Asus eller Acer 144hz skärm? Skiljer 700 kr.

Permalänk
Avstängd

Asus eller Acer 144hz skärm? Skiljer 700 kr.

Hej! Ska köpa en 144hz datorskärm och ersätta min gamla 20 tummare syncmaster.
Det står imellan dessa två :
http://www.inet.se/produkt/2205197/acer-24-predator-gn246hlbb...

VS.

http://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe-144hz

Min fråga är, vilken är mest prisvärd? Har hört att Acern ska vara jävligt bra också, precis som Asus.
Men Asus är höj & sänkbar osv, medans Acern inte är, dock är det inget som jag bryr mig direkt om, därför känns det som att man kanske skulle tagit Acern och sparat en 700 som man kunde lagt på typ en ny datormus / tangentbord?
Vad tycker ni? Om någon har erfarenhet av Acer skärmen så hjälp mig gärna! Spelar mest CSGO & WoW

EDIT : Märkte att Acern bara har DVI uttag, medans Asus har DVI-D Dual link. Vad jag hört så ska DVI-D Dual link vara det som används för bäst bildresultat, stämmer detta? MVH

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Medlem

Acer ser ut som ett bättre alternativ. Jag skulle också spara 700kr. PS. Acern drar hälften så mycket ström också ser jag. Kör på den!

Permalänk
Medlem

Hade samma val nyss och beställde en Acer. Har inte hämtat den på posten än pga logistikproblem (saknar bil/körkort) men ska göra det i helgen. Baserat på omdömen så tror jag att jag blir nöjd och till ett billigare pris än motsvarande Asus-skärm...men vi får se på lördag.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Avstängd

ASUS VG248QE Vs. BenQ XL2411Z

Hej, jag ska köpa mig en ny 144hz skärm som kommer användas för mestadels CSGO och Minecraft, samt lite WoW. Tänkte att jag köper mig en 144hz för framtidssäkerhetens skull och för att alla säger att det är som natt och dag mot en 60hz.

Men jag har kollat på både ASUS VG248QE och BenQ XL2411Z.
Båda verkar otroligt bra och ligger runt samma prisklass, men alla säger olika. Vissa säger att Asusen har gråa och tråkiga färger, medans andra säger att Asusen har kanon färger. Vissa säger att Benq har tråkiga gråa färger, medans vissa andra säger att den har kanon färger etc.
Alla ger olika information, därför vänder jag mig till er Sweclockers för att få ut så bra information som möjligt, för jag vet allvarligt talat inte vilken av dom jag ska köpa. Vilken är bäst? Vilken har bäst färger? Vilken levererar mest kvalite? Behöver så mycket information som möjligt.
Hoppas ni kan hjälpa mig, MVH Daniel.

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinneman2:

Hej, jag ska köpa mig en ny 144hz skärm som kommer användas för mestadels CSGO och Minecraft, samt lite WoW. Tänkte att jag köper mig en 144hz för framtidssäkerhetens skull och för att alla säger att det är som natt och dag mot en 60hz.

Men jag har kollat på både ASUS VG248QE och BenQ XL2411Z.
Båda verkar otroligt bra och ligger runt samma prisklass, men alla säger olika. Vissa säger att Asusen har gråa och tråkiga färger, medans andra säger att Asusen har kanon färger. Vissa säger att Benq har tråkiga gråa färger, medans vissa andra säger att den har kanon färger etc.
Alla ger olika information, därför vänder jag mig till er Sweclockers för att få ut så bra information som möjligt, för jag vet allvarligt talat inte vilken av dom jag ska köpa. Vilken är bäst? Vilken har bäst färger? Vilken levererar mest kvalite? Behöver så mycket information som möjligt.
Hoppas ni kan hjälpa mig, MVH Daniel.

