Temps i min dator. Hur får jag ner dom på bästa sätt?

Permalänk
Medlem

Temps i min dator. Hur får jag ner dom på bästa sätt?

Det har blivit väldigt varmt i min dator nu sen jag stoppade i ett grafikkort till. Det kom inte som en överaskning, men det börjar bli lite väl högt tycker jag.
Vad som ororar mig mest är temperaturen någonstans på moderkortet som visar 95 grader. 83 grader på processorn är inte heller så kul. Detta är tempesen efter en timme och tjugo minuters spelande.
Till er som kan HWMonitor, varför ser jag bara ett grafikkort? Och varför kallas det för 7970 när det är ett 280x (jag är medveten om att det är samma kort, men ändå). Grafikkortet sitter i par med ett 7950. Båda är Asus kort med DCII kylaren, ena med två-slotskylare och den andra med tre-slots.
Jag har ett Define R3-chassi med två 120mm fläktar i fronten och en 140mm fläkt i botten med in-luft. Ut-luft har jag en 120mm i bakkant och en 140mm i toppen. Alla fläktar är modellen Bitfenix Spectre. Kylare till CPU:n är en Noctua NH C12P-SE14.
I chassit har jag en 140mm plats kvar i toppen och en 120mm plats kvar på sidopanelen. Dags att öppna upp dom med?
Kom med tips är ni snälla.

Permalänk
Medlem

Jag hade också DCII-kylaren med två kort i (GTX780), dden kylaren funkar verkligen jättedåligt när det är trångt verkar det som. Problemet är att det övre kortet blir extremt varmt när den enda luft som finns att tillgå är hetta från det undre kortets backplate.

Jag såg en liten förbättring på en 4-5 grader för grafikkorten när jag satt det undre kortet som "main" i nVidias kotrollpanel för SLI, vet inte om ATI har något liknande, för huvudkortet drar alltid lite extra effekt.

I slutändan bytte jag dock till vattenkylning med custom loop, men det är en rätt extrem förändring

Permalänk
Medlem

Jag har satt min 3-slotare som andra kort. Främsta anledningen till det var att jag ville ha lite luft mellan grafikkorten. Som nu är där en slott mellan. Annars hade de legat kloss emot varandra. Då korten dessutom är extremt tunga så hänger de lite i bakkant och jag ville inte riskera att kylaren som är av metall skulle komma i kontakt med baksidan på kort två.
Det verkar som om luften bara står och går runt mellan cpun och översta grafikkortet. Det är riktigt varmt där om man känner på ovansidan av chassit.

Permalänk
Medlem

Jo alltså mina satt också med en slot mellan, men det blev för varmt helt enkelt.

Har du möjlighet att prova något form av sluten vattenkylare så skulle det kanske kunna få ner temperaturerna kring korten lite, då värmen från CPU'n flyttar sig en bit bort så att säga.

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag ska börja med att byta kylare till CPU:n. Min blåser ju värmen ner mot moderkortet. En vattenkylningsvariant kanske? Då blir det mer utrymmer runt processorn så att fläktarna i toppen kan ta med sig luften ut.

Ett annat alternativ är att byta chassi till Phanteks Enthoo Pro. Det verkar ha ännu bättre kylningsmöjligheter än mitt R3... Men jag vill ha det i vitt i så fall.

Permalänk
Medlem

Gjorde en test igår. Bara genom att öppna dörren på chassit och låta den stå öppen när jag spelar så sjönk tempen på processorn med 13 grader! Hårddiskarna fick det också lite svalare med cirka 4-5 grader.

Funderar funderar. Under tiden läser jag alla recensioner på vattenkylningspaket här på sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Gjorde en test igår. Bara genom att öppna dörren på chassit och låta den stå öppen när jag spelar så sjönk tempen på processorn med 13 grader! Hårddiskarna fick det också lite svalare med cirka 4-5 grader.

Funderar funderar. Under tiden läser jag alla recensioner på vattenkylningspaket här på sweclockers.

Hur hade du monterat cpu kylaren ?
Fläktarna på den ska helst ta med sig varma luften uppåt till takfläktarna ut ur chassiet, sedan front och botten som insug och om du ska köra öppet chassie håll datorn borta från golvet om du inte dammsuger väldigt ofta annars har du damm som lätt smiter in och lägger sig på komponenterna vilket blir och rensa ur oftare.
själv så kör jag öppet chassie med datorn ca 1,50 upp på skrivbordets hylla. (Ganska stabil sådan som ca 40 kilo kan sitta på så det är lungt och ha datorn där.)

såg nu att du har en av deras lite trökigare modeller.

det du kan göra är att undervolta (under 1,4v kan du kika om du har i bios. Stock ska vara på 1,4 på den, (AMD's FX processorer iallafal om din sign stämmer.) kanske underklocka processorn lite grann för att få ner temperaturer på cpu.

Då min burk knappt låter mindre med den dämpade sidan på men håller sig en hel del svalare när man kör öppet så kör ajg vidare med öppet chassie än så länge (alla fläktarnas susande när de flyttar luft är i stort sett det som låter tillsammans med någon hdd som knattrar lite då och då)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

.....såg nu att du har en av deras lite trökigare modeller.

det du kan göra är att undervolta (under 1,4v kan du kika om du har i bios. Stock ska vara på 1,4 på den, (AMD's FX processorer iallafal om din sign stämmer.) kanske underklocka processorn lite grann för att få ner temperaturer på cpu.

Då min burk knappt låter mindre med den dämpade sidan på men håller sig en hel del svalare när man kör öppet så kör ajg vidare med öppet chassie än så länge (alla fläktarnas susande när de flyttar luft är i stort sett det som låter tillsammans med någon hdd som knattrar lite då och då)

Du missförstod mig nog lite. Jag har en dörr, ganska tjock med ljuddämpande material, på framsidan av chassit som jag öppnade. Plåtsidorna sitter fortfarande kvar och alla fläktar in har har dammfilter så damm är inga problem. även om den står på golvet under bordet.

Tittar som sagt på vattenkylare. Corsairs H60 v2 är ju billig. Men ännu billigare är ju H75, antagligen en kampanj på netonnet, som jag visserligen aldrig hört talas om men den bör vara lite bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Du missförstod mig nog lite. Jag har en dörr, ganska tjock med ljuddämpande material, på framsidan av chassit som jag öppnade. Plåtsidorna sitter fortfarande kvar och alla fläktar in har har dammfilter så damm är inga problem. även om den står på golvet under bordet.

Tittar som sagt på vattenkylare. Corsairs H60 v2 är ju billig. Men ännu billigare är ju H75, antagligen en kampanj på netonnet, som jag visserligen aldrig hört talas om men den bör vara lite bättre?

h75 är i stort sett samma som h80i utan fläktstyrningen och lite annat småkrafs som inte förändrar prestandan på kittet heller så den ska vara vettig att använda

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Verkar som att du behöver öka luftgenomströmningen i chassit rejält ifall det blev så pass mycket bättre av att öppna sidan på chassit. Det spelar ingen roll hur grym kylning du har på individuella komponenter ifall luften som strömmar genom kylarna är för varm.

Kolla närmre på vad det kostar att ordna ett nytt chassi som hanterar luftgenomströmningen på ett bra sätt jämfört med att ordna fläktar och grejer till att lösa problemet i ditt nuvarande.

Visa signatur

Ner med konsolbönderna! Rösta modermodemerat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wolbur:

Verkar som att du behöver öka luftgenomströmningen i chassit rejält ifall det blev så pass mycket bättre av att öppna sidan på chassit. Det spelar ingen roll hur grym kylning du har på individuella komponenter ifall luften som strömmar genom kylarna är för varm.

Kolla närmre på vad det kostar att ordna ett nytt chassi som hanterar luftgenomströmningen på ett bra sätt jämfört med att ordna fläktar och grejer till att lösa problemet i ditt nuvarande.

Jag har beställt en H75 nu från netonnet. Jag har en teori som skall provas (dessutom har jag önskat mig en vattenkylare ganska länge).
Min luftkylare kör ju ner all varmluft på moderkortet igen. Det blir någon form av virvel som håller värmen kvar i mellanrummet mellan grafikkortet och internminnena. Så med en vattenkylare pumpas värmen direkt ut ur chassit. Jag placerar min 140 mm fläkt i toppen ett steg närmre chassits mitt så drar den luften över minnena och spänningsdelen på moderkortet och sen ut ur chassit. Spilluft från grafikkort är tänkt att de ska följa med ut samma håll.

Funkar inte detta. Så blir det ett nytt chassi. H440 eller ett Enthoo Pro. Ett Define R4 känns inte som en uppgradering men kan också vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem

En uppdatering i tråden. Efter lite meck med installationen av H75:an så är jag nu igång och har provat lite. Far cry 3 i en timme, samma som bilden ovan.
CPU:n 26 grader svalare i load
TMPIN2 (vad det nu är exakt?) 26 mindre grader där också
SSD 10 grader svalare
HDD 7 grader

Känner mig ganska nöjd. Ska lyssna mig till om jag hör någon skillnad ljudmässigt.

Permalänk
Medlem

38 grader på en ssd låter ganska mycket

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ustzeust:

38 grader på en ssd låter ganska mycket

Även under load?
Jag kanske ska flytta den till en annan del av chassit. Den sitter nu näst högst upp i en vagga. Tror att fläktar går precis under den. Flyttar man ner den ett steg får den mer luft runt sig.

Skickades från m.sweclockers.com