Dome, Defiance, Dominion och även nya Constantine verkar vara värdelös med efter att man såg pilotavsnittet. Falling Skies föll jag aldrig för heller och jag har svårt att tycka om The Last Ship, The 100, Helix, The Returned tyckte jag aldrig om heller och såg bara 2-3 avsnitt utav den. The Strain känner jag sådär utav efter 3 avsnitt.

Själv under min uppväxt på 90-talet var jag nörd också i negativ bemärkning (var mer inne att vara lojj/inte bry sig och vara "cool" då till skillnad idag när det nästan är inne att vara nörd). Gjordes att jag var mobbad, häcklad, skrattad, hånad och utpekad på, var även utsatt för fysisk mobbning med i form av sparkar, slag etc till den gränsen att mitt liv en gång var i fara och fick sy 3-4 stygn akut i bakhuvudet. Hade några få enstaka att umgås med hela grundskolan ut, var lite bättre i gymnasiet men kände mig utfryst även där av klasskompisarna, alla killar i klassen kunde hitta på något och så hade dem "glömt" att fråga mig. Gick lite lösa kurser på högskolan/universitetet men var samma visa där med att folk frös ut en. Har haft diverse jobb sen jag slutade gymnasiet och har väldigt hyfsad inkomst och fast jobb men utöver mitt jobb så gör jag knappt inget om dagarna mer än att jag glor på tv-serier, filmer, spelar etc. Har ingen att umgås med på fritiden alltså så vet mycket väl hur det känns.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Greed:

Själv under min uppväxt på 90-talet var jag nörd också i negativ bemärkning (var mer inne att vara lojj/inte bry sig och vara "cool" då till skillnad idag när det nästan är inne att vara nörd). Gjordes att jag var mobbad, häcklad, skrattad, hånad och utpekad på, var även utsatt för fysisk mobbning med i form av sparkar, slag etc till den gränsen att mitt liv en gång var i fara och fick sy 3-4 stygn akut i bakhuvudet. Hade några få enstaka att umgås med hela grundskolan ut, var lite bättre i gymnasiet men kände mig utfryst även där av klasskompisarna, alla killar i klassen kunde hitta på något och så hade dem "glömt" att fråga mig. Gick lite lösa kurser på högskolan/universitetet men var samma visa där med att folk frös ut en. Har haft diverse jobb sen jag slutade gymnasiet och har väldigt hyfsad inkomst och fast jobb men utöver mitt jobb så gör jag knappt inget om dagarna mer än att jag glor på tv-serier, filmer, spelar etc. Har ingen att umgås med på fritiden alltså så vet mycket väl hur det känns.

Försvinner lite från ämnet, men kortfattat skulle jag vilja lyfta att sådant beteende som du beskriver hos andra troligen avtar betydligt i takt med att avståndet till gymnasietiden ökar. Har du intresse av att göra mer IRL-ting utanför jobbet så har du säkert mycket att få ut av att på fritiden gå med i exempelvis någon bok/film/restaurang/frilufts/löpar/brädspelsklubb, volontärarbete eller vad som helst, så att du träffar "folk". Ifall det du väljer visar sig vara råtråkigt så behöver det inte vara värre än att testa något annat.

Om det inte finns något sådant som intresserar så kan det vara värt att "tvinga" sig till att engagera sig — många ämnen blir så roliga som man gör dem. Sitter du mycket vid datorn kanske du kan ta på dig att skapa/sköta en hemsida eller liknande kontaktkanal för din grupp. Det triggar nog att hitta en faktisk arbets(fast hobby)uppgift relaterad till verksamheten.

Det är inte alls omöjligt att på vägen till och med träffa någon annan som delar exempelvis visst anime/sci-fi-intresse, så kanske man kan titta på filmer tillsammans. Det måste inte ens vara bra material för att det ska kunna vara trevligt .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

1966 gjordes Rymdpatrullen/Rymdskepp Orion - full originaltitel "Raumpatrouille – Die phantastischen Abenteuer des Raumschiffes Orion". Den var "the shit" år 1966. Svartvit och med specialeffekter som var eeh... mindre avancerade.

En för sin tid mycket påkostad tysk TV-serie i 7 delar. Jag har den på DVD (utan subtitles). Kultfaktor 10/10. User Rating 8.2 på IMDB säger väl en del?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Om man fastnar för science fiction-humor var väl även Lexx en ganska trevlig serie.

Lexx är nog en av de sämsta serierna jag nånsin sett

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Kan passa på att tipsa om serien The Expanse. En konspiration-thriller som utspelar sig 200 år in i framtiden i vårat solsystem som är fullt koloniserat. Var ett tag sen man såg någon spännande rymdserie. De 4 avsnitten som kommit har fångat mig, jag vill se mer. Det finns potential att den kan bli lika bra/bättre än Battlestar Galactica.

Visa signatur