Apple Macbook Air med ny design går in i produktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Och du brydde dig inte om hur tunn datorn var, utan endast hur bra skärmen är eftersom det är den man använder mest?
Så varför ens kolla på air som är en snålvariant? pro är ändå tunna numera. endast 18mm hög i hopfälld.
Men vist dom kan behöva uppdatera sina snåldatorer med, men snålvarianten är inget jag skulle vilja köpa iaf.

Jag har inte uttalat mig om vad jag tycker om någon Mac, varesig tjockleken eller hur bra skärmen är. Jag har endast kommenterat att jag tycker att du bör sluta hacka på folk för att de tycker att en 1440x900 känns för lågupplöst.
Dessutom kanske inte alla vill punga ut med 3 000kr extra för en Pro med Retina. Måste du håna dem för det? Alla har olika prioriteringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen

Om detta innebär att MBA får minst 1080p och IPS kommer den alltså plötsligt gå från totalt ointressant till en av de mest åtråvärda laptoparna på marknaden!

Så här svarade för övrigt Macforum i maj:

– Finns det, eller kommer det snart, någon MacBook Air med högupplöst skärm?
– Ja, MacBook Air är ju redan väldigt högupplösta, men om du menar Retina [rətiːna] så finns inte det och jag tror inte det kommer inom det närmsta året.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Är sugen på en Air med men ja, ni kommer skratta åt mig nu men jag har hela tiden undvikit att köpa en bara pga bezeln runt skärmen, vill ha som på min MBP med svart bezel å helst glas över hela ytan. Vill ha en supertunn Air med liknande design som rMBP

Håller med. Framförallt tjockleken på "bezeln" är irriterande, speciellt på 11''. Om dom kunde få till riktiga edge-to-edge skärmar på dessa så skulle det vara mycket attraktivt. Nånting säger mig att dom enkelt kan göra det, men då skulle Air bli för attraktiv misstänker jag... jämfört med leksaken iPad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snigeln Bert:

8 000kr och 11 000kr känns inte som "nästan lika mycket".

Skickades från m.sweclockers.com

11" och 13" är lika stort i din värld

Skrivet av Alling:

Så här svarade för övrigt Macforum i maj:

– Finns det, eller kommer det snart, någon MacBook Air med högupplöst skärm?
– Ja, MacBook Air är ju redan väldigt högupplösta, men om du menar Retina [rətiːna] så finns inte det och jag tror inte det kommer inom det närmsta året.

Jag förstår inte vart du vill komma, det är ju rätt som de skriver, de är högupplösta för sin storlek

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Raffe pratade om konferensrum, ingen biograf. Dessa behöver inget annat, vill man ha annat så finns det lösningar för det med

Ja, konferensrum pratade jag också om. Gamla ruttna skitprojektorer med 1024x768 och VGA-anslutning är fullständigt värdelöst i konferensrum.

1920x1080 och digital anslutning är absolut minimum, i ALLA sammanhang.

Särskilt när man ska demonstrera sin programvara för en kund. Då får man ta med egen projektor. Värdelöst.

;)!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Ja, konferensrum pratade jag också om. Gamla ruttna skitprojektorer med 1024x768 och VGA-anslutning är fullständigt värdelöst i konferensrum.

1920x1080 och digital anslutning är absolut minimum, i ALLA sammanhang.

Särskilt när man ska demonstrera sin programvara för en kund. Då får man ta med egen projektor. Värdelöst.

;)!

De flesta konferensrum har redan projektor installerad, dessa duger för de presentationer de har och finns ingen anledning att byta ut så länge de fungerar

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Rajat:

Jag förstår inte vart du vill komma, det är ju rätt som de skriver, de är högupplösta för sin storlek

Nej. De är skamligt lågupplösta för priset och dessutom TN. 11-tummaren ligger på 1366x768 och 13-tummaren 1440x900. Jämför detta med exempelvis en iPad 3– (2048x1536 @ 9,7 tum, IPS), Nexus 10 (2560x1600 @ 10 tum, PLS), rMBP (2560x1600 @ 13 tum, IPS) eller en vanlig Ultrabook för ~8000 kr (1920x1080 @ 13,3 tum, IPS).

Och det är inte bara siffror; sätter man sig vid en MBA ser man direkt att skärmen är riktigt kass.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Apple verkar ju inte ha några problem med det?

Hur många har någonsin pluggat in en laptop i en projektor?
En minoritet som då kan ha adapter istället.

Skrivet av Rajat:

Det var exakt den han skrev om, "Macbook i 13" modellen med retina har 2560x1600" = MacBook Pro 13", jämför du då priset på MacBook Air 13" och MacBook Pro 13" med Retina skärm så kostar de nästan lika mycket

http://www.apple.com/se/macbook-pro/specs-retina/

Precis som virtual void skrev så är det mer eller mindre standard att som tjänsteman att behöva koppla in med en VGA. Det är ju även därför som nästan alla professionella arbetslaptops (som har möjlighet storleksmässigt) har VGA. Att dra apple som något bra exempel på detta är ju väldigt konstigt då mig vet så är ju displayport väldigt ovanligt på projektorer, jag har då aldrig sätt någon så hur de än vrider på det så behöver de en adapter. Antagligen är det inte helt ovanligt att om man springer med en mac så behöver man antingen en kombinerad adapter till hdmi och VGA eller så får man fint gå runt med två stycken.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Precis som virtual void skrev så är det mer eller mindre standard att som tjänsteman att behöva koppla in med en VGA. Det är ju även därför som nästan alla professionella arbetslaptops (som har möjlighet storleksmässigt) har VGA. Att dra apple som något bra exempel på detta är ju väldigt konstigt då mig vet så är ju displayport väldigt ovanligt på projektorer, jag har då aldrig sätt någon så hur de än vrider på det så behöver de en adapter. Antagligen är det inte helt ovanligt att om man springer med en mac så behöver man antingen en kombinerad adapter till hdmi och VGA eller så får man fint gå runt med två stycken.

Apple gör vissa saker rätt: tog bort diskettstationen, tog bort den optiska lagringsenheten och tog bort vga-kontakten. Vore skönt om alla gjorde så, så skulle vga dö ut snabbare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Snigeln Bert:

Jag har inte uttalat mig om vad jag tycker om någon Mac, varesig tjockleken eller hur bra skärmen är. Jag har endast kommenterat att jag tycker att du bör sluta hacka på folk för att de tycker att en 1440x900 känns för lågupplöst.
Dessutom kanske inte alla vill punga ut med 3 000kr extra för en Pro med Retina. Måste du håna dem för det? Alla har olika prioriteringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Var inte meningen att håna någon. Kan hålla med om att 1440x900 är kasst. Därför får man ju kolla på det som är i det övre skiktet.
Men 3000kr är inte hela världen, jobba en dag extra en månad så är pengarna in tjänade, och man går plus minus noll i extra kostnad.
Istället så kan man känna sig extra nöjd med produkten som man har köpt.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raffe:

Precis som virtual void skrev så är det mer eller mindre standard att som tjänsteman att behöva koppla in med en VGA. Det är ju även därför som nästan alla professionella arbetslaptops (som har möjlighet storleksmässigt) har VGA. Att dra apple som något bra exempel på detta är ju väldigt konstigt då mig vet så är ju displayport väldigt ovanligt på projektorer, jag har då aldrig sätt någon så hur de än vrider på det så behöver de en adapter. Antagligen är det inte helt ovanligt att om man springer med en mac så behöver man antingen en kombinerad adapter till hdmi och VGA eller så får man fint gå runt med två stycken.

Med tanke på hur många som har MacBook så lär ju alla ställen som har en projektor antingen ha en modern projektor med DisplayPort eller HDMI, eller så har dom en adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

11" och 13" är lika stort i din värld

Verkligen inte.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2299823
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2635076

11 000kr och 8 000kr. Det är DU som behöver se över dina egna sökningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av rektor:

Med tanke på hur många som har MacBook så lär ju alla ställen som har en projektor antingen ha en modern projektor med DisplayPort eller HDMI, eller så har dom en adapter.

