Permalänk
Medlem

Nollställa processorn...

Hejsan, ursäkta för en lite dum fråga kanske men är det möjligt att "nollställa processorn" ?
Jag har överklockat min processor, sen pajade vattenkylningen o var då tvungen att dra ner på klocken o köra stock-kylarn.
Men iallfall, kan man nollställa processorn? Alltså så att den blir som när den var ny, med volt o hastighet och d.yl.

Har letat men hittar ingen info om just detta...
(Onödiga kommentarer undanbedes)

Mvh Erik

Visa signatur

: Intel i5 3570k 4.5 GHz | 2xSLI Nvidia Geforce 670 FTW | 2x8gb DDR3 1866 mhz | ASRock Z77 EXTREME4 | NZXT Phantom 630 | Corsair RM1000 | Swiftech H220

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emgl666:

Hejsan, ursäkta för en lite dum fråga kanske men är det möjligt att "nollställa processorn" ?
Jag har överklockat min processor, sen pajade vattenkylningen o var då tvungen att dra ner på klocken o köra stock-kylarn.
Men iallfall, kan man nollställa processorn? Alltså så att den blir som när den var ny, med volt o hastighet och d.yl.

Har letat men hittar ingen info om just detta...
(Onödiga kommentarer undanbedes)

Mvh Erik

Nollställ BIOS, hur du gör det står i manualen. Annars ta ur batteriet och låt det vara ur i 5-10 min.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Nollställ BIOS, hur du gör det står i manualen. Annars ta ur batteriet och låt det vara ur i 5-10 min.

Tack, efter lite mer googlande på problemet så förstod jag också att detta skulle kunna vara lösningen

Tack ännu en gång!

Visa signatur

: Intel i5 3570k 4.5 GHz | 2xSLI Nvidia Geforce 670 FTW | 2x8gb DDR3 1866 mhz | ASRock Z77 EXTREME4 | NZXT Phantom 630 | Corsair RM1000 | Swiftech H220

Permalänk
Avstängd

5-10 min är bara en myt att man behöver vänta ...några sec så stuff laddar ur sig kan väll vara bra men inga min behövs

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

5-10 min är bara en myt att man behöver vänta ...några sec så stuff laddar ur sig kan väll vara bra men inga min behövs

Vissa kondingar kan hålla spänningen bra länge. Någon, några minuter bör man absolut vänta för att vara på den säkra sidan. 10min var väl däremot att ta i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Vissa kondingar kan hålla spänningen bra länge. Någon, några minuter bör man absolut vänta för att vara på den säkra sidan. 10min var väl däremot att ta i.

Kortslut mellan batteri polerna...? Så har du tömt den kondensatorn direkt

Edit: alltså EFTER du har tagit ut batteriet, kortslut på moderkortet de 2 polerna från batterikontakterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Kortslut mellan batteri polerna...? Så har du tömt den kondensatorn direkt

Edit: alltså EFTER du har tagit ut batteriet, kortslut på moderkortet de 2 polerna från batterikontakterna.

Absolut,
Men allvarligt, tycker du att detta var ett så bra råd att ge till dem som kanske inte känner sig så hemma på att mecka?? Och vad håller du på med som är sååå viktigt att du inte kan vänta två minuter?

Permalänk
Medlem

Man flyttar faktist Cmos jumpern 1 steg mellan 3 pins Står klart och tydligt i bruksanvisning. Enklare idag med de flesta nyare kakor som har en reset knapp..

Hålla på med att ta bort batteri raderar man cmos klockan så man måste ställa in den också.
Bara idioti att ta bort batteri

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wickman:

Vissa kondingar kan hålla spänningen bra länge. Någon, några minuter bör man absolut vänta för att vara på den säkra sidan. 10min var väl däremot att ta i.

vist kan man vänta lite men biosen blir nollad snabbt även om man kör 5-10 sec och bästa sättet är väll egentligen att köra bygeln vilket för många verkar vara ett mysterium att hitta så det blir den enkla ..batteri silvirga saken ...aa på moderkortet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Man flyttar faktist Cmos jumpern 1 steg mellan 3 pins Står klart och tydligt i bruksanvisning. Enklare idag med de flesta nyare kakor som har en reset knapp..

Hålla på med att ta bort batteri raderar man cmos klockan så man måste ställa in den också.
Bara idioti att ta bort batteri

Precis vad TS också fick svar på efter det första inlägget.
Det här med batteriet kom att bli en liten sub-diskussion.

Det finns faktiskt en seriös anledning till att man kan behöva bort batteriet.
Det är om man behöver 0-ställa ME.
Man kan nollställa ME också med en Standby Cmos Reset, men är lite osäker på om denna metod funkar på alla kort. Ett batterihack däremot gör det med all säkerhet på ALLA kort.

Permalänk
Medlem

Load default i bios så nollar du all oc o återställer alla inställningar till fabriks inställning.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb