Permalänk
Medlem

Farligt att flasha BIOS?

Hej!

Jag har en Intel Pentium G3258 som jag hade tänkt överklocka med ett Gigabyte GA-Z97P-D3, men det går bara att överklocka med en nyare version av BIOS. Jag har läst att man ska dra över filen/filerna på ett FAT-32 USB och sen använda sig av Q-Flash i BIOS för att updatera, men hur farligt är det? Gigabyte varnar för att det är riskfyllt att flasha BIOS.

Permalänk
Medlem

Jag flashar med programvaran i windows på ett annat gigabyte kort så jag antar att det går med det där också. Q-flash i bios funkar också. Farligt är det väl i sak.. men jag har trots egenmoddade bios för 10 år sedan inte fått något fel någon gång. Det ska vara om det blir strömavbrott mitt under flashningen som tar 10-30 sekunder då

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Jag flashar med programvaran i windows på ett annat gigabyte kort så jag antar att det går med det där också. Q-flash i bios funkar också. Farligt är det väl i sak.. men jag har trots egenmoddade bios för 10 år sedan inte fått något fel någon gång. Det ska vara om det blir strömavbrott mitt under flashningen som tar 10-30 sekunder då

Tack för svaret, då får jag väl hoppas att strömmen håller sig ^^

Permalänk
Skrivet av 68709708:

Tack för svaret, då får jag väl hoppas att strömmen håller sig ^^

Gör det på riktigt via bios istället, risken att något går fel i Windows är typ oändligt mycket högre.

Permalänk
Medlem

Jag har flashat BIOS på tiotals moderkort sedan mitten av 90-talet. Inte en enda gång har det gått fel. Däremot är det en bra idé att ha datorn kopplad till en UPS. Jag rekommenderar också att inte göra det från Windows. Gör det i BIOS!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Gör det på riktigt via bios istället, risken att något går fel i Windows är typ oändligt mycket högre.

Fördelen med att göra det från Windows är att programvaran ofta automatiskt söker efter RÄTT BIOS-version. Det kan ibland vara svårt att hitta rätt bland olika modeller och revisioner.

Permalänk
Medlem

De två säkraste sätten att uppgradera bios:
1) Om kortet har en flash-knapp, använda den.
2) Om kortet inte har en flash-knapp, flash:a genom Bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

De säkraste sätten att uppgradera bios:
1) Om kortet har en flash-knapp, använda den.
2) Om kortet inte har en flash-knapp, flash:a genom Bios.

3) Flasha från DOS.

Skrivet av MrMadMan:

Fördelen med att göra det från Windows är att programvaran ofta automatiskt söker efter RÄTT BIOS-version. Det kan ibland vara svårt att hitta rätt bland olika modeller och revisioner.

Vet du inte vilket moderkort du har behöver du knappast uppdatera BIOS.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av MrMadMan:

Fördelen med att göra det från Windows är att programvaran ofta automatiskt söker efter RÄTT BIOS-version. Det kan ibland vara svårt att hitta rätt bland olika modeller och revisioner.

Ett bra tips kan vara att göra rätt om man ska flasha sin bios. Håller med, flasha från bios.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

3) Flasha från DOS.

Skulle inte påstå att det är säkert att flasha från DOS. Ej heller från Windows så klart.
Ju färre lager mellan hårdvaran och det flashade bioset desto bättre.

Allra bäst är såklart en hårdvaruflash utan inblandning av någon extern mjukvara alls, därnäst kommer flash från bios, därefter kommer ingenting och ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Skulle inte påstå att det är säkert att flasha från DOS. Ej heller från Windows så klart.
Ju färre lager mellan hårdvaran och det flashade bioset desto bättre.

Allra bäst är såklart en hårdvaruflash utan inblandning av någon extern mjukvara alls, därnäst kommer flash från bios, därefter kommer ingenting och ingenting.

Det är inte lika säkert som från BIOS eller med usb flashback, men det kommer ändå långt över windows i säkerhet. Det var ju rangordnat 1,2 så jag lade till ett alternativ efter dessa om de inte skulle vara möjliga (i'm looking at you MSI).

