Behöver köpa ny Tv och söker därmed hjälp här!

Permalänk

Behöver köpa ny Tv och söker därmed hjälp här!

Hej!

Behöver köpa hem en ny tv och skulle behöva lite hjälp på traven då jag inte kan så mycket om Tv apparater.

Lite info kommer nedan så att det finns en möjlighet för er att kunna hjälpa mig bättre!

- Jag kommer att sitta ungefär 2,80m ifrån Tvn och jag hatar verkligen små skärmar därför har jag satt ribban väldigt högt, 55" är tanken.

- Tittar tv mest på kvällarna då det är mörkt så är fundersam på vilken panel man ska välja mellan VA eller IPS.

- Sitter just nu på analogt men antar att för att få en bra bild så måste jag skaffa digitala kanaler med tanke på att det är en 55" ??

- Kommer bli en del Blu-ray tittande, Netflix/ Viaplay och via Chromecast.

Här kommer nu frågorna som jag behöver lite svar på för att kunna ta ett beslut

Hertz hur funkar detta exakt, har hört att det är indelat och ser på vissa skärmar att de har 600hz medans andra har 100hz. Vad är bra och vad är dåligt på en tv? Vad eller hur är viktigt att tänka när man väljer "hz" på en tv?

Ppi antar jag är också något som är viktigt att inkludera och hur skall man tänka där?

I mina ögon ser IPS lite mer färglatt ut medans VA kan bli väldigt grå? många har sagt att VA är ett bättre alternativ då jag tittar tv på kvällar / nätter och att det är bättre färgåtergivning på en VA m.m.

Kraven på Tvn:
- Optisk utgång
-Hdmi
-Usb
-Wifi
-Bluetooth (finns det??)
-3D
-Smart
-hyggligt med minne för en tv så att man faktiskt kan ha lite appar på den
-bra processor som inte testar ens tålamod

Pris: Max 18000kr

Denna Tvn pekade försäljaren på Media markt ut åt mig
http://www.mediamarkt.se/mcs/product/SAMSUNG-UE55H7005,90952,...

Behöver så mycket tips och råd som möjligt så dela med er av allt ni kan så är jag tacksam!

Permalänk
Skrivet av Hotpockets:

Denna Tvn pekade försäljaren på Media markt ut åt mig
http://www.mediamarkt.se/mcs/product/SAMSUNG-UE55H7005,90952,...

Behöver så mycket tips och råd som möjligt så dela med er av allt ni kan så är jag tacksam!

Hej.

Jag skall precis också inhandla en TV och har siktat in mig på Samsung UE55F8005 http://cdon.se/hemelektronik/samsung/55-led-tv-samsung-ue55f8005stxxe-elite-smart-3d-p23476611?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_term=55%20LED-TV%20Samsung%20UE55F8005STXXE%20ELITE%20Smart%203D&utm_content=23476611&utm_campaign=prisjakt_se_home-electronics_TV%20-%20LED (sorry vetefan hur jag kortar ner länken).

Den kostar 15 000 kr och skall vara snäppet vassare än den 7005an du länkade, det är vad jag hört i alla fall. Jag köper 8005an, får den 1/8.

Lycka till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Schysst! Tack, ska kika och jämföra när jag kommer hem!

Lycka till med din TV!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotpockets:

Hej!

Behöver köpa hem en ny tv och skulle behöva lite hjälp på traven då jag inte kan så mycket om Tv apparater.

Lite info kommer nedan så att det finns en möjlighet för er att kunna hjälpa mig bättre!

- Jag kommer att sitta ungefär 2,80m ifrån Tvn och jag hatar verkligen små skärmar därför har jag satt ribban väldigt högt, 55" är tanken.

- Tittar tv mest på kvällarna då det är mörkt så är fundersam på vilken panel man ska välja mellan VA eller IPS.

- Sitter just nu på analogt men antar att för att få en bra bild så måste jag skaffa digitala kanaler med tanke på att det är en 55" ??

- Kommer bli en del Blu-ray tittande, Netflix/ Viaplay och via Chromecast.

Här kommer nu frågorna som jag behöver lite svar på för att kunna ta ett beslut

Hertz hur funkar detta exakt, har hört att det är indelat och ser på vissa skärmar att de har 600hz medans andra har 100hz. Vad är bra och vad är dåligt på en tv? Vad eller hur är viktigt att tänka när man väljer "hz" på en tv?

Ppi antar jag är också något som är viktigt att inkludera och hur skall man tänka där?

