DDR4-minnen hos svenska datorbutiker

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Palme_570:

Det är inget avancerat CL står för Clocks så CL 10 på 400mhz innebär CL 5 på 200 mhz om du räknar tid.

CL står för CAS Latency, och CAS står för Column Address Strobe. Däremot mäts det förstås i klockcykler.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoCc:

Är det ens en prestandaförbättring att ha så pass snabba minnen? (Om du utesluter alla syntetiska benchmarks)

Extremt liten skillnad enligt Linustechtips. ( https://www.youtube.com/watch?v=dWgzA2C61z4 )
Enligt honom så offrar man klockhastighet för latens och tvärtom.

I videon testas 2 spel och en syntetisk benchmark.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 CPU: 3570K H80i MB: MSI Z77 MPower GPU: 780 Ti SC Minne: Crucial 2x8GB PSU: Corsair AX850 SSD: Intel 520x2 Ljud: Asus Xonar Essence STX + ATH-M50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levicii:

Extremt liten skillnad enligt Linustechtips. ( https://www.youtube.com/watch?v=dWgzA2C61z4 )
Enligt honom så offrar man klockhastighet för latens och tvärtom.

I videon testas 2 spel och en syntetisk benchmark.

Blir inte förvånad.

Känns som att dom borde ge fan i att släppa nya version av DDR tills att det faktiskt finns en anledning att byta. Det lär inte spela någon roll om minnen är dubbelt så snabbt, man kommer ändå inte märka av det och blir bara en onödig investering man blir tvingad till

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

APUer och billiga grafikkort kommer välkomna DDR4.

Kaveri är ju ordentligt flaskad av minnet (och minneskontrollern) idag. Det är ingen idé att överklocka IGPn en Mhz äns även om den klarar att överklockas flera hundra Mhz. Flaskad från start.

AMD behöver DDR4 och nu verkar det inte bli riktigt så dyrt som vi blev varnade så jag hoppas att de se till att Corrizo får DDR4.

Permalänk
Skrivet av Pudeln:

APUer och billiga grafikkort kommer välkomna DDR4.

Kaveri är ju ordentligt flaskad av minnet (och minneskontrollern) idag. Det är ingen idé att överklocka IGPn en Mhz äns även om den klarar att överklockas flera hundra Mhz. Flaskad från start.

AMD behöver DDR4 och nu verkar det inte bli riktigt så dyrt som vi blev varnade så jag hoppas att de se till att Corrizo får DDR4.

Jag själv skulle vara intresserad av en APU, med DDR4, som klarar 1440p video med bra flyt. Kanske redan finns? (Fast med DDR3)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tRevz:

CL 15.. Får väl hoppas på att det landar mer kring 10- sen så att det faktiskt känns som en uppgradering till en stationär dator där man inte behöver bry sig så mycket om strömbesparingen DDR4 medför etc.

Har du inte lärt dig någonting alls av utvecklingen DDR - DDR2 - DDR3 (- DDR4)? Det har alltid medfört en högre latens eftersom att det med ökad storlek på cacheminne spelar en allt mindre roll jämfört med övriga faktorer.

Skrivet av Chromatic:

Behövs det så mycket mer prestanda med RAM minnen? Jag är inte så insatt dock, men är inte RAM minnen det snabbaste som finns i datorn typ när det kommer till minnen? O_o

Tror polarn nämnde att han använde något program som använde RAM-minnerna som en slags tillfällig hårddisk och sedan körde igång fraps för att ha lite kul XD

DRAM i datorn är långsamt i förhållande till processorns cacheminne. Övergången till DDR4 sker eftersom att det är en mer energieffektiv standard med högre potentiell kapacitet än DDR3 som i dagsläget redan är långt över vad som ursprungligen var tanken med standarden.

Skrivet av Sebastian R:

Funderar själv och vilja skaffa mig Haswell-E, Broadwell-E eller Skylake-E?? What ever!?

Sådana CPU's kanske skulle snabba upp för mig som redigerar filmer och nu med DDR4, som jag hoppas ger prestanda lyft, kan vara en stor anledning och köpa sig värsting CPU'er.

Haswell-E och GTX 800 serien, årets intressantaste lanseringar.

Det lär dröja lite innan vi ser minnesmoduler för DDR4 som slår dagens bästa DDR3 (både i prestanda och pris), speciellt eftersom att alla tillverkare/återförsäljare idag sitter på lager av DDR3 de mer än gärna vill sälja slut på.

Skrivet av mistahh:

En fråga gällande ram minnen. Är det bättre att ha ett minne på tex 16gb eller flera små som totalt är 16gb?

