Överdrivna idle temperaturer på 3770k med h80i

Permalänk
Medlem

Överdrivna idle temperaturer på 3770k med h80i

Halloj!

inhandlade nylingen en 3770k prolle + asus maximus v formula mobo här på SweC marknaden. Problemet jag har är dock de höga temperaturerna jag får (ca. 40-50 grader idle) men ändå så blir den inte så jäkla varm i full load (65-70 grader). Den är oc'ad till 4ghz utan några höjda voltages.

Jag använde noctua pasta när jag monterade kylaren och fläktarna är monterade i push pull med fläktarna blåsandes ut ur chassit.
Jag tittade runt lite för några dagar sen och läste om att backplaten satt löst på intel mobos, jag åtgärdade detta (tror jag) genom att sätta 2 stycken brickor (dom man fick med till h80i fläktarna) på varje skruvhål på backplaten.

Är det någon som har tips eller erfarenheter med att lösa detta problem så skulle jag vara väldans tacksam om ni ville lämna en kommentar i denna tråd!

Mvh Andreas!

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus B450i Strix | Trident Z Neo 3600mhz cl16 | EVGA 3080 | Lian Li TU150 |

Permalänk
Medlem

Lägger till en bild från cpu-z!

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus B450i Strix | Trident Z Neo 3600mhz cl16 | EVGA 3080 | Lian Li TU150 |

Permalänk
Medlem

Frågan är om det är ett problem om det bara är idle-temperaturer det gäller? Så länge du inte får problem med ljudnivå eller temperatur vid belastning vid den överklock du vill köra så är det ju inga problem alls tänker jag.
Men jag tycker det känns lite småskumt med hög idle-temp men inte hög load-temp, vad är normalt? Vad är temperaturen runt om? Har du 35 grader i chassiet är det ju inte konstigt alls. Just nu låter det som att det är omgivande temperatur som är hög.

Permalänk
Medlem

Exakt hur sval blir den utan belastning? Behöver den verkligen så hög spänning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Exakt hur sval blir den utan belastning? Behöver den verkligen så hög spänning?

Här är en bild som jag tog just nu från core temp (idle)

Jo, jag funderade på om det inte spänningen var lite väl hög. Jag hade tidigare använt nått smart oc program, men märkte att det inte blev någe bra så jag clearade cmos, men spänningen kanske stannade kvar.
Hur ska jag göra för att återställa den till stock spänningen?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus B450i Strix | Trident Z Neo 3600mhz cl16 | EVGA 3080 | Lian Li TU150 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pumpkill:

Här är en bild som jag tog just nu från core temp (idle)
http://i.imgur.com/OAAtQd4.png?1

Jo, jag funderade på om det inte spänningen var lite väl hög. Jag hade tidigare använt nått amrt oc program, men märkte att det inte blev någe bra så jag clearade cmos, men spänningen kanske stannade kvar.
Hur ska jag göra för att återställa den till stock spänningen?

Det är inget konstigt med temperaturerna. Du kör med en överklockning. In i BIOS och "Load defaults" eller gör en ordentlig clear CMOS (ta ut batteriet).

Permalänk
Medlem

Det här är mätningarna jag fick efter ca. 30 min med prime 95 efter att jag hade sänkt voltagen till 1.1

I idle är dock temperaturerna fortfarande höga då dom ligger på ungefär 40 grader.
Tror ni att det skulle bli någon större skillnad om jag byter stock fläktarna på h80i'n till några andra, och vilka i sånna fall? (bare in mind att min plånka inte är stor nog för de allra värsta fläktarna på marknaden)

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus B450i Strix | Trident Z Neo 3600mhz cl16 | EVGA 3080 | Lian Li TU150 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pumpkill:

Det här är mätningarna jag fick efter ca. 30 min med prime 95 efter att jag hade sänkt voltagen till 1.1
http://i.imgur.com/PGHBkbC.png

I idle är dock temperaturerna fortfarande höga då dom ligger på ungefär 40 grader.
Tror ni att det skulle bli någon större skillnad om jag byter stock fläktarna på h80i'n till några andra, och vilka i sånna fall? (bare in mind att min plånka inte är stor nog för de allra värsta fläktarna på marknaden)

Jag ser inget konstigt med dom värdena.

Permalänk
Medlem

Tips till TS.
Klocka med turbo istället.
Då kan du behålla en nerklockad och sval CPU vid idle.

För det är inte alls konstigt att den ligger på 50 grader med 1.25v och 4ghz.
1.25v för 4ghz låter dessutom vääldigt högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tips till TS.
Klocka med turbo istället.
Då kan du behålla en nerklockad och sval CPU vid idle.

För det är inte alls konstigt att den ligger på 50 grader med 1.25v och 4ghz.
1.25v för 4ghz låter dessutom vääldigt högt.