Inte nödvändigtvis. För drygt ett år sedan kom det en föreläsare till mitt gymnasium. Hon hade med sig en MacBook som hon tänkte använda för slideshow, men hon fick snällt strunta i det, då skolan förstås bara hade VGA-projektorer och inte kunde ordna fram en adapter.

Dock tycker jag ändå Apple gör rätt som har tagit bort VGA. Det är en uråldrig teknik som behöver fås död på. Min poäng är att det är oundvikligt att vissa problem uppstår på vägen.

Att Apple inte har HDMI i sina laptops tycker jag däremot är helt oacceptabelt och riktigt jävla uselt. Många gånger har man behövt koppla en MacBook till en TV, men istället bara fått böja sig framåt och ta emot. (Och nej, alla har inte en adapter. Dels kan det ofta vara så att man inte är hemma; dels vet många MacBook-ägare inte vad varken DP eller HDMI är.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Liten rättelse om MacBook Pro

Alla MacBook Pro med Retinaskärm har HDMI om rätt ska vara rätt.
Förmodligen så försvinner den billigaste MacBook Pro utan Retinaskärm inom kort.

Såg att ALLA Mac-användare är så okunniga när det gäller teknik ( HDMI), vilket måste betyda att alla PC-användare är så tekniska så de kan allt..... Säger allt om hur kunnig förgående PC-användare. Tur att ni kan allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Nej, kommer fortfarande ha den integrerade grafiken som Intel erbjuder. Sen din Quake kommentar förstår jag inte riktigt, Intels integrerade grafik är inte så jävla dålig som du påstår, klarar Quake 3 riktigt enkelt.

Jag kanske hade dåliga drivrutiner (1st gen mb air) och den blir mycket varm så jag antar att prollen klockar ner sig. Quake 3 tycker jag dock inte ska lagga trots att jag har ENB och lite andra moddar som gör spelet trevligare.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snigeln Bert:

Verkligen inte.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2299823
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2635076

11 000kr och 8 000kr. Det är DU som behöver se över dina egna sökningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu slänger du plötsligt upp länk till prisjakt, innan kollade du på Apple's hemsida och det var där jag jämförde ditt priset från början då det var där du påpekade det

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Nu slänger du plötsligt upp länk till prisjakt, innan kollade du på Apple's hemsida och det var där jag jämförde ditt priset från början då det var där du påpekade det

Priser tittar man efter på prisjakt, specifikationer på tillverkarens hemsida för att vara på den säkra sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snigeln Bert:

Priser tittar man efter på prisjakt, specifikationer på tillverkarens hemsida för att vara på den säkra sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Du la upp en sida med priser från Apple

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Med tanke på hur många som har MacBook så lär ju alla ställen som har en projektor antingen ha en modern projektor med DisplayPort eller HDMI, eller så har dom en adapter.

Det är dock många fler som inte använder Macbook, speciellt i det segmentet. Det finns 27 stycken projektorer på prisjakt som har dispayport var av en kostar under 10k, man kan inte förvänta sig att sådana finns installerade. Mig vet så är det ju även bara en modell av Macbooksen som har HDMI? Sen är det upp till besökaren att ta med adaptrar till sin egen teknik inte förvänta sig att det finns adaptrar där.

Skrivet av backfeed:

Apple gör vissa saker rätt: tog bort diskettstationen, tog bort den optiska lagringsenheten och tog bort vga-kontakten. Vore skönt om alla gjorde så, så skulle vga dö ut snabbare.

Problemet är att det finns galet många porjektorer som redan sitter installerade med VGA-stöd, dessa fyller sin funktion som oftast är att visa enkla powerpoints och då finns det för företaget ingen anledning att byta. Tills de gamla gått sönder och blivit utbytta så får man fint dras med adaptrar.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Du la upp en sida med priser från Apple

När gjorde jag det för Pro? Allt jag gjorde var att hänvisa till specifikationerna på Apples hemsida. Jag har aldrig länkat till något pris för Pro.

EDIT: Om jag dessutom tittar på priserna på Apples hemsida är det 9 500kr och 12 000kr för Air/Pro. Du behöver fortfarande se över dina jämförelser.

Skickades från m.sweclockers.com