Permalänk
Medlem

Konstigt tickande ljud

Hej alla!

Har sedan igår ett konstigt tickande ljud från datorn, det låter inte hela tiden utan kommer och går utan orsak.
Det låter som att det kommer från PSU:n. Mina specs är i min signatur.

Vad kan detta ljud bero på? Är det något jag bör oroa mig över? Datorn fungerar i övrigt helt normalt.

Tack på förhand!

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Om det är från nätagget så är det antagligen det som kallas för "coilwine", vilket inte är farligt men kan vara irriterande. Tycker du att det blir för högt/irriterande kan du alltid byta det om du hör med butiken du köpte det av först.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Om det är ett tickande ljud så hade jag snarare gissat på en mekanisk hårddisk som börjar ge upp. Coilwhine skulle jag knappast beskriva som tickande utan mer tjutande (spoltjut på svenska). Men vad jag kan se av din signatur så har du bara en SSD? När uppkommer ljudet? När du spelar? När du surfar?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Kan det inte vara en fläkt som tickar? Vissa kan göra det om dom körs på olika varvtal i PWM.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trickysaer:

Om det är ett tickande ljud så hade jag snarare gissat på en mekanisk hårddisk som börjar ge upp. Coilwhine skulle jag knappast beskriva som tickande utan mer tjutande (spoltjut på svenska). Men vad jag kan se av din signatur så har du bara en SSD? När uppkommer ljudet? När du spelar? När du surfar?

Vissa Coilwine kan faktiskt låta lite tickande, men visst kan det vara något annat som t ex en fläkt som ligger an mot något.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vissa Coilwine kan faktiskt låta lite tickande, men visst kan det vara något annat som t ex en fläkt som ligger an mot något.

Ah okey, där ser man Jo, fläkt känns mest logiskt. Något mekaniskt är det jag fortfarande tror att det är

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Nu verkar ljudet vara borta Hade datorn avstängd en stund och kan inte höra det längre. Jag kollade alla fläktar samt lyssnade vid mina mekaniska hårddiskar ( har två stycken ) men hörde tydligt att ljudet kom från nedre bakändan av chassit vid PSU:n. Men nu verkar allt vara frid och fröjd igen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu är det tillbaks igen :S Fattar inte, det kommer och går utan någon orsak :S

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Deba:

Nu är det tillbaks igen :S Fattar inte, det kommer och går utan någon orsak :S

Det har antagligen att göra med vilken belastning du har på nätagget. Kan du se/höra om det ändrar sig vid olika laster?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Rekordmedlem

Du får väl kolla om det beror på nån fläkt, de går att stoppa mekaniskt och du kan lyssna om det påverkar, det är inte farligt att stoppa en fläkt nån sekund för att felsöka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har provat att belasta på olika nivåer men det ger ingen märkbar skillnad. Spelade BF4 för någon dag sedan, inget ljud. Satt och tittade på film med samt surfade utan missljud. Spelade Sniper Elite 3 igår och hade då en massa tickande fram och tillbaks.

Visa signatur
Permalänk

Glömmer alla att de finns en fläkt i psu:n ?

Permalänk
Avstängd

är inte ovanligt att fläktar i psu kan ticka lite till och från och oftast om dom är vissna men en del gör det annars med sen mekanisk disk kan klicka men då brukar dom vara riktigt kass och man märker det på 114 andra sätt annars brukar man höra dom arbeta eller ett distinkt klick för dom går i gång eller så men är samtidigt inte ovanligt att det är nån fläkt på cpu eller gpu som kan ge ljud ifrån sig och man lurar sig på det ...men fläkt får iaf min röst då det är vanligast

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w