Färg-repa [Få bort lackfärg från skärmen /mod]

Permalänk
Medlem

Färg-repa [Få bort lackfärg från skärmen /mod]

En lampa råkade välta på min skärm. Istället för att bli en repa så verkade lampan skrapa av sig sin färg, som nu sitter fast på skärmen och inte går att få bort. har testat båda att försöka skrapa bort färgen och att använda vatten + papper, inget funkade.

Bilder1

dammigt

Dold text

Bilder2

lampa, metall. Avskavd

Dold text

Skärmen

Några idéer på vad man kan göra?

Förtydligad rubrik
Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem

Aceton + vatten hade jag testat med, inte för mycket aceton bara, trist om plasten ger med sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Aceton + vatten hade jag testat med, inte för mycket aceton bara, trist om plasten ger med sig.

Okej ska testa det snart

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Hedersmedlem

Aceton är det mest aggressiva jag känner till mot just plaster så jag hade absolut inte använt aceton till en plattskärm. Stor risk för permanent skada.

Prova isopropanol eller lacknafta, lite beroende på vilken färgtyp det är. Thinner (oftast mest Xylen numera, iaf den typen jag köper) löser färg bättre men är liksom aceton aggressivt mot plast.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte våga testa köra aceton på plast då det kan göra mer skada än nytta beror lite på plasten, även om det är utspätt med vatten.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Nej för fan använd inte aceton på skärmen!!!
Om du ska prova något så prova startgas (Dimetyleter) som du sprutar i en mjuk och ren"ny" handduk eller trasa som du sedan borde kunna gnugga bort färgen med. Finns inget som är bättre på att rengöra känsliga ytor av plast eller lack som startgas.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Radergummi?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Aceton är det mest aggressiva jag känner till mot just plaster så jag hade absolut inte använt aceton till en plattskärm. Stor risk för permanent skada.
Prova isopropanol eller lacknafta, lite beroende på vilken färgtyp det är. Thinner (oftast mest Xylen numera, iaf den typen jag köper) löser färg bättre men är liksom aceton aggressivt mot plast.

Färgtyp? En lackad metalllampskärm som skrapade av sig, på något sätt. :/

Skrivet av AlbertMwugabi:

Jag skulle inte våga testa köra aceton på plast då det kan göra mer skada än nytta beror lite på plasten, även om det är utspätt med vatten.

Skrivet av skogsvilden:

Nej för fan använd inte aceton på skärmen!!!
Om du ska prova något så prova startgas (Dimetyleter) som du sprutar i en mjuk och ren"ny" handduk eller trasa som du sedan borde kunna gnugga bort färgen med. Finns inget som är bättre på att rengöra känsliga ytor av plast eller lack som startgas.

Okej inte Acetron då alltså, får testa något av de andra förslagen

Skrivet av FatherOfThree:

Radergummi?
Fo3

Funkar inte, färgen är helt fast, går inte ens att skrapa bort med något hårt.

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Avstängd

Lätt fuktig trasa och diskmedel, det får inte komma in en enda droppe vatten längs skärmkanten, så det är viktigt att trasan är lätt fuktig

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rajat:

Lätt fuktig trasa och diskmedel, det får inte komma in en enda droppe vatten längs skärmkanten, så det är viktigt att trasan är lätt fuktig

Hur tror du en normal städning av hemmet hade sett ut om torkad färg löstes upp av fuktig trasa+diskmedel?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik justerad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar
§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Hur tror du en normal städning av hemmet hade sett ut om torkad färg löstes upp av fuktig trasa+diskmedel?

I detta fallet behöver man ju dock inte lösa upp färgen, utan endast få loss den från skärmen. Troligtvis har färgen inte fäst så hemskt bra på skärmens yta. Jag tror inte det är dumt att börja med att testa med en fuktig trasa för att sedan gå över till fräsigare medel om det inte hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

I detta fallet behöver man ju dock inte lösa upp färgen, utan endast få loss den från skärmen. Troligtvis har färgen inte fäst så hemskt bra på skärmens yta. Jag tror inte det är dumt att börja med att testa med en fuktig trasa för att sedan gå över till fräsigare medel om det inte hjälper.

Färgen är som gjuten in i skärmen, fuktig trasa (eller fuktig trasa med diskmedel som föreslogs tidigare) kommer inte hjälpa.

Kanske har nacklafta hemma, ska kolla.

Vart får man tag på "startgas" annars?

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Färgen är som gjuten in i skärmen, fuktig trasa (eller fuktig trasa med diskmedel som föreslogs tidigare) kommer inte hjälpa.

Kanske har nacklafta hemma, ska kolla.

Vart får man tag på "startgas" annars?

Ja, närmsta mack har det garanterat. Se bara till att inte spruta det i närheten av något ljus då det är extremt brandfarligt, så det bästa brukar vara att spruta det i en trasa och blöta den så att det inte dunstar till gas på direkten då den kokar vid -24C.. Brukar använda det för att göra rent inredningar och instrumentpaneler (plast) i bilar och maskiner och när det är riktigt illa så brukar man få spreja på ett par vändor så att det hinner lösa innan det dunstar bort, sedan är det bara att torka med litet startgas i en trasa och det är helt rent utan spår av medel eller smuts. Lärde mig det av Bosse Bildoktorn som använde det för att göra ren billack och känsliga ytor...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Hur tror du en normal städning av hemmet hade sett ut om torkad färg löstes upp av fuktig trasa+diskmedel?

Du (och dina 4 följare/gillare) underskattar kraften av diskmedel och såpa

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zyzz:

Vart får man tag på "startgas" annars?

biltema

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyzz:

Färgen är som gjuten in i skärmen, fuktig trasa (eller fuktig trasa med diskmedel som föreslogs tidigare) kommer inte hjälpa.

Kanske har nacklafta hemma, ska kolla.

Vart får man tag på "startgas" annars?

Vilken mack som helst säljer startgas, men prova diskmedel först eller såpa me för den delen, det är kraftfullare än vad du tror

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk

Om allt annat misslyckas så skulle jag prova med ett rakblad, risken är dock att man repar skärmen framförallt med hörnen på bladet så stor försiktighet är att rekommendera.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Annars funkar T-Röd ganska bra på alla sorters färg, båda lack och akrylbaserad, även skonsam mot de flesta plaster, utom resin (men vad jag vet så innehåller inte en skärm resin)

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Ja, närmsta mack har det garanterat. Se bara till att inte spruta det i närheten av något ljus då det är extremt brandfarligt, så det bästa brukar vara att spruta det i en trasa och blöta den så att det inte dunstar till gas på direkten då den kokar vid -24C.. Brukar använda det för att göra rent inredningar och instrumentpaneler (plast) i bilar och maskiner och när det är riktigt illa så brukar man få spreja på ett par vändor så att det hinner lösa innan det dunstar bort, sedan är det bara att torka med litet startgas i en trasa och det är helt rent utan spår av medel eller smuts. Lärde mig det av Bosse Bildoktorn som använde det för att göra ren billack och känsliga ytor...

Det funkade! Gav dig en like på alla dina kommentarer som tack

lite slarvigt avtorkad

Dold text
Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff