Permalänk
Medlem

Tips för att förbättra luftflödet?

Tjena

Jag har under sommaren gjort lite små uppgraderingar på min dator och har insett att jag inte har det bästa luftflödet. (tror jag)

Idag införskaffade jag två st corsair SP 120 för att köra (tystare) push and pull på min hyper 412s. De två fläktarna som blev över är stockfläkten från hyper 421s och en colermaster jetflo 120.

Hur tycker ni jag borde placera dem i chassit för att få så bra luftflöde som möjligt? Tycker ni jag borde omplacera någon utav chassiefläktarna?

Visa signatur

CPU:i5 4670k @4.7 Ghz Cooler:Hyper 421s Mobo:Gigabyte Z87X-D3H GPU: MSI GTX 760 2GB OC RAM:Corsair Vengance 8GB low profile SSD:Kingston 120GB HDD:WD Caviar Black 1TB PSU:Corsair CX600M Case:Corsair Vengance C70 Green OS:Win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsson98:

Tjena

Jag har under sommaren gjort lite små uppgraderingar på min dator och har insett att jag inte har det bästa luftflödet. (tror jag)
http://i.imgur.com/wq3yKVH.jpg

Idag införskaffade jag två st corsair SP 120 för att köra (tystare) push and pull på min hyper 412s. De två fläktarna som blev över är stockfläkten från hyper 421s och en colermaster jetflo 120.
http://i.imgur.com/lF0nPJX.jpg

Hur tycker ni jag borde placera dem i chassit för att få så bra luftflöde som möjligt? Tycker ni jag borde omplacera någon utav chassiefläktarna?

Har du några damfilter i chassit?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Puttefnasket:

Har du några damfilter i chassit?

Sitter i fronten och under chassit. Gör det på mitt sådant iallfall.

Permalänk

normalt brukar vara in i botten och fronten, precis som dina damfilter är placerade. Sen resten ut
Dock är det en "fördel" med fler in än ut för att skapa ett litet tryck i chassit och på så väg inte få damm att smita in där det inte är dammfilter.

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Har du några damfilter i chassit?

Ja två i botten och ett i fronten.

Skrivet av anon216160:

Sitter i fronten och under chassit. Gör det på mitt sådant iallfall.

Precis

Skrivet av Christoffer1989:

normalt brukar vara in i botten och fronten, precis som dina damfilter är placerade. Sen resten ut
Dock är det en "fördel" med fler in än ut för att skapa ett litet tryck i chassit och på så väg inte få damm att smita in där det inte är dammfilter.

Tycker du jag ska vända på fläkten i taket så att den blåser utåt?
Just nu funderar jag på att sätta båda de överblivna fläktarna i fronten. Eller ska jag bara sätta den ena i fronten och den andra i taket, om jag gör alternativ nr 2 ska de blåsa in eller ut?

Visa signatur

CPU:i5 4670k @4.7 Ghz Cooler:Hyper 421s Mobo:Gigabyte Z87X-D3H GPU: MSI GTX 760 2GB OC RAM:Corsair Vengance 8GB low profile SSD:Kingston 120GB HDD:WD Caviar Black 1TB PSU:Corsair CX600M Case:Corsair Vengance C70 Green OS:Win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsson98:

Ja två i botten och ett i fronten.

Precis

Tycker du jag ska vända på fläkten i taket så att den blåser utåt?
Just nu funderar jag på att sätta båda de överblivna fläktarna i fronten. Eller ska jag bara sätta den ena i fronten och den andra i taket, om jag gör alternativ nr 2 ska de blåsa in eller ut?

Du skall montera fläktarna så att dom drar in luft där filtren finns, några utloppsfläktar behöver du inte om du inte vill men som tidigare sagts så skall du eftersträva att ha fler fläktar in än ut så att du får ett övertryck i chassit och då kommer dammet att samlas i filtren och ingen annanstans.

Permalänk
Skrivet av jsson98:

Ja två i botten och ett i fronten.

Precis

Tycker du jag ska vända på fläkten i taket så att den blåser utåt?
Just nu funderar jag på att sätta båda de överblivna fläktarna i fronten. Eller ska jag bara sätta den ena i fronten och den andra i taket, om jag gör alternativ nr 2 ska de blåsa in eller ut?

Som det ser ut så hade du 3st fläktar sedan innan och då har 5st nu?
Då skulle jag montera 2st i fronten och en i botten. Sedan en bak och en top.
Då är det dom 3st i front+bot som ska blåsa in (har dammfilter) och dom 2 i bak+top som blåser ut.

Nu vet jag dock inte om du får plats med 2st i fronten? Då kan du ha den ena som du har där på hårddiskburen och den andra mellan buren o chassit, borde väl fungera med fläkt där mellan då det är där man brukar ha dom

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Som det ser ut så hade du 3st fläktar sedan innan och då har 5st nu?
Då skulle jag montera 2st i fronten och en i botten. Sedan en bak och en top.
Då är det dom 3st i front+bot som ska blåsa in (har dammfilter) och dom 2 i bak+top som blåser ut.

Nu vet jag dock inte om du får plats med 2st i fronten? Då kan du ha den ena som du har där på hårddiskburen och den andra mellan buren o chassit, borde väl fungera med fläkt där mellan då det är där man brukar ha dom

Instämmer, precis så kör jag. Glöm inte att göra rent filtren emellanåt bara!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Som det ser ut så hade du 3st fläktar sedan innan och då har 5st nu?
Då skulle jag montera 2st i fronten och en i botten. Sedan en bak och en top.
Då är det dom 3st i front+bot som ska blåsa in (har dammfilter) och dom 2 i bak+top som blåser ut.

Nu vet jag dock inte om du får plats med 2st i fronten? Då kan du ha den ena som du har där på hårddiskburen och den andra mellan buren o chassit, borde väl fungera med fläkt där mellan då det är där man brukar ha dom

Ditt förslag är att sätta de 2 fläktarna i de grön markerade områdena, kommer inte luftflödet från den i botten hindras av kablarna från nätaget?
Hade det inte isåfall varit bättre att sätta dem i de lila markerade områdena?
Tycker ni att den gulmarkerade fläkten i taket ska sitta där den sitter eller ett steg till vänster? Käns som att den hjälper cpun mer av att sitta direkt ovanför eller? (ska så klart vända på den så att den suger ut)

Visa signatur

CPU:i5 4670k @4.7 Ghz Cooler:Hyper 421s Mobo:Gigabyte Z87X-D3H GPU: MSI GTX 760 2GB OC RAM:Corsair Vengance 8GB low profile SSD:Kingston 120GB HDD:WD Caviar Black 1TB PSU:Corsair CX600M Case:Corsair Vengance C70 Green OS:Win 8.1

Permalänk
Avstängd

Vänder du på nätaggregatet så den suger in kalluft nere och ut på baksidan så förbättrar du luftflödet till grafikkortet.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Entusiast

Varmluft går naturligt sett uppåt, så jag brukar i regel bygga datorer där luftflödet går från framsidans underkant, ut via toppen eller via över bakdelen.
Likaså ser jag till att ingående fläktars flöde är högre än utgående fläktar. På så sätt skapas ett statiskt övertryck i chassit som hjälper till att reducera dammansamling i datorn. Viktigt att ingående fläktar i fronten då har dammfilter som rengörs regelbundet.

Tillägg/redigering:
En bild säger mer än tusen ord, så varför inte knöka in två bilder?
Dessa fläktkonfigurationer har, för mig, fungerat bäst av en hel del olika konfigurationer som jag provat.
Se till att använda tysta lågvarvade fläktar, då antalet fläktar kompenserar för det lägre luftflödet. Det ger i helhet en mycket låg ljudnivå.
Fractal Designs Silent-fläktar fungerar ypperligt.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse00:

Vänder du på nätaggregatet så den suger in kalluft nere och ut på baksidan så förbättrar du luftflödet till grafikkortet.

Försökte göra det när jag byggde datorn men skruvhålen i nätagregatet passade konstigt nog inte med de i chassiet när det var upp och ner....

Visa signatur

CPU:i5 4670k @4.7 Ghz Cooler:Hyper 421s Mobo:Gigabyte Z87X-D3H GPU: MSI GTX 760 2GB OC RAM:Corsair Vengance 8GB low profile SSD:Kingston 120GB HDD:WD Caviar Black 1TB PSU:Corsair CX600M Case:Corsair Vengance C70 Green OS:Win 8.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Varmluft går naturligt sett uppåt, så jag brukar i regel bygga datorer där luftflödet går från framsidans underkant, ut via toppen eller via över bakdelen.

Den effekten är så pass försumbar att den inte spelar någon som helst roll i ett chassi med många fläktar. Det är bara när man har dåligt luftflöde den blir märkbar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av nackskägg:

Den effekten är så pass försumbar att den inte spelar någon som helst roll i ett chassi med många fläktar. Det är bara när man har dåligt luftflöde den blir märkbar.

Ja, det måhända. men väl utanför chassit så är det bra att varmluften lämnar toppdelen av chassit. Annars "återanvänder" datorn en liten del av den luft som just lämnat chassit.

Se illustrationer i mitt tidigare inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Ja, det måhända. men väl utanför chassit så är det bra att varmluften lämnar toppdelen av chassit. Annars "återanvänder" datorn en liten del av den luft som just lämnat chassit.

Se illustrationer i mitt tidigare inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Att du i dina illustrationer kyler CPU:n med varmluft från grafikkortet blandat med insugsluften bakifrån är garanterat en större form av "återanvändning" av värmen, eftersom det sker inuti burken (mindre volym) än när luft blandas utanför.

Jag skulle sugit ut luften bakåt och tagit in luft uppifrån, för att minska grafikkortets påverkan av cpu-tempen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Varmluft går naturligt sett uppåt, så jag brukar i regel bygga datorer där luftflödet går från framsidans underkant, ut via toppen eller via över bakdelen.
Likaså ser jag till att ingående fläktars flöde är högre än utgående fläktar. På så sätt skapas ett statiskt övertryck i chassit som hjälper till att reducera dammansamling i datorn. Viktigt att ingående fläktar i fronten då har dammfilter som rengörs regelbundet.

Tillägg/redigering:
En bild säger mer än tusen ord, så varför inte knöka in två bilder?
Dessa fläktkonfigurationer har, för mig, fungerat bäst av en hel del olika konfigurationer som jag provat.
Se till att använda tysta lågvarvade fläktar, då antalet fläktar kompenserar för det lägre luftflödet. Det ger i helhet en mycket låg ljudnivå.
Fractal Designs Silent-fläktar fungerar ypperligt.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14775223/Various/Datorrel...

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14775223/Various/Datorrel...

Brukar det inte vara tvärtom när det gäller psu'n. Insug undertill, därav dammfilter? Således är det inte optimalt med ett insug uppe baktill, då psu värmen dras in till cpu.

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Varmluft går naturligt sett uppåt, så jag brukar i regel bygga datorer där luftflödet går från framsidans underkant, ut via toppen eller via över bakdelen.
Likaså ser jag till att ingående fläktars flöde är högre än utgående fläktar. På så sätt skapas ett statiskt övertryck i chassit som hjälper till att reducera dammansamling i datorn. Viktigt att ingående fläktar i fronten då har dammfilter som rengörs regelbundet.

Tillägg/redigering:
En bild säger mer än tusen ord, så varför inte knöka in två bilder?
Dessa fläktkonfigurationer har, för mig, fungerat bäst av en hel del olika konfigurationer som jag provat.
Se till att använda tysta lågvarvade fläktar, då antalet fläktar kompenserar för det lägre luftflödet. Det ger i helhet en mycket låg ljudnivå.
Fractal Designs Silent-fläktar fungerar ypperligt.

Det du säger är helt fel.

För det första så är den naturliga konvektionen försumbar. Dina bilder visar dessutom felaktigt luftflöde för PSU-fläkten. Antalet fläktar bidrar bara till sämre luftflöde i den bild du ritar upp då de sänker luftflödet genom chassit. Fractal Designs Silent-fläktar har värdelöst statiskt tryck så de fungerar inte alls med luftfilter.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem

Tror att de flesta kör så här. Plus/Minus någon fläkt.

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Medlem

Som flera påpekat så vill du ha fler insug än utblås. Givetvis där filtren sitter.

Den fläkt som nu sitter vid diskarna gör nog inte mycket nytta.