I mina ögon ser IPS lite mer färglatt ut medans VA kan bli väldigt grå? många har sagt att VA är ett bättre alternativ då jag tittar tv på kvällar / nätter och att det är bättre färgåtergivning på en VA m.m.

Kraven på Tvn:
- Optisk utgång
-Hdmi
-Usb
-Wifi
-Bluetooth (finns det??)
-3D
-Smart
-hyggligt med minne för en tv så att man faktiskt kan ha lite appar på den
-bra processor som inte testar ens tålamod

Pris: Max 18000kr

Denna Tvn pekade försäljaren på Media markt ut åt mig
http://www.mediamarkt.se/mcs/product/SAMSUNG-UE55H7005,90952,...

Behöver så mycket tips och råd som möjligt så dela med er av allt ni kan så är jag tacksam!

Dold text

Här har du ett alternativ.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Det är plasma du ska åt men de börjar tyvärr bli riktigt svåra att få tag på.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1717143
Där är en tv som slår referens LCD:erna med lätthet för lägre summa.

Annars så föreslår jag S-PVA panel då de tenderar gå djupare i svärtan än IPS speciellt om du tittar själv och sitter centrerad framför tvn. Men dock får försöka gå modell för modell givetvis så kan inte enbart gå efter panel.

Betraktningsvinklarna borde inte va några större problem på 55" med det avståndet med LCD mått mätt för S-PVA i alla fall.

Gällande hz så ska din tv stödja upp till 60 hz. Interpoleringshertz orsakar grafikfel så det är väldigt subjektivt om du tycker dig få någon nytta av dem. Men de ökar inte uppdateringfrekvensen på tvn utan läger till mellanbilder/dubletter så rätt så missvisande.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotpockets:

Hej!

Behöver köpa hem en ny tv och skulle behöva lite hjälp på traven då jag inte kan så mycket om Tv apparater.

Lite info kommer nedan så att det finns en möjlighet för er att kunna hjälpa mig bättre!

- Jag kommer att sitta ungefär 2,80m ifrån Tvn och jag hatar verkligen små skärmar därför har jag satt ribban väldigt högt, 55" är tanken.

- Tittar tv mest på kvällarna då det är mörkt så är fundersam på vilken panel man ska välja mellan VA eller IPS.

- Sitter just nu på analogt men antar att för att få en bra bild så måste jag skaffa digitala kanaler med tanke på att det är en 55" ??

- Kommer bli en del Blu-ray tittande, Netflix/ Viaplay och via Chromecast.

Här kommer nu frågorna som jag behöver lite svar på för att kunna ta ett beslut

Hertz hur funkar detta exakt, har hört att det är indelat och ser på vissa skärmar att de har 600hz medans andra har 100hz. Vad är bra och vad är dåligt på en tv? Vad eller hur är viktigt att tänka när man väljer "hz" på en tv?

Ppi antar jag är också något som är viktigt att inkludera och hur skall man tänka där?

I mina ögon ser IPS lite mer färglatt ut medans VA kan bli väldigt grå? många har sagt att VA är ett bättre alternativ då jag tittar tv på kvällar / nätter och att det är bättre färgåtergivning på en VA m.m.

Kraven på Tvn:
- Optisk utgång
-Hdmi
-Usb
-Wifi
-Bluetooth (finns det??)
-3D
-Smart
-hyggligt med minne för en tv så att man faktiskt kan ha lite appar på den
-bra processor som inte testar ens tålamod

Pris: Max 18000kr

Denna Tvn pekade försäljaren på Media markt ut åt mig
http://www.mediamarkt.se/mcs/product/SAMSUNG-UE55H7005,90952,...

Behöver så mycket tips och råd som möjligt så dela med er av allt ni kan så är jag tacksam!

Tja!

PPI mäter pixlar per tum. I jämförelse med ex mobiltelefoner där vissa uppgår till 300-500 PPI så är TV-apparater i dagsläget inte där. Men det handlar också till stor del (i mitt tycke) om hur långt man sitter ifrån skärmen. Något du bör tänka på är om det är HDMI 2.0 eller HDMI 1.4. Skillnaden i dagsläget är att HDMI 1.4 inte klarar 4K-upplösning i 60hz (i exempelvis spel) utan endast 30hz. Sony, Panasonic (och snart LG) har firmwire-uppdateringar till vissa av apparaterna de säljer för att kunna få just 2.0-versionen. Kan säkert vara fler men det är dem jag vet just nu. Något du kanske kan önska är en displayport, dock har jag noll aning om det sitter på någon tv. Googlade lite snabbt och hittade inget.

Och juste, det jag nämner med 60hz i ex spel. Det handlar om antal bildrutor per sekund, tror jag... Något som kan vara värt att kolla är även responstiden. Vet inte om du spelar något, och de flesta apparater har ett "game-mode", men kan vara värt att grotta lite i också.

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater/1025472-led-tv-hz-fraga/ <-- där har du lite angående hertz.

Mitt tips överlag med en TV är att dels göra som du gör nu, kolla vad andra tycker. Men framförallt kolla på tvn IRL. Pilla på menyer, kolla hur anslutningarna sitter, kolla på den från sidan. Kontrollera vad för källa som sänder till tvn osv osv. Har du väl siktat in dig på en tv-apparat, kolla recentioner, kolla omdömen vad "vanliga" kunder skriver om den. Brukar finnas kommentarer på vissa sidor.

Jag köpte själv en LG 55"LA965W (tror ja den heter), och den checkar på alla dina punkter ovan bortsett från bluetooth. DOCK! HDMI 1.4, med ett halvluddigt "löfte" om att det ska komma en lösning för att få till HDMI 2.0.

Edit: Är tanken att ha en 4K-skärm eller "bara" köra full hd?

Hoppas ovan hjälper lite på vägen! //Rabbe

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotpockets:

- Sitter just nu på analogt men antar att för att få en bra bild så måste jag skaffa digitala kanaler med tanke på att det är en 55" ??

Analogt är bara att glömma helt & hållet. Det ser förj*vligt ut rent sagt! Vanligt digitalsändning i 576i är ett minimum. Men helst ska man kolla på sändningar i HD, för att tv-n ska komma till sin rätt.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem

Det finns ganska mycket att säga här.. t.ex. så räknar olika tillverkare Hz med olika metoder. Därför ser du nån med 400Hz och nån med 800Hz . Det är efter tillverkarens bildförbättringstekniker och kalkyleras på olika sätt. Det behöver inte alltid betyda att högsta siffran är bäst. Som jag förstått det har flesta OK tv apparater 100hz i grunden.

Därefter har du 3D som du nämner.. är 3D verkligen ett riktigt krav för dig? Varför är det de? Har du sett någon film i 3d på nån TV och tänkt YES?
Då behöver du veta vilken typ av 3D du uppskattar då det finns aktiv och passiv. De är 2 helt olik typer av 3D. I mitt fall t.ex. så älskar jag 3D. Tjejjen med. Vi ser alltid fram emot o se en bra 3D film... Men vi kan inte se på aktiv 3D pga huvudvärk och andra småproblem. Passiv 3D har sina problem med men inget alls så problematiskt som aktiv 3d. Läs på lite om skillnaderna där om 3D e viktigt för dig.

Va ska du med smart tv funktioner för egentligen
. Lyckas du köpa en ny TV med ex. Webos som faktiskt verkar framtidssäkert så ok. Det mesta andra är skit och funkar barra det året det är släppt då tv tillverkarna går vidare året efter till nåt annat..
dessutom e smart TV funktionerna oftast skit jämfört med att ha TVn ihop med ex. Google chromecast eller en bra HTPC eller mediaspelsre osv... IMO kan smarttv kvitta på en bra TV.. alla har ju det numera sen om det funkar bra ser ja bara som en liten bonus.

Varför bluetooth krav? Va ska man med det till.
18k är ganska bra budget. Du får nog en bra fullhd tv för det priset och kanske tillochmed större än 55" om det är önskat. Man kan aldrig få för stor TV imo. Men så fort du börjsr gå mot 4k alltså UHD hade jag bett dig vänta med det. Den nya tekniken är långt ifrån mogen nu. Jag hade istället satsat på nåt bra i fullHD just nu och kanske försökt hitta på sommarreorna som man ser konstant numera. Kan få en riktigt bra TV för cirka 12k om du har lite is i magen. Därefter om några år igen kan du uppgradera TVn och slänga denna i sovrummet istället. Och då koper du en 4k OLED osv..

Ahh sorry för mycket text...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

jag säger vilken plasma som helst som är runt din storl och i din prisklass =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Nina de har 50 hertz panel eller 60 hertz. Alla 100 Hz paneler är lika fejk som 800 hz.