Jo, kanske får testa det, men det jag märkt att det inte blir så jäkla mycket svalare när jag kör stock settings med turbo. i idle så ligger den ändå på ~35 grader. beror troligen på det varma vädret.

nä, men nu har jag sänkt det till 1.1v så det är svalare i load, men märker inte så stor skillnad i idle.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus B450i Strix | Trident Z Neo 3600mhz cl16 | EVGA 3080 | Lian Li TU150 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pumpkill:

Halloj!

inhandlade nylingen en 3770k prolle + asus maximus v formula mobo här på SweC marknaden. Problemet jag har är dock de höga temperaturerna jag får (ca. 40-50 grader idle) men ändå så blir den inte så jäkla varm i full load (65-70 grader). Den är oc'ad till 4ghz utan några höjda voltages.

Jag använde noctua pasta när jag monterade kylaren och fläktarna är monterade i push pull med fläktarna blåsandes ut ur chassit.
Jag tittade runt lite för några dagar sen och läste om att backplaten satt löst på intel mobos, jag åtgärdade detta (tror jag) genom att sätta 2 stycken brickor (dom man fick med till h80i fläktarna) på varje skruvhål på backplaten.

Är det någon som har tips eller erfarenheter med att lösa detta problem så skulle jag vara väldans tacksam om ni ville lämna en kommentar i denna tråd!

Mvh Andreas!

"backplaten ska sitta löst" ,ta bort brickorna igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

"backplaten ska sitta löst" ,ta bort brickorna igen

Va, det ska den väl inte? Du kanske är ironisk och jag ser ut som en idiot, men det ska man väl tamefan få göra ibland

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus B450i Strix | Trident Z Neo 3600mhz cl16 | EVGA 3080 | Lian Li TU150 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pumpkill:

Jo, kanske får testa det, men det jag märkt att det inte blir så jäkla mycket svalare när jag kör stock settings med turbo. i idle så ligger den ändå på ~35 grader. beror troligen på det varma vädret.

nä, men nu har jag sänkt det till 1.1v så det är svalare i load, men märker inte så stor skillnad i idle.

Med ett slutet vattenkylarsystem som du kyler med luften inne ifrån lådan så kan du inte få ner den till mer än kanske ett par grader över vad lufttempen i lådan är eftersom det är den som kyler radiatorn.

Min H100i så ligger vattentempen i systemet på 32 grader och min cpu ligger på 33grader på idle.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Med ett slutet vattenkylarsystem som du kyler med luften inne ifrån lådan så kan du inte få ner den till mer än kanske ett par grader över vad lufttempen i lådan är eftersom det är den som kyler radiatorn.

Min H100i så ligger vattentempen i systemet på 32 grader och min cpu ligger på 33grader på idle.

Är det bättre att då ta luften utifrån och skicka in den i burken än tvärtom, eftersom man då borde få svalare luft?

Kollade nu och det verkar som att idle tempen ligger på 40 grader medans h80'n ligger på 35. Det stämmer väl överens ganska bra?
Lite tråkigt bara att den inte går svalare än så, men aja...
vad kör du för fläktar på din h100i?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus B450i Strix | Trident Z Neo 3600mhz cl16 | EVGA 3080 | Lian Li TU150 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pumpkill:

Är det bättre att då ta luften utifrån och skicka in den i burken än tvärtom, eftersom man då borde få svalare luft?

Kollade nu och det verkar som att idle tempen ligger på 40 grader medans h80'n ligger på 35. Det stämmer väl överens ganska bra?
Lite tråkigt bara att den inte går svalare än så, men aja...
vad kör du för fläktar på din h100i?

Klockar du med turbo så klockar cpun ner sig till 1600mhz i idle vilket gör den svalare med, men kör du permanent 4ghz så blir den ju lite varmare även i idle.
Men tempen på kylaren och cpun verkar ju helt ok eftersom den inte blir för varm när du pressar cpun.
Jag kör med Noctua NF-F12 fläktar, endast push.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pumpkill:

Va, det ska den väl inte? Du kanske är ironisk och jag ser ut som en idiot, men det ska man väl tamefan få göra ibland

backplaten är väl inte lös efter att du har dragit fast pumpen? att backplaten är lös innan montering av kylaren är inget probelem(säger corsair)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

backplaten är väl inte lös efter att du har dragit fast pumpen? att backplaten är lös innan montering av kylaren är inget probelem(säger corsair)

Jaja, det var så du menade. Nej men när jag hade spänt fast kylaren så satt hela den lös på grund av backplaten inte spändes fast på baksidan på grund av att skruvarna var för långa. men det funkar finfint med washers sörru!

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus B450i Strix | Trident Z Neo 3600mhz cl16 | EVGA 3080 | Lian Li TU150 |