Permalänk
Medlem

Jag kör enligt principen in med luften i front/botten/sida och ut med den i bak/toppen. Mer luft in än ut för lite övertryck (håller dammet ute lite bättre). Funkar utmärkt för min del. Har fläktfilter på alla insug. Får helt godkända temperaturer i chassit trots GTX 780 SLI och lite lagom överklockad 4770K. Så här ser min lösning ut:

Fläktar in i fronten: 2st Nanoxia Deep Silence 120mm 1300rpm
Fläkt in i botten: 1st Nanoxia Deep Silence 140mm 1100rpm
Fläkt in i sidan: 1st Nanoxia Deep Silence 120mm 1300rpm

Fläkt ut bak: 1st Nanoxia Deep Silence 140mm 1100rpm
Fläkt ut i toppen: 1st Nanoxia Deep Silence 140mm 1100rpm

Samtliga fläktar kontrolleras av en steglös fläktkontroller som följer med chassit Nanoxia Deep Silence 1 Anthracite. Trots alla fläktar i chassit, totalt 12st, så är datorn knäpptyst vid lägre belastning.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Som flera påpekat så vill du ha fler insug än utblås. Givetvis där filtren sitter.

Den fläkt som nu sitter vid diskarna gör nog inte mycket nytta.

Helt rätt faktiskt då jag nu upptäckte att den inte sprutade luft in i chassiet utan sög ut... (var monterad så från början när jag köpte chassiet)

Jag har nu monterat en utav de två fläktarna. Jag monterade den framför diskarna så att det blir push and pull. Jag vände även på fläkten i taket så att den suger ut luft och flyttade den ett steg till vänster så att den sitter direkt ovanför cpu. (syns ej på bilden)
Jetflo fläkten ska jag montera precis ovanför den andra fläkten längst fram i chassiet tror jag. (måste först köpa en fan splitter då jag har slut på fläkt platser)

Visa signatur

CPU:i5 4670k @4.7 Ghz Cooler:Hyper 421s Mobo:Gigabyte Z87X-D3H GPU: MSI GTX 760 2GB OC RAM:Corsair Vengance 8GB low profile SSD:Kingston 120GB HDD:WD Caviar Black 1TB PSU:Corsair CX600M Case:Corsair Vengance C70 Green OS:Win 8.1

Permalänk
Entusiast
Skrivet av arde_81:

Brukar det inte vara tvärtom när det gäller psu'n. Insug undertill, därav dammfilter? Således är det inte optimalt med ett insug uppe baktill, då psu värmen dras in till cpu.

Det varierar från nätagg till nätagg. Hursomhelst så är poängen att nätagget har ett eget isolerat luftflöde åtskilt från chassits övriga kylning.

Skrivet av Isse00:

Det du säger är helt fel.

För det första så är den naturliga konvektionen försumbar. Dina bilder visar dessutom felaktigt luftflöde för PSU-fläkten. Antalet fläktar bidrar bara till sämre luftflöde i den bild du ritar upp då de sänker luftflödet genom chassit. Fractal Designs Silent-fläktar har värdelöst statiskt tryck så de fungerar inte alls med luftfilter.

Jag har själv provat och mätt allehanda olika typer av lösningar och fläktkonfigurationer.
Den som är illustrerad var den som gav de lägsta temperaturerna i chassit och bästa temperaturerna för både GPU och CPU. (I båda fallen med luft och vattenkylning)

Värdelöst statiskt tryck vet jag inte varifrån ni fått. Fungerar utmärkt i de system jag byggt. Luftflödet är fullt tillräckligt, och ljudnivån otroligt lågt. Bland de tystaste systemen jag byggd. Visst fins det bättre fläktar, men då får man också en högre ljudnivå.
Tyvärr existerar det inga tysta fläktar med "bra" statiskt tryck. Man får äta kakan, eller spara den.
Själva idén med antalet fläktar i min lösning är för att kompensera för det annars lägre statiska trycket.
(Har byggt 6 st likadana system, alla håller väldigt bra temperaturer och 2 st är dessutom rejält överklockade.)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av jsson98:

Ditt förslag är att sätta de 2 fläktarna i de grön markerade områdena, kommer inte luftflödet från den i botten hindras av kablarna från nätaget?
Hade det inte isåfall varit bättre att sätta dem i de lila markerade områdena?
Tycker ni att den gulmarkerade fläkten i taket ska sitta där den sitter eller ett steg till vänster? Käns som att den hjälper cpun mer av att sitta direkt ovanför eller? (ska så klart vända på den så att den suger ut)
http://i.imgur.com/m8gjeBi.jpg

Jag skulle själv ha satt grön + 2 lila front (dvs ta bort den som sitter på hårddiskburen) och sen då en bak + den i toppen så långt bak du kan. Dvs flytta den som du frågar om.

