Nintendos svenska distributör drabbas av stöld i mångmiljonklassen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Nu flyttar väl snart Nintendo detta till annat land efter detta rånet.

Tror inte nintendo har någon verksamhet i sverige.. det är deras återförsäljare som har blivit rånad.

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Skrivet av azezl:

Tror inte nintendo har någon verksamhet i sverige.. det är deras återförsäljare som har blivit rånad.

Just det. Du har helt rätt i det.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Nu flyttar väl snart Nintendo detta till annat land efter detta rånet.

de tror jag inte, då distrubitören Bergsala AB inte är Nintendo utan en helt vanlig svensk Distrubitör som har avtal med Nintendo att importera till Sverige och sälja till återförsäljare i Sverige typ som Elgiganten och andra företag/återförsäljare som säljer till oss slutkunder.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Säkert bara grejor för 2 miljoner som är stulna, sen tar dom tillfället i akt att säga att det är mer som är stulet för att få ut mer på försäkringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Säkert bara grejor för 2 miljoner som är stulna, sen tar dom tillfället i akt att säga att det är mer som är stulet för att få ut mer på försäkringen.

Trevlig konspirationsteori, men jag tror inte de får ut ett öre mer än vad som kan styrkas via dokumentation & fakturor. Men visst, vi kan passa på att anklaga Bergsala för storskaligt bedrägeri..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragon_Ball:

Jag bor i Kungsbacka och ser den nintendo skylten varje dag. Lilla Kungsbacka alltså...

Bor också i KBA, såg den ju idag när man kom hem från Kungälv. Händer ju inte mycket här annars förutom bränder då. Har ju varit ett antal bränder i torget redan sedan 1800 talet om jag inte minns fel

Permalänk

Måste vara ett gäng nötter! Men tanke på försäljningssiffrorna så hade jag inte riskerat att råna ett sådant lager! Kommer ta tid att bli av med Men visst, tragiskt är det verkligen. Känns som att det har blivit en trend, det är inte insiderjobb som har börjat ta fart?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Till ni som hävdar att Wii U är skit och undrar varför folk snor något sådant, så kan jag säga att jag är mycket nöjd med mitt Wii U.

Däremot så hade jag inte köpt ett Wii U för att spela dom "vanliga" spelen, utan spel som är exklusiva för just Nintendo.
Annars har jag en bra speldator att falla tillbaks på och känner inte att varken Xbox One eller PS4 tilltalar mig men just Nintendos spel gör det.

Jag är 29 år och har familj och har inte lika mycket tid till att spela och sambon kan bli lite sur om man bara sitter vid datorn. Då passar det utmärkt att man kan sitta tillsammans i soffan, hon ser på tv, medans jag spelar på Wii U gamepaden.

Ursäkta att jag spåra ur lite från ämnet men Wii U är inte den skit många vill få det till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wRRM:

Säkert bara grejor för 2 miljoner som är stulna, sen tar dom tillfället i akt att säga att det är mer som är stulet för att få ut mer på försäkringen.

Fiins ett ord, "Inventeringslista", kolla upp det

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

Jag undrar hur de kan ha haft sån extremt dålig koll? "någon gång mellan fredag eftermiddag och tidig måndagsmorgon" låter som att de varken har larm eller övervakningskameror.. Om man har varor för sådana stora pengar så kanske det skulle vara en investering.

Självklart tycker jag att det är tråkigt att de har blivit bestulna och hoppas innerligt att de hittar stöldgodset, men lite koll måste man ändå ha!

Larm och övervakningskameror är ju bara värt något om någon rycker på larmen eller om någon tittar genom kamerorna. Betalar de för någon bevakningstjänst så är det väl det billigaste av det billiga.

Skrivet av wRRM:

Säkert bara grejor för 2 miljoner som är stulna, sen tar dom tillfället i akt att säga att det är mer som är stulet för att få ut mer på försäkringen.

Ja, för försäkringsbolag är ju fullkomligt godtyckliga och gillar att sprätta ut pengar utan vidare.
[Se: sarkasm]

Skrivet av Divion:

Till ni som hävdar att Wii U är skit och undrar varför folk snor något sådant, så kan jag säga att jag är mycket nöjd med mitt Wii U.

Däremot så hade jag inte köpt ett Wii U för att spela dom "vanliga" spelen, utan spel som är exklusiva för just Nintendo.
Annars har jag en bra speldator att falla tillbaks på och känner inte att varken Xbox One eller PS4 tilltalar mig men just Nintendos spel gör det.

Jag är 29 år och har familj och har inte lika mycket tid till att spela och sambon kan bli lite sur om man bara sitter vid datorn. Då passar det utmärkt att man kan sitta tillsammans i soffan, hon ser på tv, medans jag spelar på Wii U gamepaden.

Ursäkta att jag spåra ur lite från ämnet men Wii U är inte den skit många vill få det till.

