Permalänk
Medlem

Extern skärm till rMBP 15"

Hej!
Jag ber om ursäkt för om denna fråga ställs tidigare men jag lyckas iallafall inte hitta någon som frågar samma sak som jag undrar
Jag har en rMBP 15" sen 2013 med Intel Iris Pro Graphics/NVIDIA GeForce GT 750M med 2 GB GDDR5-minne och automatisk grafikväxling

Jag redigerar foton i lightroom/ps, jobbar mycket i word/excel samt spelar wow. Det vill säga inga FPS-spel och de gånger jag ser film gör jag det på TVn eller direkt i datorskärmen.

Nu är det dags att köpa ny extern skärm och om det blir 23, 24 eller 27" vet jag inte än, jag ska åka och klämma lite på mediamarkt imorgon tänkte jag. Förmodligen blir det en 27" alternativt dubbla 22-24".
Men - som jag förstått det har jag inget direkt behov av en 120+hz skärm utan borde snarare satsa på IPS?
Budgeten är nog max 5k men ingen blir gladare än jag om jag kan hålla mig neråt 2000kr.

Bör jag tänka på något särskilt till just min dator? Kopplar jag in via HDMI-porten eller är det bättre att köra på någon annan utgång? Påverkar det valet av skärm? Se mer info om grafiken på datorn nedan:

Utökat skrivbord och skärmdubblering: stöder samtidigt full upplösning på den inbyggda skärmen och upp till 2560 x 1600 pixlar på upp till två externa bildskärmar, båda med miljontals färger
Thunderbolt-utgång för digitalvideo
Inbyggd Mini DisplayPort-utgång
DVI-utgång via Mini DisplayPort-till-DVI-adapter (säljs separat)
VGA-utgång via Mini DisplayPort-till-VGA-adapter (säljs separat)
Dubbellänkad DVI-utgång via Mini DisplayPort-till-dubbellänkad DVI-adapter (säljs separat)
HDMI-videoutgång
Stöd för 1080p upplösning vid upp till 60 Hz
Stöd för 3840 x 2160 upplösning vid 30 Hz
Stöd för 4096 x 2160 upplösning vid 24 Hz

Permalänk
Medlem

Resonerade precis på samma vis, och för mig föll valet på en Dell U2713HM. Vill nog påstå att en 27" IPS-panel á 2560x1440 pixlar är en ganska bra avvägning när det kommer till bildkvalitet, arbetsyta, pris osv. Lättast är förmodligen om du skaffar en skärm med DisplayPort samt en MiniDP->DP-kabel, så slipper du krångla med adaptrar.

Några billiga 27" IPS:er:
http://www.sweclockers.com/recension/16813-asus-pb278q-27-tum...
http://www.sweclockers.com/recension/16548-dell-ultrasharp-u2...
http://www.sweclockers.com/recension/18772-philips-272c4qpjka...

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Medlem

Vad du än gör köp absolut INTE en TN-panel, satsa som sagt på IPS.
27" är trevliga, en OK får du för runt 5000kr. Vill du neråt 2000kr får du satsa på 24".
Själv kör jag med en Dell U2311 och en miniDP>DP med min Macbook Air.

Permalänk
Avstängd

Det beror lite på. Det är ju en väldig skillnad mellan de storlekarna, både i pris och utbud. Kör du på 27'' så bör du ha 1440p i upplösning och då duger inte HDMI utan du behöver DP. För mindre storlekar har det ingen betydelse. IPS/PLS ska du ha i alla fall. Komplett säljer en grymt prisvärd 27'' 1440p-skärm från AOC för 3500, vilket ju är lite mer än vad du hoppades på men då får du också en stor och bra skärm som du inte hade fått för mindre pengar.

Permalänk

Köper du en skärm med nyare HDMI så slipper du DP adapter. Jag kör Asus PB278Q - HDMI - rMBP 13" och det funkar.

Permalänk
Medlem

En sak jag tycker är viktigt är att skärmen har 16:10 och IPS. Personligen tycker jag 24" "räcker" och blir dessutom klart billigare, men det är ju så klart en smaksak.

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar!
Så för att sammanfatta lite:

Utgå från: IPS och 16:10 (har läst detta på flera ställen så jag börjar känna mig övertygad nu)

Om 27": 1440, t ex Dell U2713HM, Asus PB278Q eller AOC q2770Pqu
Om 24": T ex Dell U2412M

Fortfarande förvirrande: Om skärmen ska ha DP eller det funkar lika bra med HDMI? Nu har alla de jag nämnde ovan DP men ändå. Ska jag ha dubbla måste jag ju ha DP eftersom jag bara har en HDMI-port.

Är det någon annan betydande skillnad utöver storleken på ovanstående? Borde jag kanske t o m. titta på en 3840x2160 under 5000 som t ex AOC U2868PQU?

Permalänk
Bildexpert 📺

På vissa skärmar, som Dell U2713HM, sitter det kretsar på HDMI-sidan vilka inte kan köras i 2560x1440 den vägen. Nyare modeller som ASUS PB278Q klarar det och i andra fall bör man kolla upp detta innan.

Vill du göra det enkelt för dig, kör display port.