AMD och Nvidia lanserar nya grafikkort i prestandaklassen till hösten

Permalänk
Medlem
Skrivet av stargolder:

funderar på köpa ett grafikkort i höst ...

mitt mål:

1. engrafiks-kort ej crossfire eller sli.
2. ska va tyst.
3. ska klara av 4K upplösning på 60 hz... i spel så som Battlefield 4.

funderar på GF 880 (eller ti varianten om den kommer) eller R9 380X ....

4. Maxpris 5000 kr.

undrar vilken man väljer....

Du får nog vänta till 2020 på ett sådant kort..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

undra när AMD kommer med en vassare ersättare för 290X måste ju kontra mot 880 från det gröna laget.
ska bli intressant och se vad som sker under hösten/vintern

som inte både Nvidea och AMD har grön logo...

Visa signatur

Chassi: Define XL Titan Skärm: UltraSharp U2311H
MB: P8Z68-V PRO/GEN3 CPU: i5 2500K + Hyper 212 Evo RAM: Vengeance 1600MHz 16GB
GPU: Strix 980GTX SSD: SSDnow V300 120GB HDD: Barracuda ST1000 & ST2000

Permalänk
Medlem

webknut, det är ganska vedertaget att Nvidia är det gröna laget och AMD är det röda. AMD Radeons logga och färg är väldigt tydligt röd och deras maskot heter Ruby.

Visa signatur

AMD Ryzen 2700x | 32GB RAM G.Skill Trident RGB 3200Mhz | Nvidia 2070 Founders Edition | ASUS ROG STRIX X470-I Gaming | Corsair SF600 600W | Samsung 970 EVO 1TB | Fractal Design Node 202 | Noctua NH-L9a-AM4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lloldrin:

webknut, det är ganska vedertaget att Nvidia är det gröna laget och AMD är det röda. AMD Radeons logga och färg är väldigt tydligt röd och deras maskot heter Ruby.

För oss andra som inser att det inte är någon form av tävling så är det inga lag alls utan bara 2 konkurrerande företag där båda har för och nackdelar, ingen mer eller mindre än den andra, så färgen har ingen som helst betydelse

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rajat:

För oss andra som inser att det inte är någon form av tävling så är det inga lag alls utan bara 2 konkurrerande företag där båda har för och nackdelar, ingen mer eller mindre än den andra, så färgen har ingen som helst betydelse

Det är ju bara ett talestätt *facepalm*

Permalänk

kanske forumets dummaste fråga: Kan man slänga på ett Intels 14 nanometer (processorn) på grafikkortet, bara modda processorn, så alla kärnor kör grafikdelen???

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Det är ju bara ett talestätt *facepalm*

Ett väldigt dumt och dåligt sådant, man köper vad man vill ha utan att någon annan ska lägga sig i ifall det är ett bra eller dåligt löpt (enligt dem)

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rajat:

Ett väldigt dumt och dåligt sådant, man köper vad man vill ha utan att någon annan ska lägga sig i ifall det är ett bra eller dåligt löpt (enligt dem)

Vad fan tjatar du om då?

Permalänk
Medlem

"We're SUPER excited. T-minus 27 days! #GameOnNV"

https://twitter.com/NVIDIA_UK/status/489783801972023296

Vilket är 13e aug, vad kan då det vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Tänkte först och främst på 20nm. 28nm GM210 förstår jag inte varför dom skulle ge sig på. GM204 på 28nm är en lättare bedrift.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag har väl inte fått helt klart för mig ifall det är bekräftat att stora Maxwell kommer först med 20nm eller om det kommer på 28nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Det nalkas hårdvaruhöst

Måste vara trött, läste "Det nalkas brödrost"

edit: eller hungrig...

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja, jag har väl inte fått helt klart för mig ifall det är bekräftat att stora Maxwell kommer först med 20nm eller om det kommer på 28nm.

Snurrar tom ett rykte om att en B revision av 204 kommer släppas på TSMC 16nm nod, dvs man skall då hoppa från 28nm direkt till 16nm. Källan skall ursprungligen som jag förstår det vara Charlie på semiaccurate, men infon finns återgiven på videocardz.com.

Vette tusan dock hur Charlie's källor är numera, han känns tyvärr numera mest som en arg gubbe som skriker på allt och alla. Tom humorn som gjorde att hans artiklar på theinquirer var rätt roande är i stort sett borta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

K för kepler och M för Maxwell för dom som inte vet.

Helvete, nu kommer nVidia att bli stämda av General Motors.^^

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luminous:

Måste vara trött, läste "Det nalkas brödrost"

edit: eller hungrig...

Skulle inte förvåna mig om dom nya Nvidia korten även kan användas som brödrost, det vore ju inte första gången

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Skulle inte förvåna mig om dom nya Nvidia korten även kan användas som brödrost, det vore ju inte första gången

Det mesta skvallrar om låg TDP på kommande kort. Så några Brödrostar lär det inte bli. Sedan ligger väl Nvidia mycket bra till redan förhållandevis när det kommer till prestanda per watt om man jämför mot deras konkurrenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaya:

Skulle inte förvåna mig om dom nya Nvidia korten även kan användas som brödrost, det vore ju inte första gången

Att använda dem som brödrost är i alla fall bättre än att köpa deras konkurrent och värma upp hela kåken med

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Nvidia Maxwell Flagship GTX 880 and GTX 870 Release Date Confirmed – Coming this November

http://wccftech.com/nvidia-release-date-gtx-880-gtx-870-octob...