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Men så dramatiska ni är

Håller väl i sak med om att det är säkrast i ordningen 1.) bios, 2.) dos, 3.) windows, men ungefär i den grad att säkraste sättet att gå på plan mark om man inte vill ramla och dö är i ordningen 1.) med livlina i en vajer ovanför, 2.) barfota, 3.) i sneakers

Kanske lite väl överdrivet Men om det inte varit ett moderkort på 486dx2 eller pentium 1/2/3 tiden som inte gör en kontroll av att det är rätt rom för moderkortet, hur många har ni hört talats om som fått en dator som "flashats sönder" och det konstaterats inte sammanfallit med något annat fel i modern tid? Rätt simpel grej att skriva till bios med ohyggligt många valideringar och som inte direkt påverkar datorns nuvarande state. Men helt klart, Q-flash i bios är säkrast och simpelt!

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Avstängd

Tycker inte det är någon fara ..vist finns det en risk men i dag så brukar det funka bra både med program och igenom dos
och har själv alltid förespråkat dos installation då det inte blir så mycket skit som går i bakrunden som kan störa men kör själv uppgradering igenom programvara för jag är ganska lat
sen är det väll standard i dag med dubbla bios så är extra säkerhet där med ...tror de är standard iaf dom jag kollat har dubbla och alla moderkort jag haft sen 1991 - i dag har jag uppgraderat flera gånger utan att paja någon av dom

enda gången jag varit nära att paja nått var många år sedan på ett grafikkort med egenmoddad bios som hade vmodd och mhz ändring och skrev antagligen fel nånstans så vart svart skärm men allt startde så flashade tillbaks original i blindo med svart skärm och det funkade igen sen efter en gör om och gör bättre så funkade modden med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av 68709708:

Hej!

Jag har en Intel Pentium G3258 som jag hade tänkt överklocka med ett Gigabyte GA-Z97P-D3, men det går bara att överklocka med en nyare version av BIOS. Jag har läst att man ska dra över filen/filerna på ett FAT-32 USB och sen använda sig av Q-Flash i BIOS för att updatera, men hur farligt är det? Gigabyte varnar för att det är riskfyllt att flasha BIOS.

Med den metod du beskrivit så minerar man iallafall riskerna att nått ska gå snett.

Ett tips är att verkligen säkerställa att ens RAM minne är 100% errorfritt, tex med Memtest86+ http://www.memtest.org/
Minsta error här så ska man inte försöka flasha bios, RAM error kan innebära att flashning misslyckas oavsett metod, med förstört bios som följd.

Alla gånger jag har flashat bios har det gått bra, men har inte använt Windowsprogram (eller dos) om det nu finns ett verktyg i bios att flasha bios.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det är farligt att flasha bios, man kan ställa till det ordentligt.

Men det brukar normalt inte vara något bekymmer om man är noggrann och tänker på riskerna.

För att vara helt säker på att man får rätt BIOS är det inte fel att kolla fysiskt på moderkortet vilken modellbeteckning och revision man har.

Sen är det värt att flasha från BIOS eller DOS, det senare är så nära BIOS man man komma då DOS är ett operativsystem som ligger nära hårdvaran....

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Man ska så klart kolla så man flashar med riktig version "även om det inte brukar gå med någon annan" och kolla moderkortet eller cpu-z för exakta modellen och ev rev nummer men tycker även att om moderkorts tillverkaren är så säker på sin programvara till moderkorten att dom ger ut ett program för bios uppdatering så ska man kunna använda den utan problem och dom brukar funkar bra och direkt bios samt dos flash funkar såklart men programmen ska klara en uppdatering och skulle vara om datorn hänger sig just under flashningen eller blir strömavbrott eller liknande scenario då det kan gå på skit men så skulle det även vara vid dos och igenom bios men att datorn hänger sig är större i windows så är väll den biten man inte vill ska hända och är det stabilitets problem hade jag kört på dos med men man har som sagt dubbla bios på dom flesta kort i dag och det är en bra backup om något mot förmodan skulle gå åt helvete

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w