Det hela handlar nog om att det är underligt att folk bryter sig in och stjäl en konsol som säljer så dåligt. Ska man sno något i en sådan här stor utsträckning borde de väl satsat på något som går att snabbt göra sig av med...

Permalänk
Medlem

Konspirationsteori: beställt insiderjobb för att konvertera osäljbara konsoller till pengar, via försäkringen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag tror detta är ett beställningsjobb
Konsoler är utdöende (såvida dom inte gör hårdvaran uppgraderingsbar med vanliga pc delar).

Dom vet om detta och gör allt för att få lite extra cash innan kraschen.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Var inte Bergsala hela Skandinaviens distributör?

Permalänk
Avstängd

Så går det när man bara betalar lagerarbetarna 100-120kr per timme.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Så går det när man bara betalar lagerarbetarna 100-120kr per timme.

Skickades från m.sweclockers.com

De kan säkert ha högre löner om du är beredda på att betala mer för deras produkter? Nå..? Nähe det ville du inte nä.

Om man inte trivs med 120kr timmen så får man väl byta jobb. Inte börja bli kriminell och skylla det på sin arbetsgivare.

Edit: missade smilin sry om det var ironi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Varför stjäl man skräp?

Därför att skräp har dålig bevakning/säkerhet och det verkar vara lätt att komma undan...:D

Permalänk

Kan dom ha fått inspiration från stöten mot Samsung må en tro?

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Dags att fynda WiiU på Blocket!

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk

Är tjuvarna någorlunda smarta lär dom skeppa godset utanför EU till ett land där svart handel är vanligt. Kan väl inte vara allt för svårt att få dom skickade i en container till Mexiko eller liknande.

Permalänk
Medlem

Tjena har några wii u om nån vill köpa

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Tjena har några wii u om nån vill köpa

Wii U 1500kr. Hämtar.

Permalänk

Lycka till med att få ut någon vinst utav det där Skulle lika gärna kunna skänka det till barnen i Afrika.

Men det förvånar mig faktiskt inte att dom bara kunde ta sig in och plocka på sig pallarna. Stora företag med stora lagerlokaler har inte alltid så bra koll som man kanske tror. Jag jobbar själv på ett liknande ställe där ingen egentligen har någon direkt koll på vilka lastbilar och chaufförer det är som kommer och hämtar och lämnar pallar dag som natt. Man har annat att jobba med och bara förväntar sig att logistiken i bakgrunden funkar som den ska, det är ju någon kontorsnisse på dagskiften som ansvarar för det där

Antagligen är det väl någon föredetta anställd som ligger bakom det hela, som vet hur sårbart stället är och under vilka tider.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Var inte Bergsala hela Skandinaviens distributör?

Det stämmer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Lycka till med att få ut någon vinst utav det där Skulle lika gärna kunna skänka det till barnen i Afrika.

Men det förvånar mig faktiskt inte att dom bara kunde ta sig in och plocka på sig pallarna. Stora företag med stora lagerlokaler har inte alltid så bra koll som man kanske tror. Jag jobbar själv på ett liknande ställe där ingen egentligen har någon direkt koll på vilka lastbilar och chaufförer det är som kommer och hämtar och lämnar pallar dag som natt. Man har annat att jobba med och bara förväntar sig att logistiken i bakgrunden funkar som den ska, det är ju någon kontorsnisse på dagskiften som ansvarar för det där

Antagligen är det väl någon föredetta anställd som ligger bakom det hela, som vet hur sårbart stället är och under vilka tider.

Förmodligen så är det ingen större förlust. Försäkringen tar hand om det.

Permalänk

Det var ingen dålig summa, bör vara ett insider jobb/insider tips don't you think?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tOPO:

Förmodligen så är det ingen större förlust. Försäkringen tar hand om det.

Är ju också ett sätt att se på det, nackdelen är att försäkringspremierna blir högre för alla ju mer sånt här som händer

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pudeln:

De kan säkert ha högre löner om du är beredda på att betala mer för deras produkter? Nå..? Nähe det ville du inte nä.

Om man inte trivs med 120kr timmen så får man väl byta jobb. Inte börja bli kriminell och skylla det på sin arbetsgivare.

Edit: missade smilin sry om det var ironi.

Ja det var en stor dos ironi i min post.;)
Såklart man inte ska bli kriminell för att man har låg lön.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Mr.Borka;14751412"]

Ja, för försäkringsbolag är ju fullkomligt godtyckliga och gillar att sprätta ut pengar utan vidare.
[Se: sarkasm]

Du verkar vara lika duktig på att se sarkasm som att skriva det

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Först Samsung o nu detta. Iofs känns det inte så farligt då det nog inte hade blitt sålt ändå

Va var det för nåt som Emil raderade? Vill veta Så har ni nån skärmdump så ge mig den

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Verkar som om de haft värdelöst larm, inga övervakningskameror osv. Eller var det ett väl planerat insider jobb. Idag har man kameror kopplade till en larmcentral, som gör att man slipper falsklarm och kan övervaka ställen som inte vart möjliga med rörelsesensorer