Permalänk
Medlem

LG TV 5.1 ljud

Hej! Jag får inte ut 5.1 ljud från mitt ljudkort till tv som jag har kopplat en optisk kabel till förstäkaren.

Setupen är såhär: Datorn -> HDMI -> TV -> Optisk kabel -> förstärken.

Har läst att detta inte går och därför får jag ut stereo 2 kanaler endast. Eller kan det funka?

Permalänk
Medlem

Kan du inte gå direkt från datorn till förstärkaren?

Permalänk
Rekordmedlem

En tv får inre mata ut DD/DTS utan hdcp om det inte tas emot av tvmottagaren, det är alltså inte möjligt att koppla som du vill utan ljud och bild ska först gå via förstärkaren eller så måste du använda arc via hdmi för att få ut DD/DTSljudet från tvn om du matar in det via hdmi.
Ska du använda toslink måste den alltså gå från signalkällan direkt till förstärkaren och inte från tvn för tvn kommer den bara att mata ut 5.1 ljud om du tar emot en tv sändning som har ett sånt ljudspår.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Kan du inte gå direkt från datorn till förstärkaren?

Hur ska jag göra det? Min förstärkare har ingen hdmi. Så i mitt fall vad kan jag göra förutom att investera en ny förstärkare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fujitsus:

Hur ska jag göra det? Min förstärkare har ingen hdmi. Så i mitt fall vad kan jag göra förutom att investera en ny förstärkare.

Toslinken ska gå mellan dator och förstärkare, sedan väljer du den som ljudutgång i datorn i stället för hdmin.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan ett alternativ vara att jag strömmar via DLNA får jag ut 5.1 eller blir det samma grej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Toslinken ska gå mellan dator och förstärkare, sedan väljer du den som ljudutgång i datorn i stället för hdmin.

Det förstod jag, men har ingen optisk ut från min laptop annars skulle jag gjort på det sättet.