Permalänk

Vad ska jag har för kylning till CPU?

Hej!

Jag håller på att plocka ihop en dator. Jag har koll på allt förutom kylning.
Här är datorn där ni kan även se vilken processor jag har valt till mitt bygge.

Jag behöver nu bara något som kan kyla ner den där processorn. Jag kommer att spela väldigt krävande spel som Battlefield, GTA 5 (när det kommer ut till PC), Heros and Generals och många andra uppkommande AAA titlar som Dying Light. Jag kommer inte att överklocka.

Det finns ju vatten kylning och luft kylning. Så jag skulle vilja veta vilken som är lättast att rengöra, vilken som är mest pålitlig eller helt enkelt vilken som är bäst för en nybörjare. Jag kommer inte att bygga datorn själv då jag lägger mycket pengar på den och jag vill inte att något ska gå fel, så jag lämnar det till proffsen borta vid Inet. Däremot så kommer jag att behöva rengöra/städa datorn själv.

Jag vill verkligen att denna datorn blir bra då detta är en massiv uppgradering från vad jag har nu (står i signaturen).

OBS! Om ni ska rekommendera en kylare så måste märket vara Cooler Master eftersom att jag har OCD och kan därför inte blanda ihop en massa märken.

Permalänk

Lättast är luft.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Vill du inte ha K-modellen av processorn så att du har möjligheten att överklocka?

Detta är en ganska populärkylare, av enklare sort.

Permalänk
Inaktiv

Om du inte ska OCa borde standardkylarn (alt. annan luftkylning om den e hogljudd) duga, men om du ska klocka (skaffa K versionen isf), Noctua luftkylare eller vattenkylning ^^

Permalänk

Okej, jag ska inte överklocka så då duger ju standar kylaren. Men om standard kylaren är ful och inte passar in så kör jag nog på någon cooler master luft kylare. Det är bara det att dom är ju så massiva. Fast och andra sidan så ska jag inte visa upp denna datorn, jag har till och med valt ett chassi utan fönster. Jag viill bara ha en bra dator som kan hantera vilken "task" som helst på en godkänd nivå.

Tillverkas luft kylare något mer? Eller är det dött?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver Qvist:

Okej, jag ska inte överklocka så då duger ju standar kylaren. Men om standard kylaren är ful och inte passar in så kör jag nog på någon cooler master luft kylare. Det är bara det att dom är ju så massiva. Fast och andra sidan så ska jag inte visa upp denna datorn, jag har till och med valt ett chassi utan fönster. Jag viill bara ha en bra dator som kan hantera vilken "task" som helst på en godkänd nivå.

Tillverkas luft kylare något mer? Eller är det dött?

Luftkylare är mer levande än någonsin förr. (Kanske inte riktigt, men håller definitivt inte på att dö)

Jag tipsar om; http://www.inet.se/produkt/6909306/silverstone-argon-ar01
Går dock bra att ta vilken som av den och Hyper 212. Har dock fått för mig att silverstonen är tystare, speciellt i idle.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Luftkylare är mer levande än någonsin förr. (Kanske inte riktigt, men håller definitivt inte på att dö)

Jag tipsar om; http://www.inet.se/produkt/6909306/silverstone-argon-ar01
Går dock bra att ta vilken som av den och Hyper 212. Har dock fått för mig att silverstonen är tystare, speciellt i idle.

det är tvärtom. silverstone kyler bättre men låter mer.

Permalänk
Medlem

Noctua torn luftkylare

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Med handen på hjärtat är den processorn ett dåligt val, Sedan har du ju valt ett moderkort som är byggt för överklockning.

Satsa på antingen 4790k eller 4770k, En 4770K är även billigare än 4790.

Och om du även letar efter en kylare så finns det ingen anledning att inte överklocka, Gratis prestanda

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Överklockar Inet processorn tror ni?

Vad är skillnaden på 3,6Ghz och typ 4,4Ghz?

Det ända anledningen varför jag valde det där moderkortet är för att det var det ända som inte var rött färgat från gigabyte. Jag gillar Gigabyte mer än ASUS och MSI. ASUS är bara "Republic of Gamers", "Only the best gamers choose us" precis som att ASUS dedikerar sina produkter till dom tävlande spelarena. Samma med MSI, Dragon gamers eller vad dom nu har, och dom har rött schema på alla sina produkter nästan. Folk vill kanske ha andra färger??? Jag har mycket OCD för färger, men jag tycker att det bara är sunt förnuft att man varierar mellan färger på sina produkter. Vi människor är födda med preferenser.

Gigabyte är dom ända som jag tycker är normala. Jag tror Gigabyte är dom ända som någonsin har haft gröna moderkort.