Permalänk
Medlem

Ta av moderkortet för backplaten?

Hej alla sweclockers!

Jag beställt en dator med moderkortet MSI Z97 Gaming 5 och ska sätta dit en vattenkylare manuellt. Jag vet att alla vattenkylare behöver en "backplate" på baksidan av processorn men jag undrar om man behöver ta av moderkortet för att sätta dit backplaten.

Jag har detta chassi: https://www.komplett.se/nzxt-phantom-special-edit-svartorange...

Moderkortet: https://www.komplett.se/msi-z97-gaming-5-socket-1150/815060

Jag har sett på bilderna och videor att detta chassi har en lucka där bak för backplaten men får hela backplaten plats där? Har läst att ibland att vissa måste ta av moderkortet för att sätta dit backplaten. Själv hatar jag att hålla på fiffla runt med moderkortet men vad tror ni?

Skulle vara tacksam för svar!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-4790k 4,00 Ghz | GPU: Zotac GTX GeForce 780 3 GB | RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 8GB | MOBO: MSI Z97 GAMING 7 Socket 1150 | STORAGE: Seagate Desktop SSHD 2TB | PSU: XFX ProSeries Core Edition 850W PSU | KYLNING: Intel TS13x Water Cooler | CHASSI: Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem

Kommer nog gå alldeles utmärkt. Du ska inte behöva ta loss moderkortet.
Svårt att säga eftersom jag inte vet storleken på backplaten som kommer med vattenkylningen.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Kommer nog gå alldeles utmärkt. Du ska inte behöva ta loss moderkortet.
Svårt att säga eftersom jag inte vet storleken på backplaten som kommer med vattenkylningen.

Tack för svaret! Jag tror inte heller det ska bli några problem men ville vara säker.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-4790k 4,00 Ghz | GPU: Zotac GTX GeForce 780 3 GB | RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 8GB | MOBO: MSI Z97 GAMING 7 Socket 1150 | STORAGE: Seagate Desktop SSHD 2TB | PSU: XFX ProSeries Core Edition 850W PSU | KYLNING: Intel TS13x Water Cooler | CHASSI: Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem

Öppna upp lådans bakpanel och se så hela socketen syns och har lite mellanrum. Har den det så ska det inte vara några problem. Troligtvis är det inga problem

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Öppna upp lådans bakpanel och se så hela socketen syns och har lite mellanrum. Har den det så ska det inte vara några problem. Troligtvis är det inga problem

okej. schysst att du svara

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-4790k 4,00 Ghz | GPU: Zotac GTX GeForce 780 3 GB | RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 8GB | MOBO: MSI Z97 GAMING 7 Socket 1150 | STORAGE: Seagate Desktop SSHD 2TB | PSU: XFX ProSeries Core Edition 850W PSU | KYLNING: Intel TS13x Water Cooler | CHASSI: Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem

Hej igen.

Jag har några frågor till.
Om backplaten inte får plats, kan man flytta på moderkortet då? Är det svårt att göra?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-4790k 4,00 Ghz | GPU: Zotac GTX GeForce 780 3 GB | RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 8GB | MOBO: MSI Z97 GAMING 7 Socket 1150 | STORAGE: Seagate Desktop SSHD 2TB | PSU: XFX ProSeries Core Edition 850W PSU | KYLNING: Intel TS13x Water Cooler | CHASSI: Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Medlem

du får då ta ut moderkortet. Du kan ta ut det ca 1dm (ta bort alla skruvar för moderkortet och böj inget (kablar möjligtvis)) för att få in handen bakom moderkortet och "motherboard tray" (kom inte på det svenska ordet) så då får in backplaten. Annars tar du ut hela moderkortet. Vilket av fallen som du föredrar spelar ingen större roll men det ska inte vara svårt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

du får då ta ut moderkortet. Du kan ta ut det ca 1dm (ta bort alla skruvar för moderkortet och böj inget (kablar möjligtvis)) för att få in handen bakom moderkortet och "motherboard tray" (kom inte på det svenska ordet) så då får in backplaten. Annars tar du ut hela moderkortet. Vilket av fallen som du föredrar spelar ingen större roll men det ska inte vara svårt

Ok tack för svaret!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-4790k 4,00 Ghz | GPU: Zotac GTX GeForce 780 3 GB | RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 8GB | MOBO: MSI Z97 GAMING 7 Socket 1150 | STORAGE: Seagate Desktop SSHD 2TB | PSU: XFX ProSeries Core Edition 850W PSU | KYLNING: Intel TS13x Water Cooler | CHASSI: Fractal Design Define R4 Black Pearl

Permalänk
Avstängd

Oroa dig inte..du kan sätta fast backplaten med moderkortet kvar