Permalänk
Medlem

Noctua NH-L12 eller Noctua NH-U9B SE2?

Hej!

Har införskaffat ett EVGA Hadron Air chassi och går då över till mini-ITX, då verkar min Scythe Shuriken inte vilja leka längre, vid CSGO spelande låter den min 2500K gå i 4.2 Ghz turbo och upp till 84 grader vid 4.5 Ghz. 2 Kylare jag vet passar är NH-L12 och NH-U9B SE2 men jag kan inte riktigt bestämma mig mellan dem och det är svårt att hitta tillförlitlig information om vilken som skulle prestera bättre. Därför tänker jag att någon här kanske har erfarenheter av mini-ITX byggen med dessa som kan dela med sig av lite erfarenhter?

Andra förslag mottages gärna!

Permalänk
Medlem

Känns lite hugget som stucket mellan dem.

Men om man tittar på chassits luftflöde så verkar det inte ge mkt för horisontella kylare som bara blåser rakt in i glaset. Skulle nog köra U9B riktat så att värmen blåser rakt upp och ur chassit.

Sen är jag riktigt intresserad av hur pass ilsket nätaggets fläkt låter.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Känns lite hugget som stucket mellan dem.

Men om man tittar på chassits luftflöde så verkar det inte ge mkt för horisontella kylare som bara blåser rakt in i glaset. Skulle nog köra U9B riktat så att värmen blåser rakt upp och ur chassit.

Sen är jag riktigt intresserad av hur pass ilsket nätaggets fläkt låter.

Ja, problemet är att U9B kommer ha problem att monteras så luften trycks rakt upp i chassit (eftersom inget utblås finns bak) när man har ett dotterkort på moderkortet. Så valet är egentligen att ha U9B som trycker luften bakåt där inget utblås finns eller en som trycker luftenmot moderkortet/glaset.

Jag antar att jag med U9B skulle kunna trycka luften framåt i chassit där bara SSD sitter för att sedan ha utblås fram i toppen? Skall jag vara ärlig är chassit så litet att jag inte tror det spelar någon större roll hur det blåser, luften kommer bytas ut i chassit väldigt fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Hej!

Har införskaffat ett EVGA Hadron Air chassi och går då över till mini-ITX, då verkar min Scythe Shuriken inte vilja leka längre, vid CSGO spelande låter den min 2500K gå i 4.2 Ghz turbo och upp till 84 grader vid 4.5 Ghz. 2 Kylare jag vet passar är NH-L12 och NH-U9B SE2 men jag kan inte riktigt bestämma mig mellan dem och det är svårt att hitta tillförlitlig information om vilken som skulle prestera bättre. Därför tänker jag att någon här kanske har erfarenheter av mini-ITX byggen med dessa som kan dela med sig av lite erfarenhter?

Andra förslag mottages gärna!

http://www.inet.se/produkt/6308741/noctua-nh-c14

CPU kylare bör passa ditt chassi är 5 mm högre än NH-U9B SE2

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, problemet är att U9B kommer ha problem att monteras så luften trycks rakt upp i chassit (eftersom inget utblås finns bak) när man har ett dotterkort på moderkortet. Så valet är egentligen att ha U9B som trycker luften bakåt där inget utblås finns eller en som trycker luftenmot moderkortet/glaset.

Jag antar att jag med U9B skulle kunna trycka luften framåt i chassit där bara SSD sitter för att sedan ha utblås fram i toppen? Skall jag vara ärlig är chassit så litet att jag inte tror det spelar någon större roll hur det blåser, luften kommer bytas ut i chassit väldigt fort.

Du kan alternativ montera U9B att det blåser ut uppåt finns en bra bild på det.

http://www.overclock.net/a/evga-hadron-air-chassis-tips-compa...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Du kan alternativ montera U9B att det blåser ut uppåt finns en bra bild på det.

http://www.overclock.net/a/evga-hadron-air-chassis-tips-compa...

Problemet med det är att jag vet inte om kylaren tar sig över dotterkortet, det är ingen idé att blåsa rakt på det.

EDIT: Verkar som någon gjort så med ett Asus Maximus kort som också har ett dotterkort, då behövde de ha den ena fläkten högre upp än den andra.

Permalänk
Medlem

Det blev en NH-U9B SE2 och temperaturerna blev klart bättre. När jag spelar CS:GO (CPU intensivt) gick jag från att ha runt 76-79 grader till 56-59 grader. Detta med en 2500k i 4.2 Ghz, skall se vad jag får vid 4.5 Ghz då jag tidigare fick 82+ då.