Köp inte tv efter hertz

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Nina de har 50 hertz panel eller 60 hertz. Alla 100 Hz paneler är lika fejk som 800 hz.

Köp inte tv efter hertz

Vem e nina?
det kan nog stämma med 50/60Hz. Men håller med, bry dig inte om Hz när du köper TV då allt bara är bull ändå.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Typo.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Det är plasma du ska åt men de börjar tyvärr bli riktigt svåra att få tag på.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1717143
Där är en tv som slår referens LCD:erna med lätthet för lägre summa.

Annars så föreslår jag S-PVA panel då de tenderar gå djupare i svärtan än IPS speciellt om du tittar själv och sitter centrerad framför tvn. Men dock får försöka gå modell för modell givetvis så kan inte enbart gå efter panel.

Betraktningsvinklarna borde inte va några större problem på 55" med det avståndet med LCD mått mätt för S-PVA i alla fall.

Gällande hz så ska din tv stödja upp till 60 hz. Interpoleringshertz orsakar grafikfel så det är väldigt subjektivt om du tycker dig få någon nytta av dem. Men de ökar inte uppdateringfrekvensen på tvn utan läger till mellanbilder/dubletter så rätt så missvisande.

Tack för infon! Jag har kollat lite närmare på olika paneler på olika modeller men det blir VA då jag tittar oftast själv och sitter centrerad.
Precis vad jag behövde få reda på med Hz då det verkligen är missledande när man frågar på elektronik affärer.

Tack!

Skrivet av Lifooz:
Dold text

Här har du ett alternativ.

Tack för tipset!

Skrivet av rabbe_1:

Tja!

PPI mäter pixlar per tum. I jämförelse med ex mobiltelefoner där vissa uppgår till 300-500 PPI så är TV-apparater i dagsläget inte där. Men det handlar också till stor del (i mitt tycke) om hur långt man sitter ifrån skärmen. Något du bör tänka på är om det är HDMI 2.0 eller HDMI 1.4. Skillnaden i dagsläget är att HDMI 1.4 inte klarar 4K-upplösning i 60hz (i exempelvis spel) utan endast 30hz. Sony, Panasonic (och snart LG) har firmwire-uppdateringar till vissa av apparaterna de säljer för att kunna få just 2.0-versionen. Kan säkert vara fler men det är dem jag vet just nu. Något du kanske kan önska är en displayport, dock har jag noll aning om det sitter på någon tv. Googlade lite snabbt och hittade inget.

Och juste, det jag nämner med 60hz i ex spel. Det handlar om antal bildrutor per sekund, tror jag... Något som kan vara värt att kolla är även responstiden. Vet inte om du spelar något, och de flesta apparater har ett "game-mode", men kan vara värt att grotta lite i också.

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater/1025472-led-tv-hz-fraga/ <-- där har du lite angående hertz.

Mitt tips överlag med en TV är att dels göra som du gör nu, kolla vad andra tycker. Men framförallt kolla på tvn IRL. Pilla på menyer, kolla hur anslutningarna sitter, kolla på den från sidan. Kontrollera vad för källa som sänder till tvn osv osv. Har du väl siktat in dig på en tv-apparat, kolla recentioner, kolla omdömen vad "vanliga" kunder skriver om den. Brukar finnas kommentarer på vissa sidor.

Jag köpte själv en LG 55"LA965W (tror ja den heter), och den checkar på alla dina punkter ovan bortsett från bluetooth. DOCK! HDMI 1.4, med ett halvluddigt "löfte" om att det ska komma en lösning för att få till HDMI 2.0.

Edit: Är tanken att ha en 4K-skärm eller "bara" köra full hd?

Hoppas ovan hjälper lite på vägen! //Rabbe

Kommer nog bli mest tv tittande och inget spelade då jag hellre sitter vid datorn och spelar, schysst att du nämnde det dock för det hade jag inte alls tänkt på.
Grymt bra länk, för mig klarnade rätt mycket upp efter att ha läst. Tackar för det!
Tanken är att bara köra full hd, känns som att 4K ligger alldeles för långt bort och jag kan inte speciellt mycket om TV apparater.

Åkte iväg och kikade lite på olika skärmar checkade av med bildhanteringen osv men det var väldigt svårt i en butik där ljuset i taket slår ner på en som en blixt. Överlag så tror jag att blir väldigt nöjd med Samsung TVn jag spanat in (länk ovan)

Tack så mycket för hjälpen!