Den i botten kommer inte att hindras, det ända som händer är att luften smiter förbi. Fläkten tar inte in mindre luft bara för att det sitter en kabel "bakom"

Cpu-kylaren ska klara sig utmärkt med luften från front-fläktarna. Sen som någon påstod så brukar nätagget vara in i botten och ut bak. Fundersam varför ditt nätagg inte skulle passa "upp-o-ner" som det gör på dom flesta chassin Vilket chassi kör du med?
Nu gissar jag på att nätagget drar varm luft från graffikkortet vilket inte är jätte "bra"... Nätagg är nog det som är mest känsligt för värme när det har något år på nacken. Vet att mitt nätagg låter sjukt mycket om det har damm i sig så rensar det ibland. Fast jag har dammfilter så kommer damm in.

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Det varierar från nätagg till nätagg. Hursomhelst så är poängen att nätagget har ett eget isolerat luftflöde åtskilt från chassits övriga kylning.

Alla etablerade varumärken följer samma standard av en orsak. Vilket varumärke menar du har annorlunda standard?

Skrivet av SysGhost:

Värdelöst statiskt tryck vet jag inte varifrån ni fått. Fungerar utmärkt i de system jag byggt. Luftflödet är fullt tillräckligt, och ljudnivån otroligt lågt. Bland de tystaste systemen jag byggd. Visst fins det bättre fläktar, men då får man också en högre ljudnivå.
Tyvärr existerar det inga tysta fläktar med "bra" statiskt tryck. Man får äta kakan, eller spara den.

Det existerar en hel del tysta fläktar med bra statiskt tryck förutsatt att man är villig att betala för det.

Skrivet av SysGhost:

Själva idén med antalet fläktar i min lösning är för att kompensera för det annars lägre statiska trycket.
(Har byggt 6 st likadana system, alla håller väldigt bra temperaturer och 2 st är dessutom rejält överklockade.)

Du kan inte kompensera för det på sättet du tänkt dig, luftflödet ser annorlunda ut i praktiken. Enkelt illustrerat baserat på det du ritat nedan så du ser skillnaden jämfört med din bild:

Du överskattar fläktarna framme alldeles för mycket.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Skrivet av Isse00:

Alla etablerade varumärken följer samma standard av en orsak. Vilket varumärke menar du har annorlunda standard?

Det existerar en hel del tysta fläktar med bra statiskt tryck förutsatt att man är villig att betala för det.

Du kan inte kompensera för det på sättet du tänkt dig, luftflödet ser annorlunda ut i praktiken. Enkelt illustrerat baserat på det du ritat nedan så du ser skillnaden jämfört med din bild:
http://s17.postimg.org/4gce3pbml/kylning_i_fractal_design_rx_...

Du överskattar fläktarna framme alldeles för mycket.

Dom flesta graffikort har någon form av utblås i bakkanten så fläkten som blåser rakt på cpu-kylaren kommer mest troligen få varmare luft än nödvändigt?
Detta dock osäker på om vad som ger bäst temperatur men gissar på att det skiljer max 1-2*C mellan olika konfig's, det som skiljer större är ljudnivån. Stör du luftflödet så blir det lätt missljud eller onödigt höga "luftflödesljud"

Sen är det inte överskattat med fläktarna där framme. Det du har på din bild är 1in, 2ut (räknat bort nätagg osv) som ger oss att det blåser ut mer luft än vad det blåser in om man säger så. Denna luft måste komma in någonstans och tar då den närmaste vägen, genom icke dammfilter osv.
Detta leder till att datorn blir dammfylld snabbare och ökar ljudnivån och/eller temperaturer.

