Permalänk
Medlem

Vad hände med de små?

Jag är på jakt efter en ny datorskärm i prisklassen ca 1 000 kr och har rekat en del på google och prisjakt. En drastisk slutsats som jag har kommit fram till är att det finns en majoritet av 24" och uppåt i storlek. De har dessutom bäst pris. Jag letar efter en skärm på ca 20" men då är de antingen en modell som inte är så omtalad, med andra ord vet jag inte så mycket om den, eller så är den dyr.

En annan fråga som jag passar på att fråga är vilken betydelse frekvensen har (Hz). Har jag förstått det rätt att en 60Hz skärm inte kan visa mer än 60 fps? En del skärmar skryter med 120Hz, och om jag inte har en toppdator och inte hamnar på mer än 60 fps, varpå 60 fps ändå är rätt bra, så borde det ju inte spela någon roll. Eller?

Dela gärna med tankar och åsikter! Cheers

Permalänk
Avstängd

Att 24":are med 1920x1080 är billigast beror på att de har störst tillverkningsvolymer, och är därför billigast att tillverka.

Varför vill man ha mindre skärm? Jag vill då ja så stor som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

CDON

Finns rätt mycket att välja på. Men visst är de stora panelerna vanligare och ligger humanare i pris förhållande till ytan, detsamma gäller TV skärmar. Skärmen är väl förstås inte heller det enda som en skärm innehåller så att säga. Vill man ha riktigt billiga så får man hålla utkik, vissa modeller vandrar ner i 500kr strecket men med tillhörande kvalité.

Håll dig till 60 hertzar, antalet Pentiumgubbar ökar inte hertzkapaciteten utan för det behövs annat. Nonsens men det hör till saken.

Ska du köpa en riktigt billig skärm så försök att kolla upp eller in den först. ljusstyrkan brukar det vara si och så med.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en liten skärm eftersom jag har ett skrivbord som tvingar mig att sitta väldigt nära skärmen. Istället för att behöva vrida hela huvudet så tänkte jag att minska skärmstorleken kunde vara att föredra.

Jag vet att det finns olika typer av paneler också. Om ni inte vill skriva vilka de är och vad som skiljer de åt, har ni då lust att berätta vad jag ska söka på på google? Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Jag vill ha en liten skärm eftersom jag har ett skrivbord som tvingar mig att sitta väldigt nära skärmen. Istället för att behöva vrida hela huvudet så tänkte jag att minska skärmstorleken kunde vara att föredra.

Jag vet att det finns olika typer av paneler också. Om ni inte vill skriva vilka de är och vad som skiljer de åt, har ni då lust att berätta vad jag ska söka på på google? Tack!

Vad ska skärmen användas till?
Typer:
TN - billigast, snabb respons, dålig färgåtergivning och dåliga betraktningsvinklar.
VA - bättre färgåtergivning, bättre svärta och kontrast, bättre betraktningsvinklar
IPS - bäst färgåtergivning, "IPS-glow", dyrast

Permalänk

Lite över din budget, men kan tipsa om Dell S2240L. Har själv två stycken och tycker att dom är makalösa för priset.

Enda problemet med den är att den har en glansig "coating" som gör att den reflekterar väldigt mycket solljus, vilket gör den svår att använda om en ljuskälla riktas mot den.
Annars är den väldigt bra!