Phenom X4 945W Hjälp en nybörjare att klocka

Permalänk
Medlem

Phenom X4 945W Hjälp en nybörjare att klocka

Jag har en Phenom X4 945w processor på 3.0GHZ Stock. moderkortet är ett Asus M2A-VM. Jag har i dagsläget 6gb corsair 667 value series ddr2 ram.

Har en stor Noctua kylare.

Har provat att öka cpu frequency från 200mhz till 250 men då botade inte datorn. Som sagt jag är helt grön på detta har läst på forum å liknande men blir inte klok på de. kan nån förklara lättbegripligt vad ja ska ändra på ? vill få upp den till 3.6ghz om de går?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Intel I7 3770K . Extreme 4. 16GB Chorsair DDR3, GTX 970

Permalänk
Medlem

Har du några frågor på det du läste? Annars ser det ju bara ut som att du vill bli matad.

Permalänk
Medlem

jag undrar vad jag ska ändra på i bios för att överklocka den!

Visa signatur

Intel I7 3770K . Extreme 4. 16GB Chorsair DDR3, GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av groomer:

jag undrar vad jag ska ändra på i bios för att överklocka den!

Jag förstår det. Det finns gott om guider. Vad har du läst? Vad var det du inte förstod i det du läste?

Permalänk
Medlem

vilka parametrar ja ska ändra? Om mitt moderkort är kompatibelt mm. ja vill bli matat om du så vill

Visa signatur

Intel I7 3770K . Extreme 4. 16GB Chorsair DDR3, GTX 970

Permalänk
Medlem

CPU Frequency satte ja på 240
CPU Multiplier på 15x

Datorn bootar inte nu? Vad ska ja prova härnäst?

Visa signatur

Intel I7 3770K . Extreme 4. 16GB Chorsair DDR3, GTX 970

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska nog ta det lugnare med hastighetsstegen, du ökar ju dessutom allt i datorn när du inte har en be som du bara kan styra multiplikatorn på så det kan ju vara annat som begränsar maxfarten än cpun.
Ta det i små steg när du ändrar busshastigheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

hur går ja tillväga då? finns de andra saker som ska ändras?

Visa signatur

Intel I7 3770K . Extreme 4. 16GB Chorsair DDR3, GTX 970

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av groomer:

hur går ja tillväga då? finns de andra saker som ska ändras?

Du bör ta små steg uppåt i frekvens, 25% är ett jättesteg vid den typen av klockning och det är därför det finns be cpuer där du kan ändra multiplikatorn, små steg tills det inte funkar stabilt, dina delar är ju inte gjorda för klockning, håll koll på temperaturer och andra bussmultiplikatorer som kanske måste sänkas istället så att bussarna inte ökar i fart och slår ut andra funktioner.
http://www.tomshardware.co.uk/faq/id-1875567/overclock-black-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du höjer fsbn så måste du garanterat sänka multipeln till dina minnen. Som sista utväg kanske du måste öka spänningen beroende på hur högt du ska gå. Dra ur batteriet och reseta BIOS om datorn inte startar.

Det finns ganska bra guider därute

Permalänk
Medlem

Ja förstår hur snabb kan ja tänkas få denna processorn?
Kanske inte ens är värt att överblicka?

Den bootar inte men om ja ändrar tillbaks i bios bootsen den igen

Visa signatur

Intel I7 3770K . Extreme 4. 16GB Chorsair DDR3, GTX 970

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av groomer:

Ja förstår hur snabb kan ja tänkas få denna processorn?
Kanske inte ens är värt att överblicka?

Den bootar inte men om ja ändrar tillbaks i bios bootsen den igen

Du får prova hur delarna klockar, men en icke be är svårare att få fart på men lite går det nog att pina den om du jobbar på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Om du höjer fsbn så måste du garanterat sänka multipeln till dina minnen. Som sista utväg kanske du måste öka spänningen beroende på hur högt du ska gå. Dra ur batteriet och reseta BIOS om datorn inte startar.

Det finns ganska bra guider därute

mina minnen är 667 ja ändrade til 552 tror jag då gick de att klocka upp den till 3.3ghz är detta korrekt utfört?

Visa signatur

Intel I7 3770K . Extreme 4. 16GB Chorsair DDR3, GTX 970

Permalänk
Medlem

Du verkar vara stressad med att få resultat på en gång. Med överklockning måste du ta det lugnt. Det tar tid. Även om du måste höja FSB från 238 till 239 och köra ett stresstest i 2timmar så är det så överklockning funkar. Vissa spenderar en hel helg för att hitta en perfekt kombination.

Eftersom att du inte har en BE processor så kan du inte höja multiplikatorn.. Därav måste du överklocka med din FSB som i sin tur överklockar dina minnen... som gör att din dator t.ex inte startar eller att du får blåskärm. Därför måste du klocka ned minnena..

Gå upp med FSB 2 eller 3 steg i taget tills datorn inte startar längre.. Då sänker du dina minnen från 667 till 552. Startar den? gött!
inte? testa höja volten på CPU.

DET FINNS OÄNDLIGT MÅNGA GUIDER FÖR NYBÖRJARE SOM DIG. Det blir extremt mycket mer matnyttigare för dig att läsa dessa än att komma tillbaka hit och fråga och sen vänta på svar från oss hela tiden... (och kanske tillochmed få misstolkning som därefter gör att du ändrar på fel saker i bios)
Då dessa guider är gjorda så att man kan göra allt på egen hand så svarar de nästan på alla dina frågor i själva texten.

lycka till!

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600