Går processorn och moderkortet in i min dator?

Permalänk

Går processorn och moderkortet in i min dator?

Tjena! Jag har funderat länge på att köpa en ny processor, Det kom ut en ny för inte så länge sedan: i7 4790k
Om jag ska ha denna processorn så behöver jag köpa nytt moderkort: MSI H97 GAMING 3

Men fråga är då, Gå allt in i chassit och fungera dessa saker med mina saker jag har nu?

Mina specs
Processor Intel Core i5 3570K 3,4ghz
Hårddisk 1TB seagate Barracuda
Moderkort ASRock Z77 Pro4
Grafikkort card Nvidia GTX 780
Minne Corsair 8GB (2x4GB)
Os Windows 7 Home
Chassi Cooler Master Elite 430 ATX miditower no PSU

/Alex

Permalänk
Medlem

Varför vill du göra den uppgraderingen?
Det bör passa.
Har du överklockat?
Välj inte ett H97-kort om du vill kunna överklocka.

Permalänk
Medlem

Jag ser iaf inga problem. Moderkortet har storlek ATX och chassit klarar upp till ATX, ser för övrigt inga andra problem

Permalänk
Medlem

Borde ju funka alldeles utmärkt.
Ett förslag kanske kan vara att även investera i en SSD som system/spel-disk. Borde ge dig en bättre upplevelse av din nya dator.

Visa signatur

Ludde

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Varför vill du göra den uppgraderingen?
Det bör passa.
Har du överklockat?
Välj inte ett H97-kort om du vill kunna överklocka.

Varför ska man inte välja detta då? Vad är det för fel på det?

Permalänk
Inaktiv

Varför vill du göra uppgraderingen? Kommer inte bli stor skillnad på något. Köp en SSD eller ett till grafikkort om du vill ha nya leksaker

Permalänk
Skrivet av Ludde83:

Borde ju funka alldeles utmärkt.
Ett förslag kanske kan vara att även investera i en SSD som system/spel-disk. Borde ge dig en bättre upplevelse av din nya dator.

Aa, tack för tipset, har tänkt lite på det med, Finns det någon ssd du kan rekommendera?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alexawict:

Varför ska man inte välja detta då? Vad är det för fel på det?

Du kommer knappt få bättre prestanda i några applikationer, se min förra post.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Varför vill du göra uppgraderingen? Kommer inte bli stor skillnad på något. Köp en SSD eller ett till grafikkort om du vill ha nya leksaker

Detta kommer hjälpa mig Jag rendera och gör saker som tar ganska mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexawict:

Varför ska man inte välja detta då? Vad är det för fel på det?

Inget fel på den CPUn. Det är bara det att det är en del pengar för ganska liten skillnad mot den du redan har.

edit: Kör du renderingar på CPUn som har nytta av Hyper-Threading?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alexawict:

Detta kommer hjälpa mig Jag rendera och gör saker som tar ganska mycket

Okej :). Det är inte så många som gör det så det kändes bäst att nämna det, men då kan du kanske få en liten prestandaskjuts. Den processorn du tittar på verkar vara ungefär 20% snabbare i sådana applikationer så en del tid kan du nog spara!

Permalänk
Medlem

Väldigt onödig uppgradering imo. Köp som sagt en ssd eller ytterligare/bättre grafikkort istället.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Inget fel på den CPUn. Det är bara det att det är en del pengar för ganska liten skillnad mot den du redan har.

edit: Kör du renderingar på CPUn som har nytta av Hyper-Threading?

Aa, Jag vill kunna livestreama och sånt också, Men jag vet inte kanske inte detta är något då

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Väldigt onödig uppgradering imo. Köp som sagt en ssd eller ytterligare/bättre grafikkort istället.

Ska tänka på detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexawict:

Aa, Jag vill kunna livestreama och sånt också, Men jag vet inte kanske inte detta är något då

Om dina renderingar tar betydande tid (och är prioriterade av dig) och kan använda HT så varför inte. Annars tycker jag att du ska nöja dig med att klocka den du har.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog köpt denna istället - https://www.komplett.se/intel-core-i7-3770k-processor/660225?...

Då behöver du inte byta moderkort och skillnaden mot en 4790k är inte jättestor. Med det moderkortet du har kan du dessutom överklocka processorn om du vill.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexawict:

Detta kommer hjälpa mig Jag rendera och gör saker som tar ganska mycket

Vore inte en uppgradering till 6 kärnors Haswell-E vara i så fall en bättre Idé.
Det kostar mer men ger en märkbar prestandavinst i vissa renderingar och liknande tunga jobb som kan använda många trådar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300