Skrivet av rumplantation:

Analogt är bara att glömma helt & hållet. Det ser förj*vligt ut rent sagt! Vanligt digitalsändning i 576i är ett minimum. Men helst ska man kolla på sändningar i HD, för att tv-n ska komma till sin rätt.

Joo det såg jag i efterhand, helt värdelöst med Analogt. Tack!

Skrivet av Nima2001:

Det finns ganska mycket att säga här.. t.ex. så räknar olika tillverkare Hz med olika metoder. Därför ser du nån med 400Hz och nån med 800Hz . Det är efter tillverkarens bildförbättringstekniker och kalkyleras på olika sätt. Det behöver inte alltid betyda att högsta siffran är bäst. Som jag förstått det har flesta OK tv apparater 100hz i grunden.

Därefter har du 3D som du nämner.. är 3D verkligen ett riktigt krav för dig? Varför är det de? Har du sett någon film i 3d på nån TV och tänkt YES?
Då behöver du veta vilken typ av 3D du uppskattar då det finns aktiv och passiv. De är 2 helt olik typer av 3D. I mitt fall t.ex. så älskar jag 3D. Tjejjen med. Vi ser alltid fram emot o se en bra 3D film... Men vi kan inte se på aktiv 3D pga huvudvärk och andra småproblem. Passiv 3D har sina problem med men inget alls så problematiskt som aktiv 3d. Läs på lite om skillnaderna där om 3D e viktigt för dig.

Va ska du med smart tv funktioner för egentligen
. Lyckas du köpa en ny TV med ex. Webos som faktiskt verkar framtidssäkert så ok. Det mesta andra är skit och funkar barra det året det är släppt då tv tillverkarna går vidare året efter till nåt annat..
dessutom e smart TV funktionerna oftast skit jämfört med att ha TVn ihop med ex. Google chromecast eller en bra HTPC eller mediaspelsre osv... IMO kan smarttv kvitta på en bra TV.. alla har ju det numera sen om det funkar bra ser ja bara som en liten bonus.

Varför bluetooth krav? Va ska man med det till.
18k är ganska bra budget. Du får nog en bra fullhd tv för det priset och kanske tillochmed större än 55" om det är önskat. Man kan aldrig få för stor TV imo. Men så fort du börjsr gå mot 4k alltså UHD hade jag bett dig vänta med det. Den nya tekniken är långt ifrån mogen nu. Jag hade istället satsat på nåt bra i fullHD just nu och kanske försökt hitta på sommarreorna som man ser konstant numera. Kan få en riktigt bra TV för cirka 12k om du har lite is i magen. Därefter om några år igen kan du uppgradera TVn och slänga denna i sovrummet istället. Och då koper du en 4k OLED osv..

Ahh sorry för mycket text...

Kan aldrig bli för mycket text, uppskattas av mig som inte kan så mycket om just TV apparater och behöver så mycket information som möjligt!
Var väldigt inställd i början på att "Ska ha så mycket hz som möjligt" ända tills att jag började läsa inläggen här på Sweclockers.

Har läst på om 3D och visst vore väl passiv bättre, tror TVn jag tittat på har Aktiv. Har hänt att jag har kollat 3D och visst det är kul och rätt häftigt ibland men lägger inte allt för mycket krut på det, sålänge TVn har 3D och att man kan kolla ibland med vänner osv så är jag nöjd!

Smart vill jag mest ha för Netflix / viaplay och Spotify, endast av den anledningen. Ifall jag kan få med Smart och ha dessa appar i TVn så är det en Bonus annars är jag inte jättepetig med Smart då jag sällan använder det.

känner mig mest nöjd med en 55", får bli Full-HD eftersom att 4K känns inte riktigt redo ännu så skall vänta med det några år.

Tack så mycket för hjälpen!

Skrivet av enRödjävel:

jag säger vilken plasma som helst som är runt din storl och i din prisklass =D

Haft lite svårt att hitta plasma skärmar bara, finns knappt i affärer heller så man kan kolla på dem och jämföra :/
Tack!

Skrivet av oqvist:

Nina de har 50 hertz panel eller 60 hertz. Alla 100 Hz paneler är lika fejk som 800 hz.

Köp inte tv efter hertz

Nej det har jag lärt mig nu att det är ganska oviktigt då det i princip är helt fake!

Tack för infon!

Skrivet av Nima2001:

Vem e nina?
det kan nog stämma med 50/60Hz. Men håller med, bry dig inte om Hz när du köper TV då allt bara är bull ändå.