Dessa skärmar är TN paneler som du säkert vet. Med andra ord den absolut billigaste lcd tekniken för monitorer man kan hitta.
Båda har förmodligen sina för och nackdelar men personligen skulle jag ha valt skärmen från BenQ.
Vad du skall med 144Hz till när du lirar MC och WoW vet jag inte, men däremot kan det komma till användning i CS-GO.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Dessa skärmar är TN paneler som du säkert vet. Med andra ord den absolut billigaste lcd tekniken för monitorer man kan hitta.
Båda har förmodligen sina för och nackdelar men personligen skulle jag ha valt skärmen från BenQ.
Vad du skall med 144Hz till när du lirar MC och WoW vet jag inte, men däremot kan det komma till användning i CS-GO.

För folk påstår att det är skillnad för alla spel, eller åtminstone dom jag pratat med. Så det är inte nödvändigt med 144hz till typ minecraft & wow?

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinneman2:

För folk påstår att det är skillnad för alla spel, eller åtminstone dom jag pratat med. Så det är inte nödvändigt med 144hz till typ minecraft & wow?

Vad jag har sett av dom två spelen så kommer det inte ge någon påverkan som märks av.
Utan det är istället först i CS-GO som du verkligen har nytta av den höga uppdateringsfrekvensen.
Dock måste din dator kunna producera minst 144fps i just CS-GO. Annars försvinner funktionen där istället.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd

Jag rekommenderar STARKT BenQ XL2420Z. Att ha en 144Hz är underbart och du får njuta av skärmen överallt, inte bara i spel. Jag skulle utan tvekan köpt en ÄVEN om jag enbart spelade 1 spel. Klart det kommer göra skillnad i även MC samt WoW.

Det smörar på bättre och ger en behagligare upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinneman2:

För folk påstår att det är skillnad för alla spel, eller åtminstone dom jag pratat med. Så det är inte nödvändigt med 144hz till typ minecraft & wow?

Bullshit.

Mjukheten du får med 120+hz går inte jämföra med sega hackiga 60hz.
Spel,windows,muspekaren etc etc rör sig märkbart mjukare jämfört med värdelösa 60hz.

Kan inte ens sitta vid windows längre med 60hz utan att bli frustrerad av hackig muspekare och fönster som hackar när man drar runt dom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

Bullshit.

Mjukheten du får med 120+hz går inte jämföra med sega hackiga 60hz.
Spel,windows,muspekaren etc etc rör sig märkbart mjukare jämfört med värdelösa 60hz.

Kan inte ens sitta vid windows längre med 60hz utan att bli frustrerad av hackig muspekare och fönster som hackar när man drar runt dom.

Så du menar att 144hz kommer göra skillnad även i minecraft och wow t.ex?

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dinneman2:

Så du menar att 144hz kommer göra skillnad även i minecraft och wow t.ex?

Ja, att ha en 144Hz skärm påverkar allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinneman2:

Så du menar att 144hz kommer göra skillnad även i minecraft och wow t.ex?

Ja.

Högre hz gör allt mjukare, man märker skillnad i allt man gör.

Jag spelar inget fps längre och skulle aldrig få för mig att sitta på en 60hz skärm vid något spel.

Permalänk
Medlem

Nu är det ju som så att alla människor kan inte uppfatta 120 och 140 Hz. Speciellt vi som är lite äldre.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem

Asus skärmen har lite bättre färger men kalibrerar man Benq skärmen så ser även denna bra ut.
Skärmarna är i panel typen TN och där skall man inte förvänta sig allt för fina färger, skärmarna med högre hz funkar fin fint till Fps spelen men vill du ha ögon godis så är det Ips skärm som gäller gärna i högre upplösning.
Jag har haft hemma 2 stycken ASUS VG248QE men lämnade tillbaka båda eftersom det fanns för mycket bleeding, men så stor skillnad på båda modellerna är det faktiskt inte du blir nog nöjd med vilken som. Ps när du bestämt dig och fått hem en dra ner en icc profil. Mvh

Visa signatur

CASE NZXT H1 v2 Black MOBO MSI MPG B550I Gaming Edge
CPU AMD Ryzen 7 5700X GPU MSI RTX 4070 Ti GAMING X
MONITORS Asus ROG Swift PG279Q/Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blackis:

Nu är det ju som så att alla människor kan inte uppfatta 120 och 140 Hz. Speciellt vi som är lite äldre.

Börja inte med detta skitsnack nu igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinneman2:

Så du menar att 144hz kommer göra skillnad även i minecraft och wow t.ex?

Däremot så är jag inte helt säker på att du kommer att kunna få 144 fps i WoW så länge du inte äger 2 780 Ti.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackis:

Nu är det ju som så att alla människor kan inte uppfatta 120 och 140 Hz. Speciellt vi som är lite äldre.

Alltid skitsnack.
Alla känner mjukheten mellan 60 o 120+hz när du flyttar fönster osv bara där.
Min mossa känner tydlig skillnad på 60hz o 120hz, hon har dålig syn och är 55.

Skrivet av azz0n^:

Däremot så är jag inte helt säker på att du kommer att kunna få 144 fps i WoW så länge du inte äger 2 780 Ti.

Inga problem att få hög fps i wow så länge du stänger av skit som shadows.
Har 120fps+ med ett värdelöst 7870 o 3570k @ 4.5ghz.

Permalänk
Medlem

Jag har Asus VG248 men hade köpt Benq XL2411Z idag istälelt för att den har bättre bakgrundsbelysning som inte flimmrar.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

Alltid skitsnack.
Alla känner mjukheten mellan 60 o 120+hz när du flyttar fönster osv bara där.
Min mossa känner tydlig skillnad på 60hz o 120hz, hon har dålig syn och är 55.

Inga problem att få hög fps i wow så länge du stänger av skit som shadows.
Har 120fps+ med ett värdelöst 7870 o 3570k @ 4.5ghz.

Berors ju på var i wow man befinner sig. Wow är värdelöst optimerat, kvittar hur kraftfull dator man än har så kommer det vara ostabilt. Är jag i en dungeon ligger jag närmre 180fps på ultra, är det mycket folk i stormwind/orgrimmar ligger jag på runt 40-60.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinneman2:

Berors ju på var i wow man befinner sig. Wow är värdelöst optimerat, kvittar hur kraftfull dator man än har så kommer det vara ostabilt. Är jag i en dungeon ligger jag närmre 180fps på ultra, är det mycket folk i stormwind/orgrimmar ligger jag på runt 40-60.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp.

Org har alltid varit laggfest

Permalänk
Avstängd

144hz skärm för minecraft och wow samt allmän surfing och videotittande?

tja, såg att asus 144hz skärmen var på rea på komplett nu till ett kanon pris.
Min fråga är, är det värt att köpa den om man spelar spel som minecraft och wow?
Eller ska man bara köpa 144hz om man spelar spel som cs/bf3?

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Medlem

Att gå från 60hz till 144hz kommer definitivt att märkas, även i de spel som du spelar. Men det kommer inte att märkas lika mycket som i spel då du gör snabba rörelser, t.ex FPS-spel som BF och CS. Värt att tänka på är att alla 144hz-skärmar har TN-paneler vilket ger en allmänt dålig bild. Om du är villig att uppoffra kontrast och färgåtergivning hos IPS och VA-paneler mot en snabb TN-panel måste du bestämma själv. Om du har en skärm med TN-panel just nu kommer du knappast märka någon större skillnad, men om du har en VA/IPS för tillfället kan övergången till TN vara riktigt jobbig.

Jag personligen skulle hellre köpa en IPS-skärm med 60hz om jag spelade de spel som du gör, men det är en smaksak.

