Ovanligt lagg förekommer vid spel, även spel + chrome?

Permalänk

Ovanligt lagg förekommer vid spel, även spel + chrome?

Hej

Sen jag tog datorn på bussen från Oslo till Helsingborg för 3 dagar sedan har datorn strulat så in i helvete. När jag väl startade upp den efter resan så var allt otroligt segt, blev bättre efter jag hade dammat av den ordentligt. När jag spelar Path of exile (inga bakgrundsprogram), får jag FPS drops och när jag har även chrome uppe blir allt en mardröm. Spelet laggar och går knappt att göra något i chrome.

Är inte den vassaste på datorer och undrar, är det problem med processorn eller grafikkortet? Nätagget är nästan helt nytt. Kör på gtx 570 och intel i5-2400 3.1ghz.¨

Permalänk
Medlem

Om du har rest med datorn så finns ju möjligheten att något har hoppat löst eller inte sitter ordentligt, pröva att kolla så alla kablar sitter som de ska till hdd osv. Alltid värt att kolla om man åkt med datorn.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Skrivet av r3flex:

Om du har rest med datorn så finns ju möjligheten att något har hoppat löst eller inte sitter ordentligt, pröva att kolla så alla kablar sitter som de ska till hdd osv. Alltid värt att kolla om man åkt med datorn.

Tack, ska genast ta en titt på det.

Edit: Allt satt som det ska och kan tillägga att FPSn börjar på 100~ och går snabbt ner till 10-15 och är rena berg och dalbanan därefter, när jag spelar. Chrome fortsätter lagga, har cashen för att dra och köpa nytt direkt - men vet inte vad som är problemet?

Permalänk
Inaktiv

Du kanske får montera om CPU kylaren om den rört sig under färd så kylpastan blivit skum så den går för varm och drar ner farten. Det samma kan gälla grafikkortet.

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Du kanske får montera om CPU kylaren om den rört sig under färd så kylpastan blivit skum så den går för varm och drar ner farten. Det samma kan gälla grafikkortet.

Kylpastan var bland det första jag fixade och har lagt på nytt lager..

Permalänk
Medlem

Har du installerat något ifrån de att det fungerade bra? Har du prövat med en systemåterställning till en tidpunkt då allt fungerade bra och kollat ifall det hjälper? Om du nu har kollat så allt sitter som det ska, även kollat kylaren så låter det som om nånting mjukvarurelaterat. Kan ju ha fel men. Pröva med något av de ovanstående och se ifall du fortfarande har samma problem. Jag hade iofs ett liknande problem där jag fick fps drops och det felet löste jag faktiskt med att byta ut en sata kabel till en av mina hdd. Den var tydligen trasig på något sätt så jag fick hack/lagg i spel. Tror inte de är det, men alltid värt att kolla kanske

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Skrivet av r3flex:

Har du installerat något ifrån de att det fungerade bra? Har du prövat med en systemåterställning till en tidpunkt då allt fungerade bra och kollat ifall det hjälper? Om du nu har kollat så allt sitter som det ska, även kollat kylaren så låter det som om nånting mjukvarurelaterat. Kan ju ha fel men. Pröva med något av de ovanstående och se ifall du fortfarande har samma problem. Jag hade iofs ett liknande problem där jag fick fps drops och det felet löste jag faktiskt med att byta ut en sata kabel till en av mina hdd. Den var tydligen trasig på något sätt så jag fick hack/lagg i spel. Tror inte de är det, men alltid värt att kolla kanske

Checkat allt, problem kvarstår..

Permalänk
Medlem

Tog du ur grafikkortet innan du åkte med bussen? Hört att det inte är så bra för grafikkortet/PCIe platsen om grafikkortet sitter i och skakar i chassit (även om det är fastspännt till chassit).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII