Så fungerar nätaggregatet

Permalänk

Silkondensator? Är det verkligen ett riktigt ord och inte bara något försvenskat?
Aldrig hört nåt annat än glättningskondensator på mina elektroniklektioner.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Geeks
SweClockers

Fick detta på mailen från Städje, som befinner sig på semester:

Svar till Lasse468 "ni skulle refererat till ABBs 60-åriga HVDC forskning i Ludvika"... Siemens hade en jättesnygg bild. Därför tog jag den. Och ABB har jag försökt få komma till och skriva en artikel om HVDC, men de är motsträviga.

Svar till backeby
"Började läsa och fick en väldig Jörgen Städje-känsla. Sen såg jag att det var så med! Mer sånt SweC! Fantastisk artikel"... Tackar, tackar. Men försöker ju hålla läsarna nöjda.

Svar till LupX
"Som en lekman inom ellära och energi undrar jag nyfiket av pläderingen i slutorden. Vem vann? Edison eller Tesla?" Ingen av dem. Svensken Wenström vann eftersom han gjorde trefas till en kommersiell realitet och därmed satte ASEA på världskartan.

Svar till nackskägg "Bra artikel, så när som på badkarsliknelsen... vattennivå funkar verkligen inte på det viset." Det gör det väl. Om du öppnar ett tillräckligt stort hål i bortre änden av badkaret, så kommer vattenytan att luta dit, eftersom vattnet närmast hålet rinner bort först. Jag antar att du sett hur vattenytan ser ut när vattnet rinner ut i avloppet? Ytan lutar nedåt. Bilden är överdriven och schematisk, för att principen ska vara uppenbar. En "grop" i spänningsplanet på 0,1 volt kan vara tillräcklig för att ställa till elände. Ligger vattnet kvar under lång tid, kommer ytan att bli vågrät, men inte vid transienta händelser. Datordrift är en lång rad transienter.

svar till tgadler
"Com betyder väll ändå common?" Just det. Gemensam ledare, vilket är återledaren för alla spänningar, som vi brukar kalla noll volt, eller jord.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Bra artikel

Permalänk

Mycket intressant läsning som uppskattas!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Härlig slutknorr, både med referensen till att man inte ska bry sig om japanska/taiwanesiska kondensatorer (vilket jag själv har hävdat ganska mycket i forumet) och framtida elnätet och HVDC.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det finns än annan nackdel med likspänning över växelspänning, det krävs större brytavstånd.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Det här kommer i lagom tid (innan löning) för att påminna mig om att skaffa ett högkvalitativt nätagg istället för det Fractal Design Integra 750w jag har nu "/ . Blir nog ett som bara snurrar igång när det blir varmt.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Snusfri

Mycket trevlig läsning såhär på fredagskvällen

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Entusiast

Elnätet kommer inte ändras från växelström till likström eftersom det hade blivit så episkt dyrt. Visst har många apparater redan switchade nätagg, så som datorn, mobilladdaren och TVn men inte värmepumpen kylen och frysen. En AC-motor blir inte glad om man börjar mata den med DC så då hade alla hushåll behövt köpa invertrar för hög effekt för de apparaterna tills de gick sönder, något som varken är effektivt eller billigt. För att inte tala om alla transformatorstationer som hade behövts bytas ut. Vi kan ju inte mata 800 kV direkt in till husen utan vi måste ju fortfarande ha flera spänningsnivåer i nätet.

Däremot kommer likström bli vanligt i transmissionsnätet eftersom det är effektivare och nya stora halvledare har gjort det ekonomiskt att bygga. ABB ligger i framkant här och bygger mycket häftigt i Kina, Indien och Brasilien. Skulle för övrigt behövas en till lina från Norrland ner till Skåne då elnätet idag är tämligen överbelastat vilket återspeglar sig på elpriserna.

Blir för övrigt alltid lika glad när det dyker upp en artikel av Städje för då vet man att man har en stunds rolig, intressant och informativ läsning framför sig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Nästa serie tycker jag borde beröra UPS och åskskydd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det skulle väl vara sjukt farligt med 230VDC i elnätet? Eldsvådor titt som tätt p g a ljusbågar i underdimentionerade och/eller slitna brytare och kontakter, samt fler dödsfall p g a folk som fastnat i strömförande icke-släppbara föremål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mania_c:

Nästa serie tycker jag borde beröra UPS och åskskydd

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.sweclockers.com/artikel/18661-helglasning-nar-stro...

