Permalänk
Avstängd

i7 4930k startar inte, hjälp!

Har två st mobos.

Har dragit igång ett nybygge med p9x79 LE mobo och kör i7 4930k processor på det. Noctua stor fläkt.

Hade tidigare ett annat bygge, exakt denna samma processor i ett annat mobo, p9x79 (inte LE). Där kunde jag boota in i windows och köra.

Men det som händer nu, även i det mobot det förr fungerade, är att fläktarna startar en kort stund, det kommer ingen bild på skärmen och RÖD LED LAMPA på cpu lyser. Kommer alltså inte förbi post.

Processorn ska sitta väldigt rätt i socketen har kontrollerat noga med triangeln, satt i och även heatsink skruvat fast riktigt ordentligt flera gånger.

En i7 4930k har inga pins under sig, utan det är helt platt med inga piggar utan bara kontakter. Googla en bild så får ni se.

Hur och vad är det som kan vara sönder? Jag har varit väldigt försiktig med processorn. Kan en electro surge ha gjort något?

HUR KAN JAG FYSISKT SE och även testa på annat sätt om processorn är sönder? Vilka andra processorer funkar i en p9x79 som är BILLIGA och jag kan testa med för att verkligen kontrollera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerGranbom:

En i7 4930k har inga pins under sig, utan det är helt platt med inga piggar utan bara kontakter. Googla en bild så får ni se.

Hur och vad är det som kan vara sönder? Jag har varit väldigt försiktig med processorn. Kan en electro surge ha gjort något?

HUR KAN JAG FYSISKT SE och även testa på annat sätt om processorn är sönder? Vilka andra processorer funkar i en p9x79 som är BILLIGA och jag kan testa med för att verkligen kontrollera?

kollat så bios stödjer den prossesorn annars får du kanske uppdarera den bios 4210 eller nyare behövs för den cpu´n

Visa signatur

CPU: AMD 1900X | Mobo: Asus Rog Zenith Extreme | RAM: G.Skill Trident Z RGB 4x8GB | GPU: Asus strix 3090 | Customloop| SSD: Samsung 960 Pro 512gb | PSU: EVGA Supernova G2 1000W | Chassi: Evga DG-87 | Asus Tuf VG27AQ + 1x Benq GL2460|

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av PerGranbom:

Har två st mobos.

Har dragit igång ett nybygge med p9x79 LE mobo och kör i7 4930k processor på det. Noctua stor fläkt.

Hade tidigare ett annat bygge, exakt denna samma processor i ett annat mobo, p9x79 (inte LE). Där kunde jag boota in i windows och köra.

Men det som händer nu, även i det mobot det förr fungerade, är att fläktarna startar en kort stund, det kommer ingen bild på skärmen och RÖD LED LAMPA på cpu lyser. Kommer alltså inte förbi post.

Processorn ska sitta väldigt rätt i socketen har kontrollerat noga med triangeln, satt i och även heatsink skruvat fast riktigt ordentligt flera gånger.

Troligtvis fel BIOS version så du får göra en asus flashback med USB minne

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Desk Master

bios versionen fel. Om inte så testa med bara 1 sticka ram i första slotten och se om den postar

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

När jag startar mitt LE så stänger den ju av sig på några sekunder, hur ska jag flasha den då?

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Det funkar inte, när jag startar så stänger fläktarna av sig på 3 sekunder

Exakt vilka processorer kan man köra på ett p9x79 le? skriv precis alla i hela världen

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerGranbom:

Exakt vilka processorer kan man köra på ett p9x79 le? skriv precis alla i hela världen

http://www.asus.com/Motherboards/P9X79_LE/HelpDesk_CPU/

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerGranbom:

Exakt vilka processorer kan man köra på ett p9x79 le? skriv precis alla i hela världen

lol? bara gå in på tillverkarens hemsida å glo qualified cpu list typ

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Skrivet av PerGranbom:

Det funkar inte, när jag startar så stänger fläktarna av sig på 3 sekunder

Nu var det ju det här med att läsa först.. Datorn ska inte vara igång ens. Läs och följ stegen

Permalänk
Medlem

Sansa dig och läs svaren du har fått. Jag har fått en ganska klar bild av hur DU kan lösa DITT problem genom att göra det. Ber man om hjälp och inte lyssnar på de råd man får, varför ens fråga?

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haibane:

Sansa dig och läs svaren du har fått. Jag har fått en ganska klar bild av hur DU kan lösa DITT problem genom att göra det. Ber man om hjälp och inte lyssnar på de råd man får, varför ens fråga?

jag har ju försökt göra bios flash och jag säger ju att den stänger av sig

Permalänk
Medlem

Om du läser igen, ser du någonstans att de ber dig starta datorn? Ta det lugnt och följ guiden.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Avstängd

Har försökt flasha, både med datorn på (i 4 sekunder sen stänger allt av sig) och med alla powersladdar och annat ute.

