Permalänk

Processor vs Ram i presterande

Jag håller på och bygga min nya dator som framför allt ska prestera högt vid arbeten av video rendering samt, 3d rendering och lite annat åt det hållet, den ska dock prestera bra för dem spel jag kan tänkas köra, budgeten ligger på ca 35k.

Det jag egentligen undrar över är vilket val jag ska köra med ram och processor. Just nu har jag valt Processorn Intel Xeon E5-2650 v2 (8-core) samt 64GB ram. Men undrar om jag skulle tjäna på att gå upp lite i processorn till Intel Xeon E5-2660 v2 (10-core) och istället gå ner på ram minnet till 42 / 32 BG ? Om jag går ner till 32 ram så finns även pengarna till att gå upp lite till i processorn (intel Xeon E5-2670)

La märke till en sak dock och det var att dem processorerna med mer kärnor har sämre klockfrekvens vilket borde göra dem sämre ? men jag har som sagt ingen koll på detta och uppskattar verkligen all hjälp jag kan få då det börjar bli dags för köp

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

När du kommer upp i så höga prestandanivåer brukar det göra skillnad i riktiga specialfall. Hur stora arbeten jobbar du vanligtvis med? Kommer du ha nytta av den större mängden minne då du jobbar med projekt på över 32 GB?

Permalänk

Då många av programmen jag använder innehåller kraftiga effekter med skuggor och mer i 3d programmen så brukar filerna ofta bana iväg ganska mycket speciellt i After effects där filerna kmr upp emot 30-100GB innan man rendrar om dem i andra program.

Annars är den stora anledningen till varför jag uppdatera att då jag rendrar kan datorn gå i 10-30 timmar innan det blir klart vilket är så extremt keligt då man inte kan göra något annat på datorn och bara får sitta och vänta.

Permalänk
Hjälpsam

För att få en grov uppskattning på hur väl en 2650 kan prestera mot en 2660, kan man helt enkelt multiplicera antalet kärnor med klockfrekvensen, detta eftersom kärnorna är identiska..
Alltså 8*2,6=20,8 mot 10*2,2=22, ger en skillnad på ca 5%, väldigt liten.

Du skriver också att du renderar väldigt stora filer 30-100 GB då bör du behöva väldigt mycket minne.
Nej jag tror inte att du vinner något, jag tror att du förlorar på ett byte.

Du kanske kan skaffa en annan PC som du kan jobba med, under det att din andra renderar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheyCallMeCJ:

Jag håller på och bygga min nya dator som framför allt ska prestera högt vid arbeten av video rendering samt, 3d rendering och lite annat åt det hållet, den ska dock prestera bra för dem spel jag kan tänkas köra, budgeten ligger på ca 35k.

Det jag egentligen undrar över är vilket val jag ska köra med ram och processor. Just nu har jag valt Processorn Intel Xeon E5-2650 v2 (8-core) samt 64GB ram. Men undrar om jag skulle tjäna på att gå upp lite i processorn till Intel Xeon E5-2660 v2 (10-core) och istället gå ner på ram minnet till 42 / 32 BG ? Om jag går ner till 32 ram så finns även pengarna till att gå upp lite till i processorn (intel Xeon E5-2670)

La märke till en sak dock och det var att dem processorerna med mer kärnor har sämre klockfrekvens vilket borde göra dem sämre ? men jag har som sagt ingen koll på detta och uppskattar verkligen all hjälp jag kan få då det börjar bli dags för köp

Jag brukar räkna med att ha minst 4GB RAM per core, men eftersom du ska köra videorendering är det förmodligen en fråga om minst 8GB per core.

Permalänk

Okej, så med andra ord ska jag hålla mig till 64GB i ram... Sen undrar jag om grafikkortet kommer ha stor inverkan på dem andra delarna då jag troligen kmr gå med en lite billigare variant (AMD x290) istället för att gå på med något lite större så som GTX 780ti och så vidare...

Permalänk
Medlem

Du bör se om dina programvaror kan dra nytta av grafikkortsprestandan eller inte. CAD program kan t.ex. oftast det (fast då ska man ha ett speciellt CAD grafikkort), om de inte gör det så spelar grafikkortet nog väldigt lite roll i ditt arbete.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad till Intel*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Vad ska du köra för moderkort?

Xeon processorena är server/workstation processorer, går ej att överklocka osv. Har dålig koll på såna prylar, men du behöver väl köra ECC minne då också, eller går det även med normala minnen kanske?

Du bör se över vilken programvara du kan använda som har stöd för gpu accelerering, det ger enormt mkt mer prestanda än vad någon processor ger.