EDIT: Värt att tänka på är att jag har aldrig testat en skärm över 60hz, utan jag pratar från andras erfarenheter och min egna tolkning av fakta. Jag kan vara helt ute och cykla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sushoz:

Att gå från 60hz till 144hz kommer definitivt att märkas, även i de spel som du spelar. Men det kommer inte att märkas lika mycket som i spel då du gör snabba rörelser, t.ex FPS-spel som BF och CS. Värt att tänka på är att alla 144hz-skärmar har TN-paneler vilket ger en allmänt dålig bild. Om du är villig att uppoffra kontrast och färgåtergivning hos IPS och VA-paneler mot en snabb TN-panel måste du bestämma själv. Om du har en skärm med TN-panel just nu kommer du knappast märka någon större skillnad, men om du har en VA/IPS för tillfället kan övergången till TN vara riktigt jobbig.

Jag personligen skulle hellre köpa en IPS-skärm med 60hz om jag spelade de spel som du gör, men det är en smaksak.

EDIT: Värt att tänka på är att jag har aldrig testat en skärm över 60hz, utan jag pratar från andras erfarenheter och min egna tolkning av fakta. Jag kan vara helt ute och cykla.

Använder mig utav TN panel för tillfället.

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dinneman2:

Använder mig utav TN panel för tillfället.

Utan tvekan, det är värt det även om du inte skulle spela några spel alls! Det blir en bättre upplevelse.

Permalänk

Jag slog till på två stycken direkt!

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Avstängd

Hur gör ni för att gå över 60FPS i WoW då? Kör på ett intel 4770k med GTX 660 och kommer inte över 90FPS i lägsta inställningar. Runt 60-70 med ultra och shadow på fair.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rofliver:

Hur gör ni för att gå över 60FPS i WoW då? Kör på ett intel 4770k med GTX 660 och kommer inte över 90FPS i lägsta inställningar. Runt 60-70 med ultra och shadow på fair.

Skaffar ett bättre grafikkort?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dinneman2:

tja, såg att asus 144hz skärmen var på rea på komplett nu till ett kanon pris.
Min fråga är, är det värt att köpa den om man spelar spel som minecraft och wow?
Eller ska man bara köpa 144hz om man spelar spel som cs/bf3?

Den största skillnaden du kommer märka med ASUS VG248QE och dess lightboost funktion är texten. Du kommer kunna läsa text som rör sig, det vill säga namn som är ovanför karaktärer som rör sig i mmos. Vanliga LCD skärmar(99%~) gör sådan text suddigt och svår att läsa medans texten är i rörelse. Detta är ett stort problem ifall texten i sig är liten.

Ska man jämföra skärmen med nästan alla lcd skärmar som finns, så återger VG248QE med lightboost en bättre bild när något i rörelse visas. Det är för att bakgrundsbelysningen släcks mellan varje bild. Det i sig förhindrar användaren att se övergången, vilket i sig gör så att användaren uppfattar en suddigare bild.

Skärmen är överflödig för Wow och Minecraft. Det finns betydligt bättre skärmar när det kommer till färgåtergivning och betraktningsvinklar. Jag skulle köpa en plasma över en lcd om jag såg på mycket film. Priset är dock riktigt bra. Köp skärmen ifall du i framtiden kommer att lira spel som tar nytta av den. Det vill säga first person spel, bilspel eller annat där det rör sig snabbt.

Glöm inte för din egen skull att aktivera lightboost ifall du köper skärmen. Det krävs även att man ställer in 120hz för varje spel. Vilket nu för tiden oftast kräver att man går igenom spelets configurations filer.

http://www.blurbusters.com/zero-motion-blur/lightboost/

Skrivet av Rofliver:

Hur gör ni för att gå över 60FPS i WoW då? Kör på ett intel 4770k med GTX 660 och kommer inte över 90FPS i lägsta inställningar. Runt 60-70 med ultra och shadow på fair.

Det är inte grafikkortet som brukar hålla tillbaka en i World of Warcraft, det är proccessorn. WoW kan bara använda 2 kärnor på din 4770k. Om du har lagg med din setup så har du förmodligen inte överklockat. Det kan vara så att du har någon dum inställning på, så som Super-Sample AA.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade och låsta*

Trots otaliga tillsägelser gällande korspostning fortsätter du att ignorera reglerna. Detta innebär att jag är tvungen att låsa dina trådar.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...