Varsågod

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Det skulle väl vara sjukt farligt med 230VDC i elnätet? Eldsvådor titt som tätt p g a ljusbågar i underdimentionerade och/eller slitna brytare och kontakter, samt fler dödsfall p g a folk som fastnat i strömförande icke-släppbara föremål.

230V AC är "sjukt farligt", det är faktiskt i allra högsta grad dödligt med nätspänning.

Man kan inte släppa något man håller handen knuten runt om det är nätspänning i det och strömmen flyter genom kroppen.

Dessutom är det stor risk för hjärtflimmer/stopp, brännskador mm.

Visst, jag har också fått nätspänning i mig flera gånger, men då har jag inte varit så bra jordad, men det är ändå väldigt obehagligt och definitivt mycket ohälsosamt, står man då dessutom med fuktiga fötter på gräsmattan och får nätspänning i handen så är det väldigt stor risk att det slutar med träfrack och etta med jordvärme och lik-giltiga grannar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Det skulle väl vara sjukt farligt med 230VDC i elnätet? Eldsvådor titt som tätt p g a ljusbågar i underdimentionerade och/eller slitna brytare och kontakter, samt fler dödsfall p g a folk som fastnat i strömförande icke-släppbara föremål.

Med andra ord skulle det vara oförändrat
Finns dessutom inget som säger att man måste använda just 230VDC

Även om det finns vissa teoretiska fördelar med DC så är dom små och det blir ofantligt dyrt att byta till DC. Bokstavligt talat all elutrustning skulle behövas bytas ut så det kan man ju snabbt räkna ut att det skulle krävas enorma fördelar med bytet innan någon över huvud taget tänker tanken.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Första sidan var bra, andra, tredje o fjärde var: "uuuhh hur mycket mer av detta tråkiga....:("

Sen när jag kom ti EU grejerna så blev det intressant igen.

Mycket av det flög över huvet på mig då jag inte fattar men liknelser e riktigt bra. T.ex badkarsgrejen.

Biten om HDVC var också bra.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Vill bara passa på att stämma in i kören av hyllningar för Jörgens artiklar. Alltid mycket intressant läsning och komplicerade saker förklarade så vi idioter kan förstå hyfsat.

Tack för det och må det fortsätta.

Visa signatur

ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K | 4x4 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz | 2xGTX680 SLI | NZXT HALE90 1000W | Vattenkylning till CPU och GPU | Intel X25-m 80 GB | Corsair F240 | Antec P183

Permalänk
Medlem

Tack SweClockers, att ni tagit in en av Sveriges bästa ...hm, skribenter, Teknikfreak, Kunniga, välformulerade, intressanta... Sätt ett superlativ i meningen, han uppfyller dem alla... !

och då ska man veta två saker,
Jag kan och förstår inte hälften av det han pratar om, men han gör det utförligt, begripligt och på ett bra sätt.
Och det är inget fel på sajtens andra stjärnor, Städje är bäst, det är bara så...

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TLovskog:

Ännu en läsvärd artikel från Städje. Är Jörgen den enda Svenska journalisten som överhuvudtaget kan skriva egna artiklar, längre än 4 meningar?
Om det för en gång skull är en artikel värd namnet om teknik så kan man vara helt säker på att den är signerad J. Städje. Åtminstone på webben.

Hur kommer det sig ...

Hoppas du vet och frågan både är Retorisk för skojs skull, men mest för att hylla J. Städje...
För svaren... skulle bli långa, komplicerade och tråkiga, för de flesta att läsa...

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem

Tack! Den missade jag helt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Elnätet kommer inte ändras från växelström till likström eftersom det hade blivit så episkt dyrt. Visst har många apparater redan switchade nätagg, så som datorn, mobilladdaren och TVn men inte värmepumpen kylen och frysen. En AC-motor blir inte glad om man börjar mata den med DC så då hade alla hushåll behövt köpa invertrar för hög effekt för de apparaterna tills de gick sönder, något som varken är effektivt eller billigt. För att inte tala om alla transformatorstationer som hade behövts bytas ut. Vi kan ju inte mata 800 kV direkt in till husen utan vi måste ju fortfarande ha flera spänningsnivåer i nätet.

Däremot kommer likström bli vanligt i transmissionsnätet eftersom det är effektivare och nya stora halvledare har gjort det ekonomiskt att bygga. ABB ligger i framkant här och bygger mycket häftigt i Kina, Indien och Brasilien. Skulle för övrigt behövas en till lina från Norrland ner till Skåne då elnätet idag är tämligen överbelastat vilket återspeglar sig på elpriserna.

Blir för övrigt alltid lika glad när det dyker upp en artikel av Städje för då vet man att man har en stunds rolig, intressant och informativ läsning framför sig.

Jovisst skulle det behövas fler linor från Norrland till Skåne. Men den kraften som kom ner här då blev nog exporterad ner till Europa. Sen är det ju så att ingen bland Energibolagen eller staten är så intresserade av att ha låga elpriser.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem

Blir ett agg sämre med tiden? Hur lång livstid har dom?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Blir ett agg sämre med tiden? Hur lång livstid har dom?

Framförallt kondensatorer åldras vilket märks av att det blir sämre verkningsgrad med tiden. Men vi snackar några futtiga procent inom en tioårsperiod eller så. Bra kondingar har en förväntad livslängd på 100K+ timmar.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Zotamedu:

Elnätet kommer inte ändras från växelström till likström eftersom det hade blivit så episkt dyrt. Visst har många apparater redan switchade nätagg, så som datorn, mobilladdaren och TVn men inte värmepumpen kylen och frysen. En AC-motor blir inte glad om man börjar mata den med DC så då hade alla hushåll behövt köpa invertrar för hög effekt för de apparaterna tills de gick sönder, något som varken är effektivt eller billigt. För att inte tala om alla transformatorstationer som hade behövts bytas ut. Vi kan ju inte mata 800 kV direkt in till husen utan vi måste ju fortfarande ha flera spänningsnivåer i nätet.

Däremot kommer likström bli vanligt i transmissionsnätet eftersom det är effektivare och nya stora halvledare har gjort det ekonomiskt att bygga. ABB ligger i framkant här och bygger mycket häftigt i Kina, Indien och Brasilien. Skulle för övrigt behövas en till lina från Norrland ner till Skåne då elnätet idag är tämligen överbelastat vilket återspeglar sig på elpriserna.

Blir för övrigt alltid lika glad när det dyker upp en artikel av Städje för då vet man att man har en stunds rolig, intressant och informativ läsning framför sig.

Men är det inte svårt att köra med stora elledningar med likström för energiförluster och dylikt? Det var den uppfattningen jag har fått.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Men är det inte svårt att köra med stora elledningar med likström för energiförluster och dylikt? Det var den uppfattningen jag har fått.

Den största anledningen att man kör växelström är att den enkel att transformera up och ned (med hjälp av en transformator), det gör att man kan höja spänningen vid långa transporter och sänka den vid användaren till en mer användbar spänning på så vis kan man minimera förlusterna.
Visst kan man kan man omvandla likspänning också men det kräver någon aktiv komponent som exempel "roterande transformator" (som är en elmotor direktkopplad med en generator, var väldigt populärt i gamla likströms svetsar) eller med hjälp av halvledare (vilket inte var uppfunnet vid tidpunkten när standarden sattes), således var (och är i det flesta fall) ett kostnadseffektivt sätt att "transportera" el.

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem

Jag tycker att vi skiter i Daniel och Victoria. Fram med Städje som nästa kung.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Discokungen
Skrivet av erixon:

Den största anledningen att man kör växelström är att den enkel att transformera up och ned (med hjälp av en transformator), det gör att man kan höja spänningen vid långa transporter och sänka den vid användaren till en mer användbar spänning på så vis kan man minimera förlusterna.
Visst kan man kan man omvandla likspänning också men det kräver någon aktiv komponent som exempel "roterande transformator" (som är en elmotor direktkopplad med en generator, var väldigt populärt i gamla likströms svetsar) eller med hjälp av halvledare (vilket inte var uppfunnet vid tidpunkten när standarden sattes), således var (och är i det flesta fall) ett kostnadseffektivt sätt att "transportera" el.

Ah! Intressant information! Tack så mycket för svaret!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Bulan75:

Ok jag lovar !
Ska aldrig köpa någon "billig no name" psu
Så länge jag lever😊

Skickades från m.sweclockers.com

Om detr är det du har i sign så är det inte så dåligt http://translate.google.es/translate?hl=es&sl=auto&tl=en&u=ht... om man ska tro recensenten.

Men tillbkas till topic.

Många väljer agg efter märke (se t.ex corsair). som bara går längre och längre mot budget agg, medans andra går åt precis åt andra hållet (som corsair gjorde för flera år sen). Nu försöker dom bara mjölka sitt märke och skiter i ryktet.

Bara se på flera köp trådar här. både TS och flera rekomenderar CX och ännu värre som RM (dyrt sedd till vilken kvalité man får). även be quiet är inte så bra, endast fläkten är bra på deras lägre serier och deras dyrare som har kvalité är lite väl dyra sett till konkurrenterna (många vill ju inte lägga så många kr på agg och varje hundring räknas). Alltså många är inte beredda på att lägga ut pengar både för kvalité och "tyst fläkt". Tyvärr är många som inte förstår att kvalité är prio ett (och många agg har faktiskt tyst fläkt förutom be quiet).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Många väljer agg efter märke (se t.ex corsair). som bara går längre och längre mot budget agg, medans andra går åt precis åt andra hållet (som corsair gjorde för flera år sen). Nu försöker dom bara mjölka sitt märke och skiter i ryktet.

För mig är det uppenbart att just Corsairs popularitet inte längre motsvarar deras kvalitetsnivå. Ibland verkar det som att folk väljer Corsair lite på slentrian och utan efterforskning.

Corsair-användare, försvara eder!

Skrivet av Broken-arrow:

Bara se på flera köp trådar här. både TS och flera rekomenderar CX och ännu värre som RM (dyrt sedd till vilken kvalité man får). även be quiet är inte så bra, endast fläkten är bra på deras lägre serier och deras dyrare som har kvalité är lite väl dyra sett till konkurrenterna (många vill ju inte lägga så många kr på agg och varje hundring räknas). Alltså många är inte beredda på att lägga ut pengar både för kvalité och "tyst fläkt". Tyvärr är många som inte förstår att kvalité är prio ett (och många agg har faktiskt tyst fläkt förutom be quiet).

Tyvärr är det så - varför inte fler satsar på nätagget är en bra fråga. Själv är jag mycket nöjd med mitt Be Quiet, och hade det inte blivit ett sådant så skulle EVGA Supernova vara högintressant. Deras 750W-serie verkar helt grymt bra.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Skrivet av JagdKatzen:

För mig är det uppenbart att just Corsairs popularitet inte längre motsvarar deras kvalitetsnivå. Ibland verkar det som att folk väljer Corsair lite på slentrian och utan efterforskning.

Corsair-användare, försvara eder!

Tyvärr är det så - varför inte fler satsar på nätagget är en bra fråga. Själv är jag mycket nöjd med mitt Be Quiet, och hade det inte blivit ett sådant så skulle EVGA Supernova vara högintressant. Deras 750W-serie verkar helt grymt bra.

Jo, är få som verkligen läser tester, precis som när dom väljer CPU eller grafikkort (bara för dom hört att ena har fel på drivers så tar dom Y i stället för X, trots det är mest fel bakom spakarna). Vet 2 bekräftade fall i swec forumet på två CX 600 som get upp på en månad (nya modulära sorten). RM är annars en kul skapelse, går ej att maxbelasta den, för den hinner inte varva upp fläkten i tid

Be Quiet är inte dåliga E9 och P10 serierna är bra, men dyra. L8 sänkte dom garantitiden, så känns inte som ett så seriöst bolag eller ja dom sålde aggen för billigt (eller så så gick/går dom sönder ofta efter 3 år).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jörgen Städje levererar igen!
Så himla glad att man besöker sweclockers då och då och finner denna härliga artikel att läsa på en söndag.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]