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror på hur många minneskanaler man har. En processor med två minneskanaler (vanligast bland alla datorer med DDR3) kan utnyttja två minnesmoduler parallellt. Ivy Bridge-E (och kommande Haswell-E med DDR4) har fyra minneskanaler vilket innebär att de kan utnyttja fyra minnesmoduler parallellt.

Skrivet av NoCc:

Blir inte förvånad.

Känns som att dom borde ge fan i att släppa nya version av DDR tills att det faktiskt finns en anledning att byta. Det lär inte spela någon roll om minnen är dubbelt så snabbt, man kommer ändå inte märka av det och blir bara en onödig investering man blir tvingad till

Faktum är att det är precis tvärtom! DDR3-minnen idag är otroligt mycket snabbare än denna standard från början utformades för vilket medfört att denna minnesstandard också agerat flaskhals och begränsat takten för utvecklingen av ännu snabbare minnen. Så ju snabbare JEDEC ersätter en föråldrad standard desto snabbare får vi bättre minnesmoduler överlag.

Skrivet av Pudeln:

APUer och billiga grafikkort kommer välkomna DDR4.

Kaveri är ju ordentligt flaskad av minnet (och minneskontrollern) idag. Det är ingen idé att överklocka IGPn en Mhz äns även om den klarar att överklockas flera hundra Mhz. Flaskad från start.

AMD behöver DDR4 och nu verkar det inte bli riktigt så dyrt som vi blev varnade så jag hoppas att de se till att Corrizo får DDR4.

AMD vill därför ersätta det behovet i viss utsträckning HSA (stacked memory) för att deras APU's inte ska bli begränsade. DDR3 (och även DDR4) är alldeles för långsamt helt enkelt.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Jag själv skulle vara intresserad av en APU, med DDR4, som klarar 1440p video med bra flyt. Kanske redan finns? (Fast med DDR3)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag sitter med 2560*1440p skärm. Ska skriva till den I min signatur. Jag spelar tom vissa spel med native upplösning på denna skräm, dock har jag dual graphics (crossfire med R7 250). Jag har också rätt så bra minnen.

Vad jag hört så ska väl AM1-plattform tom klara 4K video och det är AMDs enklare plattform. En A10-7850K borde klara detta utan några som helst problem. Jag håller inte på så mycket med video utan kollar mest 1080p på min TV när jag ser på något.

Permalänk

Ajajaj. köpte nyligen 16gb ram 2133 mhz. Skulle jag märka nån skillnad ifall jag bytte till DDR4 i spel osvosv?
Eller håller DDR3 i 2-3 år till?

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gunziee95:

Ajajaj. köpte nyligen 16gb ram 2133 mhz. Skulle jag märka nån skillnad ifall jag bytte till DDR4 i spel osvosv?
Eller håller DDR3 i 2-3 år till?

Eftersom att DDR4 är ny standard med annorlunda storlek och antal kontaktstift behöver även moderkort och CPU uppgraderas för att du ska kunna utnyttja sådana minnen. Dagens snabbare minnen till DDR3 har likvärdig prestanda som standardminnen till DDR4 så du skulle inte märka någon skillnad hur som helst.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pudeln:

APUer och billiga grafikkort kommer välkomna DDR4.

Kaveri är ju ordentligt flaskad av minnet (och minneskontrollern) idag. Det är ingen idé att överklocka IGPn en Mhz äns även om den klarar att överklockas flera hundra Mhz. Flaskad från start.

AMD behöver DDR4 och nu verkar det inte bli riktigt så dyrt som vi blev varnade så jag hoppas att de se till att Corrizo får DDR4.

Fler kanaler hade inte varit helt fel heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helge200:

?? update mig gärna. varför vill du ha lägre cas : ? trodde det var hägre man ville ha för snabbare minnen!

heh, nej. högre latenser är inte bra eller önskvärt

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Datavetare
Skrivet av xGreenRed:

Jag själv skulle vara intresserad av en APU, med DDR4, som klarar 1440p video med bra flyt. Kanske redan finns? (Fast med DDR3)

Är det bara video du är ute efter så fixar redan dagens iGPUer detta. HD4400 klarar video i 3200x1800 utan problem med DDR3-1600, svårt att se hur en AMD APU inte skulle fixa samma sak.

Däremot så har fixar iGPUer knappast spel i högre upplösning än 1366x768, så DDR4 kanske kan erbjuda tillräckligt med bandbredd för att 1920x1080 ska vara inom räckvidd.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag hade ändå tänkt uppgradera, så blir nog DDR4 nästa gång med nytt moderkort och CPU. Jag har kört DDR2 så länge nu så är dags med lite nytt. Om minnena inte blir billigare än DDR3 så känns det väl ändå värt med DDR4 så är man lite framtidssäker. Slippa byta moderkort utan endast köpa lite mer minne nästa gång när priset stabiliserats.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Fler kanaler hade inte varit helt fel heller...