Det smidigaste är att ha som typ 90%? har, 3st fläktar in i botten/front och 2-3st ut i bak+top. Du kan så klart ändra för att tjäna 1-2*C(?) men i då få högre ljudnivå eller mer damm in i datorn.

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Isse00:

Alla etablerade varumärken följer samma standard av en orsak. Vilket varumärke menar du har annorlunda standard?

Det existerar en hel del tysta fläktar med bra statiskt tryck förutsatt att man är villig att betala för det.

Du kan inte kompensera för det på sättet du tänkt dig, luftflödet ser annorlunda ut i praktiken. Enkelt illustrerat baserat på det du ritat nedan så du ser skillnaden jämfört med din bild:
http://s17.postimg.org/4gce3pbml/kylning_i_fractal_design_rx_...

Du överskattar fläktarna framme alldeles för mycket.

Er illustration stämmer inte. Där ni anger luftflödet med orange pil, så har jag ett övertryck inifrån chassit och ser till att jag har ett luftflöde som läcker ut ur chassit. Kall luft dessutom.
En god indikation att grafikkortet får den kalla luft den behöver.
Det är en av anledningarna till varför jag kör på det såttet.
Fläkten upptill på baksidan som drar in frisk luft ser till att cpu-kylaren får den luft den behöver, och även det fungerar ypperligt. (Visas ej på bild, men jag har extra dammfilter installerad på den fläkten)

Illustrationerna jag har lagt upp är inget som jag bara framställt på måfå, utan de är baserade på erfarenheter och tester.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Er illustration stämmer inte. Där ni anger luftflödet med orange pil, så har jag ett övertryck inifrån chassit och ser till att jag har ett luftflöde som läcker ut ur chassit. Kall luft dessutom.
En god indikation att grafikkortet får den kalla luft den behöver.
Det är en av anledningarna till varför jag kör på det såttet.
Fläkten upptill på baksidan som drar in frisk luft ser till att cpu-kylaren får den luft den behöver, och även det fungerar ypperligt. (Visas ej på bild, men jag har extra dammfilter installerad på den fläkten)

Illustrationerna jag har lagt upp är inget som jag bara framställt på måfå, utan de är baserade på erfarenheter och tester.

Du kommer aldrig få ett övertryck i chassit då fläktarnas flöde sjunker ner till 25-30% med dammfilter på.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Isse00:

Du kommer aldrig få ett övertryck i chassit då fläktarnas flöde sjunker ner till 25-30% med dammfilter på.

Då bryter min dator mot någon fysisk lag i skrivande stund. För här fungerar det. Men ni får gärna försöka att motbevisa det.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Då bryter min dator mot någon fysisk lag i skrivande stund. För här fungerar det. Men ni får gärna försöka att motbevisa det.

Nej, du får försöka bevisa det. Du hävdar att allting sker så i din dator, därav ligger bevisbördan på dig.

Kan du inte bevisa att dina fläktar med fritt luftflöde flyttar mindre luft än de som fått luftflödet strypt av täta luftfilter? Det förvånar mig inte...

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Skrivet av Isse00:

Nej, du får försöka bevisa det. Du hävdar att allting sker så i din dator, därav ligger bevisbördan på dig.

Kan du inte bevisa att dina fläktar med fritt luftflöde flyttar mindre luft än de som fått luftflödet strypt av täta luftfilter? Det förvånar mig inte...

Jag har 3st fläktar in och 3st fläktar ut. Varav bak-ut är 80mm bara på en h80i istället för 120mm som resterande är.
Mina dammfilter, speciellt dom i fronten tar upp det mesta dammet. Det är när dammfilterna blir igensatta som damm börjar komma in i datorn men det är ju rätt självklart då dammfilterna blir mer en vägg än ett filter.

Även fast jag har lika många fläktar in som ut, men skillnaden är dom på h80i som blåser betydligt saktare för att hålla ljudnivån nere så utnyttjas mina dammfilter otroligt mycket. Får fortfarande in damm när dammfilterna är rena men detta är väl mest pga att skillnaden på antal fläktar är så liten. (notera att det dammet som kommer in med rena dammfilter är väldigt lite jämfört mot när dammfilter är "smutsiga")

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod