Fråga gällande temperaturer processor extremt hög CPUTIN

Permalänk
Medlem

Fråga gällande temperaturer processor extremt hög CPUTIN

Tjena. Jag har precis satt in en ny kylare efter att min atec 620 fått gå i pension efter trogen tjänst Det blev en Cooler Master Hyper 212 EVO. Nu till min fråga . När jag kollar temp med core temp och Speccy så säger den runt 43c idle och ca 54c i spel, kollar man kärnorna 0-3 så ligger dom på liknande värden. MEN kollar jag med programmet HWmonitor så säger den CPU 67c och CPUTIN 107c (vid print tillfället ligger den på cpu 59c och cputin 97c) Vad fasen är CPUTIN ? om den är 107c så bör ju datorn börja brinna.

När jag koppla in kylaren så använde jag två fläktar som suger ut från flänsarna , dom fläktarna koppla ja in i min fläktkontroller så jag kan styra varvtalet. På moderkortets CPU fan kontakt så satte jag in en 80mm fläkt istället, men det kan väl inte göra så att det visar 107c?

jag har kopplat in ett flertal kylare och aldrig sätt den där CPUTIN på tidigare program och vad det innebär . Ska jag ignorera de där CPUPIN eller hur bör man hantera det?

Visa signatur

| Fractal design ARC | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7-7700K Kaby Lake 4.2 GHz | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 Red 2666MHz | Seagate 500GB | Samsung SSD 250GB + kingston SSD 120GB | Geforce GTX 1060 OC | Scythe Kaze Master Pro 5.25 | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal design Newton R2 650w |

Permalänk
Medlem

Jag har fått den uppfattningen att man ska ignorera vad CPUTIN visar om allt annat är okej.

http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=696085

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Dom där siffrorna går inte ihop. Titta på core ist.

Permalänk
Medlem

Okej Tack , blev sjukt orolig där ett tag. Nu när jag spelat en stund så kommer processorn upp i ca 67-69 grader (core 0 till 3). Är inte de väldigt högt för att vara helt ny kylare med ny pasta och dubbla fläktar som leder bort värmen? Är en i7 930 2.8ghz med Asus P6T Deluxe V2 moderkort. Jag bytte från min atec 620 för den hade samma temperaturer och trodde den börjat säcka ihop och nu har jag samma temp ändå trots nya grejer

Visa signatur

| Fractal design ARC | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7-7700K Kaby Lake 4.2 GHz | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 Red 2666MHz | Seagate 500GB | Samsung SSD 250GB + kingston SSD 120GB | Geforce GTX 1060 OC | Scythe Kaze Master Pro 5.25 | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal design Newton R2 650w |

Permalänk
Medlem

Ingen som har nån hum om temp på 69c med helt nyinstallerad cpu kylare är dåligt?

Visa signatur

| Fractal design ARC | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7-7700K Kaby Lake 4.2 GHz | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 Red 2666MHz | Seagate 500GB | Samsung SSD 250GB + kingston SSD 120GB | Geforce GTX 1060 OC | Scythe Kaze Master Pro 5.25 | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal design Newton R2 650w |

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen jättekoll på den serien av Intel processorer, men kan ju tycka att 69 grader på stock klock med den kylaren kan låta lite väl högt, speciellt om man läser runt lite med folk som klockar upp den processorn till runt 4Ghz och toppar 70-75 grader i prime95.

Men samtidigt får du tänka på att värmen utifrån gör en hel del, på min dator så skiljer det 10-15 grader mellan vinter och sommar då datorn står i ett rum som har sol i princip hela dagen.
Kollar jag Core Temp nu så ligger min maxtemp på 76 grader sen jag startade om datorn för 50 dagar sedan och det mest ansträngande för datorn jag gjort är att lira D3 och POE, under vinterhalvåret så låg min speltemp på 60-65 grader.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Okej , ja jag delar din mening där , på inet har kylaren fått riktigt bra betyg med många rapporter om att den just ska vara grym på hålla värmen borta , så jag blev besviken ärligt talat med en temp på 69c vid spelande. Har jag lagt på för mycket kylpasta må tro? Tog dock som jag brukar ungefär i storlek med en ärta. Har bra luftflöde (se bild B)

och sen utöver dom fläktarna som sitter i chassit så är det ju 2st 80mm fläktar på varsin ände av kylaren som vägleder värmen upp till taket. Vad bör man göra?

Visa signatur

| Fractal design ARC | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7-7700K Kaby Lake 4.2 GHz | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 Red 2666MHz | Seagate 500GB | Samsung SSD 250GB + kingston SSD 120GB | Geforce GTX 1060 OC | Scythe Kaze Master Pro 5.25 | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal design Newton R2 650w |

Permalänk
Medlem

http://www.overclockersclub.com/reviews/cm_hyper212_evo/4.htm

Oöverklockad borde den inte ha så höga temperaturer. Kör du stock alltså och inte överklockat?

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Skrivet av Solid-Snake:

O... utöver dom fläktarna som sitter i chassit så är det ju 2st 80mm fläktar på varsin ände av kylaren som vägleder värmen upp till taket. Vad bör man göra?

Har du 80mm-fläktar på en Hyper Evo? Eller är det extra?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av synapz:

http://www.overclockersclub.com/reviews/cm_hyper212_evo/4.htm

Oöverklockad borde den inte ha så höga temperaturer. Kör du stock alltså och inte överklockat?

Jag helt original , testade nu att ta bort den och la på lite mindre pasta och fick ner den 2 grader bara till 67c vid ca 1 timmes spelande. fattar inte va de är för fel. idle ligger den på 44c

Skrivet av heffaklumpmamma:

Har du 80mm-fläktar på en Hyper Evo? Eller är det extra?

nej förlåt menade 2st 120mm . Den medföljde en och sen hade jag en liggandes som jag satte på på andra sidan.

Bör man testa en annan pasta då? jag använde mig av den som medföljde fläkten dvs cooler master!

Visa signatur

| Fractal design ARC | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7-7700K Kaby Lake 4.2 GHz | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 Red 2666MHz | Seagate 500GB | Samsung SSD 250GB + kingston SSD 120GB | Geforce GTX 1060 OC | Scythe Kaze Master Pro 5.25 | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal design Newton R2 650w |

Permalänk
Medlem

Ingen som har nått annat tips på vad man kan göra mer än det jag försökt med?

Visa signatur

| Fractal design ARC | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7-7700K Kaby Lake 4.2 GHz | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 Red 2666MHz | Seagate 500GB | Samsung SSD 250GB + kingston SSD 120GB | Geforce GTX 1060 OC | Scythe Kaze Master Pro 5.25 | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal design Newton R2 650w |

Permalänk
Medlem

hej

skummade igenom tråden, mina tips

det är sommar/varmt

börjar med din 212 evo

pillade du av plastfilmen som skyddar foten?

cooler master med blottlagda rör har oftast luftspaltar imellan rören

då brukar man spackla foten för fylla upp hålen innan man kör med riskorns metoden

sen skriver du själv i post 1 "När jag koppla in kylaren så använde jag två fläktar som suger ut från flänsarna"
det kan ju tolkas som att både fläktarna suger ifrån fläns och ut på varsit håll? det är fel och motarbetar varandra
push and pull ska det va

sen din cpu kolla upp så den inte matas med för mycket vcore i bios pga "auto clock" lr liknande
för då får den för mycket och går varmare

i windows egnergi alternativ kan du ju oxå se om du kör blandat/hög prestanda

het sommar på er

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAA76:

hej

skummade igenom tråden, mina tips

det är sommar/varmt

börjar med din 212 evo

pillade du av plastfilmen som skyddar foten?
http://www.rage3d.com/reviews/cooling/coolermaster_hyper_212_...

cooler master med blottlagda rör har oftast luftspaltar imellan rören
http://www.frostytech.com/articleimages/201204/CMhyper212evo_...

då brukar man spackla foten för fylla upp hålen innan man kör med riskorns metoden
http://www.overclock.net/content/type/61/id/1015112/

sen skriver du själv i post 1 "När jag koppla in kylaren så använde jag två fläktar som suger ut från flänsarna"
det kan ju tolkas som att både fläktarna suger ifrån fläns och ut på varsit håll? det är fel och motarbetar varandra
push and pull ska det va
http://cdn.overclock.net/9/99/9911feb7_ix6rgy.jpeg

sen din cpu kolla upp så den inte matas med för mycket vcore i bios pga "auto clock" lr liknande
för då får den för mycket och går varmare

i windows egnergi alternativ kan du ju oxå se om du kör blandat/hög prestanda

het sommar på er

Tjena. Tack för tipsen. för att svara på dina tips:
nr 1: Ja plasten tog jag bort.
nr2: Det har jag inte prövat utan lagt pasta på cpu och sen låtit vikten av kylaren pressas ned. kanske är en ide att testa härnest.
nr3: Jag har fläktarna i den ordning som är på bilden dvs "push and pull", jag förklarade nog de jäkligt dumt bara i inlägg 1
nr4: Hur kollar jag upp om den går för mycket? hittade windows energi men vet inte vart jag ska kika.

Visa signatur

| Fractal design ARC | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7-7700K Kaby Lake 4.2 GHz | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 Red 2666MHz | Seagate 500GB | Samsung SSD 250GB + kingston SSD 120GB | Geforce GTX 1060 OC | Scythe Kaze Master Pro 5.25 | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal design Newton R2 650w |

Permalänk
Medlem

snor tråden på frågan ang fläktar.efter lång tids sparande så börjar jag få iordning på datorns kylsystem. chassit är ett NXZT H630 har tre st fläktar som blåser ut i toppen av chassit ( vatten-kylningen sitter så) har en orginal fläkt som blåser in i fronten( orginal 180mm tror det är) samt en 120 mm bak på chassit som blåser IN. detta trodde jag skulle räcka då jag vill ha all luft ut i toppen.( botten har ingenting.) nu blir det riktigt varmt i chassit när jag stänger allt, annu mer om jag stänger top plåten.?? hur skall jag göra för att få ner tempen när chassit är stängt. och vilka fläktar skall jag tänka mer på. de som har mer luft fläde eller de som har mer luft tryck? för mig så är det ju själv-klart att mer tryck är bättre.. men så är det nog inte riktigt.... i fronten så får det plats 2x200mm fläktar och då jag anser att det finns tillräkligt i topen så är jag nöjd med 3 som sitter där.( får inte plats mer heller för den delen.) ps: har 3x120mm för radiatorn som putter ut luften i toppen.

Permalänk
Medlem

glömde. : kanske nytt chasi spelar roll mer och mer. tittat lite på bitfenix kommande ( OM det kommer. ATLAS. eller corsair D350 med modiefering då.)

Permalänk
Medlem

Hej!
Har själv samma kylare (ny-isch) med en 4690k prolle. Använde den medföljande pastan jag med.

Idle ligger jag på mellan 32-35 (33 snitt typ) och efter några timmars spelande Metro last light går den till 49-50 grader. Rumstempen ligger på 25-28 grader just nu....svettigt!

Efter 20 min OCCT stress ligger den på 61-63 grader. Har ett gammalt Atec 300 chassi. Två fläktar insug fram. En i taket en baktill samt en påå processorkylaren då!

Dina temps låter lite väl höga tycker jag nog med andra ord, även om vi har olika prollar!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)