Exakt. De borde åtminståne göra en entusiastplattform med fler kanaler.

Permalänk
Avstängd

kändes som ddr4 kommer var ganska värdelöst vid starten 2133 cl 15 S: det kan man nog få på ddr3 med varenda 1333 sticka om man vill

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

en sak är säker ju lägre latenser desto snabbare utbyte i minnesbussen, jag kör mina corsair vengeance ddr3 cl 8 1600 mhz i 1333 mhz i 7-7-7-20 och upplever dem snabbare i speciellt singelshooter spel. hade ett par ocz amd blackedition ddr3 cl 7 1600 mhz som jag klockade ner till 1333 mhz 6-6-6-18 och cmd rate 1 och upplevde dem otroligt snabba (dock lite instabila, bsod ibland).

min erfarenhet av minneshantering och bland annat är när jag använde asrocks speciella x-fast ram-program att en fysisk växlingsfil hantering på det fysiska minnet snabbade upp spelupplevelsen långt bättre än den traditionella växlingsfilhanteringen trots ssd-disken.

Visa signatur

Phanteks Chassi, Seasonic 800W, ASUS Prime Z690-A, Intel i5 12600K 4,9 GHz, 32 Gb RAM G.Skill Trident z5 DDR 5 5600 Ghz 2 x 16 Gb (cl 36 1.2 V), Noctua NH-U12A, ASUS GTX 2070 Super 8 Gb, SSD Samsung 980 1tb, Western Digital Caviar Red 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

kändes som ddr4 kommer var ganska värdelöst vid starten 2133 cl 15 S: det kan man nog få på ddr3 med varenda 1333 sticka om man vill

Jag tvivlar på att du kan jämföra latenser direkt med DDR3.
Så CL15 på ett DDR4 betyder inte nödvändigtvis att minnet i ren tid har längre fördröjning än t.ex ett DDR3 i CL10.
Har du t.ex en dubbelt så hög commandrate så kan du ju öka CAS latency med 2x utan att påverka den faktiska latensen.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Är det bara video du är ute efter så fixar redan dagens iGPUer detta. HD4400 klarar video i 3200x1800 utan problem med DDR3-1600, svårt att se hur en AMD APU inte skulle fixa samma sak.

Däremot så har fixar iGPUer knappast spel i högre upplösning än 1366x768, så DDR4 kanske kan erbjuda tillräckligt med bandbredd för att 1920x1080 ska vara inom räckvidd.

Kan man få tillräckligt med kräm då för att köra en koreaskärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse00:

Faktum är att det är precis tvärtom! DDR3-minnen idag är otroligt mycket snabbare än denna standard från början utformades för vilket medfört att denna minnesstandard också agerat flaskhals och begränsat takten för utvecklingen av ännu snabbare minnen. Så ju snabbare JEDEC ersätter en föråldrad standard desto snabbare får vi bättre minnesmoduler överlag.

DU missförstår mig

Det handlar inte om att DDR4 självklart blir snabbare än DDR3

Det handlar om att i ren och skär prestanda så spelar det ingen roll om det är DDR3 eller DDR4.

Det är som att du har en bil som har en hårdspärr på 200 km/h i timmen, du ser att det kommit en sprillans ny motor som har en tophastighet på 300 km/h och köper den, men spärren på 200 km/h är fortfarande kvar och du märker ingen faktiskt skillnad när du kör bilen även om motorn faktiskt är bättre

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av vittfarne:

en sak är säker ju lägre latenser desto snabbare utbyte i minnesbussen, jag kör mina corsair vengeance ddr3 cl 8 1600 mhz i 1333 mhz i 7-7-7-20 och upplever dem snabbare i speciellt singelshooter spel. hade ett par ocz amd blackedition ddr3 cl 7 1600 mhz som jag klockade ner till 1333 mhz 6-6-6-18 och cmd rate 1 och upplevde dem otroligt snabba (dock lite instabila, bsod ibland).

min erfarenhet av minneshantering och bland annat är när jag använde asrocks speciella x-fast ram-program att en fysisk växlingsfil hantering på det fysiska minnet snabbade upp spelupplevelsen långt bättre än den traditionella växlingsfilhanteringen trots ssd-disken.

Intressant!

Länkar till en test frekvens/latens hos Anand, för den som är intresserad.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunziee95:

Ajajaj. köpte nyligen 16gb ram 2133 mhz. Skulle jag märka nån skillnad ifall jag bytte till DDR4 i spel osvosv?
Eller håller DDR3 i 2-3 år till?

Det är inte rätt läge att köpa ddr4 men inte riktigt så dåligt vi trodde. DDR3 är moget just nu om 6 månader kanske det börjar bli bättre att köpa DDR4 än DDR3. Då snackar vi att köpa hel ny rigg. För att uppgradera din nuvarande så är det fortfarande DDR3 som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

CL står för CAS Latency, och CAS står för Column Address Strobe. Däremot mäts det förstås i klockcykler.

Ja givetvis, Fel av mig men alla timings är som du säger i clocks

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Jag tvivlar på att du kan jämföra latenser direkt med DDR3.
Så CL15 på ett DDR4 betyder inte nödvändigtvis att minnet i ren tid har längre fördröjning än t.ex ett DDR3 i CL10.
Har du t.ex en dubbelt så hög commandrate så kan du ju öka CAS latency med 2x utan att påverka den faktiska latensen.

En minnesmodul med CL15 2133MHz av standarden DDR3 är lika snabb som en minnesmodul CL15 2133MHz av standarden DDR4.

Skrivet av NoCc:

DU missförstår mig

Det handlar inte om att DDR4 självklart blir snabbare än DDR3

Det handlar om att i ren och skär prestanda så spelar det ingen roll om det är DDR3 eller DDR4.

Det är som att du har en bil som har en hårdspärr på 200 km/h i timmen, du ser att det kommit en sprillans ny motor som har en tophastighet på 300 km/h och köper den, men spärren på 200 km/h är fortfarande kvar och du märker ingen faktiskt skillnad när du kör bilen även om motorn faktiskt är bättre

DDR4 är snabbare än DDR3. DDR3 klarar officiellt 800-2133 MT/s och DDR4 (Double Data Rate) klarar officiellt 2133–4266 MT/s. Prestandan ökar därmed (beroende på applikation) avsevärt.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse00:

En minnesmodul med CL15 2133MHz av standarden DDR3 är lika snabb som en minnesmodul CL15 2133MHz av standarden DDR4.

DDR4 är snabbare än DDR3. DDR3 klarar officiellt 800-2133 MT/s och DDR4 (Double Data Rate) klarar officiellt 2133–4266 MT/s.

då borde man ha bättre nytta av detta trots allt ändå. då dagens cpu han en dmi på ca 5000mt/s. då igrund åbotten så borde man få se en rejät shuts ändå.. MEN inte f*n byter jag grund uppsättning för detta. nej nej det man har idax läget duger antagligen till dem flesta fall( om det är någorlunda ny maskin ca innom några år iaf)
personligen tycker det är surt att byta hela riggen för nya ddr4.. men att sätta in någrlunda nyare minnen skall jag iaf göra. men det blir ddr3 kanske 2133mhz även OM 1600 duger bra så borde ju detta sänka de ddr3 minnen som finns.. eller tänker jag fel nu igen.!?? lol
ops. dmi kanske var fel inlagt men tror ni förstår vad jag menade iaf.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av NoCc:

DU missförstår mig

Det handlar inte om att DDR4 självklart blir snabbare än DDR3

Det handlar om att i ren och skär prestanda så spelar det ingen roll om det är DDR3 eller DDR4.

Det är som att du har en bil som har en hårdspärr på 200 km/h i timmen, du ser att det kommit en sprillans ny motor som har en tophastighet på 300 km/h och köper den, men spärren på 200 km/h är fortfarande kvar och du märker ingen faktiskt skillnad när du kör bilen även om motorn faktiskt är bättre

Fast det där är inte helt sant. Det stämmer för standard desktopapplikationer och spel. Där har du ingen större nytta av hastigheten som DDR4 ger. Det är däremot högintressant i massa andra tillämpningar. Till exempel är all form av integrerad grafik kraftigt begränsad av minnesbandbredden. Kan du dubbla den kan du få ut mycket mer prestanda ur en iGPU. Det gäller även enklare grafikkort och även laptopar som ofta kör DDR till sin grafik. Sen har du servrar som inte sällan kan ha högt behov av bandbredd mot RAM. Tittar vi i andra änden av spektrumet så hittar vi mobila plattformar som surfplattor och mobiltelefoner som kommer ha nytta av den lägre spänningen. Har man ett litet batteri så vill man att minnet ska dra så lite batteri som möjligt. Även här är bandbredden för grafiken intressant för även mobil grafik har problem med minnesbandbredd.