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Nvidia Maxwell Flagship GTX 880 and GTX 870 Release Date Confirmed – Coming this November

http://wccftech.com/nvidia-release-date-gtx-880-gtx-870-octob...

Äh, har du sett varifrån de får sin info?

The source of the leak is the insanely reliable Sweclockers.com.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Äh, har du sett varifrån de får sin info?

The source of the leak is the insanely reliable Sweclockers.com.

Hahaha jo jag läste också det ^^ "insanely"

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Sitter också med ett 680 och det fungerar bra, kommer inte byta förrän DX12 är släppt för att se vad man tjänar på att ha ett DX12 dedikerat kort även fast nuvarande kort sägs ha visst stöd för DX12

Enligt nvidia kommer dx12 fungera på Geforce Fermi och uppåt.
Men saker har ju ändrats förr.

"In addition, NVIDIA will match Microsoft OS support for DX12. Over 70% of gaming PCs are now DX11 based. NVIDIA will support the DX12 API on all the DX11-class GPUs it has shipped; these belong to the Fermi, Kepler and Maxwell architectural families."

http://blogs.nvidia.com/blog/2014/03/20/directx-12/

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av webknut:

som inte både Nvidea och AMD har grön logo...

Skrivet av Lloldrin:

webknut, det är ganska vedertaget att Nvidia är det gröna laget och AMD är det röda. AMD Radeons logga och färg är väldigt tydligt röd och deras maskot heter Ruby.

Så sant. Det kommer från ATI tiden innan AMD köpte upp företaget. Jag t.ex säger ofta ATI om grafikkorten och AMD om deras CPU, av gammal vana.

Sen om jag inte minns fel är alla AMDs spel lågotyper nästan alltid röda. Samt klistermärken på bärbara datorer.

Edit:

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hACmAn:

Enligt nvidia kommer dx12 fungera på Geforce Fermi och uppåt.
Men saker har ju ändrats förr.

"In addition, NVIDIA will match Microsoft OS support for DX12. Over 70% of gaming PCs are now DX11 based. NVIDIA will support the DX12 API on all the DX11-class GPUs it has shipped; these belong to the Fermi, Kepler and Maxwell architectural families."

http://blogs.nvidia.com/blog/2014/03/20/directx-12/

Det var ungefär exakt samma sak jag skrev med tillägg att vänta och se vad man tjänar/förlorar på att ha ett DX12 dedikerat kort när de kommer då det även har sagts att vissa saker kommer att kräva dedikerade kort för att få full upplevelse av DX12 (vad det nu innebär)

"Today’s DirectX 11 capable GPUs will probably run DirectX 12. I don’t mean they’ll run on a D3D 12 game using a D3D 11 pipeline, but that most DX11 capable GPUs will actually run the new API. Nvidia noted that GPUs from the Fermi generation (GTX 4xx) and beyond will run DX12. AMD – committed only to GCN hardware presently, which means the most Radeon HD 7000 series cards and the new R-series GPUs. Intel committed to Haswell graphics support on day one."

http://www.tested.com/tech/pcs/460527-ten-things-you-should-k...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

För oss andra som inser att det inte är någon form av tävling så är det inga lag alls utan bara 2 konkurrerande företag där båda har för och nackdelar, ingen mer eller mindre än den andra, så färgen har ingen som helst betydelse

Skrivet av Rajat:

Ett väldigt dumt och dåligt sådant, man köper vad man vill ha utan att någon annan ska lägga sig i ifall det är ett bra eller dåligt löpt (enligt dem)

Jag sa väl aldrig att det var en tävling? Knut hade ett påstående ang AMD's logga som jag svarade på och informerade bara om talesättet. "För oss andra" känns lite konstigt. Sen sa jag väl aldrig heller att någon av "sidorna" är bättre eller sämre än den andra, hur exakt la jag mig i vilket kort någon borde skaffa? O.o

Men helt klart roligt med nya kort. Sitter med 600-serien och känner mig inte alls manad att byta till 700/200, känns helt enkelt inte värt. Men 800/300 kanske ger lite mer ruljans på saker!

Visa signatur

AMD Ryzen 2700x | 32GB RAM G.Skill Trident RGB 3200Mhz | Nvidia 2070 Founders Edition | ASUS ROG STRIX X470-I Gaming | Corsair SF600 600W | Samsung 970 EVO 1TB | Fractal Design Node 202 | Noctua NH-L9a-AM4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lloldrin:

Jag sa väl aldrig att det var en tävling? Knut hade ett påstående ang AMD's logga som jag svarade på och informerade bara om talesättet. "För oss andra" känns lite konstigt. Sen sa jag väl aldrig heller att någon av "sidorna" är bättre eller sämre än den andra, hur exakt la jag mig i vilket kort någon borde skaffa? O.o

Men helt klart roligt med nya kort. Sitter med 600-serien och känner mig inte alls manad att byta till 700/200, känns helt enkelt inte värt. Men 800/300 kanske ger lite mer ruljans på saker!

Jag sitter med ett 680 och känner mig inte ens manad att byta till ett 800-kort, väntar till tidigast 900

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Ni va med i dagens Netlinked Daily =)

Visa signatur

Stationär: Arc Midi R2 | RM650 | Z87-G45 | i5 4670K @ 4,2GHz | CM EVO 212 | Vengeance LP 8GB 1600MHz | GTX 770 TwinFrozr 2GB | Samsung EVO 840 250GB | Windows 7 | Corsair Link Cooling Kit | 4x SP120 2xAF140 |
Laptop: MSI GT780