Det som händer är att när jag trycker på den svarta lilla flashknappen som finns på mobot (finns inga usbflash utgångar på LE) är att den blinkar först grönt en mycket kort stund, sen lyser den grönt samtidigt som usbt flimrar till kort och sen försvinner usbt, men gröna flash lyser.

Sen efter det har jag försökt starta datorn och exakt samma sak händer, fläktarna startar några sekunder sen powers down. Led cpu lyser rött kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerGranbom:

Har försökt flasha, både med datorn på (i 4 sekunder sen stänger allt av sig) och med alla powersladdar och annat ute.

Det som händer är att när jag trycker på den svarta lilla flashknappen som finns på mobot (finns inga usbflash utgångar på LE) är att den blinkar först grönt en mycket kort stund, sen lyser den grönt samtidigt som usbt flimrar till kort och sen försvinner usbt, men gröna flash lyser.

Sen efter det har jag försökt starta datorn och exakt samma sak händer, fläktarna startar några sekunder sen powers down. Led cpu lyser rött kort

Har du packat upp bios versionen från Asus hemsida och har enbart denna inlagd på stickan ??

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd

ja. På stickan finns rar filen och den upp-packade, enbart detta

Permalänk
Hedersmedlem

Du är helt säker på att sockelpinnarna till CPU är oskadade?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Nej. Därför undrar jag om budgetvarianter, andra processorer jag kan testa

Även vilka budget ram minnen billigast möjliga som passar

Permalänk
Medlem

låter som att du skadat pinnarna som Multiman säger, varför inte be någon hjälpa dig eller heltav be en IT tech om hjälp?, du har fel bios så flasha den, men ifall de inte funkar efter har du gjort något galet med CPUn och nej, en surge kan bara skada cpu ifall du tar den undertill och tror inte du har gjort de om du har så skicka tillbaka och hoppas du får en ny.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PerGranbom:

Nej. Därför undrar jag om budgetvarianter, andra processorer jag kan testa

Även vilka budget ram minnen billigast möjliga som passar

Andra processorer hjälper ju inte om moderkortets CPU-sockel är skadad.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Eftersom jag har testat exakt samma hårdvara på 2 st olika bräden, ett p9x79 och ett p9x79 LE tror jag inte det är sockeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerGranbom:

ja. På stickan finns rar filen och den upp-packade, enbart detta

Och du har gjort följande?

1. Laddat ner biosfilen och döpt om den enligt moderkortsboken 2.3.10

2. Kopplat in den i usb port 12 på baksidan (enligt moderkortsboken 2.3.10)

3. Tryckt in Flashback knappen i 3 sekunder.

Permalänk
Avstängd

Jepp. Döpa om behöver man inte filen heter .cap efter extract

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PerGranbom:

Eftersom jag har testat exakt samma hårdvara på 2 st olika bräden, ett p9x79 och ett p9x79 LE tror jag inte det är sockeln

Du har alltså testat P9X79 LE med annan CPU och fått det att fungera? Annars förstår jag inte hur du kan utesluta sockelfel.

Och tro räcker inte, har du verkligen tittat noga efter skadade pinnar?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerGranbom:

Jepp. Döpa om behöver man inte filen heter .cap efter extract

Enligt manualen så ska man döpa om filen till: P9X79LE.CAP så om den inte heter så skulle jag rekommendera dig till att göra det.

Permalänk
Avstängd

Har testat all hårdvara (ram, i7, hdd, noctua osv) på 2 st olika mobos... ett p9x79 och ett p9x79 le.

Tror inte socklarna är skadade på båda mobos

Har inte tittat efter

Kan du visa en bild på hur skadad sockel ser ut?

P9X79-LE-ASUS-4701.CAP är exakta namnet. 8194kb storlek

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att Sweclockers är ett forum och inte en chatt eller sms. Använd Redigera istället för att skriva flera egna inlägg direkt efter varandra. På samma sätt finns Citera flera när man svarar på flera inlägg samtidigt. (Citera flera - Citera flera - citera)

Tack på förhand för din medverkan till ett mer lättläst och överskådligt forum.

*Ett flertal inlägg sammanfogade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerGranbom:

P9X79-LE-ASUS-4701.CAP är exakta namnet. 8194kb storlek

döp om filen till P9X79LE.CAP och prova igen det skadar inte.

Permalänk
Medlem

Titta efter böjda pins. Det är ganska iögonfallande eftersom en böjd pin avviker ganska markant från alla andra pins. Sticker nästan lite i ögonen.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Avstängd

om du läser så är det svårt se (och även böja?) pins på en i7 4930k leta upp en bild