Det var bandbredden och strömförbrukningen. Sen tillåter också DDR4 större minnesmoduler vilket är intressant för de flesta.

Så DU har ingen nytta av DDR4 men det är inte samma sak som att resten av världen inte har någon nytta av den. DDR4 kommer till konsumentplattformarna med Skylake som väntas komma om ett år. Den kommer dessutom ha stöd för både DDR3 och DDR4 så det är inget problem att fortsätta köra DDR3 ett tag till. I alla fall tills det inte är någon prisskillnad längre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vittfarne:

en sak är säker ju lägre latenser desto snabbare utbyte i minnesbussen, jag kör mina corsair vengeance ddr3 cl 8 1600 mhz i 1333 mhz i 7-7-7-20 och upplever dem snabbare i speciellt singelshooter spel. hade ett par ocz amd blackedition ddr3 cl 7 1600 mhz som jag klockade ner till 1333 mhz 6-6-6-18 och cmd rate 1 och upplevde dem otroligt snabba (dock lite instabila, bsod ibland).

min erfarenhet av minneshantering och bland annat är när jag använde asrocks speciella x-fast ram-program att en fysisk växlingsfil hantering på det fysiska minnet snabbade upp spelupplevelsen långt bättre än den traditionella växlingsfilhanteringen trots ssd-disken.

Lägre värden för timings är inte det enda som avgör latensen (i nanosekunder) då det beror på klockfrekvensen det förhåller sig till. Mina minnen klockade 9-11-10-27 2133MHz presterar bättre än dina av precis det skälet.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Datavetare

Som skrivits flera gånger, faktiskt latens på minnen är en funktion av både "command rate" (som är halva "MHz värdet" på minnet) och CL värdet.

T.ex. så är latensen till att man får första ordet från ett DDR3-1600 minne med CL11 13.8ns medan det är 8.8ns vid CL9. Ett DDR3-2133 med CL11 får 10.3ns. Hel tabell

Latensen på RAM är ändå väldigt irrelevant i de flesta fall man har på desktop då latens/bandbredd på RAM spelar bara roll för de minnesförfrågningar som missa CPU-cache. "Hit-rate" på CPU-cachen är av nödvändighet mycket hög i applikationer som kräver bra prestanda då det tar >100 CPU-cykler att göra en enda RAM-access även med snabbast tänkbara RAM. Nu kan moderna CPUer "gömma" mycket av latensen mot RAM genom att gissa var nästa access kommer (prefetch) och genom att köra kod där man faktiskt har data (out-of-order execution).

Den stora vinsten med DDR4 och det som kommer driva på övergången rent kommersiellt är att DDR4 drar mindre ström än DDR3. Vissa typer av server-applikationer kan också dra nytta av högre bandbredd mot RAM + iGPUer definitivt kan dra nytta av bättre bandbredd.

Edit: notera att latensen i Wikipedia inte är tiden det tar för CPU att gå till RAM, den tiden är flera gånger längre då en RAM-access som inte träffar CPU-cache kommer garanterat inte heller att träffa något som kallas "TLB (translation lookaside buffer)". Applikationer använder något som kallas "virtuella minnes adresser" medan RAM är "fysiska adresser". För att översätta mellan dessa finns tabeller som består av 2 steg på 32-bitars x86 och 4 steg på 64-bitars x86. Sällan man missar alla steg, men varje missat steg ger en multiplikator till latens.

Latens för LLC (Last Level Cache, typiskt L3 på dagens CPUer) adderas alltid till latens för att gå mot RAM. Det är en stor anledning till varför det inte är självklart att man ska göra cachen större då större cache betyder högre latens. Finns ju fall där AMDs APUer presterar bättre per cykel än FX-4/6/8xxx modellerna då APUerna helt saknar L3-cache (som i AMDs fall har väldigt hög latens), rätt garanterat en effekt av att latensen mot RAM minskar i APUer vid total cache-miss.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av xGreenRed:

Kan man få tillräckligt med kräm då för att köra en koreaskärm?

Gissar att svaret är ja, men vad är en "koreaskärm"? Kör själv en laptop med IGZO 3200x1800 panel där HD4400 används så länge man befinner sig i desktop, video är aldrig ett problem.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Gissar att svaret är ja, men vad är en "koreaskärm"? Kör själv en laptop med IGZO 3200x1800 panel där HD4400 används så länge man befinner sig i desktop, video är aldrig ett problem.

QHD med DVI

Permalänk
Medlem

Är väl först på DDR4 plattformen som nya i7 processorer som har 8-kärnor börjar dyka upp.. först då Core i7-5960X som kommer kosta $999. Men hoppas det blir fler 8-core med bättre pris framöver.